Author Topic: Interessant artikel over het principe Dithering bij audio aanpassingen  (Read 1065 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jack_D

Ik dacht altijd dat wanneer je audio in het digitale domein aanpast(equalizing, room compensating, enz.) je dan wel goed zat en je kwaliteit van je geluid/muziek van goede kwaliteit bleef (mits natuurlijk je bronopname ook van goede kwaliteit is).

Maar blijkt toch dat er ondanks dat je alleen met 1 en 0 aan het rekenen bent er toch "foute dingen" in je geluid kunnen sluipen. En met "foute dingen" bedoel ik niet bvb je hoge tonen met 15dB opschroeven, dat zijn gewoon domme aanpassingen, ik bedoel dat er dingen fout kunnen gaan in puur het berekenen van deze (al dan niet zinnige)aanpassingen. Zo'n factor waar je dan mee te maken kan krijgen is Dithering.

Ik kende het principe van dithering eigenlijk alleen uit de grafische wereld, had het af en toe in de audio wereld ook wel voorbij zien komen maar er tot nu toe geen aandacht aan gegeven. Maar nu ik wat aan het experimenteren ben met een DSP liep ik tegen het principe audio dithering aan.

Kwam dit artikel tegen op internet over dithering welke ik met jullie wilden delen, vond het zeer interessant en ook voor de niet audio technicus nog redelijk te volgen. Hoop dat jullie er wat aan hebben, nooit te oud om te leren en kennis is macht...... :D

https://www.digido.com/portfolio-item/dither/