HDMI kabel 19+1, waar staat die "+1" voor

Started by Jack_D, August 29, 2019, 23:35:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Vraagje over een HDMI ARC audio extractor(zoals op bijgevoegde foto te zien is).
Waar staat die "+1" voor in "standard 19+1 high level HDMI cable".......??

Voor zover ik via de Google-omatic kan achterhalen heeft elke hdmi kabel gewoon 19 aders, dus wat bedoelen ze dan met die "+1" waarover de hdmi kabel moet beschikken zodat dit kastje functioneert.



Achtergrond info:
Ik wil op mijn tv een blutooth transmitter hangen zodat ik mijn draadloze hoofdtelefoon ook alleen op mijn tv kan gebruiken. Nu moet ik heel mijn audio set aanzetten om mijn hoofdtelefoon(blutooth) te kunnen gebruiken voor het tv geluid. Heb al geprobeerd de blutooth transmitter aan de analoge uitgang van mijn tv te hangen maar das niet echt een succes. Het geluid is behoorlijk plat, mist veel dynamiek en in muziek passages met een laag volume is de achtergrondruis behoorlijk hoorbaar en hoger dan ik kan accepteren. De digitale audio uitgang op mijn tv is al ik gebruik. Maar heb nog wel een HDMI/ARC beschibaar op de tv. Mijn plan is om het audiosignaal, digitaal, via HDMI ARC af te tappen en dan via de digitale optische uitgang van de HDMI ARC audio extractor door te sturen naar mijn blutooth transmitter. Dan heb je 1 digtaal naar analoog vertaalslag minder in het traject van bron naar geluidhoofdtelefoon (als ik me niet vergis :blush: ). Alleen de hoofdtelefoon zet dan nog het digitale audio signaal om naar analoog. En ik vermoed zo dat de DAC in mijn Denon koptelefoon toch net iets beter klinkt dan de DAC in mijn tv. Je geluid is zo slecht als de slechtste schakel in de keten van Bron naar Geuid.
Lijkt mij een goed plan om de werloze HDMI ARC aansluiting op mijn tv hiervoor te gebruiken, behalve dat ik niet weet wat die "+1" inhoud bij de hdmi kabel beschrijving :D .

Jack_D

Nog geen reacties........ ben dus niet de enigste die niet weet wat er met een "standard 19+1 high level HDMI cable" bedoeld word. Wat bedoelen ze met die "+1".......??

Als alle spulletjes binnen zijn ga ik het maar gewoon proberen met een gewone HDMI kabel en dan ze we wel waar de rook uitkomt(hopelijk niet :D :D )

Trabuca

Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Jack_D

Die "+1" van de HDMI kabel(wat het ook mogen zijn) is toch blijkbaar wel belangrijk. Heb gisteren de HDMI ARC extractor binnen gekregen en aangesloten op de hdmi+arc aansluiting van mijn tv maar krijg er helaas geen audio uit. hoe ik de boel op de tv en op de extractor ook in stel.... no audio out.......
Niet op de optical, coax en ook niet op de analoge uitgang.
:crazy: :crazy:

Ga dan nu maar voor plan B, de optische Toslink uitgang van de tv splitsen. Zag al dat er actieve en passieve splitters zijn. Denk dat ik maar achter een actieve ga, kan ik ook mooi aansluiten op mijn lineaire voeding, die heeft nog een uitgang vrij

Wordt vervolgd..............

myself

De hdmi standaard is 19 pins dus het enige contact wat dan nog overblijft is dan de kabelmantel verwacht ik.
Maw, het hele contactvlak vd connector zelf. Dat zou je kunnen doormeten


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

PascalP

Welke HDMI kabel had je er nu dan tussen hangen? Wel eentje die ook ARC compatible is?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

hayabusa

Quote from: PascalP on September  3, 2019, 13:18:26
Welke HDMI kabel had je er nu dan tussen hangen? Wel eentje die ook ARC compatible is?

ARC werkt gewoon met een standaard HDMI kabel, alleen als je eARC wil gebruiken, heb je een HDMI 2.1 kabel nodig.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

PascalP

correct, zou eigenlijk gewoon moeten werken met iedere high speed HDMI kabel
Maar sommige TV's doen dacht ik ook alleen ARC als CEC ingeschakeld is, heb je dit gedaan?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jack_D

CEC ingeschakeld....?, kwee niet zeker, ga ik zo dadelijk gelijk even checken......., bedankt voor de tip ^^


Quote from: PascalP on September  3, 2019, 16:02:21
correct, zou eigenlijk gewoon moeten werken met iedere high speed HDMI kabel
Maar sommige TV's doen dacht ik ook alleen ARC als CEC ingeschakeld is, heb je dit gedaan?

Jack_D

Alle menu's van de tv nog eens nagelopen en alles aan/uit gezet wat maar enigszins met HDMI te maken lijkt te hebben maar helaas nog steeds geen geluid uit mijn HDMI ARC extractor, ik geeft het op.........

Dan de Toslink van de tv maar splitten....

Mokumer45

#10
Even voor alle zekerheid: brandt de led op de extractor, staat de switch op "A" (een keer heen en weer schakelen/schuiven), heb je al eens geluisterd met een koptelefoon via de koptelefoon uitgang van de extractor?
Zit er geen HDMI met ARC op je receiver? Moet de toshlink vanuit de TV misschien los gekoppeld worden? Moet er in het menu van de TV soms aangegeven worden, dat het geluid via de HDMI uitgestuurd moet worden?
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Jack_D

Even een (goed)eind breien aan dit topic van mij...... :D


De HDMI ARC audio extractor was dus niet werkend te krijgen.... wat ik ook geprobeerde. Nog steeds geen idee wat er nu bedoelt word met HDMI kabel 19+1. Maar zonder deze mysterieuze kabel werkt het blijkbaar niet. Op deze manier krijg ik dus niet digitaal mijn Bluetouth transmitter aan mijn tv geknoopt.

Dus nu maar de optische uitgang van de tv gesplitst... deze ging al naar mijn versterker, en heb maar 1 optische uitgang op mijn tv dus deze nu gesplitst via een Toslink splitter. Optische uitgang van mijn tv naar de Toslink splitter en hier vandaan 1 Toslink naar de versterker en 1 naar de bluetouth transmitter. Zodat ik mijn koptelefoon via bluetouth Aptx-HD ook aan mijn tv geluid kan koppelen. En dan wel digitaal niet via de analoge koptelefoon uitgang van de tv zelf want die sucks... euh...ik bedoel die klinkt niet al te best en heeft behoorlijk wat achtergrondruis. Maar dat kan ook aan de analoge input van de bluetouth transmitter liggen. En op deze manier zou het digitale geluid ook twee maal van digitaal naar analoog worden omgezet, komt de kwaliteit ook niet ten goede.

Nu blijft het geluid digitaal, en alleen mijn hoofdtelefoon zet het digitale signaal om naar analoog geluid, klinkt nu prima, bijna net zo goed als via de kabel verbinding. En ik hoef nu ook niet meer heel mijn home theater op te starten puur om het geluid van de tv op mijn hoofdtelefoon te krijgen.

Kortom, lang leve de Toslink splitter.... heb hem aangesloten op mijn lineaire voeding, had nog een aansluiting vrij, ook net iets beter dan het meegeleverde geschakelde 1€ muurstekker voedingkje.

Kortom.... eind goed al goed....... :music: :headbanging: