Oplossing stroomuitval ...

Started by KayaRahnee, August 29, 2019, 10:18:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Bij deze super zomerse temperaturen maak ik graag (tijdelijk dus) gebruik van de verfrissing die mijn grote ventilator produceert.
Deze haalt momenteel stroom uit hetzelfde stopcontact waar het stekkerblok is ingeprikt en waar een 4 tal apparaten zijn op aangesloten (tv / versterker enz ...)
Maar dit gaat steeds (tijdelijk) niet goed ... telkens wanneer ik gebruik maak van de stereo set en ik de ventilator in - of uitschakel krijg ik even geen muziek meer te horen, direct daarna gaat het weer normaal / goed ... geluid is weer terug.

(Het gaat over een woning uit de jaren 80, één jaartje geleden is de zekeringkast vervangen, alsook controle aarding gebeurt.)

Waar moet ik de oorzaak van deze uitval zoeken en wat is de oplossing?
Is deze uitval schadelijk voor mijn apparatuur? (versterker, CD speler enz ...).
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kjelt

In je ventilator zit een elektromotor, als die stilstaat dan kan deze als een kortsluiting gezien worden, dus als je inschakelt loopt er heel kort even een hele grote stroom naar je ventilator.
Deze grote inschakelstroom zorgt eigenlijk voor een kleine EMP elektromagnetische puls waar andere apparatuur gevoelig voor kan zijn.
Zodra de ventilator begint te draaien is dat voorbij.
Deze kan via de ether maar ook via het netsnoer waardoor de andere installatie die puls krijgt op zijn ingang.
Wel typisch dat je dit hoort in je setup.

Makkelijkste oplossing is je ventilator op een andere groep aan te sluiten dan je AVinstallatie.
Twee na makkelijkste oplossing is je ventilator als eerste aan te zetten en vervolgens je AV installatie  ;)
Als dat niet mogelijk is kun je een motoraanloopregelaar of softstart schakeling overwegen of een netfilter maar de EMP gaat soms ook door de ether heen dus hoeft geen oplossing te zijn.

Oftewel experimenteren en kijken wat helpt.

Kingpin

#2
Quote from: Kjelt on August 29, 2019, 10:29:42
Deze grote inschakelstroom zorgt eigenlijk voor een kleine EMP elektromagnetische puls waar andere apparatuur gevoelig voor kan zijn.
Zal dan wel niet CE gekeurd zijn (waarschijnlijk C E)  ;)

Als hij handig is kan hij ff een ntc'tje op de mains zetten, die krijg je meestal nog wel ergens weggemoffeld.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

PascalP

Zal inderdaad door de inschakelpiek van de elektromotor komen, zo heb ik in de kelder 1 groep waar ook diverse zaken op zitten inclusief een stofzuiger (centraal stofzuigsysteem in huis), en iedere keer als de stofzuiger inschakelt zie je de verlichting in de kelder even flikkeren.
Kan me voorstellen dat eenzelfde iets gebeurt met je CD speler en/of versterker.

Of dit eventuele schade kan veroorzaken (op langere termijn), durf ik niet te zeggen, maar ik denk persoonlijk van niet, als zou je het natuurlijk liever willen voorkomen :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

KayaRahnee

Quote from: Kjelt on August 29, 2019, 10:29:42
In je ventilator zit een elektromotor, als die stilstaat dan kan deze als een kortsluiting gezien worden, dus als je inschakelt loopt er heel kort even een hele grote stroom naar je ventilator.
Deze grote inschakelstroom zorgt eigenlijk voor een kleine EMP elektromagnetische puls waar andere apparatuur gevoelig voor kan zijn.
Zodra de ventilator begint te draaien is dat voorbij.

Oké, duidelijk verklaring bij inschakelen ventilator maar ...
Quote from: KayaRahnee on August 29, 2019, 10:18:09
... telkens wanneer ik gebruik maak van de stereo set en ik de ventilator in - of uitschakel krijg ik even geen muziek meer te horen, direct daarna gaat het weer normaal / goed ... geluid is weer terug.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kjelt

Ja wordt een wat lastiger verhaal maar je hebt interesse dus dan krijg je het ook  ;D .

Een motor is een of meerdere spoelen, als deze draait dan loopt er stroom, als je de stroom naar een spoel plotseling onderbreek (bij afschakelen) dan wil de spoel de stroom gelijk houden en vliegt de spanning omhoog. Je krijgt dus een spike die soms dusdanig hoog kan zijn dat deze zelfs over de schakelaar heen slaat. Een reden waarom je bv bij een DC gelijkspannings relais een vrijloopdiode plaatst en bij een AC versie een snubber (condensator en weerstand).

Bij een elektromotor heet dat back-EMF of counter-EMF

https://en.wikipedia.org/wiki/Counter-electromotive_force

Kort gezegd, kan dus ook een stoorpuls opleveren.  ;)