AT&T ST–type

Started by Peerless Monster, August 26, 2019, 20:39:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ErikmdGH

Quote from: Rowdy on September  3, 2019, 16:54:17
Als het bloktrafo's zijn, kun je het oplossen door de 4 bouten per trafo vast te draaien.

Als het niet te veel verschilt met mijn versterkers:

Bij de V70 zit de middelste trafo met 4 schroeven vast in rubber grommets op de bodemplaat. Deze moeten niet te vast. Bovenop de trafo zit een blikken kapje ter afscherming en verfraaiing, deze kan ook trillen of eerder een snerpend geluid maken. Dat kan al voorkomen worden door de schroeven iets te verdraaien. Als dat niet wil kan er ook een bitumen dempplaatje aan de onderkant van het kapje geplakt worden.

De LS5 heeft een TRITON toroid, dat was voorheen ILP trafo's, die zit op een rubber plaatje.
Kan deze brommen?

Bij de DAC2 zitten de trafo's op de print gesoldeerd (zeker 2 denk ik), dat wordt moeilijk bouten aandraaien. Evt. ook iets met een dempplaatje doen, maar volgens mij zijn ze te klein om een bromgeluid te produceren.

Peerless Monster

Quote from: ErikmdGH on September  3, 2019, 15:50:49
Erg fraaie stapel ARC zo te zien, met gebalanceerde versterking.

Ik heb nog een soortgelijke set staan. Een LS2 en een Classic 60 met KT120 buizen, alles in het zwart.

Ik had ook een brom in de Classic 60 trafo, dat heb ik opgelost met de schroefjes opnieuw vastzetten.
De trafo is nu weer stil. Als de DAC2 bromt, oei, er zitten 3 trafootjes in, dacht ik.

De Classic 60 is natuurlijk nagenoeg een V70 :).
Mijn V70 bromt niet. Anders was dat inderdaad zo te verhelpen.

Quote from: ErikmdGH on September  3, 2019, 17:31:48
Als het niet te veel verschilt met mijn versterkers:

Bij de V70 zit de middelste trafo met 4 schroeven vast in rubber grommets op de bodemplaat. Deze moeten niet te vast. Bovenop de trafo zit een blikken kapje ter afscherming en verfraaiing, deze kan ook trillen of eerder een snerpend geluid maken. Dat kan al voorkomen worden door de schroeven iets te verdraaien. Als dat niet wil kan er ook een bitumen dempplaatje aan de onderkant van het kapje geplakt worden.

De v70 heeft geen brom of snerpend geluid, dus ik denk dat ik daar de focus voor nu ook niet op ga leggen. Thnx voor de info.

Quote from: ErikmdGH on September  3, 2019, 17:31:48
De LS5 heeft een TRITON toroid, dat was voorheen ILP trafo’s, die zit op een rubber plaatje.
Kan deze brommen?

Geen idee. Er komt een brommetje vandaan daar waar de trafo zit. :)

Quote from: ErikmdGH on September  3, 2019, 17:31:48
Bij de DAC2 zitten de trafo’s op de print gesoldeerd (zeker 2 denk ik), dat wordt moeilijk bouten aandraaien. Evt. ook iets met een dempplaatje doen, maar volgens mij zijn ze te klein om een bromgeluid te produceren.

Hmmm dan zal ik hem eens openschroeven om te bekijken.
Nu even geen tijd daarvoor. (aan het werk ;)).

Thnx voor het meedenken in ieder geval!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ErikmdGH

Oké, werkze!  ;D

Ik heb nog wel een advies voor jouw versterkers, evt. ook de dac.
Het heeft dan niets met de AT&T aansluiting te maken, maar wel
zijdelings met de brommende trafo's.

i2Paq

Quote from: Rowdy on September  3, 2019, 16:54:17
Als het bloktrafo's zijn, kun je het oplossen door de 4 bouten per trafo vast te draaien.

Ik zou ze eerst even los draaien en dan weer kruiselings vast.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Peerless Monster

Quote from: ErikmdGH on September  4, 2019, 12:23:37
Oké, werkze!  ;D

Ik heb nog wel een advies voor jouw versterkers, evt. ook de dac.
Het heeft dan niets met de AT&T aansluiting te maken, maar wel
zijdelings met de brommende trafo's.

Ik hoor hem graag ☺️
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ErikmdGH

Apparatuur uit de beginjaren 90 werd nog van trafo's voorzien met een 220 Volt tap voor Europa en een 240 Volt tap voor de UK
(aan de primaire kant van de voedingstransformator). Mogelijk is dit ook het geval bij de V70, DAC2 en LS5 MKIII.

Na de harmonisatie van de spanningen van het stroomnet is 220 Volt naar 230 Volt verhoogd door de toleranties van de netspanning kleiner te maken. 230 Volt kan zelfs 235 Volt zijn op gezette tijden, helemaal niet ongewoon. In de negentiger jaren was de spanning vaak 220 Volt of lager. Dat betekent dus dat de apparaten van toen nu meer krijgen te verduren en eigelijk continue onder een te hoge netspanning staan. In principe zijn deze er wel op berekend maar gezien leeftijd en alles wat je er bij kan bedenken is het helemaal niet zo gek om de oudere apparatuur op de 240 Volt tap aansluiting te zetten, indien dat kan voor dat apparaat. Bij apparaten die met een spanningscarrousel zijn uitgerust is het makkelijk toe te passen: stekker d'r uit, zet 'm op de 240 Volt stand, aanzetten en proberen of alles nog goed werkt. Zo niet, weer terugzetten op de 220 Volt stand. Ik ben nog niet tegengekomen dat het daarna niet goed ging met mijn apparaten.

Het gevolg is dat de secundaire spanning van de trafo die op de 240 Volt tap is aangesloten op de secundaire zijde wat naar beneden zakt en daarmee de trafo minder warm wordt (en mogelijk minder 'bromt') en de buffer elco's een langere levensduur krijgen. De spanningsregelaars die na de buffer elco's volgen kunnen de lagere spanning wel verdragen en geven dan nog steeds dezelfde uitgangsspanning.

Bij de ARC apparaten ligt het wat moeilijker om dit aan te passen want bij de transformatoren moet er bedrading gesoldeerd worden. Dat kan alleen maar door de apparaten open te schroeven en aan de binnenkant te gaan sleutelen. Ik heb deze aanpassing wel gemaakt bij mijn ARC versterkers en die doen het daarmee goed.

Is dit iets om over na te denken?

Dan nog wel: niet zelf doen als je hiermee geen ervaring hebt want de spanningen in buizenversterkers zijn levensgevaarlijk. En ook, dit advies geef ik alleen maar voor de ARC apparaten waarvan ik weet dat deze zijn aan te passen en dat die daarna goed blijven werken.