Nieuwe REL's, ervaring?

Started by wil, May 14, 2004, 15:26:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

REL heeft een tweetal nieuwe subwoofers uitgebracht: de Stampede en de Strata V.

Vandaag heb ik de B&W ASW675 en de REL Stampede beluisterd en ben inmiddels wel overtuigd van het extra laag dat een sub kan brengen. Beide subs vond ik fraai en goed regelbaar (heb even lekker mogen spelen van de verkoper). Hoewel de ASW675 mij werd aanbevolen voor bij de rest van mijn setup, vond ik de Stampede strakker klinken en stierf sneller uit dan de ASW675; dreunen kunnen ze allebei, maar da's niet waar het me om gaat. Kortom, het verschil in Watts van de versterkers gaf geen doorslag naar de zwaardere B&W.

Ook vind ik de Stampede wel erg mooi om te zien:



Hebben meer mensen de nieuwe REL's al beluisterd en wat waren jullie ervaringen dan?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Hm... blijkbaar hebben de svs'jes een diepe indruk achtergelaten. REL is uit, SVS is in? Niemand met subluisterervaring stiekum eens naar de Stampede geluisterd?  :-\

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Hoi Wil,

We hadden al even contact via PM, maar ik wilde mijn reactie ook even op het forum plaatsen: "Ik heb inmiddels al twee dagen een Stampede op proef staan en ik ben er niet ontevreden over. Het is wel een heel gedoe om zo'n sub in te regelen en met mijn beperkte ervaring, weet je nooit of ie nu optimaal is ingeregeld. Maar hij speelt lekker na ruim 24 uur inspelen (heeft vanacht aangestaan met Massive Attack erop).

Stereo: via de neutrik aansluiting. Ik vind het erg lastig om de juiste frequentie en het level in te stellen, omdat je dit volledig op het gehoor moet doen. Dan moet je eigenlijk een stukje akoestische muziek met veel laag gebruiken. Maar dat laag hoorde ik tot nu toe nooit, dus ik weet niet welke CD ik zal pakken...     Maar volgens mij is ie nu redelijk ingeregeld en het klink voldoende goed.

Surround: via de subwoofer aansluiting. De frequentie staat op 99 (maximaal) en de fronts op small. Met de Db meter het volume goed afgesteld. Het klinkt wel goed, maar ik mis toch wat 'slam'.  Nu kan dat komen door de plaatsing van de sub, maar daar heb ik maar weinig variatie mogelijkheden in. Hij staat nu tussen de TV en mijn linker front en niet in de hoek. De fase staat wel goed (zo die het luidst klinkt). Toch mis ik nog wat 'slam'. Gisteren bijvoorbeeld top gun gekeken en dan knalt het wel, maar niet écht laag.

Nu kan ik wel een SVS PB1-ISD bestellen, maar die is een stuk groter dan de REL's en mijn vrouw vind het design van de REL's wel acceptabel. Dus ik denk dat ik toch voor de Strata V ga, omdat ik verwacht dat die krachtiger is en lager gaat. En dan meteen een uitvoering in Cherry, die beter past bij mijn Tannoy fronts."
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Bovenstaande PM is van een week geleden. Inmiddels is de Stata V besteld in black oak fineer. Eigenlijk zijn er vier redenen om voor de Strata V te gaan en niet voor een andere sub:
1. We wilden de te kopen sub eerst beluisteren voordat we deze zouden bestellen, daardoor viel SVS eigenlijk direct al af. Aangezien we 50/50 stereo/surround luisteren, is stereo integratie een belangrijk punt. En dat moet je nu eenmaal eerst horen.
2. De SVS is aanmerkelijk groter dan de REL Stampede/Strata en we willen graag een compacte sub.
3. De Stampede klinkt als ie (eindelijk) goed is ingeregeld heerlijk in stereo. De integratie is bij ons perfect (sub afgeregeld op 62hz voor stereo en 99hz voor surround).
4. Toch zou het bij HT gebruik in onze woonkamer nog wat heftiger mogen, zonder dat de kinderen direct uit bed trillen. Dus hebben we ervoor gekozen toch de Stata V te bestellen, omdat die wat meer punch biedt bij HT gebruik, hopelijk zonder dat het gaat overheersen. Dat is een beetje een gok, maar uitgaande van de tests, reacties van eigenaren en de ervaringen met de Stampede durf ik dat wel aan.

De adviseur van de zaak waar ik hem heb besteld adviseerde om te gaan voor een uitvoering in fineer omdat de kast constructie dan nog stijver zou zijn. Aangezien ik dat ook in één van de tests heb gelezen, heb ik dat voor alle zekerheid maar gedaan. Omdat de sub aan de achterzijde gaat worden geplaatst en onze surround speakers in black ash zijn afgewerkt, heb ik de sub ook in black ash fineer besteld. Als het goed is komt ie morgen binnen...  :D

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

wil

Boef!  ;D
Kom op met die recensie van de Strata V!  :D O0

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Nou, dat duurt nog mimimaal 3 weken, want de importeur kan de Stata V op dit moment niet uit voorraad leveren. Ik weet trouwens niet of dat alleen voor de kleur is die ik heb besteld (black ash). Dus nog even geduld hebben...  :'(

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

GerritZ

Hallo,

Ik heb zelf de Strata III gehad en moet zeggen dat het een erg fijne sub is, vooral in stereo vond ik hem erg muziekaal.

De Stampede heb ik laatst ook even mogen horen maar deze zal in bepaalde gevallen voor stereo wel voldoen maar in HT vind
ik het niks.

Ben overigens best wel nieuwsgierig of de nieuwe Strata V veel beter is dan de III


Mvg,

Gerrit


Stadium III

Zo jonges wat willen jullie voor de strata 5 weten ik heb hem staan en op de 38 hz afgeregeld en jah het is net wat je wil
het is geen echte movie sub maar wel mooi voor hifi ben er zeer tevreden over
je kunt hem per hz afstellen
mijn front gaat tot 38 hz en jah vanaf 38 mee laten doen vindt ik de idiaale oplossing
van dan ga ik van 20 khz tot 16 hz
Zo heb ik het gedaan en dan volume afstellen zo dat je hem niet TE hoorbaar hoort
Verder heb ik nog weinig SVS gehoord maar dit is mn 2e rel en jah zeer tevreden


maar goed laat maar iets weten
groetenm strata 5
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Raphie

Heb Stampede gehad en inderdaad zeer goed voor audio en (vond ik) HT. Wel moet je hem goed afstellen, had mijn op 40hz gezet en gain op 65 voor beide high & low level. Maar ben a 2 maanden toch voor een SVS PB2-Plus gegaan. En moet zeggen pijnlijk goed voor HT en Muziek. Draaide vanmiddag ff de Budha Bar V CD en je hebt gewoon zo'n ontzettend dik laag  ;D en dit blijft gewoon in balans of nou zacht of heel hard speelt.

Had vanmiddag ook m'n neefjes (3 & 5 jaar oud) op bezoek, die moesten natuurlijk even Finding Nemo kijken. Ze hebben deze film al wel 100 keer thuis gezien, maar schrokken zich half dood met dat LFE geweld uit de SVS.

Kortom, REL is ERG goed, maar ik mijn aanbeveling is dat je voor hetzelfde geld zeker net zo goed een SVS kan bestellen (als je een grote sub kwijt kan / wilt) tevens vind ik de afwerking van de SVS beter dan van REL.
JBL PRX Power!

Richi

Quote from: GerritZ on August 19, 2004, 13:29:44
Ben overigens best wel nieuwsgierig of de nieuwe Strata V veel beter is dan de III

Als je de verschillende tests mag geloven wel, kijk maar eens op www.rel.net.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Stadium III

Quote from: Richi on August 21, 2004, 23:58:54


Als je de verschillende tests mag geloven wel, kijk maar eens op www.rel.net.

Groet,
Richard

Zeker wel kijk dus maar bij rel of zoek iemand die hem heeft
ik vindt hem zeer net in zijn doen en laten voor zijn catagorie en jah een 100w stampade zet nie zooien aan de dijk maar goed daarom heb ik ook de 150 w versie maar al bij duidelijk intestellen
Maar al bij lees het naar en zie
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Raphie

Quote from: Strata 5 on August 24, 2004, 20:34:40

ik vindt hem zeer net in zijn doen en laten voor zijn catagorie en jah een 100w stampade zet nie zooien aan de dijk maar goed daarom heb ik ook de 150 w versie maar al bij duidelijk intestellen

Die 50 Watt ga je echt niet zomaar horen hoor ;D   wat zijn op dit moment de gain afstellingen waar je Strata op staat voor high & low level?
JBL PRX Power!

Richi

Update: Strata V is nog steeds niet binnen...   :'(
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

wil

Quote from: Richi on September 13, 2004, 08:31:34
Update: Strata V is nog steeds niet binnen...   :'(
He? Wordt ie speciaal voor jou gebouwd dan? Jammer, we wachten in spanning...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Quote from: wil on September 13, 2004, 11:53:28
He? Wordt ie speciaal voor jou gebouwd dan?

Nou, dat nu ook weer niet. Het is een uitvoering in black ash en die zijn blijkbaar wat lastig leverbaar op het moment.



Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Vincent

Rel En Tannoy zijn ook recent overgeschakeld van importeur
misschien heeft dat er mee te maken.

Grtz

Vincent

Richi

Ja, van www.tannoy.nl naar www.hnny.nl. Maar daar zit dan weer dezelfde persoon achter volgens mij, Henny Groenendijk geloof ik?

Hoe dan ook, ik hoop dat ik deze week al kan gaan genieten...

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a