2.1 receiver of 5/7.1 voor stereo + sub?

Started by INIURIA, August 26, 2019, 14:34:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Quote from: TabCam on August 28, 2019, 16:03:57
Als je eenmaal cross overs hebt ingesteld, hoef je het toch niet opnieuw te doen? De bank zou wel in het basbereik gevolgen kunnen hebben en een aanbouw ook. Salontafel en vloerkleed mijns inziens weinig.

Ik zou altijd én nu én znadat de aanbouw af is meten. Vaak zelfs tussendoor maar soms wacht ik één à twee weken af als ik weet dat er meer gaat veranderen. Voor 2.1 zou het meten maar de helft van de tijd zijn van 5.1 moeten zijn.
Voor bas zal het vloerkleed weinig uitmaken/dempen, maar het heeft op zich wel een grote meerwaarde op een harde ondergrond qua reflectie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hannibal_

Het verschil van bv een vloerkleed op een harde vloer is gewoon prima hoorbaar.
Bas zal zich hier waarschijnlijk minder door laten beinvloeden idd.

Totaal plaatje gaat het om, bij mij staan de speakers 50+ cm van de wand en verder vrij, om nog maar wat te noemen.
is ook gewoon prima hoorbaar dat het beter klinkt.

Maar dat zou toch prima uit dat soort REW metingen moeten komen ook.
Ik begrijp dat je dat ook gewoon los van je installatie uit kunt voeren? (wel installatie laten spelen natuurlijk, maar losse "meetapparatuur"?)

klinkt interessant, zelf alles op gehoor gedaan.

PS mooi ding wel die Atoll SDA200 signature
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

katwax

Quote from: Hannibal_ on August 29, 2019, 08:02:29
Het verschil van bv een vloerkleed op een harde vloer is gewoon prima hoorbaar.
Bas zal zich hier waarschijnlijk minder door laten beinvloeden idd.

Totaal plaatje gaat het om, bij mij staan de speakers 50+ cm van de wand en verder vrij, om nog maar wat te noemen.
is ook gewoon prima hoorbaar dat het beter klinkt.

Maar dat zou toch prima uit dat soort REW metingen moeten komen ook.
Ik begrijp dat je dat ook gewoon los van je installatie uit kunt voeren? (wel installatie laten spelen natuurlijk, maar losse "meetapparatuur"?)

klinkt interessant, zelf alles op gehoor gedaan.

PS mooi ding wel die Atoll SDA200 signature
REW meting kan inderdaad zonder dat het deel uitmaakt van installatie.
Wat je nodig hebt:
-een goede microfoon bv de umik
-computer met REW op
-mogelijkheid om computer te verbinden met je luidsprekers -> dit hangt af van je mogelijkheden, als usb kan is dat het makkelijkste anders moet je analoog out hebben.
Behringer heeft bv een kleine externe soundcard die perfect voldoet
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

INIURIA

Dank voor alle input tot zover. Als je tegenwoordig een nieuwe receiver hebt, moet je de eerste week vrij nemen om jezelf in te lezen in roomcorrectie en vervolgens de boel in te meten lijkt het wel. Dan begint het luisteren haha.

Hoe dan ook, ik geloof er heilig in dat je op deze wijze een bult ergernis voorkomt en gewoon meer uit je set haalt.

Tabcam

Quote from: INIURIA on August 30, 2019, 08:49:31
Dank voor alle input tot zover. Als je tegenwoordig een nieuwe receiver hebt, moet je de eerste week vrij nemen om jezelf in te lezen in roomcorrectie en vervolgens de boel in te meten lijkt het wel. Dan begint het luisteren haha.

Hoe dan ook, ik geloof er heilig in dat je op deze wijze een bult ergernis voorkomt en gewoon meer uit je set haalt.
Niks moet :tongue2:. Je kan direct kan genieten van je nieuwe receiver. Wel haal je er meer uit door de ruimtecorrectie op die juiste manier in te meten en te gebruiken.

Net zoals zoveel nieuwe technologie kost dat in het begin het nodige uitzoekwerk. Bij de meeste krijg je een aardig resultaat als je het 'automatisch' laat doen. Veel betere resultaten en inzicht krijg je pas na ervaring, hulp, inlezen en experimenteren. Neem gewoon lekker de tijd en geniet intussen van de tussentijdse resultaten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hannibal_

@katwax : cool, dank je. Wel nog een investerinkje zie ik. Ook in tijd vermoed ik.

@iniuria : weet je al wat het gaat worden?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

katwax

Quote from: Hannibal_ on September  1, 2019, 07:51:14
@katwax : cool, dank je. Wel nog een investerinkje zie ik. Ook in tijd vermoed ik.
Ik zelf heb een EMC8000 mic die je dan moet voeden, bv door Behringer XENYX 502 (bestaat nu ook in usb), dan moet je nog wel kabel hebben van mic naar mixer.
Indien je toch analoog in en/of uit moet hebben is bv behringer UCA202 usb soundcard een goede oplossing.
Voor dit alles kom je op +-100 euro, wat in de audio wereld peanuts is :)

Het kost inderdaad wel wat tijd om het correct ingesteld te krijgen/begrijpen. Dan kan je meten. Echter als je deze metingen dan juist wil begrijpen (gelukkig is er een forum) en aanpakken, moet je weer investeren, maar zoals je vaak leest zou dit het meeste rendement moeten opleveren per €
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

INIURIA

Quote from: Hannibal_ on September  1, 2019, 07:51:14

@iniuria : weet je al wat het gaat worden?

Geen flauw idee nog maar heb ook geen haast ermee.

Hannibal_

Quote from: katwax on September  1, 2019, 21:03:42
Ik zelf heb een EMC8000 mic die je dan moet voeden, bv door Behringer XENYX 502 (bestaat nu ook in usb), dan moet je nog wel kabel hebben van mic naar mixer.
Indien je toch analoog in en/of uit moet hebben is bv behringer UCA202 usb soundcard een goede oplossing.
Voor dit alles kom je op +-100 euro, wat in de audio wereld peanuts is :)

Het kost inderdaad wel wat tijd om het correct ingesteld te krijgen/begrijpen. Dan kan je meten. Echter als je deze metingen dan juist wil begrijpen (gelukkig is er een forum) en aanpakken, moet je weer investeren, maar zoals je vaak leest zou dit het meeste rendement moeten opleveren per €

Dat valt inderdaad mee qua kosten.

Begrijp ik goed dat de XENYX 502 met de mic het geluid in de kamer opvangen en via de UCA202 de PC in gaat om de kamer te analyseren?
Moet de REW software ook niet de orginele muziek aangeboden worden? hoe krijgt de software die?
Of moet ik vanaf de PC muziek afspelen
?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

chansig

REW download je (gratis). Je pc met MIC verbind je met je DAC, versterker, set. REW geeft een meetsignaal en dit wordt afgespeeld middels je set. Dit vangt de MIC op en REW laat zien wat er gebeurt in de kamer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

En als je met een laptop werkt is een USB-meetmicrofoon als de Umik-1 veel gemakkelijker in gebruik dan een analoge microfoon met voorversterker en eventueel losse ADC. Je kan zelfs een speciale dubbegekalibreerde Umik-1 bestellen voor deep infra/ultrasoon metingen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Hannibal_


Okay.... (denk ik)
De laptop hangt rechtstreeks aan je set (digital of analog maakt niet uit neem ik aan) en de gecalibreerde USB microfoon is de terugkoppeling naar de laptop voor hoe de kamer reageert op het geluid.

In zo'n configuratie is dan de genoemde Behringer XENYX 502 en de behringer UCA202 usb soundcard niet meer nodig.
Als ik het goed begrijp?

Klinkt ook net wat practischer (er zijn mensen in huis die opletten wat voor "rommel" ik allemaal binnenkrui ;) )
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kingpin

Quote from: TabCam on September  2, 2019, 12:36:46
...speciale dubbegekalibreerde Umik-1[/url] bestellen voor deep infra/ultrasoon metingen.
Tot 800MHz  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Hannibal_ on September  2, 2019, 14:09:00
Okay.... (denk ik)
De laptop hangt rechtstreeks aan je set (digital of analog maakt niet uit neem ik aan) en de gecalibreerde USB microfoon is de terugkoppeling naar de laptop voor hoe de kamer reageert op het geluid.

In zo'n configuratie is dan de genoemde Behringer XENYX 502 en de behringer UCA202 usb soundcard niet meer nodig.
Als ik het goed begrijp?

Klinkt ook net wat practischer (er zijn mensen in huis die opletten wat voor "rommel" ik allemaal binnenkrui ;) )
De Xenyx 502 heb je enkel nodig als je geen usb microfoon hebt (bv EMC8000), moest ik nu iets bestellen zou ik voor een usb mic gaan, net wat handiger.
De UCA202 heb je enkel nodig als je analoog uit moet gaan naar je set en geen analoge uitgang hebt op je laptop. Indien je via usb naar je set kan heb je dit niet nodig.

Het "geluid" komt vanuit je laptop via REW en de mic vangt dit op en stuurt het door naar REW.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hannibal_

Kijk... dat klinkt goed.
Nu nog kijken of ik zelf zaken op mijn laptopje (vd zaak) mag joppen... :)

wil ik wel eens mee stoeien idd.

THX all
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

INIURIA

Ik heb inmiddels drie dagen een Onkyo TX8270 staan. Ben toch voor een stereo receiver gegaan. Wilde niet alle overbodige poespas van een meerkanaals receiver maar wel de beschikking hebben over hdmi en alle draadloze toestanden die momenteel voor handen zijn dus een normale stereo versterker of receiver viel sowieso af.

Ten opzichte van de vorige setup merk ik dat de versterker ook op hoge volumes voldoende controle heeft. Het geluid komt meer 'los' van de speakers, meer 'in your face' dan voorheen. Dikke blij dus  :thumbs-up:



INIURIA

Quote from: morca on September 13, 2019, 10:09:15
Mooie receiver. Hoe klinkt hij?

Dank! Tja, moeilijk te omschrijven hoe iets klinkt vind ik. Klinkt in ieder geval kraakhelder. Heb tot dusver enkel Spotify Connect gebruikt maar dit klinkt kraakhelder. Staat nog wel leeg zo zonder de blu-ray speler en de eindversterkers die ik had staan.

H&C Hifi

Quote from: INIURIA on September 13, 2019, 09:24:17
Ik heb inmiddels drie dagen een Onkyo TX8270 staan. Ben toch voor een stereo receiver gegaan. Wilde niet alle overbodige poespas van een meerkanaals receiver maar wel de beschikking hebben over hdmi en alle draadloze toestanden die momenteel voor handen zijn dus een normale stereo versterker of receiver viel sowieso af.

Ten opzichte van de vorige setup merk ik dat de versterker ook op hoge volumes voldoende controle heeft. Het geluid komt meer 'los' van de speakers, meer 'in your face' dan voorheen. Dikke blij dus  :thumbs-up:



Heb je deze ook vergeleken met de Denon DRA-800 ?  ik heb namelijk de Onkyo en Denon beide in de winkel staan en de Denon vind ik eigenlijk iets fraaier spelen (maar is ook iets duurder natuurlijk)

Evengoed veel luisterplezier, de meerwaarde tov de oude zal indd wel aanwezig zijn  :)

gerard1

#44
Quote from: HcHifi.nl on September 13, 2019, 20:23:58
Heb je deze ook vergeleken met de Denon DRA-800 ?  ik heb namelijk de Onkyo en Denon beide in de winkel staan en de Denon vind ik eigenlijk iets fraaier spelen (maar is ook iets duurder natuurlijk)

Evengoed veel luisterplezier, de meerwaarde tov de oude zal indd wel aanwezig zijn  :)

Een vraagje ;D
Gaan deze versterkers ook automatisch in standby als er geen signaal meer binnenkomt ? en automatisch aan als er een signaal binnenkomt?

Wordt elk signaal automatisch omgezet naar stereo ( 2.1), zodat je altijd weergave hebt,

INIURIA

Quote from: HcHifi.nl on September 13, 2019, 20:23:58
Heb je deze ook vergeleken met de Denon DRA-800 ?

Niet vergeleken. Iemand over de vloer gehad die de TX8250 heeft en ervan uitgegaan dat de extra power van de TX8270 geen kwaad zou doen.

Quote from: gerard1 on September 14, 2019, 08:09:34
Een vraagje ;D
Gaan deze versterkers ook automatisch in standby als er geen signaal meer binnenkomt ? en automatisch aan als er een signaal binnenkomt?

Wordt elk signaal automatisch omgezet naar stereo ( 2.1), zodat je altijd weergave hebt,

Gaan automatisch in standby.  Als ik mijn tv aanzet dan gaat de Onkyo eveneens aan en uit als de tv wordt uitgezet.

Of het signaal automatisch wordt overgezet weet ik zo niet. Nog geen meerkanaals signaal erin gestopt.