Vraagje over plaatsing speakers

Started by Lucky Luke, August 25, 2019, 23:23:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Quote from: bert stoltenborg on September  1, 2019, 15:52:48
Anderhalve meter betekent nog steeds narigheid bij 57 Hz.  ;D

Je hebt altijd narigheid en de narigheid bij mij rond 60Hz is best vervelend.

Ik zat laatst even snel te rekenen: bij reguliere subwoofers heb ik een eerste staande golf op 24Hz in de lengte, en in de breedte een eerste staande golf op 47Hz. 2F in de lengte is 48Hz, en laat die dan samen vallen met de eerste staande golf tussen de zijwanden. En zie daar: een enorme hoeveelheid energie rond 48Hz die geen autocorrectie DSP wegpoetst.

Met mijn dipoolsubwoofers heb ik de lengtepiek wel, maar de zijwand piek niet, m.a.g. minder energie.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: Kingpin on August 31, 2019, 19:44:22

Geluid komt nu ook mooi los met diepte. De verhouding is heel kritisch (Katwax kan het wel beamen) alsmede de afstanden (millimeter werk).


Zelfs waar je zit "sweetspot" is milimeter werk :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Gelukkig nooit zo ervaren dat mm werk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: chansig on September  1, 2019, 21:30:05
Gelukkig nooit zo ervaren dat mm werk.

Gr. Hans
Nee jij zit straks letterlijk in een koptelefoon van 2m x 2m  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

 :D

Overigens ook niet toen de speakers nog in de woonkamer stonden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: bert stoltenborg on September  1, 2019, 18:44:08
Ik heb twee kleine boxjes gemaakt bestaande uit een monacor 12 cm midspeaker, ik geloof een MSH 116 en een monacor DT-25N tweeter die bij de tv hangen met twee subjes die op de grond staan. De kamer is redelijk gedempt maar daar heb ik niets mee te maken gehad. Groot spul wordt niet gewaardeerd :-).

Wat ik al vaker heb gezegd is dat een kleine dedicated ruimte die is behandeld meer luisterplezier geeft en meer recht doet aan dure luidsprekers dan het plaatsen van kapitale apparatuur in de galmruimte die vaak huiskamer wordt genoemd, wat mij betreft  ;D.
En toch wil ik juist daar mooie muziek i.v.m. series en film én ik wil mij niet ontrekken aan gezelschap. Dan kan ik net zo goed met koptelefoon gaan luisteren :tongue2:.

En als het mooier klinkt met minder kapitale apparatuur, alle tips zijn welkom!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Dan kan ik je de MiniDSP DDRC-88A  van harte aanbevelen.

Quote from: TabCam on September  2, 2019, 12:44:04
En als het mooier klinkt met minder kapitale apparatuur, alle tips zijn welkom!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: holco on September  2, 2019, 12:51:15
Dan kan ik je de MiniDSP DDRC-88A  van harte aanbevelen.
Gaat vooral over luidsprekers! En zie mijn signature, heb Dirac Live op de Arcam AVR550 :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Haha, oké die jad ik gemist  ;)

Speakers, wat dacht je van Thiel's?

Quote from: TabCam on September  2, 2019, 13:15:00
Gaat vooral over luidsprekers! En zie mijn signature, heb Dirac Live op de Arcam AVR550 :pompom:.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

Quote from: holco on September  2, 2019, 14:16:34
Speakers, wat dacht je van Thiel's?
Dan kunnen we het alfabet wel af als we speakers gaan noemen, zoveel speakers zoveel voorkeuren, anders hadden we allemaal wel hetzelfde. ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

Na nogal wat gehad te hebben vind ik Thiel wel wat meer als enkel een plaatsje in het alfabet  :tounge2:

Quote from: Kingpin on September  2, 2019, 14:40:03
Dan kunnen we het alfabet wel af als we speakers gaan noemen, zoveel speakers zoveel voorkeuren, anders hadden we allemaal wel hetzelfde. ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

Quote from: holco on September  2, 2019, 14:55:49
Na nogal wat gehad te hebben vind ik Thiel wel wat meer als enkel een plaatsje in het alfabet  :tounge2:
Dat vind jij ::)
Zeker mooie speaker hoor, maar er zijn meer mooie/goede speakers.
Vergeet niet dat ieders gehoor en voorkeur verschillend is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

Klopt, TabCam stelde een vraag en daar gaf ik mijn mening op  :D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: holco on September  2, 2019, 14:16:34
Haha, oké die jad ik gemist  ;)

Speakers, wat dacht je van Thiel's?
Hebben die speciale, 'hij laat de ruimte minder belangrijk klinken' eigenschappen?? Totnogtoe heb ik cardoïde en Open Baffle luidsprekers gevonden en beluisterd wat de ruimte minder belangrijk laat zijn. Ik ga wel van vrijwel full range uit (<30 Hz). En maximaal tot de prijs van de Kii three/Dutch & Dutch 8c.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Dat niet nee, maar wel heel veel waar voor het geld  ;)

Quote from: TabCam on September  2, 2019, 17:14:20
Hebben die speciale, 'hij laat de ruimte minder belangrijk klinken' eigenschappen?? Totnogtoe heb ik cardoïde en Open Baffle luidsprekers gevonden en beluisterd wat de ruimte minder belangrijk laat zijn. Ik ga wel van vrijwel full range uit (<30 Hz). En maximaal tot de prijs van de Kii three/Dutch & Dutch 8c.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: TabCam on September  2, 2019, 17:14:20
Hebben die speciale, 'hij laat de ruimte minder belangrijk klinken' eigenschappen??

Amphion Xenon.

Timvg

Quote from: TabCam on September  2, 2019, 17:14:20
Hebben die speciale, 'hij laat de ruimte minder belangrijk klinken' eigenschappen?? Totnogtoe heb ik cardoïde en Open Baffle luidsprekers gevonden en beluisterd wat de ruimte minder belangrijk laat zijn. Ik ga wel van vrijwel full range uit (<30 Hz). En maximaal tot de prijs van de Kii three/Dutch & Dutch 8c.

Dit lijkt me ook leuk, wel niet commercieel beschikbaar

https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/284117-pseudo-coaxial-narrow-directivity-horbach-keele-filters-3.html#post5501424

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i


Kingpin

Quote from: bert stoltenborg on September  3, 2019, 08:21:34
https://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php
Leuk voor bij grote concerten.
Volgens mij hanteren sommige fabrikanten al een bepaalde hellingshoek in hun speakers (AP bv 7 graden volgens mij).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Timvg

Quote from: bert stoltenborg on September  3, 2019, 08:21:34
https://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php

Prachtig concept. Zie ook de vele youtube filmpjes met uitleg van de man zelf. Bijna zelf in de woonkamer gezet maar helaas op een 'njet' van de wederhelft gestoten. Dayton versie met vierentwintig 2,5" drivers  te bestellen voor €1695,- inc. BTW. Wel wat signal shaping nodig, maar da's allemaal geen probleem. Misschien dat Bert een 'high-end' versie kan in mekaar knutselen  ;)

Timvg

Quote from: Kingpin on September  3, 2019, 10:58:30
Leuk voor bij grote concerten.
Volgens mij hanteren sommige fabrikanten al een bepaalde hellingshoek in hun speakers (AP bv 7 graden volgens mij).

Ik denk niet dat je het concept goed begrijpt. Dit is geen line-array in de traditionele zin.

Kort praktijkfilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=_3QcoYeO1GE

Zoals je hoort maakt de luisterhoek, hoogte en zelfs afstand heel weinig uit in teken van timbre en zelfs volume.

Kingpin

Zal er nog eens naar kijken. Keek er even vlugtig naar, ben veels te druk op dit moment  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bert stoltenborg

Quote from: Timvg on September  3, 2019, 11:03:34
Ik denk niet dat je het concept goed begrijpt. Dit is geen line-array in de traditionele zin.

Kort praktijkfilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=_3QcoYeO1GE

Zoals je hoort maakt de luisterhoek, hoogte en zelfs afstand heel weinig uit in teken van timbre en zelfs volume.

Het is bijna het tegendeel van een line array.
In de hoornwereld wordt al jaren geprobeerd om een constant directivity hoorn te maken die alle frequenties over een bepaalde openingshoek spreidt zonder te discrimineren.
Het CBT-principe is een rondomstralende luidspreker die, door de luidsprekers op een bepaalde manier aan te sturen qua geluidsniveau, iedere hoek voor iedere frequentie perfect kan maken (als je hem groot genoeg maakt).

Een normale line array kan dat veel minder goed. Het werkt in de praktijk best goed, maar grotere golflengten zullen per definitie minder bundelen dan kleinere.

Ik zou het wel eens willen horen  ;D
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: Timvg on September  3, 2019, 11:00:19
Prachtig concept. Zie ook de vele youtube filmpjes met uitleg van de man zelf. Bijna zelf in de woonkamer gezet maar helaas op een 'njet' van de wederhelft gestoten. Dayton versie met vierentwintig 2,5" drivers  te bestellen voor €1695,- inc. BTW. Wel wat signal shaping nodig, maar da's allemaal geen probleem. Misschien dat Bert een 'high-end' versie kan in mekaar knutselen  ;)

Ik kan dat niet, helaas.
Je zou het hoog met een gebogen ribbon moeten doen, dan heb je geen lobing in het hoog.
Ik denk alleen dat Philip de Haan geen tijd heeft om zoiets te maken  ;D :D
Ik bazel maar wat.