Vraagje over plaatsing speakers

Started by Lucky Luke, August 25, 2019, 23:23:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Thanks voor jullie uiteenzettingen. Moet het allemaal drie keer lezen, maar zeker de moeite waard om dat te doen.

Mijn speakers staan redelijk ingepakt om het maar zo te zeggen: 10 cm oid van de (achter/voor.. :D) wand af en cm of 20 van de zijwand. Geen verkeerde keus geweest als ik het zo lees...ach ik doe ook maar wat. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

#51
Quote from: bert stoltenborg on August 30, 2019, 18:43:07
Het is in de jaren '60 al bekend geworden dat geluid van de achterwand dat op de luisterpositie minstens 20 milliseconden (680 cm) vertraagd is door je brein als akoestiek wordt herkend en dus niet je luisterervaring om zeep helpt.
Daarom kun je als je wat serieus wilt beter niet tegen de muur gaan zitten.
Qua plaatsing tegen de muur betekent het dan dat je 680 cm / 2 = 340 cm van de achtermuur af moet zitten met je oren, liefst iets verder. Dat haal je in vrijwel geen enkele kamer tenzij je een veel grotere kamer dan 680 cm hebt of je moet vrijwel near field gaan zitten.

Heb je nog tips voor het praktisch plaatsen in een normale woonkamer?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: chansig on August 30, 2019, 19:03:06
Thanks voor jullie uiteenzettingen. Moet het allemaal drie keer lezen, maar zeker de moeite waard om dat te doen.

Mijn speakers staan redelijk ingepakt om het maar zo te zeggen: 10 cm oid van de (achter/voor.. :D) wand af en cm of 20 van de zijwand. Geen verkeerde keus geweest als ik het zo lees...ach ik doe ook maar wat. :D

Gr. Hans
De Dutch & Dutch maakt juist gebruik van het SBIR effect en stuurt de bas zodanig aan dat die gelijktijdig met de andere geluidsgolven van de voorkant van de luidspreker (lijken te) komen. De zijkant heeft minder effect door de cardoïde afstraling. Denk dat je het best goed hoort :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Ik heb de M....dus niet de fancy C.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Bedankt Bert voor je uitgebreide feedback.
Zoals ik al zei zijn er meer wegen naar Rome en heeft ieder er een eigen perceptie over.
De feedback die ik gaf is een citaat die ik destijds met Joachim Gerhard heb besproken en ook zo gedocumenteerd is, zeker geen onbekende in de wereld van speaker plaatsing.

Zo geeft elke speakerfabrikant z'n eigen uitleg wat in mijn geval totaal het tegenovergestelde wordt beweerd als in jou feedback.
Zie hier als je er belang bij hebt.

Ik ga er eens mee spelen Bert, wie weet of er nog wat winst te behalen is. Het mooiste is dat het niets kost ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: chansig on August 30, 2019, 19:25:55
Ik heb de M....dus niet de fancy C.

Gr. Hans
Dat wist ik en dacht dat de 8m alleen één woofer aan de achterkant had. Het is echter een bas-reflex-poort :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

bert stoltenborg

Quote from: Kingpin on August 30, 2019, 19:39:22
Bedankt Bert voor je uitgebreide feedback.
Zoals ik al zei zijn er meer wegen naar Rome en heeft ieder er een eigen perceptie over.
De feedback die ik gaf is een citaat die ik destijds met Joachim Gerhard heb besproken en ook zo gedocumenteerd is, zeker geen onbekende in de wereld van speaker plaatsing.

Zo geeft elke speakerfabrikant z'n eigen uitleg wat in mijn geval totaal het tegenovergestelde wordt beweerd als in jou feedback.
Zie hier als je er belang bij hebt.

Ik ga er eens mee spelen Bert, wie weet of er nog wat winst te behalen is. Het mooiste is dat het niets kost ;)

Lees dat boek van Floyd Toole misschien eens, of een uittreksel ervan :-). Erg onthullend en goed onderbouwd.
Ik bazel maar wat.

Kingpin

Quote from: bert stoltenborg on August 30, 2019, 21:31:47
Lees dat boek van Floyd Toole misschien eens, of een uittreksel ervan :-). Erg onthullend en goed onderbouwd.
Deels gelezen, erg interessant maar ook verwarrend voor mij aangezien andere aes papers zoals bv die van de heer Linkwitz een andere benadering hebben dan de heer Toole.
Kan het zijn dat de theorie van Toole meer opgaat bij theater of zeer grote luisterruimtes en dat de benadering van bv Linkwitz meer gebasseerd zijn op 'standaard' luisterruimtes/woonkamers van 'normale' afmetingen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bert stoltenborg

Quote from: Kingpin on August 31, 2019, 09:21:37
Deels gelezen, erg interessant maar ook verwarrend voor mij aangezien andere aes papers zoals bv die van de heer Linkwitz een andere benadering hebben dan de heer Toole.
Kan het zijn dat de theorie van Toole meer opgaat bij theater of zeer grote luisterruimtes en dat de benadering van bv Linkwitz meer gebasseerd zijn op 'standaard' luisterruimtes/woonkamers van 'normale' afmetingen?

ze hebben allebei nogal veel beweerd, ik weet niet precies waar hun meningen uiteen lopen.
Ik bazel maar wat.

Kingpin

Quote from: bert stoltenborg on August 31, 2019, 13:38:29
ze hebben allebei nogal veel beweerd, ik weet niet precies waar hun meningen uiteen lopen.
Vooral de plaatsingsafstand tot de achterwand.
Toole zegt strak tegen de wand tot een bepaalde max afstand en bv Linkwitz die veel overeenkomt met bv Suesskind zeggen dat de speaker juist van de wand moet tot een bepaalde afstand uiteraard.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Hangt het ook niet erg sterk van de luidspreker af? De Dutch & Dutch moet juist 10-50 cm van de achterwand worden geplaatst, open baffle verschilt nogal, vaak meer dan 1 meter maar PAP zegt weer 40-80 cm, conventionele vloerstaanders hangt veel van een eventuele baspoort af, monitoren lijken gemakkelijker door vaak beperkte bas etc.

Zelf merk ik dat experimenteren help. Eerst stonden ze strak tegen de achterwand maar nu toch een 50 cm de kamer in. Het kan vast nog beter, heb ik wel langere kabels nodig om meer te kunnen experimenteren :D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: TabCam on August 31, 2019, 18:50:27
Hangt het ook niet erg sterk van de luidspreker af? De Dutch & Dutch moet juist 10-50 cm van de achterwand worden geplaatst, open baffle verschilt nogal, vaak meer dan 1 meter maar PAP zegt weer 40-80 cm, conventionele vloerstaanders hangt veel van een eventuele baspoort af, monitoren lijken gemakkelijker door vaak beperkte bas etc.

Zelf merk ik dat experimenteren help. Eerst stonden ze strak tegen de achterwand maar nu toch een 50 cm de kamer in. Het kan vast nog beter, heb ik wel langere kabels nodig om meer te kunnen experimenteren :D.
De Dutch&Dutch net als Kii speelt "vals" met hun cardio, dus zou deze niet vergelijken met plaatsing van de meeste luidsprekers.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: TabCam on August 31, 2019, 18:50:27
Hangt het ook niet erg sterk van de luidspreker af?
Daar begon deze discussie ook mee ;D
Vandaar mijn opmerking 'narrow baffle' ...

Ik heb in m'n woonkamer wat geëxperimenteerd maar tegen de wand wordt het in mijn geval beduidend slechter.
Als ik ze aan de wand plaats (zelfs nog even de diameter van de poort aan de achterkant opgemeten en daar de max achterwand afstand volgens Toole aangehouden) wordt het geluid 'platter' en versmeerd ook in het midlaag/laag.

Ze staan nu 40cm de woonkamer in met de middels denk ik wel bekende Audio Physic verhouding.
Geluid komt nu ook mooi los met diepte. De verhouding is heel kritisch (Katwax kan het wel beamen) alsmede de afstanden (millimeter werk).
Het kan op dit moment nog iets beter, maar het is de woonkamer waar ook nog geleeft moet worden.
In principe weer tevreden zo aangezien ze een tijdje minder de kamer in stonden vanwege de kids.

Het werkt in ieder geval niet bij mij, maar kan me voorstellen dat het bij bepaalde speakers wel werkt.
Enfin, het heeft me alleen wat zweet gekost, maar dat wordt ondertussen weer aangevuld ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

bert stoltenborg

Het is niet alleen een kwestie van de speaker tegen de wand schuiven, maar ook van de ruimte op de juiste manier aankleden  :)
Ik bazel maar wat.

Tabcam

Quote from: bert stoltenborg on September  1, 2019, 11:17:33
Het is niet alleen een kwestie van de speaker tegen de wand schuiven, maar ook van de ruimte op de juiste manier aankleden  :)
Je maakt me nieuwsgierig naar jouw luisterruimte! Zijn alle speakers in de muur ingebouwd? Welke opstelling gebruik je? Hoe klinkt het?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Linkwitz heeft op basis van eigen luisterervaringen vastgesteld dat een tweeter aan de achterzijde van de baffle, mits op een bepaalde manier geconfigureerd (ik moet nog uitzoeken hoe, iets met een vertraging en SPL) die afstraalt tegen een (harde!) achterwand, bijdraagt aan een ruimtelijkheid van het geluidsbeeld waarbij zelfs het laag beter klonk. De focus en precisie in het geluidsbeeld veranderde niet voor hem. Zijn luidsprekers zijn vermaard dus het zal wel iets zijn. Of hij zijn luidsprekers 1,5 meter van de eerste reflectiewand plaatste vanwege het dipoollaag en hierop de filters voor de tweeters aanpaste weet ik nog niet. Zal vast.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bert stoltenborg

Quote from: TabCam on September  1, 2019, 11:27:21
Je maakt me nieuwsgierig naar jouw luisterruimte! Zijn alle speakers in de muur ingebouwd? Welke opstelling gebruik je? Hoe klinkt het?

Ik ontwerp (onder andere) studio's. Als ik geluk heb kan ik dus af en toe een studiobezitter zo gek krijgen dat hij alles doet dat ik zeg en dan klinkt het heel aardig,vind ik  ;D.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: doorofnight on September  1, 2019, 11:29:02
Linkwitz heeft op basis van eigen luisterervaringen vastgesteld dat een tweeter aan de achterzijde van de baffle, mits op een bepaalde manier geconfigureerd (ik moet nog uitzoeken hoe, iets met een vertraging en SPL) die afstraalt tegen een (harde!) achterwand, bijdraagt aan een ruimtelijkheid van het geluidsbeeld waarbij zelfs het laag beter klonk. De focus en precisie in het geluidsbeeld veranderde niet voor hem. Zijn luidsprekers zijn vermaard dus het zal wel iets zijn. Of hij zijn luidsprekers 1,5 meter van de eerste reflectiewand plaatste vanwege het dipoollaag en hierop de filters voor de tweeters aanpaste weet ik nog niet. Zal vast.

Anderhalve meter betekent nog steeds narigheid bij 57 Hz.  ;D
Ik bazel maar wat.

chansig

Wat ontwerp je nog meer naast studio's ? Gebouwen ? Auto's ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Bert, welke meetsoftware/hardware gebruik je?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: bert stoltenborg on September  1, 2019, 15:50:16
Ik ontwerp (onder andere) studio's. Als ik geluk heb kan ik dus af en toe een studiobezitter zo gek krijgen dat hij alles doet dat ik zeg en dan klinkt het heel aardig,vind ik  ;D.
Ah, ja voor studio's is het ook heel anders en kan het een stuk idealer. Vaak ook near field luisteren dus flink anders dan een huiskamer.
Heb jij je huiskamer aan kunnen/mogen passen? Hoe zou je luidsprekers kiezen dan wel plaatsen in huiskamer waarin je niet erg veel mag aanpassen :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

bert stoltenborg

Quote from: TabCam on September  1, 2019, 16:29:04
Ah, ja voor studio's is het ook heel anders en kan het een stuk idealer. Vaak ook near field luisteren dus flink anders dan een huiskamer.
Heb jij je huiskamer aan kunnen/mogen passen? Hoe zou je luidsprekers kiezen dan wel plaatsen in huiskamer waarin je niet erg veel mag aanpassen :angel:

Ik heb twee kleine boxjes gemaakt bestaande uit een monacor 12 cm midspeaker, ik geloof een MSH 116 en een monacor DT-25N tweeter die bij de tv hangen met twee subjes die op de grond staan. De kamer is redelijk gedempt maar daar heb ik niets mee te maken gehad. Groot spul wordt niet gewaardeerd :-).

Wat ik al vaker heb gezegd is dat een kleine dedicated ruimte die is behandeld meer luisterplezier geeft en meer recht doet aan dure luidsprekers dan het plaatsen van kapitale apparatuur in de galmruimte die vaak huiskamer wordt genoemd, wat mij betreft  ;D.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: Kingpin on September  1, 2019, 15:54:04
Bert, welke meetsoftware/hardware gebruik je?

Ik heb een MLSSA-systeem gehad maar dat werkt met een ISA-kaart die in een pc moet die al lang niet meer wordt gemaakt. Het was ook niet erg handig als je op locatie moest meten, dus later had ik een laptop met docking syation die ik had aangepast voor die kaart.
Ik heb ook een LAUD-systeem gehad voor erbij.
Mijn MLSSA en de PC (kast uit 1988) staan nu in Hoorn bij Alcons Audio om te meten en kwaliteitscontroles mee te doen.

Ik gebruik al een tijdje een ARTA-systeem met een edirol UA-25 soundkaart en een minicomputer met een groite batterij zodat ik vele uren kan meten.
ARTA kan alles van het meten van luidsprekers met allerlei meetsignalen, meten aan akoestiek tot het monitoren van lawaai conform alle mogelijke standaards.
REW gebruik ik ook wel eens.

Ik heb nog steeds een B&K 4007 microfoon uit 1989.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: chansig on September  1, 2019, 15:53:36
Wat ontwerp je nog meer naast studio's ? Gebouwen ? Auto's ?  :D

Gr. Hans

Luidsprekers, geluidsinstallaties, geluidgeisoleerde ruimten, ruimten voor weergave van spraak, muziek, noem maar op,
Soms werk ik ook echt, laatst nog een half jaar iedere dag op de steiger gestaan om een studio te bouwen met steenwol, OSB en gipskarton. Tegelijk een tennisarm en een golfelleboog opgelopen van de Hitachi schroefboormachine.
Daarom geloof ik ook niet in de praatjes van Rutger Brechtman over een basisinkomen; dan gaat niemand meer bouwvakken, dakdekken of studio's bouwen  :-X
Ik bazel maar wat.

op eigen verzoek verwijderd.

Ach... Kan iedereen het lekker zelf doen, de kutklussen.

Ik zie er wel wat in.

;D