Luidsprekers inspelen / break in

Started by Tabcam, August 25, 2019, 15:48:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Voor zover ik kan zien heb ik hier nog geen technisch-wetenschappelijke discussie over het inspelen van luidsprekers.

Bij deze twee artikelen ten faveure van inspelen:
    Speaker Break In: Fact or Fiction?
    Audax Break in measurements

Leuke termen uit het artikel;
    Incidental break in, ofwel fabriekstesten die deel van het inspelen doen.

Blijft natuurlijk interessant of dit niet alleen meetbaar maar ook hoorbaar is op langere termijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Ik heb het onderwerp hier toch wel vaker gezien.
Speakers  heb ik al een poos niet nieuw gekocht.
Dus durf er niet veel over te zeggen.

Bij een subwoofer is het overduidelijk hoorbaar imo als hij ingespeelt is.
Het gaat soepeler en met meer laag .
Pas na 8 jaar eens gekeken naar de gepoorte  driver.
Maar ik kan hem nog steeds niet  indrukken na 8 jaar.

Goeie ophanging  ;D



Janbo

Het gedrag van een speaker ligt vast in de TS parameters. Een kast en filter is hier op ontworpen. Zouden hier grote veranderingen in optreden dan is het bijna onmogelijk een luidspreker te ontwerpen. Veel waarschijnlijker is het dat de oren (of beter, de hersenen) moeten inspelen. Die zijn aan veel grotere veranderingen, je psyche en stemming van het moment afhankelijk.

Tabcam

Quote from: Janbo on August 25, 2019, 19:36:52
Het gedrag van een speaker ligt vast in de TS parameters. Een kast en filter is hier op ontworpen. Zouden hier grote veranderingen in optreden dan is het bijna onmogelijk een luidspreker te ontwerpen. Veel waarschijnlijker is het dat de oren (of beter, de hersenen) moeten inspelen. Die zijn aan veel grotere veranderingen, je psyche en stemming van het moment afhankelijk.
Dan zou een luidspreker elke dag anders moeten klinken! Je zegt eigenlijk dat er dan iets onderbewust gebeurd wat dan later niet (meer) gebeurd. Dat klinkt erg onwaarschijnlijk.

Daarbij komt dat ik met twee Usher Mini Dancer 2 DMD heb gespeeld. Een setje dat ingespeeld was, drie maanden bij me hebben gestaan en toen werden gewisseld met een niet ingespeelde. Zou dat niet grofweg hetzelfde moeten klinken?

En het filter bevat condensatoren waarvan bekend is dat het gedrag over tijd veranderd. Dat zou een andere, additionele verklaring voor inspelen zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

PatrickP

Ik heb onlangs mijn speakers ingespeeld. Daarvoor iets van 20 jaar niet, dus ik moet het met deze ene ervaring doen. En ja, ze gingen steeds lekkerder klinken. Er zat wat onaangenaams in het hoog dat eruit ging. Het geheel kwam duidelijk meer los.

Ondertussen zijn ze al ruim ingespeeld en ben ik me niet meer bewust van verdere veranderingen. Als ze er zijn zijn ze heel geleidelijk zodat het niet meer opvalt.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

DB628

Het inspelen van een luidspreker zie ik altijd als dat de woofers, fabrik af, wellicht nog wat vastzitten en deze wat loser moeten komen zitten. Het rubber of waar die woofers dan ook aan vast zitten moeten dan voor mij ingespeeld worden.  Qua electonica geloof ik ook al die verhalen niet.

morca

Quote from: DB628 on August 25, 2019, 20:31:18
Het inspelen van een luidspreker zie ik altijd als dat de woofers, fabrik af, wellicht nog wat vastzitten en deze wat loser moeten komen zitten. Het rubber of waar die woofers dan ook aan vast zitten moeten dan voor mij ingespeeld worden.  Qua electonica geloof ik ook al die verhalen niet.
Idd goed gezegd.
Dat een woofer in moet spelen is eigenlijk algemeen bekend.
Dat heeft niks met mindsetting the maken.


chansig

#7
Ik heb MAW eens een berekening zien maken hoe vaak een suwwoofer in/uit slaat. Zijn behoorlijk wat bewegingen per minuut. Daarnaast begrepen dat het inspelen van een speaker niet zo heel lang duurt. In ieder geval niet de dagen/weken/maanden die verschillende mensen ervaren.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Electronica -> denk het niet, is reeds getest en zoals bij mij onlangs zelfs ingeregeld
speakers -> in theorie zou dit kunnen lijkt mij door gebruik, mar zoals Chansig aangeeft hoe lang dan. Mijn luidsprekers zijn net naar Kii geweest om af te stellen omdat ze betere kunnen meten nu en men heeft toen ook de BXT gedaan. Wat volgens mij wil zeggen dat zij niet verwachten dat na x aantal uren de set anders zou klinken.

De geur kan mogelijk wel anders worden, maar dat hoor je niet :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Wat je ook merkt is dat het ene merk zegt wel lang inspelen en bv. Dutch&Dutch zegt een paar seconden.  Ik zit ook heel veel verschil tussen luidspeakerunits. De ene zal het veel minder hebben dan de ander. Er is ook al eens gemeten dat het verschil meeviel. In de startpost staan wel grote meetverschillen.

In een passieve relatief dure cross over zitten ook veel grotere elco's maar die zijn ook aan elektrische en chemische veroudering onderhevig. Mensen horen die veroudering niet heel erg totdat je een cross over revisie doet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Quote from: chansig on August 25, 2019, 20:46:37
Ik heb MAW eens een berekening zien maken hoe vaak een suwwoofer in/uit slaat. Zijn behoorlijk wat bewegingen per minuut. Daarnaast begrepen dat het inspelen van een speaker niet zo heel lang duurt. In ieder geval niet de dagen/weken/maanden die verschillende mensen ervaren.

Gr. Hans
Idd hier duurde het ook niet zolang.
Maandje denk ik of korter.
Ik heb hem aardig bruut ingespeeld   :D

Dagen weken maanden is niet echt duidelijk  Hans  ;D
Maar ik snap je punt.

Jack_D

Ik heb mijn huidige luidsprekers nieuw gekocht en voor wat betreft het inspelen had ik de indruk, toen der tijd, dat het laag gedurende het eerste uurtje spelen nog iets verbeterde. De jaren erna, tot heden is er mijnziens niets meer veranderd aan de weergaven van de luidsprekers.






Mokumer45

Mijn toendertijd nieuwe speakers hebben enige (korte, hooguit een paar dagen) tijd na plaatsing nodig gehad om "los" te komen (het laag), maar daarna heb ik geen verandering in het geluid meer waar genomen.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

holco

Scansonic is ook zo'n merk die duidelijk op het laag in moet spelen, en dat duurt echt een flinke tijd voordat dat fludder laag te pruimen is met een goed strak laag.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Janbo

Als een speaker 'vastzit' moet je 'm terugbrengen. De mechanische compliantie ligt vast in de qms die weer een relatie heeft met de qts. Als dat soort parameters veranderen zul je de afstemming van de speaker ook moeten veranderen.
Gelukkig is ons gehoor niet zo gevoelig voor kleine afwijkingen in deze. Volgens mij is het hele 'inspelen' gevoelsmatig overgewaaid vanuit auto's die je moet 'inrijden' of schoenen die moeten 'indragen'.
Hoe dan ook, als 't voor jezelf valide is, geniet ervan. :thumbs-up:

myself

Ik hou altijd 200 uur inspelen aan voor zaken waar bewegende onderdelen inzitten (zoals speakers) en 100 uur voor bekabeling


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

hayabusa

Quote from: Janbo on August 25, 2019, 19:36:52
Het gedrag van een speaker ligt vast in de TS parameters. Een kast en filter is hier op ontworpen. Zouden hier grote veranderingen in optreden dan is het bijna onmogelijk een luidspreker te ontwerpen. Veel waarschijnlijker is het dat de oren (of beter, de hersenen) moeten inspelen. Die zijn aan veel grotere veranderingen, je psyche en stemming van het moment afhankelijk.

TS parameters worden natuurlijk beinvloed door de stijfheid van de ophanging.
Met name die zal in het begin nog kunnen veranderen door de initieele bewegingen.
Vraag is nu of de fabrikant de TS parameters van de speaker bij uitlevering vaststeld of ook al een inspeel periode meeneemt in het vaststellen van die parameters. ( ik denk het laatste )
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

bert stoltenborg

Quote from: hayabusa on August 26, 2019, 17:39:01
TS parameters worden natuurlijk beinvloed door de stijfheid van de ophanging.
Met name die zal in het begin nog kunnen veranderen door de initieele bewegingen.
Vraag is nu of de fabrikant de TS parameters van de speaker bij uitlevering vaststeld of ook al een inspeel periode meeneemt in het vaststellen van die parameters. ( ik denk het laatste )

TSP worden gemeten met heel kleine signaalniveaus.
Als een speaker echt op z'n donder krijgt klopt er van het TSP-verhaal niet veel meer.
Spreekspoelen bewegen buiten het lineaire magneetveld, je krijgt power compression, etc.
In de link iets hoger wordt ook door die Audax-man gezegd dat dat inspelen een kwestie is van 10 seconden een groot signaal op de resonantiefrequentie van de speaker zetten. Hans zegt ook al dat zo'n speaker dan aardig vaak heen en weer wappert. Als de speaker een fs van 34 Hz heeft gaat hij binnen 10 seconden 340 keer heen en weer.
Dat ik lees dat sommige mensen denken dat speakers maanden moeten inspelen en dat ze ook horen dat een kabel beter gaat klinken na inspelen doet vermoeden dat het hier iets anders betreft dan pure mechanica.

Verder maken fabrikanten de laatste jaren gebruik van speaker management systemen waarmee je bijna alles dat je wilt kunt dwingen.
Samen met de goedkope watts en de toegenomen belastbaarheid van luidsprekers leiudt dat tot de opmerking van mijn kameraad Philip de Haan (AlconsAudio) dat hij al 15 jaar geen TSP meer heeft gemeten  ;D.
Ik bazel maar wat.