Is de binnenkant van de plaat bij vinyl zoveel slechter?

Started by PatrickP, August 23, 2019, 21:54:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Volop mijn platenspelertje aan het beluisteren en het valt me op dat de laatste track op een album (vaak) veel minder klinkt. Dat snap ik op zich want de relatieve snelheid van de naald is daar natuurlijk een stuk lager dus er is minder ruimte om de informatie in de groef op te slaan. Maar is het verschil echt zo goed te horen of is het een kwestie van beter afstellen van het element of zo?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

hifiman

Als de fouthoek groter is aan het eind van de plaat dan klinkt het slechter, goed je arm/element afstellen dus.

Cyreg

Quote from: PatrickP on August 23, 2019, 21:54:52
Volop mijn platenspelertje aan het beluisteren en het valt me op dat de laatste track op een album (vaak) veel minder klinkt. Dat snap ik op zich want de relatieve snelheid van de naald is daar natuurlijk een stuk lager dus er is minder ruimte om de informatie in de groef op te slaan. Maar is het verschil echt zo goed te horen of is het een kwestie van beter afstellen van het element of zo?

IDG vervorming? (inner groove distortion) zoals eerder gezegd afstelling of toch naald versleten?
Ook erg afhankelijk vd kwaliteit en de naaldvorm (rond, elyptisch, shibata,..., enz)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

The_Ark

inderdaad IGD: naast de fouthoek, is simpel gezegd de bocht krapper ! ( de fouthoek is elders identiek, er zijn twee "minima", twee "maxima"),
maar met hyper-elliptische naalden zoals micro-line, van den Hull, etc hoor je dit nauwelijks.
Ook is vaak aan het eind van de plaat een klimax van de song kwa loudness, waardoor het opvalt. Ik heb er nooit last van gehad met mijn AT-440ML, noch voorheen met de Linn K9. Zelfs op een goedkope Dual.

PatrickP

Quote from: The_Ark on August 26, 2019, 12:54:16
inderdaad IGD: naast de fouthoek, is simpel gezegd de bocht krapper ! ( de fouthoek is elders identiek, er zijn twee "minima", twee "maxima"),
maar met hyper-elliptische naalden zoals micro-line, van den Hull, etc hoor je dit nauwelijks.
Dat zou met mijn Benz Micro Wood SL met 10.5 inch arm lijkt mij ook het geval moeten zijn. Geen goedkoop element... En ook best een lange arm wat het hoekeffect zou moeten verminderen, toch?  :-\
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

hayabusa

Ik denk dat inderdaad  de lagere relatieve snelheid de grootste boosdoener is, en de fout hoek in mindere mate
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

bmateijsen

Quote from: PatrickP on August 26, 2019, 16:33:18
Dat zou met mijn Benz Micro Wood SL met 10.5 inch arm lijkt mij ook het geval moeten zijn. Geen goedkoop element... En ook best een lange arm wat het hoekeffect zou moeten verminderen, toch?  :-\

Is het element goed gemonteerd?

Rowdy

Misschien is het element afgeregeld volgens de verkeerde armlengte, b.v. 9 inch i.p.v. 10,5 inch

PatrickP

De dealer heeft dat gedaan maar ik heb de mal. Ik zal eens kijken wat ik zie. Nooit hoeven doen maar ik moet het eens leren.  ;)
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/