EMI filter DIY

Started by arnolddew, August 21, 2019, 21:05:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arnolddew

Beste forumgenoten. Ik ben bezig om mijn streamer (Digione) in te bouwen in een mooi chassis en hierin tevens een mooie lineaire voeding te bouwen. Ik heb hiervoor een mooie Amplimo en twee nette 5volt printjes met goede onderdelen. Foto's volgen.

Normaal ben ik geen voorstander van filtering, en zeker niet bij versterkers. Maar omdat dit een geheel digitaal apparaat betreft en vrij constant stroom verbruikt vroeg ik mij af of het ook zinvol is om zo'n filter toe te passen voor de trafo?

Ik zit te denken aan een kit setje zoals op Ebay:  https://www.ebay.com/itm/2A-4A-18A-Gold-Plated-EMI-Power-Filter-Sound-enhancer-DIY-KIT-For-AMP-PAMP-DAC/312654948683?hash=item48cbafe94b:m:mdD_f_7mMnehTtIdlr-PV7A

Wat denken jullie hier van? En is het eventueel verstandig om dicht bij het aantal ampères van het apparaat te blijven (dus de 2A versie) of groter te kiezen?
En als laatste. Ik zie bij deze printjes vaak een 3 inputs: 2x AC en 1x ground. Ik neem aan dat die ground vanaf de connector ook nog aan het chassis moet?
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

Tabcam

Ik zou het geld normaal eerder aan afschermende behuizing, betere voeding, voeding scheiden van electronica e.d. besteden. Echter, gezien de prijs kan je het altijd aanschaffen en kijken of het een verschil maakt. Zou dan wel iets overdimensioneren. Maar bij een streamer met een Raspberry Pi verwacht ik minder dan 5W.

Btw, heb je ook de Katana dac shield overwogen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

arnolddew

Quote from: TabCam on August 21, 2019, 23:50:20
Btw, heb je ook de Katana dac shield overwogen?

Nee. Wat moet ik mij daar bij voorstellen. Ik kan hierover zo snel niks terug vinden.

Ik kan idd voor de prijs wel eens zo'n filter bestellen en proberen. Als ik naar Sboosters e.d. voedingen kijk zie ik hierin ook vaak een filter. Maar de vraag is of '''baat het niet dan schaad het niet'' ook van toepassing is...
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

Kjelt

Koop dan liever een volledig geisoleerd metalen netspanningsfilter van Schaffner of Schurter e.d.
Als ik het zou doen zou ik een metalen kastje kopen voor alleen de netvoeding, dus netfilter, zekering, trafo, gelijkrichter en dikke elco's.
Metalen kastje hard aarden en filter monteren in een van de metalen delen van het kastje.

Dan een afgeschermde mooie kabel met 1 extra aarde ader (komt later) voor de DC spanning naar je audioapparaat.
Bij deze kabel leg je de afscherming en de aarde ader van de kabel bij het netspanningskastje hard aan aarde en op het einde van de kabel waar de connector komt, soldeer je de aarde ader vast aan de afscherming en isoleert met krimpkous. Dit zorgt er voor dat je nog net iets beter bestand bent tegen storing. 
Neem een mooie connector waar je de ruimte hebt (niet zo'n priegelding).

Zorg dat de DC wat hoger is dan benodigd en dan leg je de lineaire DC-DC converter in je audio apparaat.
Mooiste is ook nog een zware koperen grondplaat te gebruiken en de dc-dc converter in een eigen koperen afgeschermd compartiment onder te brengen.
Koperen platen van 1-3mm zijn bij de metaalafval handel te koop voor 7,50 per kg dus dat hoeft de hoofdprijs niet te kosten.
Ze zijn met een goede ijzerzaag prima te zagen, goed hard te solderen of mechanisch te schroeven.

Ach ja leuke projectjes zo kun je flink wat hobbie tijd in steken  :)

Tabcam

Dat zou toch niet erg moeilijk moeten zijn. Als ik katana vs digione intik kom ik al genoeg interessante sites tegen. Je moet wel van lezen houden, gelukkig staat onderaan de samenvatting.
    Review van Katana op AVForums van Zuid-Afrika
    Review van Digione op AVForums van Zuid-Afrika
    Youtube review van de Katana door Hans van Beekhuyzen. Even door het Engels van Hans heen luisteren :-X.

Als je verder nog geen voeding en Raspberry Pi hebt, je kan een volledige set bestellen. Is alles mooi op elkaar afgestemd.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

arnolddew

Quote from: TabCam on August 22, 2019, 09:37:04
Dat zou toch niet erg moeilijk moeten zijn. Als ik katana vs digione intik kom ik al genoeg interessante sites tegen. Je moet wel van lezen houden, gelukkig staat onderaan de samenvatting.
    Review van Katana op AVForums van Zuid-Afrika
    Review van Digione op AVForums van Zuid-Afrika
    Youtube review van de Katana door Hans van Beekhuyzen. Even door het Engels van Hans heen luisteren :-X.

Als je verder nog geen voeding en Raspberry Pi hebt, je kan een volledige set bestellen. Is alles mooi op elkaar afgestemd.

Ik heb dus al een poosje een gewone Digione. Ik ga deze nu in een ruime behuizing inbouwen (trafo en board ver uit elkaar) en met 2x 5volt board zodat ik later de Signature hierin kan plaatsen als upgrade.
Stereo>> Cayin A55t - Audio synthesis dax - Thorens TD150 gemodificeerd met Grado Gold - Atoll PH100 - Dynaudio Focus 110 - Raspberry Pi, Allo Digione - DIY kabels

Leeuwarden

Quote from: Kjelt on August 22, 2019, 09:36:13
Koop dan liever een volledig geisoleerd metalen netspanningsfilter van Schaffner of Schurter e.d.

+1
Zorg echter wel dat het woordje 'medical' in de specificaties staat.

marcelvandekamp

opbouw DIY behuizing / voeding voor Rpi+digione:

230v binnen op scheafer filter->trafo->15VAC out->Ac/DC converter, 12Vout-> 2x DC/DC convertor 5Vout->1x naar RPi /Allo, 1x naar SSD
Software: moOde audio
met vriendelijke groet,

marcel

Kjelt

Waar bevind zich de zekering?

Leeuwarden

Quote from: Kjelt on December 25, 2019, 15:28:10
Waar bevind zich de zekering?

Zo te zien ligt die nog in de winkel...
:sadlike:

Thanatos

Quote from: Kjelt on December 25, 2019, 15:28:10
Waar bevind zich de zekering?

Die in de meterkast is toch wel voldoende  :D

Kjelt


marcelvandekamp

#12
Rustig aan jongens, die moet er nog in. Het is nog in de opbouw fase.
met vriendelijke groet,

marcel

Tabcam

Laat je niet gekmaken door de gekkies :wacko: hier  :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

marcelvandekamp

Wees maar niet bang. Zit al heuuul lang op dit forum (ben alleen niet zo'n actieve poster)
met vriendelijke groet,

marcel