Vinyl vragen: originele of remastered, 180gr, met of zonder kleurtje, etc.

Started by PatrickP, August 16, 2019, 11:13:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Net weer begonnen met vinyl komt er best wat op je af als je zo door de bakken van een leuke platenwinkel bladert. Een paar vragen hoe de ervaringsdeskundigen erover denken...

Veelal is van bekende albums de tweedehands/originele versie niet of nauwelijks goedkoper dan een verse. Is dat puur omdat de originele versie voor verzamelaars interessanter is? Of is het huidige vinyl minder mooi (materiaal, persing, etc.)?

Remastered beter/minder dan de originele versie of is dat afhankelijk van het album en is het een kwestie van een review proberen te vinden?

Ik zie veel 180 grams vinyl. Duidelijk dikker en steviger dan de "normale". Hebben die voordelen op muzikaal vlak?

En platen met leuke kleurtjes, Alleen optisch verschil of ook nadelen?

Nog andere zaken die ik nog niet ontdekt heb?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Fransosowitz

Al de genoemde eigenschappen zeggen niks over de kwaliteit in mijn beleving & ervaring. Remastered albums klinken soms beter dan het origineel, maar soms ook niet. 180 (of 200) grams platen klinken soms beter dan de dunnere varianten, maar ook niet altijd etc.


Wat veel LP liefhebbers vinden is dat sommigen labels (zoals Music on vinyl) vaak (maar niet altijd) niet meer dan redelijk klinken. Lastig dus allemaal.
Het komt er vooral op neer dat je vanzelf ervaring krijgt waardoor je beter kan inschatten of een album waarschijnlijk goed zal klinken. Bv bepaalde artiesten, op basis van reviews en bepaalde labels.


Veel plezier met plaatjes uitzoeken! Zelf heb ik sinds een jaar of 6 een (mijn eerste) draaitafel, en vind het heerlijk om LP's te draaien.  :headbanging:

SHFT

Als er meerdere versies beschikbaar zijn altijd even discogs raadplegen en kijken of er niets mis met is.
Michell // Cambridge Audio // Dali // Schiit // Sennheiser

PatrickP

Vandaag en donderdagavond in vier winkels en een beurs(je) gesnuffeld. Als ik het goed geteld heb heb ik nu 55 albums meer. Het meeste tweedehands, maar ook wat nieuw. Genoeg om mee te testen lijkt me...  :clapping:

Ik ben ondertussen ook dingen aan het proberen op de preamp. De draaitafel zelf blijf ik nog even af.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/