Is de beeldkwaliteit van Netflix in te stellen/verbeteren

Started by Jack_D, August 15, 2019, 15:36:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Ik verbaas mijzelf nog elke keer over de flut beeldkwaliteit van Netflix. Leuk dat ze sommige films/serie's in UHD/HDR formaat uitzenden, maar het beeld is gewoon kapot gecomprimeerd. Ligt dit aan iets wat ik niet goed heb ingesteld of is de beeldkwaliteit bij iedereen zo slecht?.

Alleen mijn Netflix app op de tv ondersteund UHD/HDR. De Netflix app op het KPN kastje komt niet verder als HD. De tv is via een ethernetkabel aangesloten, niet via wifi. Uit de internetsnelhiedstest komt altijd tussen de 40 en 50Mbps aan snelheid. En alle andere internetverbruikers op mijn lokale netwerk staan uit. Genoeg bandbreedte voor Netflix beschikbaar zou je denken.

Wanneer ik Blu-ray UHD/HDR formaat afspeel vanuit mijn lokale mediaserver of direct van het zilveren schijfje dan gaat mijn bitrate tot zo'n 100Mbps. Met als gevolg een super mooi beeld met enorm veel detail. Bij Netflix kom ik bij een UHD/HDR film niet boven de 15.25Mbps, met als gevolg een niet al te gedetailleerd beeld. Iedereen ziet dit verschil bij mij thuis dus niet alleen mijn "videofiele ogen" die dit verschil in beeldkwaliteit zien(zei hij toen hij op zoek was naar zijn leesbril  :D )

Eerste foto 95Mbps UHD/HDR blu-ray
foto 2 en 3  15.25Mbps Netflix UHD/HDR, dit is niet de zelfde film als de afbeelidng van de blu-ray, maar maakt niet uit welke films ik van Netflix kijk, kom nooit boven de 12.25Mbps uit.

Ben ik de enigste?, kan ik hier nog wat aan verbeteren, (niet dat ik veel Nexflix kijk, is meer onder druk van de Kids aangeschaft, die zijn groot verbruiker). Ook een beetje zonde als je op deze manier film moet kijken en zo niet optimaal gebruik maakt van de capaciteiten van je mooie dure UHD/HDR tv....


HJ

Jack, je kan inloggen via een browser en je netflix acc. Daar kun je volgens mij aangeven welke kwaliteit je apparaten mogen gebruiken.
Naar mijn idee is de kwaliteit tegenwoordig best goed, alleen in donkere scènes zie je wel compressie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Teejoo

Quote from: hans. on August 15, 2019, 15:41:24
Jack, je kan inloggen via een browser en je netflix acc. Daar kun je volgens mij aangeven welke kwaliteit je apparaten mogen gebruiken.
Naar mijn idee is de kwaliteit tegenwoordig best goed, alleen in donkere scènes zie je wel compressie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Is me nooit opgevallen. Straks eens checken. Ik dacht altijd dat dat automatisch ging adhv de beschikbare bandbreedte.

Raphie

JBL PRX Power!

quattronl

Quote from: Raphie on August 15, 2019, 18:26:35
Nope UHD betaal je extra voor, anders gewoon HD
Zo te zien op foto 3 heeft Jack het 4k abonnement.

Staat er in je tv een beeldverbeteraar aan die het beeld verziekt?
(wel raar dat je UHD speler wel mooi beeld geeft).
Toch iets in de app op je tv?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

HJ

Dit bedoel ik en voor uhd moet je wel een geschikt abbo hebben idd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Tabcam

Quote from: Jack_D on August 15, 2019, 15:36:58
Ik verbaas mijzelf nog elke keer over de flut beeldkwaliteit van Netflix. Leuk dat ze sommige films/serie's in UHD/HDR formaat uitzenden, maar het beeld is gewoon kapot gecomprimeerd. Ligt dit aan iets wat ik niet goed heb ingesteld of is de beeldkwaliteit bij iedereen zo slecht?.

Alleen mijn Netflix app op de tv ondersteund UHD/HDR. De Netflix app op het KPN kastje komt niet verder als HD. De tv is via een ethernetkabel aangesloten, niet via wifi. Uit de internetsnelhiedstest komt altijd tussen de 40 en 50Mbps aan snelheid. En alle andere internetverbruikers op mijn lokale netwerk staan uit. Genoeg bandbreedte voor Netflix beschikbaar zou je denken.

Wanneer ik Blu-ray UHD/HDR formaat afspeel vanuit mijn lokale mediaserver of direct van het zilveren schijfje dan gaat mijn bitrate tot zo'n 100Mbps. Met als gevolg een super mooi beeld met enorm veel detail. Bij Netflix kom ik bij een UHD/HDR film niet boven de 15.25Mbps, met als gevolg een niet al te gedetailleerd beeld. Iedereen ziet dit verschil bij mij thuis dus niet alleen mijn "videofiele ogen" die dit verschil in beeldkwaliteit zien(zei hij toen hij op zoek was naar zijn leesbril  :D )

Eerste foto 95Mbps UHD/HDR blu-ray
foto 2 en 3  15.25Mbps Netflix UHD/HDR, dit is niet de zelfde film als de afbeelidng van de blu-ray, maar maakt niet uit welke films ik van Netflix kijk, kom nooit boven de 12.25Mbps uit.

Ben ik de enigste?, kan ik hier nog wat aan verbeteren, (niet dat ik veel Nexflix kijk, is meer onder druk van de Kids aangeschaft, die zijn groot verbruiker). Ook een beetje zonde als je op deze manier film moet kijken en zo niet optimaal gebruik maakt van de capaciteiten van je mooie dure UHD/HDR tv....
Als je het ziet klopt het waarschijnlijk wel maar...

... lagere bitrate betekent niet automatisch een lagere kwaliteit. HEVC is er een mooi voorbeeld van. Op Blu Ray wordt x264 compressie gebruikt en x265 is 40% - 50% efficiënter.

En tja, er zijn erg veel mensen die Netflixen. De bandbreedte is niet onbeperkt. Ik vind het op mijn shield meer dan Acceptabel, de kpn kast deed het een stuk slechter. TV heb ik nog niet geprobeerd.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D


Op een gewone HD blu-ray is het x264(AVC), een UHD/HDR blu-ray draaid volgens mij op x265(HEVC). Dat is in iedergeval wat mijn speler aangeeft. Weet niet wat Netflix voor codex gebruikt maar die zal toch minimaal net zo efficiënt zijn als x265. Dus nog steeds een enorm verschil in bitrate tussen UHD/HDR blu-ray(tot zo'n 100Mbps)en UHD/HDR Netflix(12.2Mbps). En dat zie je in de gedetailleerdheid en minder veel zichtbare kleur gradient vorming(ook zonder audiofiele ogen :D )


3Gbyte per uur is dat max dan niet 6.6Mbit/seconde, en voor UHD/HDR dan twee maal zo veel. Dat ik ook het maximale wat ik nu ongeveer op mijn tv krijg. 12.2 Mbit/seconde aan beeld, het kleine restje zal vast voor de audio stream zijn.




Maar op zich wel grappig dat dit eigenlijk niemand opvalt over men er moeilijk over doet. Voor mobiele apparaten prima, maar voor je dure tv vind ik het maar minnetjes. Ook een van de redenen dat ik niet zo'n fan van Netflix ben. Aan mijn instellingen lijkt niet te liggen, Netflix geeft blijkbaar gewoon niet meer als 7GB per uur.... Ik wil graag de beste filmsource, welke mijn UHD/HDR tv het best tot zijn recht doet komen. Ben benieuwd wat VideoLand aan bps geeft....





Quote from: TabCam on August 15, 2019, 21:21:22
Als je het ziet klopte het waarschijnlijk wel maar...

... lagere bitrate betekent niet automatisch een lagere kwaliteit. HEVC is er een mooi voorbeeld van. Op Blu Ray wordt x264 compressie gebruikt en x265 is 40% - 50% efficiënter.

En tja, er zijn erg veel mensen die Netflixen. De bandbreedte is niet onbeperkt. Ik vind het op mijn shield meer dan Acceptabel, de kpn kast deed het een stuk slechter. TV heb ik nog niet geprobeerd.




Jack_D


Goede opmerking, maar in mijn optiek geven die "beeldverbeteraars" alleen maar verslechtering :D . Dus dat spul Staat uit. beeld is afgeregeld aan de hand van een paar test schermen en zo'n test met zo'n "blauw brilletje".
Geen ISF calibratie, maar echt slecht staat ie ook niet afgesteld.


Het is niet zo dat er naar Netflix niet te kijken is, maar het verschil is overduidelijk aanwezig voor iedereen die ik het tot nu toe heb laten zien bij mij thuis. Als je begint met Netflix UHD/HDR kijken gaat het nog wel maar als je van UHD/HDR blu-ray naar UHD/HDR Netflix overschakeld is het verschil gelijk duidelijk en niet echt meer lekker kijken, voor zover er wat leuks is te kijken op Netflix(maar das voor een ander topic :D ). Zoals ik eerder al zei, vind het een beetje zonde om de capaciteiten van je tv niet optimaal te benutten, beter beeld is voor mij toch meer genieten. Maar ik begrijp het consept van iPad of Mobieltje kijken ook niet goed. Ik ga er altijd lekker goed relaxed voor zitten, met zo'n klein schermpje in mijn hand lukt dat mij niet, doe mij Maar een tv of goede beamer. Maar gelukkig zijn we niet allemaal gelijk anders zou het zo saai zijn... ;D

Quote from: quattronl on August 15, 2019, 19:31:09
Zo te zien op foto 3 heeft Jack het 4k abonnement.

Staat er in je tv een beeldverbeteraar aan die het beeld verziekt?
(wel raar dat je UHD speler wel mooi beeld geeft).
Toch iets in de app op je tv?

HJ

Als je het echt top wil hebben kun je Nf beter links laten liggen.
Voor de mainstream is het meer dan acceptabel denk ik.


Ik bedoel eigenlijk dat je bv een bluray niet mag vergelijken met bv netflix of een dergelijke streaming dienst.

alexeiboris

Ik denk dat 90% van de netflix abbonnees op hun ipad, of nog erger, phone kijkt :-X

Jack_D

Mee eens, voor mobiele apparaten is de Netflix bandbreedte helemaal prima. En voor de meesten mensen is de beeldkwaliteit op tv blijkbaar voldoende.  Vond het wel een interessante constatering.
Maar vind het wel lollig dat deze en gene laten zien wat een fantastisch beeld ze wel niet hebben op hun nieuwe peperdure tv en ze dan even Netflix aanklikken om het te laten zien. Of ze pluggen een usb-stickje in met daarop een blu-ray rip van 5 Gbyte groot, totaal kapot gecomprimeerd. Maar ja dat is sneller van internet te trekken, zo'n bestand van 60 GByte vinden ze maar te lang duren :D . Vraag me dan toch stiekem wel af waarom je zo'n dure tv hebt gekocht :D , de psychologische factor vermoed ik... duur is beter :D

Maar eigenlijk maakt het niets uit wat ik ervan vind als die andere helemaal happy is met waar hij naar kijkt en de bijbehorende beeldkwaliteit wie ben ik dan om er iets van te zeggen.....  :yinyang:


FF een klein zijstraatje:
Voor mijn KPN kastje is het lastiger, daar kan ik niet de bitrate zichtbaar krijgen. wel kan ik zo op het oog zien dat bepaalde zenders blijkbaar meer bandbreedte krijgen als andere. KPN heeft het blijkbaar gewoon dichtgetimmerd. Of weet iemand van u een truc om bij KPN de bitrate zichtbaar te krijgen.

Quote from: hans. on August 15, 2019, 23:44:28
Als je het echt top wil hebben kun je Nf beter links laten liggen.
Voor de mainstream is het meer dan acceptabel denk ik.

Ik bedoel eigenlijk dat je bv een bluray niet mag vergelijken met bv netflix of een dergelijke streaming dienst.


Tabcam

Quote from: Jack_D on August 16, 2019, 11:30:36
Mee eens, voor mobiele apparaten is de Netflix bandbreedte helemaal prima. En voor de meesten mensen is de beeldkwaliteit op tv blijkbaar voldoende.  Vond het wel een interessante constatering.
Maar vind het wel lollig dat deze en gene laten zien wat een fantastisch beeld ze wel niet hebben op hun nieuwe peperdure tv en ze dan even Netflix aanklikken om het te laten zien. Of ze pluggen een usb-stickje in met daarop een blu-ray rip van 5 Gbyte groot, totaal kapot gecomprimeerd. Maar ja dat is sneller van internet te trekken, zo'n bestand van 60 GByte vinden ze maar te lang duren :D . Vraag me dan toch stiekem wel af waarom je zo'n dure tv hebt gekocht :D , de psychologische factor vermoed ik... duur is beter :D

Maar eigenlijk maakt het niets uit wat ik ervan vind als die andere helemaal happy is met waar hij naar kijkt en de bijbehorende beeldkwaliteit wie ben ik dan om er iets van te zeggen.....  :yinyang:


FF een klein zijstraatje:
Voor mijn KPN kastje is het lastiger, daar kan ik niet de bitrate zichtbaar krijgen. wel kan ik zo op het oog zien dat bepaalde zenders blijkbaar meer bandbreedte krijgen als andere. KPN heeft het blijkbaar gewoon dichtgetimmerd. Of weet iemand van u een truc om bij KPN de bitrate zichtbaar te krijgen.
Kan je gaan afschatten met je router. Meet eens een uurtje zonder TV en dan kijk je naar het verschil met een uur met één specifieke TV zender. Niet 100% accuraat maar kan een duidelijke indicatie geven.

Je hebt ook betere tooling maar dat moet dan wel ondersteund worden. Hangt wel sterk van je router af. Kan je kijken hoeveel bandbreedte een specifiek apparaat op netwerk gebruikt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jack_D

Goede tip :worship: , langs die weg had ik het nog niet bekeken...... Eens zien wat mogelijk is binnen mijn setup, dacht dat ik in de webinterface van mijn switch wel eens iets van monitoring ben tegengekomen, en mijn tv hangt hier ook aan dus dat bied hopelijk wat mogelijkheden.


Quote from: TabCam on August 16, 2019, 12:20:45
Kan je gaan afschatten met je router. Meet eens een uurtje zonder TV en dan kijk je naar het verschil met een uur met één specifieke TV zender. Niet 100% accuraat maar kan een duidelijke indicatie geven.

Je hebt ook betere tooling maar dat moet dan wel ondersteund worden. Hangt wel sterk van je router af. Kan je kijken hoeveel bandbreedte een specifiek apparaat op netwerk gebruikt.

Teejoo

Quote from: hans. on August 15, 2019, 20:54:05
Dit bedoel ik en voor uhd moet je wel een geschikt abbo hebben idd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Daar had ik dus helemaal overheen gekeken. Meteen maar even op maximaal gezet.

home@the movies

Ik haal via mijn netwerk 25 Mbit op Netflix, en in UHD ben ik echt wel zeer tevreden over de beeldkwaliteit.
Uiteraard is het geen "schijfjes kwaliteit" maar ik kijk op een 2m75 breed scherm en zoals je wellicht weet ben ik nu niet bepaald snel tevreden :-)
Tot pakweg een kleine 2 jaar geleden keek ik nooit streaming maar nu het UHD aanbod groter word, er zeer goede series zijn en de kwaliteit van de stream echt wel stukken beter is geworden kijk ik veel vaker naar zowel Netflix als iTunes.
12mbit is wel heel weinig, ik haal dus het dubbele, maar heb wel een lijn van 200 Mbit liggen.

Jack_D


Das interessant,  ...... kun jij dat ergens instellen, In de app op mijn tv kan ik überhaupt niets van snelheid instellen, hieronder werd een melding gemaakt van max 7GByte per uur is zo'n 15 Mbit/seconde. Maar jij krijgt al 25Mbit voor elkaar... :worship:



Quote from: home@the movies on August 16, 2019, 21:45:17
Ik haal via mijn netwerk 25 Mbit op Netflix, en in UHD ben ik echt wel zeer tevreden over de beeldkwaliteit.
Uiteraard is het geen "schijfjes kwaliteit" maar ik kijk op een 2m75 breed scherm en zoals je wellicht weet ben ik nu niet bepaald snel tevreden :-)
Tot pakweg een kleine 2 jaar geleden keek ik nooit streaming maar nu het UHD aanbod groter word, er zeer goede series zijn en de kwaliteit van de stream echt wel stukken beter is geworden kijk ik veel vaker naar zowel Netflix als iTunes.
12mbit is wel heel weinig, ik haal dus het dubbele, maar heb wel een lijn van 200 Mbit liggen.

frank2

Geheel met ts eens, beeld is nog redelijk, en ja tv en br zijn al beter. Geluid van Netflix is helemaal bagger is nauwelijks nog surround compleet kapot gecomprimeerd. Zelfs een oude dvd heeft nog beter surround.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

katwax

Quote from: Teejoo on August 16, 2019, 19:25:25
Daar had ik dus helemaal overheen gekeken. Meteen maar even op maximaal gezet.
Indien je snelheid goed is zal Netflix bij de setting automatisch ook beste kwaliteit leveren (UHD indien het juiste abo).
https://help.netflix.com/nl/node/87

Volgens hun help is voor UHD aanbevolen snelheid 25Mbit
https://help.netflix.com/nl/node/306

Hieruit kan je dus opmaken dat indien je netwerk/internet niet naar behoren werkt je met de automatische instelling wel eens gewoon HD kan binnen krijgen ook al betaal je om ook UHD te kijken.
Zet je het op hoogste kwaliteit dan zal je hoogste kwaliteit krijgen die je abo ondersteunt, maar indien je de juiste snelheid niet haalt zal dit effect hebben op de playback.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Teejoo

Quote from: katwax on August 17, 2019, 08:55:25
Indien je snelheid goed is zal Netflix bij de setting automatisch ook beste kwaliteit leveren (UHD indien het juiste abo).
https://help.netflix.com/nl/node/87

Volgens hun help is voor UHD aanbevolen snelheid 25Mbit
https://help.netflix.com/nl/node/306

Hieruit kan je dus opmaken dat indien je netwerk/internet niet naar behoren werkt je met de automatische instelling wel eens gewoon HD kan binnen krijgen ook al betaal je om ook UHD te kijken.
Zet je het op hoogste kwaliteit dan zal je hoogste kwaliteit krijgen die je abo ondersteunt, maar indien je de juiste snelheid niet haalt zal dit effect hebben op de playback.
Ik zag idd ook geen verschil.

Teejoo

Hoe laat je eigenlijk zien wat de bitrate is bij Netflix op de ATV?



alexeiboris

#23
Hoe verder? Daar staat wat je moet doen :) dan kun je in de apple tv een hud aanzetten die oa de bitrate laat zien.



Krijg het zelf helaas nu niet meer voor elkaar omdat Apple in haar wijsheid heeft besloten dat mijn 2012 mac mini niet meer ondersteund wordt voor nieuwe versies van osx, en dus ook niet voor xcode... de Apple TV is echter nog wel ge-update naar 12.4, helaas heb ik daar dus xcode 10.3 voor nodig en ik heb 10.1. Het wordt trouwens wel eens tijd voor een nieuwe mac mini overigens maar ja.

Teejoo