Relais gestuurde volume regeling die bromt

Started by Nietsche, August 14, 2019, 22:20:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nietsche


Hallo,

Ik heb me een relais gestuurde volumeregeling aangeschaft, deze begint vanaf een bepaald nivo te brommen, iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

jossie

Omni !

Kingpin

Brom vanaf een bepaalde stand en hoger of alleen op één of enkele standen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Nietsche

De luidspreker begint te brommen,  de regeling heeft 128 stappen, vanaf stap 65 begint het gebrom tot 128.

jossie

Dat klinkt als een ontwerp of fabricage fout... stap 65 activeert de grootste (of kleinste) weerstand waarna het weer verder oploopt met vice versa. Blijft het volume wel netjes oplopen rond stap 65 ?

Is het apparaat verder in de signaalweg passief of zitten er buffers in ? Merk & type ?
Fancy kabels?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Nietsche

Quote from: jossie on August 15, 2019, 11:29:55
Dat klinkt als een ontwerp of fabricage fout... stap 65 activeert de grootste (of kleinste) weerstand waarna het weer verder oploopt met vice versa. Blijft het volume wel netjes oplopen rond stap 65 ?
Dat idee had ik ook, Loopt correct door.
Quote from: jossie on August 15, 2019, 11:29:55Is het apparaat verder in de signaalweg passief of zitten er buffers in ?
Zou passief behoren te zijn.
Quote from: jossie on August 15, 2019, 11:29:55Merk & type ?
Chinees probeerseltje dat er goed uitzag en goede recenties had.
Quote from: jossie on August 15, 2019, 11:29:55Fancy kabels?
Verschillende kabels en verschillende afstanden geprobeerd, resultaat steeds hetzelfde.

jossie

Foto binnenkant of link?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Nietsche

#7
Een geanonimiseerd fotootje van de binnenkant 8)

jossie

Je hoeft niet geheimzinnig te doen over het merk toch? Geen probleem volgens mij.

Maar goed, ik schat in een aardlusje op de print waarin de trafo intern (of een externe) een brom ontwikkeld. Heb je 'm al 's verder van andere app gezet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Nietsche

Quote from: jossie on August 15, 2019, 18:29:51
Je hoeft niet geheimzinnig te doen over het merk toch? Geen probleem volgens mij.
Was de naam van leverancier, lijkt me niet gepast voor de sponsoren  :angel:

Quote from: jossie on August 15, 2019, 18:29:51Maar goed, ik schat in een aardlusje op de print waarin de trafo intern (of een externe) een brom ontwikkeld. Heb je 'm al 's verder van andere app gezet?
2 meter ernaast.

Nietsche

Volgens de leverancier heeft het met de impedantie van doen. Ik heb er eens een andere eindversterker aangehangen en dan heb ik het probleem niet. Is aan die impedantie iets te doen?

Rowdy

Wat is de impedantie van de potmeter?
Wat is de ingangsimpedantie van de versterker?
Wat is de uitgangsimpedantie van de bron?

jossie

Is een van die eindversterkers geaard? Monoblokken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Nietsche

Quote from: Rowdy on August 16, 2019, 12:32:44
Wat is de impedantie van de potmeter?
Wat is de ingangsimpedantie van de versterker?
Wat is de uitgangsimpedantie van de bron?

Het enige wat ik heb kunnen achterhalen is de ingangsimpedantie van de versterker die is 38 Kilo Ohm, de bron is een chord dac.

De versterker die de brom veroorzaakt is een XTZ Edge 300.
Diegene die niet bromt is een oude Linn Majik.

Nietsche

Quote from: jossie on August 17, 2019, 00:00:34
Is een van die eindversterkers geaard? Monoblokken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De brommer ;) is mono te schakelen.

Tabcam

Quote from: Nietsche on August 17, 2019, 18:55:26
Het enige wat ik heb kunnen achterhalen is de ingangsimpedantie van de versterker die is 38 Kilo Ohm, de bron is een chord dac.

De versterker die de brom veroorzaakt is een XTZ Edge 300.
Diegene die niet bromt is een oude Linn Majik.
De meeste Chord dac's hebben een te verwaarlozen uitgangsimpedantie, de Chord Hugo bv. 0.2 Ohm. Benchmark gebruikt een iets andere aanpak, wie weet hetzelfde probleem als waar jij tegenaan loopt?

Waarom gebruik je geen passieve volumeregeling zoals deze?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jossie

De XTZ is volgens mij geaard, als aan de voorkant (bron/dac) ook nog een aardpunt zit is het feest, dan heb je een gratis aardlus, dan komt het daar vandaan. Ingangsimpedantie eindtrap is onzin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Nietsche

Quote from: TabCam on August 17, 2019, 19:20:45
De meeste Chord dac's hebben een te verwaarlozen uitgangsimpedantie, de Chord Hugo bv. 0.2 Ohm. Benchmark gebruikt een iets andere aanpak, wie weet hetzelfde probleem als waar jij tegenaan loopt?

Waarom gebruik je geen passieve volumeregeling zoals deze?
Deze heeft maar een ingang. Aan diegene die ik nu heb kan ik ook de prepre van mijn platenspeler hangen.

Benchmark heeft een interessant verhaal.

Tabcam

Je kan een passive volumeregeling altijd met een audio selector combineren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jossie

Die combi heeft ie nu Tabcam ...

Benchmark heeft zeker een goed verhaal, en de tienvoudige prijs schat ik zo ...?

Maar als je een aardlus hebt gaat die ook ten onder. Kun je de XTZ even 'ont' aarden om te kijken of het daar aan ligt? Niet zo laten, dat is gevaarlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Tabcam

Klopt. Wat raar is, is dat de brom niet langzaam op komt zetten. Dat doet me vermoeden dat er ergens een brom wordt opgepikt door EMI of iets dergelijks. Wie weet helpt een passieve volumecontrole die ofwel goed afgeschermd dan wel niet zo mooi met relais dus niet zo lineair is.

@Nietsche: Vanwaar deze manier van volumeregelen? Wat m maakt het verschil met een gewone potmeter?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Nietsche

Quote from: TabCam on August 18, 2019, 16:20:59
@Nietsche: Vanwaar deze manier van volumeregelen? Wat m maakt het verschil met een gewone potmeter?

Allerlei subjectieve redenen (blijkt  8)) Nostalgie, het idee om niet teveel kastjes er tussen te hangen, remote besturing. Ik heb notabene zo'n audio selector hier liggen waar je naar verwijst. Ik heb  inmiddels de neiging om de volumeregeling in de kliko te gooien :devil: