Nieuwe set, de PureAudioProject Quintet?

Started by Tabcam, August 13, 2019, 23:28:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: gvc on March 30, 2020, 16:38:40
Is dat gemeten zonder enige vorm van processing (DRC, EQ), of heeft DIRAC hier al een en ander bijgestuurd?

1,4" compression drivers die laag moeten kunnen gaan (ongeveer 500Hz dacht ik voor deze speakers) hebben hun beperkingen in het hoog, zeker wanneer je gaat vergelijken met wat we gewoon zijn van een dome tweetertje.
Zonder processing. Wil de meting nog een keer herhalen maar heb momenteel maar de douchetijd van mijn vriendin om te meten :(.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

#101
Quote from: TabCam on March 30, 2020, 16:47:26
Zonder processing. Wil de meting nog een keer herhalen maar heb momenteel maar de douchetijd van mijn vriendin om te meten :(.
Voor een kamer zonder akoestische behandeling is de laagweergave buitengewoon, geen enkele room mode te zien. Moest het mijn meting zijn dan zou ik even dubbelchecken dat Dirac effectief in standby staat ;-)
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

kermy

Quote from: gvc on March 30, 2020, 16:38:40
Is dat gemeten zonder enige vorm van processing (DRC, EQ), of heeft DIRAC hier al een en ander bijgestuurd?

1,4" compression drivers die laag moeten kunnen gaan (ongeveer 500Hz dacht ik voor deze speakers) hebben hun beperkingen in het hoog, zeker wanneer je gaat vergelijken met wat we gewoon zijn van een dome tweetertje.

Een 1,4 inch die 500Hz haalt is eigenlijk al ongewoon. Normaal nemen ze daar een 2 inch voor en naar gelang er vermogen door verwerkt moet worden gaat de onderste frequentie omhoog.

Ik heb hier de Selenium D405 liggen met een phenol membraan, die gaat na 7 a 8 KHz ook een flinke rolloff laten zien.

Het membraan in de PAP is een polyamide, die zijn beter in het low mid, zoals de voornoemde Selenium, maar daar ontstaan dan evenals bij de D405 weer vaak in het hoog problemen mee.

Als je zo kijkt lijkt het er op dat de hoorn ondersteuning nodig heeft van een hoog driver.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Geert (gvc)

#103
Quote from: kermy on March 30, 2020, 16:53:58
Een 1,4 inch die 500Hz haalt is eigenlijk al ongewoon. Normaal nemen ze daar een 2 inch voor en naar gelang er vermogen door verwerkt moet worden gaat de onderste frequentie omhoog.

<knip>

Als je zo kijkt lijkt het er op dat de hoorn ondersteuning nodig heeft van een hoog driver.
Correct. Als je bij BMS gaat kijken dan staan alle 1,4" (en groter) drivers gecategoriseerd als 'mid driver'. Ze hebben ook een coaxiaal 1,4" model dat dus 2-weg is en een ingebouwde tweeter heeft om het hoog aan te vullen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Tabcam

Quote from: gvc on March 30, 2020, 16:53:34
Voor een kamer zonder akoestische behandeling is de laagweergave buitengewoon, geen enkele room mode te zien. Moest het mijn meting zijn dan zou ik even dubbelchecken dat Dirac effectief in standby staat ;-)
Kan je ook vertellen dat de Quintets erg weinig last van ruimtemodi hebben. Bekende eigenschap van open baffle. De bas is ietswat aangezet maar wat mij betreft geen probleem om ongecorrigeerd te spelen. Iedereen die hier geluisterd heeft, heeft ze ongecorrigeerd gehoord.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: kermy on March 30, 2020, 16:53:58
Een 1,4 inch die 500Hz haalt is eigenlijk al ongewoon. Normaal nemen ze daar een 2 inch voor en naar gelang er vermogen door verwerkt moet worden gaat de onderste frequentie omhoog.

Ik heb hier de Selenium D405 liggen met een phenol membraan, die gaat na 7 a 8 KHz ook een flinke rolloff laten zien.

Het membraan in de PAP is een polyamide, die zijn beter in het low mid, zoals de voornoemde Selenium, maar daar ontstaan dan evenals bij de D405 weer vaak in het hoog problemen mee.

Als je zo kijkt lijkt het er op dat de hoorn ondersteuning nodig heeft van een hoog driver.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Mijn huidige plan is om met Lii Audio Crystal 10 drivers te gaan experimenteren. Als ze niet bevallen kan ik ze ook al center of rears proberen.

Helaas nog steeds niet verstuurd dus afwachten tot de Coronacrisis over is. Wel opletten op de 180 dagen van PayPal :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

Quote from: TabCam on March 30, 2020, 17:04:32
Mijn huidige plan is om met Lii Audio Crystal 10 drivers te gaan experimenteren. Als ze niet bevallen kan ik ze ook al center of rears proberen.
Ziet er mooi uit op papier, maar dat mag ook wel voor die prijs. In elk geval verwacht ik dat ik zoiets liever in mijn woonkamer heb dat een 1,4" compression driver.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

kermy

Quote from: TabCam on March 30, 2020, 17:04:32
Mijn huidige plan is om met Lii Audio Crystal 10 drivers te gaan experimenteren. Als ze niet bevallen kan ik ze ook al center of rears proberen.

Helaas nog steeds niet verstuurd dus afwachten tot de Coronacrisis over is. Wel opletten op de 180 dagen van PayPal :angel:.

Ik heb de drivers net even opgezocht, lijkt wel een beetje op Lowther (gehad), Fostex (gehad) en AER momenteel hier in Oris hoorns.

Maar daar word wel gesproken over low power tube amplification, en dat is in samenhang met de units niet verwonderlijk. Hier staat er 3 Watt op, maar als je er met vermogen op tekeer wilt gaan dan worden ze erg snel shouty. En het hoog via een Whizzer cone heeft ook zo zijn beperkingen.

Zie ook de metingen op de site van de fabrikant, ik heb de grafiek niet vergroot, maar -3dB op 10KHz en op 20KHz minimaal -6dB.

Voor de prijs mag dit inderdaad wel een mooie driver in zijn soort zijn, de prijs is gelijk aan de AER drivers.

Ik ben reuze benieuwd hoe je dit gaat vinden.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Quote from: kermy on March 30, 2020, 16:53:58
Een 1,4 inch die 500Hz haalt is eigenlijk al ongewoon. Normaal nemen ze daar een 2 inch voor en naar gelang er vermogen door verwerkt moet worden gaat de onderste frequentie omhoog.

Ik heb hier de Selenium D405 liggen met een phenol membraan, die gaat na 7 a 8 KHz ook een flinke rolloff laten zien.

Het membraan in de PAP is een polyamide, die zijn beter in het low mid, zoals de voornoemde Selenium, maar daar ontstaan dan evenals bij de D405 weer vaak in het hoog problemen mee.

Als je zo kijkt lijkt het er op dat de hoorn ondersteuning nodig heeft van een hoog driver. hij lijkt tot 14/15 kHz door te lopen en hoger hoor ik denk ik niet meer :nopompom:. De afval zou dan nihil zijn maar de hoorn doet natuurlijk ook nogal wat.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Daar lijkt het wel op. Ik gok dat de horn driver een aangepaste Beyma CD14ND is. De achterkant ziet er identiek uit, alleen op het stickertje staat OB-TWH1.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Wel wil ik even kwijt dat ik je een echte held vind om deze Chinese drivers zonder ze gehoord te hebben hebt besteld. De prijs van bijna 1000 euro per stuk doet daar nog een flinke schep bovenop.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Koei

Heb je al geprobeerd je curve aan te passen naar die ik voorstelde?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

kermy

Is er eigenlijk al contact geweest met de fabrikant van de PAP? Zij zouden hoe dan ook de gemeten curves van enig commentaar moeten kunnen voorzien.

Ik neem zomaar aan dat het ontwerp voorziet in een frequentie verloop wat anders is dan wat er is gemeten.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Quote from: kermy on March 30, 2020, 19:03:47
Wel wil ik even kwijt dat ik je een echte held vind om deze Chinese drivers zonder ze gehoord te hebben hebt besteld. De prijs van bijna 1000 euro per stuk doet daar nog een flinke schep bovenop.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Om je gerust te stellen, ik heb ze wel gehoord :angel:. Weliswaar in een DIY box met open onderkant maar het klonk erg, erg goed. En ze leken me qua gedrag richting de Voxativ AC-1.6 gaan zonder de te overdreven aangezet hoog.

Hoe dat uit gaat pakken weet ik niet maar ik ga het hopelijk meemaken. Ze zijn nog niet verscheept :nopompom:!


Quote from: kermy on March 30, 2020, 20:23:40
Is er eigenlijk al contact geweest met de fabrikant van de PAP? Zij zouden hoe dan ook de gemeten curves van enig commentaar moeten kunnen voorzien.

Ik neem zomaar aan dat het ontwerp voorziet in een frequentie verloop wat anders is dan wat er is gemeten.
Dat vraag ik me af. Moet binnenkort toch weer mailen, kan het hem dan wel vragen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Richi

Als het stil is in een topic, dan betekent dat meestal dat iemand tevreden is en lekker zit te genieten.  :D

Toch, Douwe?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: Pjotr27 on November 21, 2020, 10:27:44
En hoe is het verder met de plannen?
Een groot deel kan je verder lezen in het topic TabCam's set, where can I get....

Quote from: Richi on November 21, 2020, 13:36:29
Als het stil is in een topic, dan betekent dat meestal dat iemand tevreden is en lekker zit te genieten.  :D

Toch, Douwe?
Dacht ik ook tot ik gebeten werd door Gremlins, een hele horde :nopompom:. Binnenkort meer in het eigen topic.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i