Gisterenavond was ik in de gelegenheid om de PAP Quintet 15 Horn 1 te beluisteren bij TabCam. Het was weer erg gezellig, met vele onderwerpen die de revue passeerden, waaronder koffie, apparatuur, muziek en natuurlijk ook WAF.

Het is altijd weer bijzonder als je een set hoort die zo verschilt van je eigen set. Ik hoorde dingen die me erg goed bevielen bij TabCam, maar ook dingen die naar mijn mening beter kunnen. Maar daar is TabCam ook heel open over, hij geniet van de weg naar een optimale set en dat is erg leuk om te zien. Vanuit tevredenheid denkt hij goed na over wat de volgende stappen zouden kunnen zijn.
De set klinkt overweldigend, dat was toch wel wat me als eerste opviel. Zonder dat het hard of bombastisch ging, leek het of de luidsprekers willen zeggen "kom maar op hoor, wij kunnen nog veel harder". Dat vind ik altijd een heel mooie gewaarwording, als je de reserves hoort terwijl die niet eens worden aangesproken. Bij laag volume klinkt het al erg lekker, maar als je het volume opschroeft, wauw! Wat een schaal, wat een diepgang, wat een realisme. En dan hoeft het nog niet eens hard te gaan. Als ik nu thuis luister, dan mis ik toch wel een hoop in het laag. Helaas. Maar wat een schitterende ervaring.
De hoorntweeter, daar heeft TabCam wat twijfels bij. En dat begrijp ik wel. Bij sommige nummers speelt het allemaal erg open, maar vaak miste ik wat sprankeling. Het mocht wel wat opener, pittiger en transparanter spelen in het midden. Voordeel is dat je niet snel luistermoe wordt van de set, maar als je openheid in stemmen mist, dan is dat voor mij een afknapper. Vaak als ik naar een voor mij onbekende set luister, dan hoor ik vrij snel waar de verbeterpunten liggen. Maar dat was nu helemaal niet het geval. De enige bekende factor in de set was voor mij de Chord Hugo DAC. Die DAC is erg ritmisch, maar kan wat gemoedelijk klinken: niet via de hoofdtelefoon, maar wel als je hem als DAC/VV inzet. Althans dat is mijn ervaring. Maar gelukkig probeert TabCam van alles uit qua apparatuur als hij de kans krijgt, en daar leer je toch het meeste van.
Al met al was het de lange rit meer dan waard. Het was erg gezellig en er staat een set met heel veel potentie, die nu al erg lekker en groots klinkt. Nog wat fijnslijpen en dan staat er een topset. Maar dat is TabCam wel toevertrouwd.