HDR waardevol voor de JVC DLA X7900?

Started by hcfreak, August 13, 2019, 21:36:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hcfreak

Ik sta op het punt mijn JVC DLA X90 om te ruilen voor de 7900. Ik kan dan content vanaf mijn nieuwe 4K staat tuner (VU + UNO) weergeven en straks ook een UHD BR speler inzetten.
Nu ben ik reviews aan het lezen en onzeker geworden. Ik lees dat deze en andere projectoren niet goed raad weten met HDR (advies om het uit te zetten!) mijn vraag is wat levert deze projector mij aan picture quality winst dan nog op vergeleken met mijn X 90 als ik v.w.b. De betere kleurenweergave van 4K bronnen met HDR niet profiteer? (Koop ik hem dan alleen omdat de X90 geen 4K accepteert? ) ben super benieuwd naar reacties van X 7900 bezitters !
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

pameijer

Je krijgt absoluut de betere kleurenweergave met HDR maar verwacht inderdaad geen oogverblindende zonnestralen vanaf je scherm. Maar dat krijg je bij geen enkele projector. Tenzij je diep in de buidel voor een laserprojector tast. De X7900 is een schitterend apparaat, ik zit er nu mee te kijken  :headbanging: : 25th Anniversary of the Rock 'n Roll Hall of Fame.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

Quote from: hcfreak on August 13, 2019, 21:36:36
Ik sta op het punt mijn JVC DLA X90 om te ruilen voor de 7900. Ik kan dan content vanaf mijn nieuwe 4K staat tuner (VU + UNO) weergeven en straks ook een UHD BR speler inzetten.
Nu ben ik reviews aan het lezen en onzeker geworden. Ik lees dat deze en andere projectoren niet goed raad weten met HDR (advies om het uit te zetten!) mijn vraag is wat levert deze projector mij aan picture quality winst dan nog op vergeleken met mijn X 90 als ik v.w.b. De betere kleurenweergave van 4K bronnen met HDR niet profiteer? (Koop ik hem dan alleen omdat de X90 geen 4K accepteert? ) ben super benieuwd naar reacties van X 7900 bezitters !

De 7900 is een waanzinnige projector, en mits op de juiste manier gekalibreerd voor HDR (custom gamma curves aanpassen) speelt hij de pannen van het dak.
Nog steeds én van de betere E-Shift projectren, zij het niet voor lang meer want de productie is hiervan gestopt.


scoc

Quote from: hcfreak on August 13, 2019, 21:36:36
Ik sta op het punt mijn JVC DLA X90 om te ruilen voor de 7900. Ik kan dan content vanaf mijn nieuwe 4K staat tuner (VU + UNO) weergeven en straks ook een UHD BR speler inzetten.
Nu ben ik reviews aan het lezen en onzeker geworden. Ik lees dat deze en andere projectoren niet goed raad weten met HDR (advies om het uit te zetten!) mijn vraag is wat levert deze projector mij aan picture quality winst dan nog op vergeleken met mijn X 90 als ik v.w.b. De betere kleurenweergave van 4K bronnen met HDR niet profiteer? (Koop ik hem dan alleen omdat de X90 geen 4K accepteert? ) ben super benieuwd naar reacties van X 7900 bezitters !

Even HDR buiten beschouwing gelaten ga je met de X7900 echt veel winnen wat betreft contrast etc. Het zijn niet louter het aantal pixels die het beste beeld geven maar andere dingen zijn wat mij betreft zeker even belangrijk maw contrast, zwartwaardes etc. En vergeet niet dat 90% van wat je gaat kijken Full HDR is en geen HDR. En als je bvb een Panasonic UHD speler koopt kan je deze laten converteren naar SDR. Een projector koop je eigenlijk niet louter om HDR te spelen. Ik heb 4 jaar terug de JVC X7000 gekocht maar wou eerst de Sony VW500 maar na het zien van de JVC was mijn mening snel herzien.

@Werner: Ja, ik en HDR en projectors zijn nog steeds geen vrienden maar let's agree to disagree  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

mancaver

Quote from: home@the movies on August 14, 2019, 02:06:52
De 7900 is een waanzinnige projector, en mits op de juiste manier gekalibreerd voor HDR (custom gamma curves aanpassen) speelt hij de pannen van het dak.
Nog steeds én van de betere E-Shift projectren, zij het niet voor lang meer want de productie is hiervan gestopt.
Helemaal mee eens. Heb zelf de 7900 en het is een fantastisch apparaat voor het (IMO weinige) geld.

Mediasluis

#5
Helemaal met Werner eens.
In combinatie met een Panasonic is het helemaal feest en kun je deze de Tone Mapping laten doen. Ga je deze projector combineren met de Panasonic, wat wel aan te raden is, dan kan ik de kalibratie hier ook op aanpassen zodat je daar ten volle gebruik van kunt maken.
Zelf vind ik de X7900 al heel indrukwekkend voor 4K HDR en WCG, want ook de kleurdiepte is prachtig met die DCI filter en een kleine aanpassing in het CMS (wat ik voor 4K ook alleen bij de X7900 en de N7 doe), maar een Panasonic UHD 424 speler bv. kost vrijwel niets en deze doet de Tone Mapping al voor je.

Ook de JVC DLA-X7900 heb ik hier op demo staan en kun je hier zien spelen naast de nieuwe projectors van JVC, Sony en Epson.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

hcfreak

Erg bedankt dit is de input die ik nodig heb. Als ik alles goed begrepen heb:

Altijd laten kalibreren
Combineren met een Panasonic UHD player (DP UP 9004 bijv.) tbv tonemapping
Ik profiteer T.ov. Van de X90 van betere kleuren (diepte en kleuren ruimte)(met 4K HDR input!)
Ik verlies T.o.v. De X90 aan contrast waarden (blacklevels)
volgens mij?? (Ik heb een geheel donkere HC Bath cave)
T.ov. Een N5 heb ik geen zichtbaar scherpte verlies (e shift 5 e generatie / mijn schermbreedte is 270 cm)








JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

reza

De contrast waarden van de 7900 zijn beter dan wat je nu hebt.
Tegenover een N5 heb je zeker te weten wel scherpte verlies op je 270 brede scherm.
Een eshift ( ook 5de generatie ) is absoluut niet zo scherp en dynamisch als de N5.
Maar die kost ook weer een aantal K duurder.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hcfreak

Reza, helder antwoord en bedankt.
(ik las ook reviews van gerenommeerde experts die A/B vergeleken ook op een groot scherm en opmerkten dat het nauwelijks te zien is de resolutie meerwaarde van de N5 tegenover de X7900)
JVC DLA-X 9500 B, Denon A-110, Panasonic DB UB 9004, Philips BDP Fidelio, Philips DVD 9000 SA vM, vM, Projecta Proscreen 270cm, Front: Pio Sound Eagle, SVS Ultra 13,  Dali Helicon C200, surround: Dynaudio X12, Back surround Mordaunt Short 912, Atmos 4 x KEF HTS 3001(ingebouwd achter plafond), VU + Uno 4K SE, Xbox 360 en PS3

RonG

Quote from: pameijer on August 13, 2019, 21:41:07
ik zit er nu mee te kijken  :headbanging: : 25th Anniversary of the Rock 'n Roll Hall of Fame.

Even of topic, ik zoek me te pletter naar een originele BR versie van dit. Enig idee misschien?

Mediasluis

Quote from: hcfreak on August 14, 2019, 14:42:20
Reza, helder antwoord en bedankt.
(ik las ook reviews van gerenommeerde experts die A/B vergeleken ook op een groot scherm en opmerkten dat het nauwelijks te zien is de resolutie meerwaarde van de N5 tegenover de X7900)

Wat de één veel vind, vind de ander niet spectaculair.
Dat is heb je ook al, met of zonder Iris op een Sony. De één ziet het duidelijk, de ander vind het mwah.
Ik vind de DLA N-serie wel een massief stabiel plaatje geven met meer rust t.o.v. eShift-5.
Het zwart van de X7900 gaat soms wel weer wat dieper dan de N7, maar dat scheelt ook per scene.
Je kunt het beter zelf beoordelen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

pameijer

Quote from: RonG on August 14, 2019, 14:48:51
Even of topic, ik zoek me te pletter naar een originele BR versie van dit. Enig idee misschien?
Ik heb hem in 2011 bij axelmusic.com gekocht voor een kleine 40 dollar, online dus. Die shop bestaat niet meer. Ik heb destijds ook al flink moeten zoeken kan ik me herinneren. Maar nu gewoon op Amazon te verkrijgen: https://www.amazon.com/25th-Anniversary-Rock-Concerts-Blu-ray/dp/B003ZVU1P0

Als ik even snel google zijn er genoeg plekken te vinden hoor.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

reza

Quote from: hcfreak on August 14, 2019, 14:42:20
Reza, helder antwoord en bedankt.
(ik las ook reviews van gerenommeerde experts die A/B vergeleken ook op een groot scherm en opmerkten dat het nauwelijks te zien is de resolutie meerwaarde van de N5 tegenover de X7900)

Sorry, maar dan hebben ze echt een brilletje nodig.
Ik weet nog heel goed dat Frank bijna de enige was die al vanaf het begin zei dat er een duidelijk verschil zat tussen native 4k en een eshift projector.
Ik een andere namen dat altijd met een korreltje zout, want vanaf een paar meter kon je de verschillen toch niet zien.
Mijn maatje heeft sinds kort een N5 het aller eerste wat ons opviel is de scherpte in vergelijk met onze 5de generatie eshifts.
Dus als mensen zeggen dat ze geen verschil zien dan hebben ze echt een bril nodig.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on August 26, 2019, 09:44:36
Sorry, maar dan hebben ze echt een brilletje nodig.
Ik weet nog heel goed dat Frank bijna de enige was die al vanaf het begin zei dat er een duidelijk verschil zat tussen native 4k en een eshift projector.
Ik een andere namen dat altijd met een korreltje zout, want vanaf een paar meter kon je de verschillen toch niet zien.
Mijn maatje heeft sinds kort een N5 het aller eerste wat ons opviel is de scherpte in vergelijk met onze 5de generatie eshifts.
Dus als mensen zeggen dat ze geen verschil zien dan hebben ze echt een bril nodig.
Ik heb ze destijds ook goed vergeleken, en vind de N serie idd scherper. Maar ook rustiger en minder ruis. Dat was ook de reden dat ik heb gewacht.
Ik mis echter wel nog de laser. Dat geeft nog meer rust en heeft dynamische dimming.

reza

Absoluut Teejoo, de rust in het beeld is heerlijk.
Het vreemde is wel dat als ik mijn projector aan heb, ik geen last heb van een onrustig beeld. Totdat je ervaart wat echt rust is.
Neemt niet weg dat de 7900 een zeer mooie projector is! Mijn andere maatje heeft deze sinds kort en wat daar dan weer gelijk opvalt is het black level.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

RonG

Quote from: pameijer on August 26, 2019, 09:22:00
Ik heb hem in 2011 bij axelmusic.com gekocht voor een kleine 40 dollar, online dus. Die shop bestaat niet meer. Ik heb destijds ook al flink moeten zoeken kan ik me herinneren. Maar nu gewoon op Amazon te verkrijgen: https://www.amazon.com/25th-Anniversary-Rock-Concerts-Blu-ray/dp/B003ZVU1P0

Als ik even snel google zijn er genoeg plekken te vinden hoor.

Thnx :)

Logix

Quote from: home@the movies on August 14, 2019, 02:06:52
De 7900 is een waanzinnige projector, en mits op de juiste manier gekalibreerd voor HDR (custom gamma curves aanpassen) speelt hij de pannen van het dak.
Nog steeds én van de betere E-Shift projectren, zij het niet voor lang meer want de productie is hiervan gestopt.

Ik kan dit nergens terug vinden dat hiervan de productie gestopt is? Komen er dan nieuwe modellen voor in de plaats, of stop JVC met HT projectoren?

Teejoo

Quote from: logix on October 23, 2019, 21:49:56
Ik kan dit nergens terug vinden dat hiervan de productie gestopt is? Komen er dan nieuwe modellen voor in de plaats, of stop JVC met HT projectoren?
Euh, er is al bijna een jaar een nieuwe N-serie. Zie het topic onder nieuwtjes.