Audiolab 6000N, ervaringen en vergelijk?

Started by dvb69, August 13, 2019, 21:29:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dvb69

Onze buren bij www.audio.de zijn behoorlijk enthousiast over de 6000N maar ik kan verder geen serieuze tests vinden.

In hoeverre is deze Audiolab een upgrade tov Bluesound bijvoorbeeld? Qua prijs zitten ze ongeveer in dezelfde vijver.

Of is voor een upgrade echt de stap nodig naar de Naim's en Moon's voor een paar duizend euro..? [emoji33]

Een mooie chip is nog geen garantie voor een goed geluid.. hoe is de voeding van de Audiolab?

Benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Tabcam

Ik zie geen test staan. Heb je een directe link? Testen in bladen en op fora zijn vrijwel altijd positief :tongue2: Daar zou ik niet direct een conclusie uit trekken. Een Raspberri Pi met een Katana kan betere kwaliteit opleveren!

En hoe ga je hem gebruiken? Wat is de rest van je setup? Wat gebruik je nu? Is het alleen als transport met app of ook als dac/voorversterker? Dat laatste bepaald veel meer klank, geluidsbeeld e.d. dan alleen een transport.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RvD

Ik heb een Audiolab 6000N in gebruik, ben daar zeer tevreden over ik gebruik hem wel alleen digitaal dus over de interne dac kan ik niets zeggen. De voeding van de 6000N is ruim bemeten met zijn ringkerntrafo dit is dezelfde als van de CD6000.

De DTS Play-Fi app werkt goed en Spotify connect werkt ook uitstekend. Op het front kun je 6 internetradiostations vast leggen die starten dan direct op zonder een app te hoeven openen.

Prijs kwaliteit is erg goed en schat hem hoger in dan een Bluesound vanwege de mooie voeding in de Audiolab. Ik heb ooit een Linn Majik DS gehad met dynamic voeding maar de Audiolab doet daar echt niet voor onder. In gebruikers gemak vind ik de Audiolab fijner werken.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

dvb69

Quote from: TabCam on August 13, 2019, 23:04:52
Ik zie geen test staan. Heb je een directe link? Testen in bladen en op fora zijn vrijwel altijd positief :tongue2: Daar zou ik niet direct een conclusie uit trekken. Een Raspberri Pi met een Katana kan betere kwaliteit opleveren!

En hoe ga je hem gebruiken? Wat is de rest van je setup? Wat gebruik je nu? Is het alleen als transport met app of ook als dac/voorversterker? Dat laatste bepaald veel meer klank, geluidsbeeld e.d. dan alleen een transport.

Ik kan de link niet meer vinden, dus maar gepost als bijlage.

Plan is om 'm als vervanging van mijn Bluesound Node1 met Arcam rDac in te zetten. Bedoeling dus als streamer voor Tidal / DAC / voorversterker en app.

Versterker is een Arcam FMJ A38 met Dynaudio Audience 82 speakers.
De alternatieve bron is een Thorens TD160 met een Ortofon Red.

De gedachte is dat de beperkingen van de TOSlink verbinding (rDac ondersteund tot 96kHz) en de Bluesound (matige DAC, gelimiteerde voeding) flink zouden profiteren van een dedicated streamer / DAC waarin alles goed op elkaar is afgestemd.

Ik hoop te winnen in precisie, muzikaliteit en dynamiek / wijder stereobeeld.

Of wil ik teveel en moet ik een paar prijsklassen hoger zoeken?

dvb69

@RvD, dank voor je feedback, dat zijn goede berichten!

Quote from: RvD on August 13, 2019, 23:09:00
Ik heb een Audiolab 6000N in gebruik, ben daar zeer tevreden over ik gebruik hem wel alleen digitaal dus over de interne dac kan ik niets zeggen.

Wat is je overweging om een externe DAC te gebruiken? Introduceer je hier niet meer jitter mee?
Ik ben wel heel nieuwsgierig welke verschillen je hoort tussen je externe DAC (welke?) en de ingebouwde in de AudioLab.. Mocht je nog eens gelegenheid hebben om het te testen dan laat het weten!  ;D

Tabcam

Jitter was geen noemenswaardig probleem bij de Arcam rDac voor zowel de S/P-DIF als de USB. Voor zover ik het kan inschatten is het een goede streamer maar betwijfel ik of je veel gaat winnen in precisie, muzikaliteit en stereobeeld.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Qua voeding zie ik een geisoleerde ringkerntrafo, de rest is gewoon switching.
Kan ook niet voor die prijs om daar ook nog een lineaire voeding in te bouwen ... de ruimte heeft ie wel ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cable-guy

Beste dvb69,
Ik begrijp niet helemaal waar je vandaan komt. In het magazine dat je beschrijft staat een overzichtje met zogenaamde 'Klangpunkte', oftewel een ranking op basis van geluidskwaliteit, afwerking etcetera buiten beschouwing gelaten. Hier staat dat de eerste Bluesound het zelfde aantal punten heeft. Als je 50 Euro meer uit wil geven heb je de Bluesound Node 2 die ook 5 punten extra krijgt.



Het antwoord is dus nee. Het is geen upgrade t.o.v. een Bluesound. Als persoonlijk commentaar zou ik nog toe willen voegen dat er geen Roon ondersteuning is wat voor mij een must is.

dvb69

Dank voor dit overzicht. Die had ik dan nog niet gevonden. Geeft iig een indicatie.

Als de klankpunkte lijst de absolute waarheid zou zijn zou het leven idd erg simpel zijn aangezien ze allemaal maximaal scoren met 100 punten. Verrassend overigens dat er op de high-end lijst geen NAIM, Linn, Cyrus, Auralic te vinden is of zouden die lager scoren?  ???

Zoals TabCam al opmerkte zijn reviews in de media eigenlijk altijd positief. Bovendien kon ik nog maar 1 review vinden van de Audiolab. Lijkt me ook wat dun om conclusies aan te verbinden. Vandaar mijn vraag naar ervaring van gebruikers.

Desondanks, dank voor de aanvulling. Roon is voor mij (nog) geen argument trouwens, maar idd mogelijk wel iets om rekening mee te gaan houden.

Anyhow, mochten er mensen zijn die de 6000N gehoord hebben in vergelijk met Bluesound, Naim, Auralic oid dan hou ik me graag aanbevloen voor de bevindingen!

Thanks!

pieper

Noi die lijst zou ik met een korreltje zout nemen ik heb de Atoll st200 en de blusound node 2 daar zit echt dag en nacht verschil in geluids- kwaliteit als dat 5 puntjes zijn zoals op de lijst dan is 5 puntjes van een lelijke eend naar een rolls. Dus mijn advies is zeker gaan luisteren zonodig neem je je huidige streamer mee zodat je het verschil kunt horen.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

RvD

Quote from: dvb69 on August 13, 2019, 23:51:39
@RvD, dank voor je feedback, dat zijn goede berichten!

Wat is je overweging om een externe DAC te gebruiken? Introduceer je hier niet meer jitter mee?
Ik ben wel heel nieuwsgierig welke verschillen je hoort tussen je externe DAC (welke?) en de ingebouwde in de AudioLab.. Mocht je nog eens gelegenheid hebben om het te testen dan laat het weten!  ;D

Ik gebruik de interne dac van mijn processor deze klank bevalt mij uitstekend en schat ik hoger in dan de interne dac van de Audiolab. De interne dac van een pioneer udp-lx500 heb ik wel vergeleken met de processor en dit viel me ook tegen. Als de interne dac belangrijk is zou ik zeker vooraf wat streamers vergelijken de aangehaalde Atoll daar lees je ook veel goeds over, of het merk Innuos de Mini MK3 moet ook goed zijn. Als transport en gebruiksgemak met de bouwkwaliteit voor deze prijs bevalt die mij uitstekend.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

H&C Hifi

Quote from: pieper on August 14, 2019, 14:58:00
Noi die lijst zou ik met een korreltje zout nemen ik heb de Atoll st200 en de blusound node 2 daar zit echt dag en nacht verschil in geluids- kwaliteit als dat 5 puntjes zijn zoals op de lijst dan is 5 puntjes van een lelijke eend naar een rolls. Dus mijn advies is zeker gaan luisteren zonodig neem je je huidige streamer mee zodat je het verschil kunt horen.

staat achter de atoll st200 geen signature, kan goed het oude model betreffen  ;)
Verschil tussen de oude en nieuwe is ook vrij fors  :)

botsen

Quote from: pieper on August 14, 2019, 14:58:00
Noi die lijst zou ik met een korreltje zout nemen ik heb de Atoll st200 en de blusound node 2 daar zit echt dag en nacht verschil in geluids- kwaliteit als dat 5 puntjes zijn zoals op de lijst dan is 5 puntjes van een lelijke eend naar een rolls. Dus mijn advies is zeker gaan luisteren zonodig neem je je huidige streamer mee zodat je het verschil kunt horen.

Is de Atoll zoveel beter dan. Ik ben namelijk echt heel enthousiast over de Bluesound Node, de powernode in mijn geval.

pieper

#13
Quote from: botsen on August 14, 2019, 20:21:16
Is de Atoll zoveel beter dan. Ik ben namelijk echt heel enthousiast over de Bluesound Node, de powernode in mijn geval.

Ja daar zit echt een heel groot verschil in. Maar goed het prijs verschil is ook er groot, maar wat ik ermee wil zeggen is dat lijstjes niet altijd betrouwbaar zijn dus vooral zelf gaan luisteren.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Kingpin

Quote from: pieper on August 14, 2019, 21:18:17
Ja daar zit echt een heel groot verschil in. Maar goed het prijs verschil is ook er groot...
De hoogte van de prijs, zeker bij streamers, is geen garantie voor een 'beter' geluid.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roksan

Grappig, de een zegt dat testen altijd te positief te zijn. Maar een Atoll die nauwelijks hoger scoort maakt meteen dat de lijstjes onbetrouwbaar zijn.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

WillyP

#16
Voor wat het waard is, de Audiolab is ook positief getest in het net verschenen nummer van einsnull.

<,,So macht Musikhören Spaß. Audiolabs 6000N Play verbindet alle Vorteile des Streamings mit einer simplen Bedienung und guter Hardware. Wer es vermisst, mit einer modernen Anlage ohne Umwege einfach Musik genießen zu können, ist bei Audiolab genau richtig.">

In de Hi-Fi Choice van september eveneens een positieve recensie:

<WE SAY: A great streamer, but needs OS update to make it an outstanding one.>

Groet,

WillyP

pieper

Quote from: Roksan on August 15, 2019, 05:24:52
Grappig, de een zegt dat testen altijd te positief te zijn. Maar een Atoll die nauwelijks hoger scoort maakt meteen dat de lijstjes onbetrouwbaar zijn.

Dat zeg ik niet, maar goed zoals de waard is zullen we maar zeggen.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

BJF

Quote from: dvb69 on August 14, 2019, 11:51:24
Dank voor dit overzicht. Die had ik dan nog niet gevonden. Geeft iig een indicatie.

Als de klankpunkte lijst de absolute waarheid zou zijn zou het leven idd erg simpel zijn aangezien ze allemaal maximaal scoren met 100 punten. Verrassend overigens dat er op de high-end lijst geen NAIM, Linn, Cyrus, Auralic te vinden is of zouden die lager scoren?  ???

Zoals TabCam al opmerkte zijn reviews in de media eigenlijk altijd positief. Bovendien kon ik nog maar 1 review vinden van de Audiolab. Lijkt me ook wat dun om conclusies aan te verbinden. Vandaar mijn vraag naar ervaring van gebruikers.

Desondanks, dank voor de aanvulling. Roon is voor mij (nog) geen argument trouwens, maar idd mogelijk wel iets om rekening mee te gaan houden.

Anyhow, mochten er mensen zijn die de 6000N gehoord hebben in vergelijk met Bluesound, Naim, Auralic oid dan hou ik me graag aanbevloen voor de bevindingen!

Thanks!
Volgens mij snap je het lijstje niet. De door jou genoemde merken staan met meer dan 100 punten juist allemaal hoger in de genoemde lijst.
NAD M10 V2
Elac FS247

dvb69

Je hebt gelijk. Ik snapte er niks van! [emoji23]

Ik begrijp nu dat het 1 en dezelfde lijst is met een scheidingsbalk/tekst. Ik dacht aanvankelijk dat het 2 verschillende artikelen waren [emoji2957]

Thanks!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk



Xander32

Geen gapless playback zou voor mij direct een deal breaker zijn
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

dvb69

#22
Quote from: Rowdy on August 17, 2019, 06:32:16
https://www.alpha-audio.nl/review/review-audiolab-6000n-play-streamer/
Top, thanks! Die is wel heel vers! [emoji16]

Conclusie komt overeen met wat we eerder lazen in de Duitse reviews; vergelijkbaar met Bluesound.

Dat is geen verrassing maar het was zo leuk geweest als deze Audiolab dat nu net wel was.

OK, en het leven gaat weer verder. Ik ga me eens bezinnen op een alternatieve manier om de kwaliteit verder omhoog te krijgen..

Ik zal een nieuw topic openen: alles in 1 OF losse transport met losse DAC en versterker?

Dank voor jullie gedachten in de post!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Tabcam

Als je de geluidskwaliteit omhoog wilt hebben zijn er een aantal opties. Ik noem ze in mijns inziens aflopende volgorde van invloed, mits goed genoeg ontworpen.

  • akoestiek
  • luidsprekers
  • ruimtecorrectiesoftware/DSP
  • eindversterker
  • voorversterker
  • dac
  • kabels
  • streamer/transport
Zal lang niet iedereen hiermee eens zijn :tongue2:. Twee opmerkingen. Als eerste heb je meer en minder invasieve ruimtecorrectiesoftware/DSP. Sommige daarvan passen de klankkleur van je speaker aan en die hebben dan relatief meer invloed dan de speaker. Ten tweede kan nog zijn dat de voorversterker meer invloed heeft als je gemakkelijk aansturende luidsprekers hebt. En veel dac's hebben ook een voorversterker.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

dvb69