Advies SACD speler gevraagd

Started by WillyP, August 9, 2019, 12:27:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillyP

Hi all,

Mijn Blu-ray speler speelt ook CD's en SACD's af maar blinkt daarin niet uit. Eerlijk gezegd ken ik geen Blu-ray speler die dat goed doet. Zo hoor ik wel verschil tussen een CD en een SACD maar het verschil vind ik niet schokkend.

Het aantal SACD's dat ik heb, ligt ergens tussen de 100 en de 200 in, maar dit zijn wel gekoesterde opnames. Daarom overweeg ik om een aparte CD/SACD speler aan te schaffen. Mijn dealer gaat hierin mee (uiteraard!) maar wijst er wel op dat het loopwerk van zo'n speler wat kwetsbaarder is en af en toe vervangen moet worden. Iets waar hij niet zoveel bezwaar in ziet overigens. Hij heeft nog een Esoteric staan, maar volgens mij is dat al een oudje.

Wat is nu wijs? Een CD/SACD speler aanschaffen? Of geeft een dedicated CD speler in dezelfde prijsklasse CD's zeker zo goed weer als SACD's in de CD/SACD speler?

Geschikte kandidaten zouden kunnen zijn Pioneer PD-70AE, Marantz Ruby, Yamaha S3000, Luxman D105u. Dat is wel de limit. Een geschikte CD speler de Bryston BCD-3.

Wat zou jullie advies zijn?

Groet,

WillyP

Jack_D

Ligt er een beetje aan..... is wel handig voor mij/ons om te weten wat voor speler en overige apparatuur je nu gebruikt voordat we iets kunnen zeggen over eventueel nieuw/beter aan te schaffen spulletjes....... 8)

Richi

#2
Persoonlijk vond ik qua klank de Philips BDP-9700 erg mooi, maar de software gaf wat problemen. Neem aan dat dat inmiddels is opgelost.

In geval van een dedicated CD/SACD speler zou ik een tweedehands SA-11S2 (of S3 als je budget dat toelaat) kopen. Een mooie en probleemloze speler met een super betrouwbaar loopwerk. Een SA-15S1 of S2 kan je ook overwegen, maar die klinkt minder goed als de SA-11.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

frits marantz


WillyP

Dank voor de reacties. Juist omdat volgens mijn dealer het loopwerk van een SACD speler wat kwetsbaarder is, ga ik liever voor nieuw in plaats van tweedehands. Als ik de tests van Stereo Magazin mag geloven, speelt mijn Blu ray speler CD's en SACD's af op het niveau van een Denon DCD-2500NE. Voor de eventuele aanschaf van een nieuw apparaat moet ik dus de lat hoger leggen.

Iemand nog meer suggesties?

Groet,

WillyP

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

KayaRahnee

#6
Zelf geen ervaring mee maar ik hoor dat een bevriende muziekliefhebber steeds positief is over:

http://www.esoteric.jp/products/esoteric/indexe.html

en

http://audio.teac.com/product/cd-3000/
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

hifi-annemie

Ben zeer tevreden over mijn oppo bdp 105, ik hoor echt wel verschil tussen cd en sacd. Kun je ook nog DVDs mee spelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Ralf67

Gebruik voor SACD een Oppo 93.

Al jaren in gebruik, en een prima speler.

WillyP

Dank voor de reacties. Mijn huidige Blu ray player is gebaseerd op een Oppo loopwerk en speelt alles af wat ik hem voorzet. Al jaren en tot tevredenheid, alleen voor CD en SACD zou ik graag een hogere kwaliteit wensen. Het gaat me te ver om daarvoor meer dan zeg 5K te betalen, liever minder, maar misschien kan dat niet.

Wat me niet zo bevalt zijn de verhalen dat tegenwoordig zelfs voor dure CD / SACD spelers eenvoudige loopwerken en lasers worden gebruikt die niet meer zo lang meegaan als vroeger. Mijn dealer (in wie ik vertrouwen heb) erkent het probleem maar is daar vrij laconiek over: "Dan laat je toch het loopwerk vervangen? Zo duur is dat niet - vergeleken met de aanschafprijs - en dan kun je weer een paar jaar vooruit.". In dit verband vind ik het bijvoorbeeld een teken aan de wand dat Bryston voor de nieuwe BCD-3 CD speler alvast reserve loopwerken in huis heeft gehaald nadat eerder de BCD-1 uit de handel genomen moest worden omdat de loopwerken niet meer leverbaar waren.

We zoeken nog even verder.

Groet,

WillyP

RobertVanWoerden

Welke speler heb je nu en hoe is deze aangesloten op de rest van de keten (stereo, multichannel)? Aangezien je de speler wilt vervangen neem ik aan dat je analoog aangesloten hebt maar ik zie het nergens vermeld worden.

En een vreemde vraag wellicht maar je speler staat wel zo ingesteld dat deze de SACD laag afspeelt en niet de cd laag?