Ben jij een Audiofiel?

Started by Jack_D, August 3, 2019, 13:30:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoe zie jij jezelf?, ben jij een Audiofiel?

Totaal geen audiofiel, als ik de muziek hoor vind ik het best
Ik ben een beetje audiofiel, de muziek klink nu eenmaal beter uit een net hifi setje dan uit een radio van €3,-
Ik ben redelijk audiofiel, en ga best ver om het beste uit mijn muziekopnames te halen, maar er zijn duidelijk grenzen
Ik ben een audiofiel en kan hierin soms best ver gaan maar heb nog wel ergens ver weg een grens
Ik ben een extreme audiofiel, niets is gek genoeg om voor mij gevoel het beste uit mijn muziekopnames te halen.

Jack_D

Hoe zie jij jezelf?, ben jij een Audiofiel?


Ik zie mij zelf als een optie 3:
"Ik ben redelijk audiofiel, en ga best ver om het beste uit mijn muziekopnames te halen, maar er zijn duidelijk grenzen"

xlr8

Ik mis het knopje 'volslagen doorgeslagen en compleet het spoor kwijt'.

Ik kan dan ook geen reactie geven  ;D

Knor

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het soort grenzen waar de meerderheid het dan over heeft.

Dan doel ik op alle grenzen, behalve die van het budget, omdat die natuurlijk vanzelfsprekend is, terwijl diezelfde budgettaire grens hoegenaamd niets te maken heeft met een grens aan de haalbare muziekkwaliteit.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

katwax

Quote from: Knor on August  3, 2019, 16:54:36
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het soort grenzen waar de meerderheid het dan over heeft.

Dan doel ik op alle grenzen, behalve die van het budget, omdat die natuurlijk vanzelfsprekend is, terwijl diezelfde budgettaire grens hoegenaamd niets te maken heeft met een grens aan de haalbare muziekkwaliteit.
Voor mij zijn grenzen als iets niet te meten is en tevens ongeloofwaardig is. bv een stukje kurk
Wat niet wil zeggen dat alles meetbaar moet zijn, het moet vooral hoorbaar zijn.

Een andere grens is bv akoestiek, tot op een bepaald punt kan het, maar mijn set staat in de woonkamer (bewuste niet gekozen voor dedicated) en kan er dus niet zover in gaan als bv iemand met dedicated ruimte.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

CineSmurf

Van velen de inschatting dat ze zichzelf "redelijk" vinden. Ik ook trouwens. Ben benieuwd of de (thuis)omgeving dat ook zo ziet... die vinden mij behoorlijk doorgeschoten.  ;D
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Jack_D

Das een heel goed punt, had ik even niet aan gedacht.......  Dus mijn Poll is eigenlijk een beetje heel erg kort door de bocht, sorry.... :blush: :D

Misschien een andere Poll aanmaken voor de partners/thuisomgeving van de audioliefhebber......

Quote from: CineSmurf on August  3, 2019, 18:00:24
Van velen de inschatting dat ze zichzelf "redelijk" vinden. Ik ook trouwens. Ben benieuwd of de (thuis)omgeving dat ook zo ziet... die vinden mij behoorlijk doorgeschoten.  ;D

katwax

Quote from: CineSmurf on August  3, 2019, 18:00:24
Van velen de inschatting dat ze zichzelf "redelijk" vinden. Ik ook trouwens. Ben benieuwd of de (thuis)omgeving dat ook zo ziet... die vinden mij behoorlijk doorgeschoten.  ;D
Denk ik ook. Je zou mensen uit je naaste omgeving beter laten antwoorden :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Knor

Quote from: katwax on August  3, 2019, 17:17:15
Voor mij zijn grenzen als iets niet te meten is en tevens ongeloofwaardig is. bv een stukje kurk
Wat niet wil zeggen dat alles meetbaar moet zijn, het moet vooral hoorbaar zijn.

Een andere grens is bv akoestiek, tot op een bepaald punt kan het, maar mijn set staat in de woonkamer (bewuste niet gekozen voor dedicated) en kan er dus niet zover in gaan als bv iemand met dedicated ruimte.

Ja, dat zijn 2 heel heldere grenzen.
Hoorbaarheid, los van meetbaarheid, is waarschijnlijk de meest zinvolle.
En fysieke of woontechnische beperkingen tav akoestiek en opstelling zijn prima te verantwoorden.

Het begrip 'audiofiel' laat zich natuurlijk ook niet in een poll als deze vangen. Iemand met een minimaal budget kan veel meer audiofiel gericht zijn dan de snob die 3,5 ton gaat besteden...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

WilcoL

Ik beschouw me niet (en heb mezelf ook nooit beschouwd) als audiofiel. Ik ben muziekliefhebber en kan enorm genieten van mijn setups thuis en in de auto.

Voor velen hier vallen -vooral de setups thuis- onder budgetmeuk, voor velen in mijn omgeving grenzen alle setups al aan gekkenwerk [emoji16]

Ain't no thing but a chicken wing...

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

simsatit

Ik vind alles wat op -fiel eindigd altijd een beetje eng, ik houd dan ook niet van het woord audiofiel, dat ik compleet doorgeslagen ben in de audio, ja dat wel lol.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

CZ79

Ik probeer beide te zijn  :D

Muziekliefhebber en audiofiel
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

meetbaarheid. Is een ruim begrip.
Speakers en subs word vaak naar de freq response gekeken.
Of spl metingen van Rew
Maar dat zegt niks over de sq van beide.

Als je een diy sub meet met rew ,in een te grote kast gaat hij  misschien lager.
Maar zal dan ook minder strak spelen.
Om maar een voorbeeld te geven .

Dus niet alles wat je wel overduidelijk hoort is te meten

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Jack_D

Toch wel leuk om te zien dat er op dit moment in ieder geval al 4 leden zijn die zo eerlijk zijn dat zij zichzelf een extreme audiofiel vinden, respect voor dit stukje eerlijkheid en zelfkennis......  :clapping:


flakkees

lang geleden al een stapje terug gedaan . ik kan nu gewoon muziek luisteren zonder me druk te maken om geluidjes die misschien anders of beter kunnen .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

HuubF

#16
Categorietje 3 hiero. Hoewel verzot op kurk toch echt wel grenzen: het mag niet al te duur worden én ik hoef niet het onderste uit de kan. Ik hou helaas wel van een experimentje of zijstapje op zijn tijd waardoor zo af en toe alles weer opnieuw begint.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)