Vervanging Dune HD Lite

Started by freaky-d, August 10, 2019, 09:06:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

freaky-d

De laatste tijd krijg ik bij veel films de melding dat het formaat niet ondersteund wordt door mijn HD lite. Het wordt dus tijd om deze te vervangen.
Momenteel is dit mijn set-up:

  • Mediaspeler: Dune HD lite
  • Nas: Synology rackstation
  • Receiver: Yamaha A1070
  • TV: Samsung (prehistorisch model  :dry:)

Speler wordt gebruikt voor:

  • Afspelen films vanaf NAS (vooral dvd, mkv)
  • Bekijken foto's vanaf interne HD of NAS
  • Bekijken series vanaf NAS en interne HD (vanaf nas via Yadis heb ik bij de huidige wel nooit aan de praat gekregen  :-X)

Met de Dune speel ik films af via Yadis, dus een logische vervanger zou een nieuwe Dune PRO 4k (plus) zijn, maar ik lees dat de nieuwe reeks nog wat problemen heeft.
Netflix of ander streamingdiensten heb ik niet en YouTube kijk ik momenteel via Chromecast die op mijn receiver is aangesloten.
Interne HDD gebruik ik vooral om bestanden op te zetten als ik de speler meeneem op vakantie, maar als dit met een usb stick op de lossen is is dit voor mij ook goed.
Kunnen jullie een andere speler aanraden, of vallen de problemen met de nieuwe reeks nog mee voor wat ik de speler gebruik?

Sithlord76

Ik ben een half jaar geleden van een Medi8er overgestapt naar Nividia Shield en  gebrui kodi en speelt alles probleemloos af van mijn nas. Er komen ook steeds updates uit. Top ding. En als je wat goedkoper wilt dan zijn er ook Chineese uitvoeringen van Ali o.a.

PascalP

ik heb zelf zowel een Shield als een Vero4k in huis, beide top apparaten en spelen beide van dezelfde Synology NAS af.

Voordeel van de Shield is dat er meer op draait dan Kodi, dus ook Youtube, Netflix etc. deze staat dan ook in de woonkamer en de Vero welke exclusief Kodi draait staat in de HT.
Shield is wel weer wat duurder maar veelzijdiger.
Kodi experience is beiden gelijkwaardig vind ik, grootste verschil vind ik de remote, de Vero heeft een uitgebreidere remote met meer knoppen en de Shield heeft een meer minimalistisch design ala Apple.
Enige nadeel vind ik van de Shield remote is dat deze soms niet echt responsief is wat wel eens vervelend kan zijn bij het browsen door je films, dit schijnt echter niet voor de komen als je een Logitech Harmony gebruikt.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

alexeiboris

Kijk ook serieus naar de Apple TV 4K met Infuse. Sublieme mediaplayer.

denoontje

Quote from: alexeiboris on August 10, 2019, 19:30:39
Kijk ook serieus naar de Apple TV 4K met Infuse. Sublieme mediaplayer.
Alleen nog geen atmos toch


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabcam

Quote from: denoontje on August 10, 2019, 22:45:18
Alleen nog geen atmos toch
Volgens Apple zelf wel. Ik zie alleen geen HDR10+ support staan. ShieldTV heeft het ook niet, en geen Dolby Vision. Niet dat ik daar gebruik van kan maken :tongue2:. Ben wel erg blij met de support van Nvidia, al 4 jaar support :worship:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

freaky-d

Bedankt al voor de voorstellen.

Ik heb eens naar Kodi en de Apple TV gekeken en ik zie niet direct de mogelijkheid om een mooie movie wall te creëren zoals ik in Yadis gewoon ben (recent toegevoegd, alfabetisch zoeken) welke makkelijk te configureren is via de pc (werkt altijd leuker dan met de afstandsbediening aan de tv als je +1500 titels moet controleren  ;)).
Is dit niet mogelijk, of ben ik de Dune te gewoon en werkt het net iets anders ?


alexeiboris

Quote from: freaky-d on August 11, 2019, 10:05:50
Bedankt al voor de voorstellen.

Ik heb eens naar Kodi en de Apple TV gekeken en ik zie niet direct de mogelijkheid om een mooie movie wall te creëren zoals ik in Yadis gewoon ben (recent toegevoegd, alfabetisch zoeken) welke makkelijk te configureren is via de pc (werkt altijd leuker dan met de afstandsbediening aan de tv als je +1500 titels moet controleren  ;)).
Is dit niet mogelijk, of ben ik de Dune te gewoon en werkt het net iets anders ?
Dat doet de Infuse app voor je...

Tabcam

Met Kodi kan je zowel met skins, via een remote control app als via de voice control van de afstandsbediening werken. Die laatste herkent commando's als "start netflix".
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

denoontje

Quote from: TabCam on August 11, 2019, 01:05:25
Volgens Apple zelf wel. Ik zie alleen geen HDR10+ support staan. ShieldTV heeft het ook niet, en geen Dolby Vision. Niet dat ik daar gebruik van kan maken :tongue2:. Ben wel erg blij met de support van Nvidia, al 4 jaar support :worship:.

Volgens  mij apple tv 4 via de apple apps, maar niet via infuse.
Dus nog geen volwaardige streaming device als je atmos wil vanaf je nas:
https://firecore.com/infuse via help atmos intoetsen:

What about Dolby Atmos and DTS-X?
Unfortunately, Apple does not yet allow apps like Infuse to utilize Atmos for local content. However, we are working to encourage them to add more versatile options for Atmos and other audio codecs.
We're working to encourage Apple to add more flexible audio options, and more info on the ways you can help with this can be found here.

Als hij dat zou kunnen dan had ie hier al gestaan.

Geert

Is het zowel met de Shield als met de Vero ook mogelijk om de ondertiteling te synchroniseren zoals dit bijvoorbeeld met de Dune ook kan?
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Tabcam

Quote from: Geert on August 14, 2019, 12:37:43
Is het zowel met de Shield als met de Vero ook mogelijk om de ondertiteling te synchroniseren zoals dit bijvoorbeeld met de Dune ook kan?
Ja, je kan de subtitle offset in milisecondes instellen. Als je complexere synchronisatie bedoeld, dan nee. Daar heb je ondertitelingsprogramma's op PC/laptop voor nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jeepee

Quote from: freaky-d on August 10, 2019, 09:06:38
De laatste tijd krijg ik bij veel films de melding dat het formaat niet ondersteund wordt door mijn HD lite. Het wordt dus tijd om deze te vervangen.
Momenteel is dit mijn set-up:

  • Mediaspeler: Dune HD lite
  • Nas: Synology rackstation
  • Receiver: Yamaha A1070
  • TV: Samsung (prehistorisch model  :dry:)

Speler wordt gebruikt voor:

  • Afspelen films vanaf NAS (vooral dvd, mkv)
  • Bekijken foto's vanaf interne HD of NAS
  • Bekijken series vanaf NAS en interne HD (vanaf nas via Yadis heb ik bij de huidige wel nooit aan de praat gekregen  :-X)

Met de Dune speel ik films af via Yadis, dus een logische vervanger zou een nieuwe Dune PRO 4k (plus) zijn, maar ik lees dat de nieuwe reeks nog wat problemen heeft.
Netflix of ander streamingdiensten heb ik niet en YouTube kijk ik momenteel via Chromecast die op mijn receiver is aangesloten.
Interne HDD gebruik ik vooral om bestanden op te zetten als ik de speler meeneem op vakantie, maar als dit met een usb stick op de lossen is is dit voor mij ook goed.
Kunnen jullie een andere speler aanraden, of vallen de problemen met de nieuwe reeks nog mee voor wat ik de speler gebruik?

Ik heb dat nooit gehad met mijn Dune HD lite. Welke files spelen dan niet af? Alleen hele oude Avi's maar dat hebben alle nieuwere mediaspelers geloof ik.

freaky-d

Quote from: jeepee on August 14, 2019, 15:35:25
Ik heb dat nooit gehad met mijn Dune HD lite. Welke files spelen dan niet af? Alleen hele oude Avi's maar dat hebben alle nieuwere mediaspelers geloof ik.

Ik krijg de melding dat hij het bestand niet kan afspelen bij sommige nieuwe MKV's.
De laatste tijd bijna bij alle files, terwijl ik tot een half jaar geleden nog maar 1 à 2 films ben tegengekomen die dit probleem geven.



alexeiboris

Zou ik toch meer in de richting van de mkv zoeken dan in de Dune...

Tabcam

Quote from: freaky-d on August 14, 2019, 22:58:50
Ik krijg de melding dat hij het bestand niet kan afspelen bij sommige nieuwe MKV's.
De laatste tijd bijna bij alle files, terwijl ik tot een half jaar geleden nog maar 1 à 2 films ben tegengekomen die dit probleem geven.
Op een PC/laptop/mobiel zijn ze wel af te spelen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

freaky-d

Quote from: TabCam on August 15, 2019, 08:47:33
Op een PC/laptop/mobiel zijn ze wel af te spelen?

Geen enkel probleem om deze op een andere bron af te spelen.
Op de Dune zowel geprobeerd vanaf mijn NAS als vanaf de interne HD, maar beide geeft foutmelding.

Gisteren Kodi geïnstalleerd op mijn pc en deze heeft geen problemen met de files.
Voorlopig hier eens in thuis proberen te geraken, want ik blijf mindere commentaar lezen over de Dune 4k PRO >:(

Geert

Quote from: freaky-d on August 14, 2019, 22:58:50
Ik krijg de melding dat hij het bestand niet kan afspelen bij sommige nieuwe MKV's.
De laatste tijd bijna bij alle files, terwijl ik tot een half jaar geleden nog maar 1 à 2 films ben tegengekomen die dit probleem geven.

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn dune d1
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

freaky-d

Ik begin te vermoeden dat de codec het probleem is.
Gisteren zag ik dat bij de films die wel afgespeeld worden er bij Yadis netjes 1080P H.264 aangegeven wordt en bij de films die niet afspelen staat er op deze locatie geen informatie.

Zal straks als ik thuis ben eens kijken of de films die niet afspelen misschien een codec hebben die niet afgespeeld wordt door de Dune (H.265 vermoed ik).

Iemand een idee hoe ik snel kan zien van welke codec er gebruik gemaakt wordt bij een film?

Of ik zit er natuurlijk compleet naast wegens te weinig kennis  :P

alexeiboris

https://mediaarea.net/nl/MediaInfo de oudere Dunes (dus de non-4K versies) kunnen geen H265 afspelen.

Tabcam

Quote from: freaky-d on August 16, 2019, 08:13:24
Ik begin te vermoeden dat de codec het probleem is.
...
Iemand een idee hoe ik snel kan zien van welke codec er gebruik gemaakt wordt bij een film?

Of ik zit er natuurlijk compleet naast wegens te weinig kennis  :P
VLC laat bij Tools > Codec Information details over de gebruikte codec zien.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

freaky-d

En de codec is dus het probleem.
Alle files die niet afgespeeld worden zijn H.265.

Nu weet ik zeker dat het probleem bij de speler ligt en ik een nieuwe nodig heb.

Heb zoals eerder gezegd kodi geïnstalleerd, maar mis hier de mogelijkheden om te controleren of de films correct zijn.
Heb nu de Aeon nox skin ingesteld en dan krijg ik inderdaad een mooie wall met alle hoezen enz. , maar bij Yadis (en My Movies) kan ik de bestandsnaam vergelijken met de gevonden film in de database. Hierdoor heb ik mogelijkheid om de controleren of deze overeenkomen (en dus de automatisch toegekende titel uit de database juist is) en eventueel aanpassen.
Kan dit in Kodi?

quattronl

Quote from: freaky-d on August 16, 2019, 16:31:53
En de codec is dus het probleem.
Alle files die niet afgespeeld worden zijn H.265.

Nu weet ik zeker dat het probleem bij de speler ligt en ik een nieuwe nodig heb.
Of gebruik alleen maar films die h264 als codec hebben  8)  En ja, dat zijn er nog zat.
Ik kijk vantevoren welke codec er in een film zit. Mijn Dune D1 speelt zodoende alles wat ik 'm voer  :P
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Tabcam

Quote from: freaky-d on August 16, 2019, 16:31:53
En de codec is dus het probleem.
Alle files die niet afgespeeld worden zijn H.265.

Nu weet ik zeker dat het probleem bij de speler ligt en ik een nieuwe nodig heb.

Heb zoals eerder gezegd kodi geïnstalleerd, maar mis hier de mogelijkheden om te controleren of de films correct zijn.
Heb nu de Aeon nox skin ingesteld en dan krijg ik inderdaad een mooie wall met alle hoezen enz. , maar bij Yadis (en My Movies) kan ik de bestandsnaam vergelijken met de gevonden film in de database. Hierdoor heb ik mogelijkheid om de controleren of deze overeenkomen (en dus de automatisch toegekende titel uit de database juist is) en eventueel aanpassen.
Kan dit in Kodi?
Ik vind de meest prettige manier films elk in een eigen directory te zetten. Meestal pas ik bestandsnamen ook aan; <filmnaam>.<jaar>.<bestandsextensie>. Yadis ken ik niet en met MyMovies ging dat goed maar ik gebruik het niet meer :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

MaxxMark

De nieuwe Dunes kunnen wel 265 afspelen (reden dat ik de 4k variant gekocht heb). Enig nadeel is de banding bug die er in zit. Maar vind het gemak van de Dune te sterk om over te stappen naar een alternatief :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com