Platenspeler bromt, hoe oplossen?

Started by jazzy, December 19, 2023, 11:20:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jazzy

Nieuwe opstelling hier. In eerste instantie dacht ik dat ik er goed mee weg kwam, maar hoor toch wel een lichte brom die sterker wordt als ik bijvoorbeeld de toonarm aanraak. En als je het eenmaal hoort dan valt het ook niet meer te negeren tijdens de stilte tussen twee nummers...

Heb een aarde aan de RCA kabel die uit de platenspeler komt, geloof niet dat dit origineel is dus kan niet zeggen hoe die intern verbonden is. Probleem is dat ik die wel aan de phonoversterker bevestigd heb maar nergens anders aarde beschikbaar heb.

Enige wat ik me kan bedenken is om aarde ergens af te tappen van de WCD die wel randaarde heeft. Maar moet ik dat dan ook bij de luidsprekers doen? Advies is welkom.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

hatfylld

Gebruik je ook de TT-PSU voor de platenspeler? Je noemt het niet, maar voor de zekerheid vraag ik het toch.

Ook zei je dat de aardedraad niet origineel is. Blijkbaar wordt dat bij deze speler wel vaker gedaan:
QuoteWhat's usually done is to separate the tonearm ground from the left channel signal return (blue), to which it's normally connected. This is achieved by separating them at the top of the plug that goes into the bottom of the arm. You need to remove this gently (it's secured by a small bolt), and then you will see the five solder points (4 signal cables and the ground wire) with the two internal wires joined together (the tonearm ground wire is black). The connection between them can be removed, and then the ground wire's terminal can have a separate external ground wire soldered to it, and run out through the plug (maybe via a thin slot filed in the side to make space).
komt hier vandaan
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

Liko

#2
Rega aard altijd aan de signaalaarde van het rechter kanaal.
Iemand heeft dit intern veranderd, ik zie WBT-pluggen en een aardedraad, dus niet origineel.
Zie ik het goed, dat er uit beide pluggen een aardekabel komt, die je met de Pro-Ject Phonobox hebt verbonden? Dat is zo wie zo niet goed.

Ik zou eerst aan de vorige eigenaar vragen, wat en hoe, eraan veranderd is.

jazzy

Quote from: hatfylld on December 19, 2023, 13:15:37Gebruik je ook de TT-PSU voor de platenspeler? Je noemt het niet, maar voor de zekerheid vraag ik het toch.
Die gebruik ik inderdaad. Dit is de P3-24 die alleen met de TT PSU kan werken, heeft geen eigen voedingsaansluiting op de platenspeler.

Zag in dat topic iemand die de aarde aan de achterkant van de TT PSU bevestigd had, zal dat proberen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Liko

 Nee, je moet niet aan de TT-PSU aarden.

Rowdy


Mediator

#6
De aarde met Rega ligt ergens halverwege de toonarm intern met een zwarte draad vast binnen in de toonarm. De interne bedrading komt tot onderaan je platenspeler en gaat daar over in de interlink. Echter op die overgang zit een klein print plaatje. Rega gebruikt dat gelijktijdig om de aardedraad aan de massa van één van de kanalen te leggen.

Aangezien bij jou de aardedraad uit beide RCA pluggen lijkt te komen ontgaat het me even hoe bij jou een modificatie heeft plaatsgevonden.

Zoals ik het heb gedaan is de zwarte aardedraad losgemaakt van de massa van het kanaal bij het kleine printplaatje en een aparte draad naar buiten die je vervolgens op je versterker aansluit. Overigens is dat de beste manier om je aarde te regelen. Mijn buizenphono reageerde ook met een lichte brom en toen ik de modificatie had gedaan was de lichte brom helemaal weg.

De vraag is zoals gezegd even hoe de modificatie bij jou is gedaan. Ik heb daar zo eigenlijk geen antwoord op. Is je interlink van je Rega nog wel origineel?

jazzy

Quote from: Mediator on December 19, 2023, 20:22:52De vraag is zoals gezegd even hoe de modificatie bij jou is gedaan. Ik heb daar zo eigenlijk geen antwoord op. Is je interlink van je Rega nog wel origineel?
Ik zou niet weten hoe ik dat kan controleren zonder de arm los te nemen, iets waar ik eerlijk gezegd niet echt naar uitkijk. Zou ik het kunnen meten adhv. de contacten van de cartridge enerzijds en de tulpconnectoren aan de andere kant?

Wat de interlink van de Rega betreft, ik durf het niet te zeggen. Weet wel dat er niet-standaard connectoren op zitten, zie de foto.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

naish123

Ik heb zo'n soort brom ook bij mijn Dual gehad. Alls kabels intern vervangen. Brom bleef. Daarna een nieuw element gemonteerd, weg brom. Kan zijn dat het element niet fris meer is.

Laan

Bij een niet "gemodificeerde" rega zou je deze brom hebben door de rode qed kabel. Vervang je die door een kabel die de mantel aan weerszijde op de plug heeft zitten is de brom weg. Bijvoorbeeld zo'n standaard dropveter die met veel apparaten wordt meegeleverd. Heb je dat al geprobeerd tussen de phono pre en actieve speakers?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3