Ethernet kabels vervangen door ...

Started by KayaRahnee, August 8, 2019, 15:40:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MechanicalAnimal

Quote from: katwax on August  9, 2019, 09:40:06
Dit is voor in datacenters waar voor miljoenen aan hardware draait, dus bespraren op de kabel gaan ze zeker niet doen. Toch is vaak de standaard UTP die gekozen wordt (cat5e of cat6) en aan zo'n patch kast lopen vele utp kabels langs elkaar. Shielded wordt maar uitzonderlijk gebruikt.

Om op jouw vragen te antwoorden:
Shielded of unshielded -> zoals meerdere keren reeds gemeld, met shielded heb je bij toestellen die er niet op voorzien zijn meer kans op rotzooi die mee komt dan unshielded
type plug-> kijk naar connector waar het lipje beschermt is door een kapje
tyep kabel -> cat5e of cat6 is meer dan voldoende voor een thuis netwerk of je moest toestellen hebben die 10Gbps of hogere snelheden willen

en wat betreft foiled dan? dus FTP kabel of is gewoon UTP voldoende in jouw beleving?



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Raphie

Sft is niet gwschikt voor thuis apparatuur
JBL PRX Power!

Rowdy

UTP            : gebruik thuis, kantoren
FTP, S/FTP: gebruik industrie

MechanicalAnimal

#53
Quote from: Raphie on August  9, 2019, 12:17:16
Sft is niet gwschikt voor thuis apparatuur

SFT? motivatie? want ik heb dus gewoon S-FTP liggen en dat werkt gewoon 100% hoor.

Quote from: Rowdy on August  9, 2019, 12:24:25
UTP            : gebruik thuis, kantoren
FTP, S/FTP: gebruik industrie

dus als ik dat thuis inplug werkt het spontaan niet meer ofzo?  ;)


edit:
i know i know, bovenstaande reacties zijn wat flauw van me, maar ik mis dan gewoon even stukje extra uitleg, KayaRahnee vraagt hier om een stukje hulp en advies en er blijken dus mensen hierover kennis te hebben, maak dan zo'n post even wat waardevoller met een kleine uitleg. Ook leuk voor later als dit topic met de zoekfunctie omhoog komt.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

katwax

Quote from: MechanicalAnimal on August  9, 2019, 12:02:07
en wat betreft foiled dan? dus FTP kabel of is gewoon UTP voldoende in jouw beleving?
Foiled is weer iets anders, dit is een goede oplossing voor kabels die bv voorbij een generator ofzo moeten, het zijn de koperdraden die dan een beschermende laag krijgen en dat beschermt tegen EMI van buitenaf. Deze kabel is dan afgemonteerd met platic RJ45 connectors, dus in de connector verliest hij zijn foil.
Bij Shielded is het een mantel rond alle koperdraden, die dan wordt afgemonteerd met een metalen RJ45 connector en indien je toestel niet voorzien is voor Shielded heb je hierdoor dus veel kans om "rotzooi" via deze shield tot aan de connector mee te brengen en dus ook via de metale connector aan het toestel door te geven.
Metaal geleid and plastic niet, dus ook al lijkt het goedkoper toch gaat de voorkeur dan uit naar platic :)

Dus met foiled ga je niets verkeerd doen. Gaat het verschil geven in een thuisnetwerk tov utp, vaak niet.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

MechanicalAnimal

Quote from: katwax on August  9, 2019, 12:31:06
Foiled is weer iets anders, dit is een goede oplossing voor kabels die bv voorbij een generator ofzo moeten, het zijn de koperdraden die dan een beschermende laag krijgen en dat beschermt tegen EMI van buitenaf. Deze kabel is dan afgemonteerd met platic RJ45 connectors, dus in de connector verliest hij zijn foil.
Bij Shielded is het een mantel rond alle koperdraden, die dan wordt afgemonteerd met een metalen RJ45 connector en indien je toestel niet voorzien is voor Shielded heb je hierdoor dus veel kans om "rotzooi" via deze shield tot aan de connector mee te brengen en dus ook via de metale connector aan het toestel door te geven.
Metaal geleid and plastic niet, dus ook al lijkt het goedkoper toch gaat de voorkeur dan uit naar platic :)

Dus met foiled ga je niets verkeerd doen. Gaat het verschil geven in een thuisnetwerk tov utp, vaak niet.

thanks, mooie uitleg. Ik wist door het nalezen toen ik kabels zocht wat foiled inhoud maar het was inderdaad de vraag of het thuis zou uitmaken omdat shielded ook al niet als meerwaarde gezien werdt.

Ik koos door mijn beperkte kennis en wat ik las op de diverse websites voor de zekerheid voor S/FTP in koper, ook omdat 30 meter nou niet wereldschokkend duur was en zelfs niet eens de helft van wat KayaRahnee eventueel kwijt wil/kan aan een stukkie van 6 meter.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Ryvm

Quote from: KayaRahnee on August  8, 2019, 22:50:58
Ik heb 3 kabels nodig, als ik dan zou kiezen voor kabel zeg maar van zo'n 150 euro voor 10 meter komt mij dat te duur uit.
Ik zou dan wel durven gaan denken aan een andere opstelling (dichter bij elkaar) om op die manier de prijs te drukken.
Maar daar ben ik nog niet uit.
Je kunt toch gewoon kant en klaar kabel kopen in diverse lengtes? Zelfs met de betere ben je met tientjes werk klaar! Zeker bij dergelijke afstanden. Ook geen gedoe met zelf in elkaar prutsen...
En zoals nu wel duidelijk blijkt, normaal cat5e of 6 is voldoende. Werkt altijd!
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

katwax

Quote from: MechanicalAnimal on August  9, 2019, 12:38:48
thanks, mooie uitleg. Ik wist door het nalezen toen ik kabels zocht wat foiled inhoud maar het was inderdaad de vraag of het thuis zou uitmaken omdat shielded ook al niet als meerwaarde gezien werdt.

Ik koos door mijn beperkte kennis en wat ik las op de diverse websites voor de zekerheid voor S/FTP in koper, ook omdat 30 meter nou niet wereldschokkend duur was en zelfs niet eens de helft van wat KayaRahnee eventueel kwijt wil/kan aan een stukkie van 6 meter.
Op zich kan het best zijn dat de S/FTP die jij hebt goed werkt, als de mantel geen rotzooi opvangt en/of als je toestellen geen rotzooi overnemen gaat die ook goed werken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

MechanicalAnimal

Okay thanks

Nou, dan heb ik denk ik een hele mooie kabel gevonden voor KayaRahnee.


UTP
CAT6
Zwart
7m
Koper, dus geen CCS of CCA (copper clad steel of aluminium)
Kostgeendrol

https://www.allekabels.nl/utp-kabel/7390/1285981/uutp-kabel-cat-6-plat.html

Ook in allerlei ander kleurtjes te krijgen. Voor dit geld kun je rustig eens proberen.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Staaled

Quote from: KayaRahnee on August  9, 2019, 00:10:52
Ik zoek dus een degelijke kabel met goede pluggen ... want dat ontbreekt nu toch aan de ethernet kabeltjes van de brico die ik momenteel in gebruik heb.
Ik gebruik overal Meicord.
Kabel is wel wat stug en de pluggen zijn relatief eenvoudig.
Wordt getest en gemeten door ze.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

myself

Bij audio loopt je cat kabel waarschijnlijk vlak langs voedingskabels en langs analoge interlinks.
Bijv met stroomkabels, kan je al met detector appartuur bepalen of er stroom doorloop door in de buurt vd kabel te komen. Als je cat kabel daar langs loopt, pikt hij dat dus op.

En je vervuiling van buitenaf wil je dus tegenhouden want die ellende gaat zo je supergevoelige streamer in.

Vandaar dat afgeschermde kabel (foiled) dan een betere keuze lijkt en ja, je moet dan 1 kant van de mantel NIET aan de connector vast maken zodat ellende die je op de mantel oppikt, niet in je streamer kan komen.

Kijk eens hoe de top audio cat kabels gemaakt zijn en waarom ze dat gedaan hebben.

De aller goedkoopste manier is om zelf die cat kabels te maken. Daarna lijkt me die supra kabels en dan de merk audio cat kabels.
De standaard netwerk kabels hebben altijd de mantel aan beide connectors verbonden dus die zijn niet ideaal


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Raphie

#61
Dit is echt complete onzin, de ingang van de streamer is galvanisch gescheiden, en aan één kant  aansluiten zonder dat je daarvoor je juiste geaarde netwerk apparatuur hebt, werkt juist averechts. Echt het slechtste advies wat je kan geven! Puur vanuit emotie en audiofiel schaap gedrag, niet gehinderd door enige kennis.

Quote from: myself on August  9, 2019, 13:11:57
Bij audio loopt je cat kabel waarschijnlijk vlak langs voedingskabels en langs analoge interlinks.
Bijv met stroomkabels, kan je al met detector appartuur bepalen of er stroom doorloop door in de buurt vd kabel te komen. Als je cat kabel daar langs loopt, pikt hij dat dus op.

En je vervuiling van buitenaf wil je dus tegenhouden want die ellende gaat zo je supergevoelige streamer in.

Vandaar dat afgeschermde kabel (foiled) dan een betere keuze lijkt en ja, je moet dan 1 kant van de mantel NIET aan de connector vast maken zodat ellende die je op de mantel oppikt, niet in je streamer kan komen.

Kijk eens hoe de top audio cat kabels gemaakt zijn en waarom ze dat gedaan hebben.

De aller goedkoopste manier is om zelf die cat kabels te maken. Daarna lijkt me die supra kabels en dan de merk audio cat kabels.
De standaard netwerk kabels hebben altijd de mantel aan beide connectors verbonden dus die zijn niet ideaal


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
JBL PRX Power!

KayaRahnee

#62
Quote from: myself on August  9, 2019, 13:11:57
Bij audio loopt je cat kabel waarschijnlijk vlak langs voedingskabels en langs analoge interlinks.

Inderdaad, er lopen hier meerdere "soorten" kabels tegen elkaar in één kabelgoot. (o.a. coax antenne kabel).

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

jossie

#63
Een CAT en een gewone stroomkabel naast elkaar is geen probleem. Ten eerste is het frequentie gebied van de signalen extreem afwijkend (50 Hz tegen 100 mHz), ten tweede is de CAT kabel getwist én zowel aan de zendende en ontvangende kant galvanisch geïsoleerd. Daar zitten piepkleine transformatortjes. Bij 50 Hz is de bedrading van een aderpaar een regelrechte kortsluiting en kan er eigenlijk helemaal geen stoorspanning in ontwikkeld worden. Een aderpaar (waar de data over heen gaat) wordt dus aan beide zijden met een trafo belast die tot in de kHz' een kortsluiting geeft.

Mocht er toch storing op een paar terechtkomen: het is een gebalanceerd systeem, aan de ontvangende kant worden de + en - van elkaar afgetrokken en foetsie is het probleem.

Verder is de ethernet techniek probleemloos tot 100 meter, aan de verre zijde is het signaal dan al aardig verzwakt door de hoge frequentie. Niettemin is op 100 meter geen enkel probleem met interferentie. Jouw 6 meter kabels zijn dan eigenlijk alsof er geen kabel is... Ons volledige kantorennet ligt nog stampvol met onafgeschermde CAT5(E) bekabeling... probleemloos...

De enige reden om naar CAT6 en hoger te gaan is als er meer bandbreedte nodig is. Ik weet niet of daar hier nou eigenlijk sprake van is? Eén stereo audiospoor?  ::)

Het wordt anders als je afscherming gaat toevoegen die is verbonden met het eventuele analoge deel van het apparaat via de voedingsnul. Daar kan 230V storing wél in de analoge circuits terechtkomen.

Maar goed, ik zou dus geen afgeschermde kabel gebruiken.

Mogelijk kunnen de voorstanders eens toelichten waarom wel?
Omni !

KayaRahnee

#64
Ik zie dat zowel U/UTP als U/FTP geen afscherming hebben (zie link).
Aderparen zijn bij de U/FTP variant wel afgeschermd (folie). (verwarrend allemaal).

Als ik ga voor niet afgeschermde kabel komt de U/FTP ook in aanmerking, toch.


https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html



Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

jossie

Die kabel heeft inderdaad geen effect op de galvanische scheiding tussen je apparaten (briljant concept overigens).

Dus die zou je ook kunnen kiezen. De kabel is dan wel wat stugger, ik hou er niet van en voor onze audio toepassingen (data eigenlijk) met korte lengtes in huiselijke omgeving ook niet nodig.

Maar wellicht voor jou een acceptabel compromis  ;)
Omni !

katwax

Quote from: KayaRahnee on August  9, 2019, 14:46:46
Ik zie dat zowel U/UTP als U/FTP geen afscherming hebben (zie link).
Aderparen zijn bij de U/FTP variant wel afgeschermd (folie). (verwarrend allemaal).

Als ik ga voor niet afgeschermde kabel komt de U/FTP ook in aanmerking, toch.


https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html
Enkele posts terug heb ik het verschil uitgelegd tussen foiled en shielded, dus zo verwarrend zou het niet meer mogen zijn.
Onder de noemer, baat het niet dan schaad het niet, zou ik zeggen neem foiled.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

KayaRahnee

#67
Quote from: katwax on August  9, 2019, 15:04:33
Enkele posts terug heb ik het verschil uitgelegd tussen foiled en shielded, dus zo verwarrend zou het niet meer mogen zijn.
Onder de noemer, baat het niet dan schaad het niet, zou ik zeggen neem foiled.

Je hebt gelijk, maar ik haalde alles door elkaar ... maar het word me nu toch al allemaal wat duidelijker.
Wat ik nodig heb: CAT5 of 6 ...  U/UTP of U/FTP.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

katwax

Quote from: KayaRahnee on August  9, 2019, 16:37:40
Je hebt gelijk, maar ik haalde alles door elkaar ... maar het word me nu toch al allemaal wat duidelijker.
Wat ik nodig heb: CAT5 of 6 ...  U/UTP of U/FTP.
Lijkt me inderdaad een verstandige keuze. Let wel het is cat5e (weet niet of je nog andere kan vinden).
UTP of FTP zou ik aanraden zorg dat je jezelf achteraf niet gaat afvragen zou het toch beter klinken als je andere had gekozen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

KayaRahnee

Quote from: katwax on August  9, 2019, 23:14:45
Lijkt me inderdaad een verstandige keuze. Let wel het is cat5e (weet niet of je nog andere kan vinden).
UTP of FTP zou ik aanraden zorg dat je jezelf achteraf niet gaat afvragen zou het toch beter klinken als je andere had gekozen.

Cat5e ... zo kwam ik ook een variant tegen van cat6, de cat 6a.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

katwax

Quote from: KayaRahnee on August  9, 2019, 23:34:33
Cat5e ... zo kwam ik ook een variant tegen van cat6, de cat 6a.
Cat5e of Cat6, geen meerwaarde in Cat6a voor thuis situatie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

myself

Kijk voor je beeldvorming deze video eens: https://m.youtube.com/watch?v=1XsNRFvD4M4



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

alexeiboris

Quote from: katwax on August  9, 2019, 12:59:02
Op zich kan het best zijn dat de S/FTP die jij hebt goed werkt, als de mantel geen rotzooi opvangt
Ik vroeg me al af waar die mantel voor was... maar het is dus een antenne. Waarom zouden ze dat zo ontworpen hebben? Om extra data te genereren in die kabel? Oh wacht... ;)

chansig

#73
Quote from: myself on August 10, 2019, 03:38:09
Kijk voor je beeldvorming deze video eens: https://m.youtube.com/watch?v=1XsNRFvD4M4



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ja hoor je moet een set hebben om het te kunnen horen....daar is ie weer.

Daarnaast heeft Raphie volgens mij al iets geschreven over die vervuiling.

Hij heeft het ook over hoorbare verschillen. En een hogere ruisvloer is toch simpel te meten ? Daarnaast is de vraag hoe hoog een ruisvloer mag zijn om hem hoorbaar te hebben ? Dus zelfs wanneer er een verschil meetbaar is (zoals bv bij interlinks het geval kan zijn) is en blijft de vraag of het hoorbaar is. Maar ook dat is meetbaar.

Neemt allemaal niet weg dat men nog steeds verschillen kan en blijft horen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Hoho Hans, geen discussies hier, laten we het bij de audiofiele feiten houden. :devil:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer