Bluetooth hoofdtelefoon (vervanger voor Sennheiser RS220), tips gevraagd

Started by NielsLu, August 5, 2019, 19:20:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Wie heeft tips?

Ik heb een Sennheiser RS220, dit is m.i. een zeer goede draadloze hoofdtelefoon. Momenteel merk ik echter dat ik de hoofdtelefoon weinig gebruik omdat we meer buiten zitten, een Bluetooth hoofdtelefoon zou dan erg handig zijn icm iPad.

Zijn er Bluetooth hoofdtelefoons (al dan niet met noisecancellation) die een beetje in de buurt kunnen komen van de RS220? Tweedehands is wat mij betreft niet echt een probleem. Het budget heb ik eerst bedacht op max € 200.

Hoeveel zou mijn RS220 nog waard zijn? Mijn Sennheiser is in prima staat (zonder doos).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Passion4Sound

Quote from: NielsLu on August  5, 2019, 19:20:40
Wie heeft tips?

Ik heb een Sennheiser RS220, dit is m.i. een zeer goede draadloze hoofdtelefoon. Momenteel merk ik echter dat ik de hoofdtelefoon weinig gebruik omdat we meer buiten zitten, een Bluetooth hoofdtelefoon zou dan erg handig zijn icm iPad.

Zijn er Bluetooth hoofdtelefoons (al dan niet met noisecancellation) die een beetje in de buurt kunnen komen van de RS220? Tweedehands is wat mij betreft niet echt een probleem. Het budget heb ik eerst bedacht op max € 200.

Sony WH-1000XM3

Hoeveel zou mijn RS220 nog waard zijn? Mijn Sennheiser is in prima staat (zonder doos).

TopGun2010

De RS220 werkt wel beter op een tv dan een bt hoofdtelefoon, met bt heb je regelmatig lip sync problemen. Op een iPad valt dat overigens wel mee.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Jack_D


Dat lip sync probleem kun je ondervangen door ondersteuning van Aptx-Low latency of beter. Dit moet zowel je blu-touth zender(iPad, tv enz) als de ontvanger(hoofdtelefoon) ondersteunen. En je heb ook meer bandbreedte tot je beschikking, wat resulteerd in een betere geluidskwaliteit. Met Aptx-HD zit je nog beter, dan kun je zelfs hi-res geluid uit je hoofdtelefoon krijgen. Je zit dan zo ongeveer op de kwaliteit van een fysieke kabel tussen je hoofdtelefoon en je bron.


Ik heb een Denon AH-GC30 die ondersteund Blu-touth Aptx-HD en kun je ook nog via een kabel aansluiten. En eventueel ook aan je mobiel te koppelen, kun je er ook mee bellen en de telefoon opnemen. Ook heeft ie noise canceling, kun je aan of uitzetten en ook los zonder muziek te gebruiken, voor als je last van bvb burenlawaai hebt. Deze hoofdtelefoon werkt overigens ook op de op oude blu-touth standaarden, maar dan heb je ook een overeenkomstige geluidskwaliteit.


Is wel iets boven je budget, staat te koop tussen €325,- en €350,-
Maar misschien dat je nog een mooie prijs voor je oude hoofdtelefoon krijgt.

Quote from: TopGun2010 on August  5, 2019, 20:35:53
De RS220 werkt wel beter op een tv dan een bt hoofdtelefoon, met bt heb je regelmatig lip sync problemen. Op een iPad valt dat overigens wel mee.

Jack_D

Als je tv over een analoge of digitale optische uitgang  beschikt kun je heel makkelijk een Blu-tooth 5 zender met Aptx-HD aansluiten. Bij diverse winkelS voor onder de €20,- te koop. Handig klein kastje, plak je uit het zicht achterop de TV, voor het geval je tv niet over de nieuwste Blu-tooth/Aptx standaard beschikt.

Kun je de hoofdtelefoon op hoge geluidskwaliteit gebruiken voor zowel je iPad als je tv... :music:

NielsLu

Tv kijken is voor mij niet echt een issue, dat doe ik zelden via de hoofdtelefoon, maar een optische output is aanwezig op de tv dus dan zijn er wel mogelijkheden.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fasteddie

Gebruik zelf de akg k845bt met aptx ondersteuning....prima koptelefoon en nog steeds te koop in de winkels

NielsLu

In mijn zoektocht ben ik erachter gekomen dat Apple producten geen APTx ondersteuning hebben, AAC is dan het codec wat de beste geluidskwaliteit kan geven vanaf een iPad en iPhone (dit zijn mijn bronnen).

Nu heb ik gezien dat Sennheiser geen hoofdtelefoons heeft die AAC ondersteunen, dit vind ik erg jammer (de sound van Sennheiser spreekt mij erg aan). Welke andere merken komen qua klank in de buurt van "de Sennheiser klank" en heeft wel AAC ondersteuning?

Als een hoofdtelefoon geen AAC ondersteuning heeft, dan wordt het SBC codec gebruikt, dit is voor zover ik kan vinden van duidelijk lagere geluidskwaliteit. Of zijn er ook hoofdtelefoons die met het SBS codec toch een hele goede geluidskwaliteit weten te bereiken?

Audio Technica heeft wel AAC ondersteuning, ik ken deze fabrikant niet, zijn dit goede hoofdtelefoons?

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Jack_D

Die verschillende codex's proppen gewoon door slim te rekenen wat meer bitjes over je standaard Blu-touth verbinding. Hierdoor kun je een hogere muziekkwaliteit draadloos realiseren. Maar als je hoofdtelefoon of je bron deze codex's niet ondersteunen dan heb je minder muziekinformatie en dus een lagere geluidkwaliteit.... Wanneer ik mijn Denon hoofdtelefoon via Blu-Touth aan mijn antieke iPad hang(deze heeft alleen standaard blu-touth) en wanneer ik dit vergelijk met een verbinding met Aptx-HD of bedraad is het verschil in geluidskwaliteit duidelijk te horen.

Mijn Denon AH-GC30 ondersteund trouwers ook de AAC standaard, al weet ik niet hoe dit AAC gebeuren exact werkt en kan dus helaas ook niet veel vertellen hoe de geluidkwaliteit hiervan is, maar sowieso beter als SBC.
:music:

Quote from: NielsLu on August  9, 2019, 11:27:10
In mijn zoektocht ben ik erachter gekomen dat Apple producten geen APTx ondersteuning hebben, AAC is dan het codec wat de beste geluidskwaliteit kan geven vanaf een iPad en iPhone (dit zijn mijn bronnen).

Nu heb ik gezien dat Sennheiser geen hoofdtelefoons heeft die AAC ondersteunen, dit vind ik erg jammer (de sound van Sennheiser spreekt mij erg aan). Welke andere merken komen qua klank in de buurt van "de Sennheiser klank" en heeft wel AAC ondersteuning?

Als een hoofdtelefoon geen AAC ondersteuning heeft, dan wordt het SBC codec gebruikt, dit is voor zover ik kan vinden van duidelijk lagere geluidskwaliteit. Of zijn er ook hoofdtelefoons die met het SBS codec toch een hele goede geluidskwaliteit weten te bereiken?

Audio Technica heeft wel AAC ondersteuning, ik ken deze fabrikant niet, zijn dit goede hoofdtelefoons?

Roeland

Quote from: NielsLu on August  9, 2019, 11:27:10
In mijn zoektocht ben ik erachter gekomen dat Apple producten geen APTx ondersteuning hebben, AAC is dan het codec wat de beste geluidskwaliteit kan geven vanaf een iPad en iPhone (dit zijn mijn bronnen).


Je kunt ook bluetooth adapter kopen voor ipads met aptx zoals bijv KOKKIA i10L_aptX
Dan kun je bluetooth headsets kopen met aptx

Je kunt ook bluetooth recievers kopen met aac support bijv shanling up2 (of de iets minder krachtige fiio btr3) Deze hebben beide AAC/SBC/aptX/aptX LL/ aptX HD/LDAC/LHDC. Let op! AAC codec ~120ms delay.

Nog beter koop ze beide en kies je hoofdtelefoon na je smaak  ;)

Je kunt ook je transmitter RS220 ergens anders plaatsen, zodat je bereik in de tuin hebt;
bijv KOKKIA i10L_aptX + plus een bluetooth reciever via optical/coaxial in op je RS transmitter

Genoeg keuzes  ;)



NielsLu

Inmiddels ben ik enkele AKG modellen tegen gekomen die ook AAC codec ondersteunen.

Hoe verhoudt de klank zich van AKG tov Sennheiser? Ik heb nog nooit een AKG gehoord.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

fasteddie

Heb jij ervaring met de Kokkia? Als ik zo de gebruikers reviews is niet iedereen even tevreden?

Roeland

@fasteddie is gewoon een voorbeeld. No name is ook prima. Lees zelf juist goede reviews.

Heb zelf al zo veel verschillende recievers en transmitters gehad.
Met bluetooth blijft dat je in zicht 5m een prima verbinding hebt > ga je er buiten kun je wat ruis/dropouts hebben

Tabcam

Quote from: NielsLu on August  9, 2019, 23:04:22
Inmiddels ben ik enkele AKG modellen tegen gekomen die ook AAC codec ondersteunen.

Hoe verhoudt de klank zich van AKG tov Sennheiser? Ik heb nog nooit een AKG gehoord.
Hangt, net als met Sennheiser, sterk van het model af. Ze hebben zowel professionele als consumentenmodellen. Een aantal modellen staan erg goed bekend, de K701/K702 bv.

AKG is nu onderdeel van Harman-Kardon die weer in handen is van Samsung. Denk niet dat het van negatieve invloed is geweest op AKG, ze zijn eerder aangekocht vanwege hun technische audioexpertise.

Als je het vooral voor je iPhone doet kan je de Sony WH1000XM3 overwegen. Zoals altijd, ga luisteren. Als je via internet besteld bedenk dan dat je inspeeltijd nodig hebt. Mijn vriendin vond de xM3 veel minder klinken dan het vorige model, de XM2, maar na een aantal dagen (minimaal 2 dagen burn in, liever meer) was het gelijkwaardiger.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

NielsLu

Vanmiddag heb ik een Sony WH-H900N gekocht. De andere kans hebben was een Sennheiser HD 4.50 BTNC. Uiteindelijk vind in de Sony vooral prettiger op m'n hoofd zitten en klinkt daarnaast ook nog beter.

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D