Ervaring Lumagen Radiance Pro

Started by Teejoo, August 3, 2019, 23:35:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

reza

Quote from: papaleo on August 22, 2020, 08:50:18
En dit komt uit jouw mond?  ??? :D

Hoi Leo,

Zoals je weet heb ik geen blad voor de mond. Ik zeg zoals ik het ervaar/zie. Als iets mooi is, dan is iets mooi. Als er gekke dingen zijn zeg ik dat ook.
De FA is echt ontzettend goed! Is madVR beter? Misschien wel maar niet voor 7/8/9K.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Quote from: papaleo on August 22, 2020, 08:57:24
Een goed te begrijpen en makkelijk weg te lezen review...
En door deze vergelijking zijn mijn verwachtingen van de de door JVC aangekondigde software update nog hoger gespannen,ik denk dan ook dat de nu nog aanwezigen voordelen tov de Lumagen vs JVC wellicht nog minder zullen gaan worden...of misschien wel helemaal verdwijnen. ;) (het upscalen ff buiten beschouwing gelaten)

Denk het zelf niet om eerlijk te zijn... ik heb het verschil gezien tussen de FA van de NX9 en de Envy en dat was hudge. En ik denk dat de Lumagen hetzelfde doet/kan qua prestaties.
Reviews zijn mooi ,goed of slecht, maar ik geloof liever mijn eigen ogen.
De Lumagen heb ik zelf niet gezien maar ik verwacht toch echt wel dat dat een flinke stap beter zal zijn dan de standaard FA maar ik moet ook ff vermelden dat ik de geplaatste review nog niet heb gelezen hoor dus schiet me niet af.
Dat wat Reza zegt over zijn ht comp kan ik ook best begrijpen want dat is vaak ,athans als ik het mag geloven, niet altijd plug and play zoals de Envy/Lumagen wel is en de ht comp vergt best veel tijd en onderhoud om het in orde te houden... ja dan is de FA van JVC natuurlijk heerlijk.
Keuzes.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

papaleo

Quote from: reza on August 22, 2020, 09:15:12
Hoi Leo,

Zoals je weet heb ik geen blad voor de mond. Ik zeg zoals ik het ervaar/zie. Als iets mooi is, dan is iets mooi. Als er gekke dingen zijn zeg ik dat ook.
De FA is echt ontzettend goed! Is madVR beter? Misschien wel maar niet voor 7/8/9K.


Ik begreep de ondertoon van je betoog wel van je hoor... ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

Quote from: reza on August 22, 2020, 09:15:12
Hoi Leo,

Zoals je weet heb ik geen blad voor de mond. Ik zeg zoals ik het ervaar/zie. Als iets mooi is, dan is iets mooi. Als er gekke dingen zijn zeg ik dat ook.
De FA is echt ontzettend goed! Is madVR beter? Misschien wel maar niet voor 7/8/9K.

Kijk dit is natuurlijk wel een puntje vind ik... de prijs is ENORM en misschien wel hoger dan de meeste projectors die de mensen thuis hebben hangen.
Te hoog inderdaad
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

williams

Heb hier ook de review van cinemike gelezen en kan me der hellemaal bij aansluiten ,zelf heb ik dan wel geen Lumagen maar wel een pc met madVR erop en dan ga ik er even vanuit dat de Lumagen en madVR elkaar niet voor elkaar onder doen .

Sinds kort ben ook ik de trotse bezitter van een JVC N5 en ik kan dus een goede vergelijking maken tussen de tonemapping van  madVR en de FA van de N5 en ook ik kom tot dezelfde conclusie dat madVR op een aantal punten de tonemapping iets beter doet met wat meer detail in het wit  bv de scene in Antman waarbij de badguy uitleg geeft omtrent the Yellojacket .Je ziet dat er iets meer detail in de felle witte lampen zitten in het laboratorium.
Daarentegen is de tonemapping van madVR/Lumagen natuurlijk terug gebracht naar SDR met een gamma van 2.2/2,3 waar de JVC FA nog steeds HDR is en wat dan ook opvalt is dat de tonemapping van de JVC iets Dynamischer /contrast rijker is .
Als je wat testpatronen erop loslaat (heb ik nog niet gedaan) met bv een disc van Spears & Munsil dan zal je waarschijnlijk zien dat er wat meer detail zit in bepaalde testpatronen met madVR t.o.v. de JVC .
Ik verwacht ook dat met de upgrade die JVC heeft aangekondigd het verschil nog iets kleiner wordt dan nu het geval is .

Of dit verschil het waard is in tonemapping om een Lumagen/Envy te kopen voor  een aanzienlijk bedrag ik denk het niet maar er zijn natuurlijk ook nog genoeg andere redenen om tot een aanschaf van een processor te gaan ,denk dan bv. aan scaling ,lensmemory aansturing ,3DLUT enz

Als ik puur alleen naar de tonemapping kijkt dan  zou ik voor mezelf geen Lumagen /Envy aanschaffen maar  mijn geld in een Panamorph stoppen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

home@the movies

#30
Met het risico dat mensen denken dat ik een iets of wat "gekleurde mening heb ;)" wil ik toch graag een paar zaken nuanceren.
dat de frame adapt software van de JVC heet erg goed is, dat staat buiten kijf, 200% mee eens. Trouwens we hebben gisteren van JVC het overzicht gekregen van wat er in de update gaat worden aangepast, het zijn zeker geen wereldschokkende zaken maar wel wat leuke tweaks.

Maar ik wil toch wel even stellen dat ik tal van voorbeelden kan aanhalen waarbij de resultaten met madVr, en ook met de Lumagen wat dat betreft, toch letterlijk een heel ander licht laten schijnen op het resultaat.
Toegegeven, voor de meeste content zal, pakweg 70% van het verhaal "meer dan behoorlijk" worden neergezet door de FA van de JVC. Echter bij die andere 30 % is het verschil echt wel vaak wow, posten van foto's is vaak geen goed idee maar ik zal er als, ik de tijd heb wel een paar vergelijkende maken met content waar het verschil niet min is.

Ik gebruik zeker geen overdreven settings in de tone mapping, meestal staan alle zaken op low, dus geen zware tweaks.
Op de envy staat een knop waarmee je direct de tone mapping kan uitschakelen, de JVC springt dan automatisch om naar zijn Frame Adapt stand.
Op die manier is het op een paar sec. heel makkelijk om heen en weer te switchen tussen madVR en FA, dan zie ik bij heel wat materiaal toch zeeer duidelijk in één oogopslag het verschil.
Daar komen ook nog het scaling verhaal en de 3D Lut mogelijkheden bij, weet dat je bij gebruik van de JVC FA functie geen enkele vorm van Calibratie mogelijkheden hebt, enkel de Grey scale en de FA settings kan je aanpassen.
Tel al deze zaken bij elkaar op en dan is er echt wel een wezenlijk verschil met en zonder madVR en/of Lumagen.

Dat dit aan een hoge (te hoge prijs) komt voor wat het toevoegt, tja, zoals steeds is dit het geval met zaken die de laatste paar % uit een toestel willen persen.
Getuige daarvan zijn er genoeg te vinden, zeker in de audio wereld waar fortuinen aan kabels e& worden uitgegeven met vaak zeer subjectieve verbeteringen tot gevolg.
Ook de verschillende vormen van hardware modificaties aan Video en audio apparatuur behoren niet tot de goedkoopste in het rijtje van upgrades, maar wie het beste van het beste wil tja .........


PascalP

Hier ook een leuk filmpje voor diegene die nog niet zo bekend zijn met de Lumagens en wat hij nog meer doet behalve enkel focussen op DTM;

https://www.youtube.com/watch?v=J2pzww4aHK4&feature=youtu.be
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Hier nog een mooi stukje leesvoer over de Lumagen Pro waarin ook een 'kort' vergelijk met MadVR en ook de scaling wordt aangehaald icm een JVC NX9;

https://hometheaterreview.com/lumagen-radiance-pro-4446-4k-video-processor-review/
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Mooie review :thumbs-up:
Ik blijf lekker bij mij htpc :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

vik

Je bent sneller als "moi"  :D

Straks even lezen..

Quote from: PascalP on August 25, 2020, 19:42:05
Hier nog een mooi stukje leesvoer over de Lumagen Pro waarin ook een 'kort' vergelijk met MadVR en ook de scaling wordt aangehaald icm een JVC NX9;

https://hometheaterreview.com/lumagen-radiance-pro-4446-4k-video-processor-review/
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

Begrijp ik het nu goed dat zowel de envy als de Lumagen in principe meestal converteren naar SDR voor het beste resultaat? Dat zag ik in beide reviews terug.

vik

Bij de Lumagen weet ik het 100% zeker. BT 2020 en dan SDR inderdaad

Quote from: Teejoo on August 26, 2020, 08:08:28
Begrijp ik het nu goed dat zowel de envy als de Lumagen in principe meestal converteren naar SDR voor het beste resultaat? Dat zag ik in beide reviews terug.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

PascalP

Quote from: Teejoo on August 26, 2020, 08:08:28
Begrijp ik het nu goed dat zowel de envy als de Lumagen in principe meestal converteren naar SDR voor het beste resultaat? Dat zag ik in beide reviews terug.

klopt inderdaad, de 'aanbevolen' setting is de Lumagen output op SDR BT.2020 zetten met een vast Gamma van 2.4, maar als je wenst kun je de Lumagen ook HDR laten sturen maar dan is het weer de vraag hoe ieder display hiermee omgaat ivm interne tonemapping endergelijke denk ik.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

#38
Is ook niks mis mee en lijkt me idd ook weer een hoop geschakel van het display schelen, wat altijd irritant is. Belangrijkste is dat kleurruimte 2020 blijft.

Ik zou dan in mijn situatie een Panasonic 9000 dedicated voor blu-ray (1080P) en de andere voor 4 K gebruiken zodat de Lumagen per input optimaal de rest kan doen.

Iets om over na te denken, ook in combinatie met de aankomende update van JVC die dan eigenlijk niet meer zo relevant zou zijn.

Maar eerst maar eens wat geld sparen gezien mijn andere uitgaves  :o

reza

Ik zou eerst even wachten wat de update van de JVC gaat doen, bespaard je een hoop geld denk ik  ;D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Quote from: reza on August 26, 2020, 10:58:35
Ik zou eerst even wachten wat de update van de JVC gaat doen, bespaard je een hoop geld denk ik  ;D
De kracht van die update zit hem denk ik voornamelijk dat je nu ook de daadwerkelijke helderheid kunt ingeven?  Maar er zitten zowel aan de Envy als de lumagen echt nog wel andere voordelen.

PascalP

#41
Quote from: Teejoo on August 26, 2020, 10:56:57
Is ook niks mis mee en lijkt me idd ook weer een hoop geschakel van het display schelen, wat altijd irritant is. Belangrijkste is dat kleurruimte 2020 blijft.

Ik zou dan in mijn situatie een Panasonic 9000 dedicated voor blu-ray (1080P) en de andere voor 4 K gebruiken zodat de Lumagen per input optimaal de rest kan doen.

Iets om over na te denken, ook in combinatie met de aankomende update van JVC die dan eigenlijk niet meer zo relevant zou zijn.

Maar eerst maar eens wat geld sparen gezien mijn andere uitgaves  :o

Hoeft geeneens, je kunt per input op de Lumagen ook meerdere settings/memories hebben afhankelijk van het inkomende signaal.
Dus bijvoorbeeld als ie SDR Rec.709 binnenkrijgt die zo laten en de LUT toepassen voor 709 en verder doorsturen naar je PJ, of naar Rec.2020 converteren etc. en deze LUT pakken en als ie Rec.2020 met HDR binnenkrijgt weer een andere setting kiezen met DTM.

EDIT: Al bedenk ik me net dat je Pana een 'fixed' output heeft en geen auto switching of direct, dus 1080p discs zullen ook altijd in 4K eruit komen als je niet per discs de settings wilt gaan veranderen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

#42
Quote from: PascalP on August 26, 2020, 11:07:25
Hoeft geeneens, je kunt per input op de Lumagen ook meerdere settings/memories hebben afhankelijk van het inkomende signaal.
Dus bijvoorbeeld als ie SDR Rec.709 binnenkrijgt die zo laten en de LUT toepassen voor 709 en verder doorsturen naar je PJ, of naar Rec.2020 converteren etc. en deze LUT pakken en als ie Rec.2020 met HDR binnenkrijgt weer een andere setting kiezen met DTM.

EDIT: Al bedenk ik me net dat je Pana een 'fixed' output heeft en geen auto switching of direct, dus 1080p discs zullen ook altijd in 4K eruit komen als je niet per discs de settings wilt gaan veranderen.
Dat is het idd

Ik las ook op ik dacht AVS dat ze idd ook vaak alle signalen converteren naar Rec 2020. Dan heb je volgens mij helemaal geen switch meer. Alleen geen idee of dat nog negatieve impact heeft als je dat dus doet met een Rec709 signaal.

PascalP

Quote from: Teejoo on August 26, 2020, 11:21:20
Dat is het idd

klopt, dus je kunt eens testen gezien je toch 2 spelers hebt wat je van de upscaling van de Pana vs. de Luma vindt (al mag ik hopen dat de upscaling van de Luma beter is ;) )
Anders kun je op de Luma alsnog 2 verschillende settings hebben gezien het signaal tussen HD en UHD toch als SDR/Rec.709 binnenkomt of HDR/Rec.2020 en beide met zelfde input/output resolutie.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Quote from: Teejoo on August 26, 2020, 11:02:00
De kracht van die update zit hem denk ik voornamelijk dat je nu ook de daadwerkelijke helderheid kunt ingeven?  Maar er zitten zowel aan de Envy als de lumagen echt nog wel andere voordelen.

Ik denk indd dat dat de upgrade wordt..

Eens, dat de Envy en Lumagen meer doen.
Maar voor 7/8/9K mogen ze bij mij wat minder doen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Quote from: reza on August 26, 2020, 13:18:59
Ik denk indd dat dat de upgrade wordt..

Eens, dat de Envy en Lumagen meer doen.
Maar voor 7/8/9K mogen ze bij mij wat minder doen.

en zijn ze niet eens 8k of hoger compatible denk ik?

reza

De "pro" serie van de Envy en Lumagen gaan zelfs over de 10k heen volgens mij.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

#47
Quote from: denoontje on August 26, 2020, 13:50:27
en zijn ze niet eens 8k of hoger compatible denk ik?

Quote from: reza on August 26, 2020, 14:10:19
De "pro" serie van de Envy en Lumagen gaan zelfs over de 10k heen volgens mij.

Ik denk dat hij de resolutie bedoel en niet de prijs... :tounge:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

Quote from: reza on August 26, 2020, 14:25:49
Haha, inderdaad  :threadclosed:

:D

Symptomen van het ouder worden zijn bij jouw al vergevorderd,makker  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels