Staande gehouden... *slaat zich voor kop*

Started by alexeiboris, August 3, 2019, 22:56:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alexeiboris

Dit keer voor 141 (146, voor de correctie) waar je 100 mocht. Zit midden in een verhuizing van de ene kant vh land naar de andere, was op de terugweg, letterlijk vlak voor de afslag naar het dorp... Nu knijp ik hem een beetje; ik ben op kerstavond dec 2015 mijn rijbewijs al eens kwijtgeraakt voor 2,5 maanden (dus van 25 december 2015 tot ca. half mrt 2016)... aangezien deze overtreding dus naar de OvJ gaat, zal deze in mijn historie kijken. Weet iemand hoever ze terug (mogen) kijken? Kijken ze naar alles, of naar soortgelijke zware overtredingen? Moet ik me zorgen maken om mijn rijbewijs?

Ik heb vanaf 2016 wel een paar "eenvoudige" boetes gehad, 2 a 3 km te hard in een trajectcontrole, een keer iets te hard door een stoplicht waar je 50 mocht, dat soort kleine dingen, maar dus geen grove >30km/h te hard dingen. Tot vandaag... en ja het is dom dom dom... ik rij sinds ik mijn rijbewijs kwijt was, nooit meer harder dan max 20km/h (als ik al te hard rijd) maar ik wilde naar huis, het was een lange, vermoeiende dag... en ik weet dat het zelfs op een rit van 200+ km, maar minutenwerk is... en toch geef je dan gas. Oh wat stom.

fluissie

Meerdere kennissen met ervaring hiermee...

Wil je niet ongerust maken maar reken maar dat de officier
Je voorval van 2015 mee neemt in dit verhaal.

Succes ermee

alexeiboris

#2
Ik lees her en der dat de OvJ 2 jaar terug kijkt, maar dat is dus niet zo? Erg lastig om uit te zoeken wat nu de procedure is. En dan nog, als ze het eerdere voorval meenemen, dan hoop ik dat ze de boete (flink) verhogen, alles behalve mijn rijbewijs innemen...

fluissie

#3
Toevallig heeft een maat van me het een paar weken geleden in moeten leveren en dit moest voor komen ...

De officier heeft een voorval van jaren terug erbij gehaald
( Flink te hard gereden toen ook) en heeft aan de hand daarvan bepaalt dat hij zijn rijbewijs in ieder geval kwijt is tot februari

Een andere maat van me idem dito..


Daarom , ik wl je niet bang maken maar houd rekening met het ergste dan valt het wellicht eerder mee als tegen

alexeiboris

Maar, heeft hij zijn rijbewijs meteen bij oom agent in moeten leveren? Of mocht hij verder rijden en werd het rijbewijs na een zitting alsnog afgepakt?

fluissie

Die van een paar weken terug heeft het nog even terug gehad maar na de zitting heeft hij hem weer moeten inleveren mede door dat andere voorval van jaren terug...

alexeiboris

Raar toch, dat het OM zich dan zelf niet aan de wet houd door 5 jaar terug te kijken terwijl er 2 jaar staat... een advocaat moet daar toch gehakt van maken ter plekke? Ik heb maar even een mail gestuurd naar zo'n verkeers advocaat, just in case. En ondertussen dan maar even afwachten wat er in de brievenbus valt komende dagen/weken...

Heb al wel een leuk elektrisch segway stepje gevonden mocht ik komende maanden met het OV moeten reizen (Segway SE1, mag je mee straat/fietspad op) ;) ik ga aan de rand van een klein dorpje wonen maar er is gelukkig wel een stoptrein naar de stad, dus ik kan relatief snel ook met het OV op mijn werk komen, als ik niet hoef te lopen :)

i2Paq

Als je toch met 146 over een stuk van 100 raast moet jij je misschien zelf eens afvragen: waarom?

Dat je +/- 110 rijd ala, maar 141 (afgerond)?

Het is duidelijk dat dit te hard rijden geen eenmalig iets is maar meer een gewoonte van je is, in mijn ogen dan.

Ik zie ze s'morgen ook over de A9 rijden, je mag er dan 100 maar ik denk dat sommige de 150 ook wel aantikken

In mijn optiek ben je dan gewoon een idioot en mag het rijbewijs van mij 3 maanden in de kluis.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Peerless Monster

Quote from: i2Paq on August  4, 2019, 11:50:07
Als je toch met 146 over een stuk van 100 raast moet jij je misschien zelf eens afvragen: waarom?

Dat je +/- 110 rijd ala, maar 141 (afgerond)?

Het is duidelijk dat dit te hard rijden geen eenmalig iets is maar meer een gewoonte van je is, in mijn ogen dan.

Ik zie ze s'morgen ook over de A9 rijden, je mag er dan 100 maar ik denk dat sommige de 150 ook wel aantikken

In mijn optiek ben je dan gewoon een idioot en mag het rijbewijs van mij 3 maanden in de kluis.

Eens. Volwassenheid is de consequenties accepteren van je acties.
Wat voor reden je ook verzint. Je rijdt altijd met je kop erbij.
Aan de andere kant heb je wel soms bizarre regels en ik hou er ook niet van.
Nederland, regelland. Handhaving, ik gruw het woord.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Tabcam

Het hangt wel van de omstandigheden af. 170 op de afsluitdijk om 03:00 AM is begrijpelijker dan 45 in een woonwijk op hetzelfde tijdstip.

De regels hebben we om met elkaar te kunnen leven. Verdraagzaamheid, mededogen, begrip allemaal nodig. Handhaving hoort daar ook bij en wie zijn billen brandt, moet op blaren zitten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

alexeiboris

Ja klopt hoor het was ook veel te hard, geen excuses voor verder, maar daar gaat het hier niet om, daar moet ik zelf mee aan de slag. Het gaat even om hoe de afhandeling verder loopt, mag OM 5 jaar terugkijken terwijl in de wet 2 jaar staat, dat soort dingen.

Kjelt

Quote from: TabCam on August  4, 2019, 12:04:07
Het hangt wel van de omstandigheden af. 170 op de afsluitdijk om 03:00 AM is begrijpelijker dan 45 in een woonwijk op hetzelfde tijdstip.
Zo praat je iets dat krom is recht. Op een snelweg kan ook een geschaarde vrachtwagen of stilstaande auto met pech of file staan. De max snelheid is er op gebaseerd om met goed zicht nog op tijd te kunnen stil staan voor onverwachte zaken.
Met 170k /uur is die kans 2x kleiner dan met 120km/uur.

Wat betreft OP , we maken allemaal fouten en soms moeten we meerdere keren hard op onze fouten worden gewezen voor we het gedrag veranderen.

Peerless Monster

Quote from: alexeiboris on August  4, 2019, 12:21:43
Ja klopt hoor het was ook veel te hard, geen excuses voor verder, maar daar gaat het hier niet om, daar moet ik zelf mee aan de slag. Het gaat even om hoe de afhandeling verder loopt, mag OM 5 jaar terugkijken terwijl in de wet 2 jaar staat, dat soort dingen.

Vreemd inderdaad dat dat lastig te vinden is. Ik ben het helemaal met je eens.
Ik hoop voor je dat er duidelijkheid over te vinden is, want dat is gewoon niet tof.
Maar ik begrijp dat je geflitst bent of ben je staande gehouden?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jvanhambelgium

Geen cruise-controle in je auto zitten ? Volgende keer mischien 1 voorzien.
Ik rijd 98% van de tijd op cruise-controle, enkel niet in zone 30 maar verder van zodra ik m'n oprit af ben...

Zone 50 ? cruise-controle op 53 locked
Zone 120 ? cruise-controle op 127 locked
Zone 70 ? cruise-controle op 73 locked
Zone 90 ? cruise-controle op 93 locked

Trajectcontrole waar je X km/u mag ? cruise-controle op X+3km/u en dan zit je wel OK.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

fluissie

Quote from: alexeiboris on August  4, 2019, 12:21:43
Ja klopt hoor het was ook veel te hard, geen excuses voor verder, maar daar gaat het hier niet om, daar moet ik zelf mee aan de slag. Het gaat even om hoe de afhandeling verder loopt, mag OM 5 jaar terugkijken terwijl in de wet 2 jaar staat, dat soort dingen.

Hoe kom je aan de 2 jaar ?? Grove overtredingen blijven veel langer staan

Bij alle 2 me maten waren voorgaande overtredingen (veel) LANGER als 2 jaar geleden in ieder geval

Jack_D

Tenzij het een onduidelijk verkeerssituatie betrof waardoor je redelijkerwijs niet goed kon inschatten wat de maximum snelheid ter plekke was en geen dodelijk gewonde persoon naar het ziekenhuis aan het brengen was is dit gewoon helaas pindakaas. Je reed te hard dus ben je gewoon de wormvormig aanhangsel(als ik het zo even bot mag zeggen) en word je "rij geschiedenis" erbij gepakt om je straf aan de maatschappij mede te bepalen.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat als je je rijbewijs al een keer bent kwijt geraak dat je dan weer zo in de fout gaat, vooral omdat je zelf heel eerlijk verteld dat je weet dat het qua tijdswinst nagenoeg niets uitmaakt.

Maar je zit "gelukkig" onder de 50km/uur te hard anders kon je je rijbewijs gelijk inleveren. Nu zal na alle waarschijnlijkheid er een flinke boete aanhangen en misschien nog iets voorwaardelijk erbij.  Maar ben het wel met je eens dat de straffen in dit soort situaties lastig zijn in te schatten dus begrijp je ongerust wel een beetje op dit punt. Alleen de onzekerheid is al een beetje een straf op zich.

alexeiboris

Quote from: fluissie on August  4, 2019, 12:36:16
Hoe kom je aan de 2 jaar ?? Grove overtredingen blijven veel langer staan

Bij alle 2 me maten waren voorgaande overtredingen (veel) LANGER als 2 jaar geleden in ieder geval
Je haalt 2 dingen door elkaar. Overtredingen blijven 5 jaar op je strafblad staan. Maarrr!!! Het OM zou maar 2 jaar terug mogen kijken naar soortgelijke voorvallen (althans dat zie ik steeds terugkomen, ook in de staatscourant). Maar wat ik ook steeds zie, en dat is wat jij ook zegt, is dat het OM in de praktijk ondanks die 2 jaar, gewoon alles meeneemt wat ze vinden, dus tot 5 jaar terug. Wat ik dus wil weten is of het OM dat wel mag. Ik vermoed van niet.

alexeiboris

Quote from: Peerless Monster on August  4, 2019, 12:26:57
Vreemd inderdaad dat dat lastig te vinden is. Ik ben het helemaal met je eens.
Ik hoop voor je dat er duidelijkheid over te vinden is, want dat is gewoon niet tof.
Maar ik begrijp dat je geflitst bent of ben je staande gehouden?
Ik ben staande gehouden door een onherkenbare politie auto. Rijbewijs is niet ingenomen. Heb alleen de mededeling gekregen dat eea via de OvJ gaat lopen en dat ik post thuis kan verwachten, en dat ik me, gezien de historie (politieagent kon dus ter plekke ook al 5 jaar terug kijken) me zorgen moest maken over mijn rijbewijs. Waarom ik dan steeds die 2 jaar periode terug zie komen?

"De periode van inhouding is afhankelijk de gemeten snelheid en het aantal malen recidive binnen een periode van 2 jaar" hier bijvoorbeeld: https://rijbewijs-ingevorderd-snelheid.nl/teruggave-rijbewijs-snelheid/

alexeiboris

#18
Quote from: Jack_D on August  4, 2019, 12:36:48
Wat ik niet zo goed begrijp is dat als je je rijbewijs al een keer bent kwijt geraak dat je dan weer zo in de fout gaat, vooral omdat je zelf heel eerlijk verteld dat je weet dat het qua tijdswinst nagenoeg niets uitmaakt.
ja schiet mij maar lek... ik heb sinds mijn eerste keer me verder netjes aan de snelheid gehouden, ook omdat ik vaak korte stukjes woon/werk moest rijden in de spits, dan kun je gewoon niet harder. Maar ik zit nu in een verhuizing van de ene kant vh land naar de andere, ben van baan gewisseld en 2 dagen geleden daar begonnen met werken, ben al 3 weken om de dag heen-en-weer aan het rijden om klusjes in beide huizen te doen. Moest gisteren dus ook weer 2 uur terug rijden om wat in het oude huis te halen etc, waar ik totaal geen zin in had gezien de afgelopen weken, maar het moest. En dan wil je op 1 of andere manier een beetje op tijd weer in je nieuwe huis zijn, geef je maar wat extra gas. Ondertussen zit je onderweg al weer te bedenken wat je vergeten bent en wanneer je weer terug moet, dat je je zaterdag al weer kwijt bent en maandag weer moet werken bla bla bla en ondertussen zie je een bijna lege weg voor je met glooiend strak nieuw asfalt, net mocht je nog 130 op de snelweg(en reed ik ook ca. 140) en dit was het laatste 15 minuten rijden, op een 100 weg, en ik ben gewoon met 140+ verder gereden.

jahtari

Quote from: alexeiboris on August  4, 2019, 12:55:39
ja schiet mij maar lek... ik heb sinds mijn eerste keer me verder netjes aan de snelheid gehouden, ook omdat ik vaak korte stukjes woon/werk moest rijden in de spits, dan kun je gewoon niet harder. Maar ik zit nu in een verhuizing van de ene kant vh land naar de andere, ben van baan gewisseld en 2 dagen geleden daar begonnen met werken, ben al 3 weken om de dag heen-en-weer aan het rijden om klusjes in beide huizen te doen. Moest gisteren dus ook weer 2 uur terug rijden om wat in het oude huis te halen etc, waar ik totaal geen zin in had gezien de afgelopen weken, maar het moest. En dan wil je op 1 of andere manier een beetje op tijd weer in je nieuwe huis zijn, geef je maar wat extra gas. Ondertussen zit je onderweg al weer te bedenken wat je vergeten bent en wanneer je weer terug moet, dat je je zaterdag al weer kwijt bent en maandag weer moet werken bla bla bla en ondertussen zie je een bijna lege weg voor je met glooiend strak nieuw asfalt, net mocht je nog 130 op de snelweg(en reed ik ook ca. 140) en dit was het laatste 15 minuten rijden, op een 100 weg, en ik ben gewoon met 140+ verder gereden.
Dit hele verhaal toont aan dat je geen eigen verantwoordelijkheid neemt. Misschien goed als je rijbewijs tijdelijk wordt ingenomen, zodat je eens goed kunt nadenken over je drukke leven.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tabcam

Quote from: Kjelt on August  4, 2019, 12:24:26
Zo praat je iets dat krom is recht. Op een snelweg kan ook een geschaarde vrachtwagen of stilstaande auto met pech of file staan. De max snelheid is er op gebaseerd om met goed zicht nog op tijd te kunnen stil staan voor onverwachte zaken.
Met 170k /uur is die kans 2x kleiner dan met 120km/uur.

Wat betreft OP , we maken allemaal fouten en soms moeten we meerdere keren hard op onze fouten worden gewezen voor we het gedrag veranderen.
Sorry maar wat een onzin! Ik praat niks recht, het blijft tegen de regels. De Nederlandse regels zijn 130 max. Duitse regels zijn bv. anders omdat de omstandigheden ook anders zijn. Afstanden tussen op/afritten bv. Ik zeg alleen dat het begrijpelijker is.

Sommige Nederlandse regels zoals kilometers voor wegwerkzaamheden de snelheid laten zakken lokken gemakkelijker overtredingen uit dan de Duitse manier van vlak van tevoren de snelheid snel later terugbrengen. Duitsers zijn gezagsgetrouwer en het is mijns inziens ook prettiger om in Duitsland te rijden.

Neemt niet weg dat het niet mag. Voor een aantal situaties heb ik meer begrip dan voor andere. Als jij dat niet hebt, dat is jouw recht.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

alexeiboris

#21
Quote from: jahtari on August  4, 2019, 13:04:31
Dit hele verhaal toont aan dat je geen eigen verantwoordelijkheid neemt. Misschien goed als je rijbewijs tijdelijk wordt ingenomen, zodat je eens goed kunt nadenken over je drukke leven.
jajaja je hebt je punt gemaakt. Rustig maar. Ik vertel alleen maar dat ik ook maar een mens ben, en mensen maken fouten. Reizen en autorijden zijn voor mij geen doel op zich, het is een middel, een overgang van de ene naar de andere situatie. Afgezien van F1 coureurs denk ik niet dat er mensen zijn die superbewust in de auto zitten en 100% alleen met autorijden en wetgeving bezig zijn. En ja ik heb nu een drukke periode in mijn leven, dat is bewust om mijn leven een stukje beter te maken, dat moet je some wel eens doen.

alexeiboris

Net teruggebeld door een advocaat. Men kijkt voor deze (>30km/h) overtreding maximaal 2 jaar terug. De datum is niet de datum waarop je rijbewijs was ingenomen, maar de datum waarop je hem terugkreeg na betaling vd boete (in mijn geval dus maart 2016). Hij garandeerde dat dit in ieder geval een (stevige) boete zal worden, maar geen inname vh rijbewijs.

Wat nog wel kan is dat afhankelijk van je historie de laatste 5 jaar (!) je een cursus rijvaardigheid oid bij het CBR mag gaan doen. Als mijn historie is zoals ik vertel echter, leek ook dat in dit geval niet echt realistisch, maar je weet maar nooit.

Ik ga er maar even vanuit dat deze meneer weet hoe het zit...

Jinsu

Snelheidsovertredingen met dergelijke snelheden kunnen 10 jaar lang bewaard worden, regel bij recidive is een hogere boete en een langere ontzegging.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Kjelt

Kom je er redelijk vanaf en hopelijk heb je nu voldoende geleerd.