Twee pre-amps op één set luidsprekers?

Started by JC uit V, August 2, 2019, 12:40:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JC uit V

Is het mogelijk om twee verschillende pre-amps te gebruiken met dezelfde set luidsprekers?

Ik vind mijn 2-ch pre-amp voor stereo beter klinken als mijn AV pre-amp in stereo. Ik gebruik voor alle kanalen eigen monoblocken dus eigenlijk zouden de stereo monoblocken op 2 pre-amps aangesloten moeten worden dmv een XLR splitten oid (de AV voorversterker wordt dan niet gebruikt uiteraard).
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

katwax

Hangt beetje af van de mogelijkheden van je pre-amp (stereo) en je AV.
Hoe ik het vroeger had was de uitgang voor front speakers van AV(pre-amp out) naar de Pre-amp stereo en de monoblock van de front speakers naar de pre-amp stereo.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

myself

Ga niet met splitters werken maar idd wat ikzelf ook gebruikte was mijn AV versterker met zn pre-outs aan mijn stereo versterker gekoppeld en die ingang dan als pass-through ingesteld (dus eigenlijk als een soort doorgeefluik)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Tabcam

Quote from: myself on August  2, 2019, 13:23:26
Ga niet met splitters werken maar idd wat ikzelf ook gebruikte was mijn AV versterker met zn pre-outs aan mijn stereo versterker gekoppeld en die ingang dan als pass-through ingesteld (dus eigenlijk als een soort doorgeefluik)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Of andersom, de preamp op een pure analog direct ingang van de AV versterker. Hangt de eindversterker nu direct met een pre-out aan de AV-receiver vast?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JC uit V

 Ik heb een Marantz AV8801 voor Home-Cinema maar in stereo is mijn Denon PRA-1500 beter.

Het mooiste zou zijn als ik de PRA-1500 kan gebruiken wanneer ik stereo wil luisteren en als we een filmpje kijken dat ik dan de AV8801 Kan gebruiken zonder alles om te batterijen. Ik heb een aparte cd speler die ik combineer met de Denon PRA-1500 en voor de films een Denon DVD-3800BD als Blu-ray speler.

Ik snap nog niet helemaal hoe jullie dat aansluiten...... ???
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

holco

Stereo = bron > pre > amp > FR/FL speakers

AV = pre out FR/FL van AV-8810 > pre (op ingang die nog vrij is met een bepaalde vaste volume stand) > amp > FR/FL speakers, volume wordt dus nu bepaald door de AV versterker.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

#6
Bij beide apparaten zie ik niks dat het volume van een ingang vast kan zetten. Omdat het beide pre-amps zijn kan ik me voorstellen dat ze dit niet hebben voorzien.

Een andere optie is, als je een gebalanceerde eindversterker hebt,  je de ene pre-amp met RCA aansluit en de andere gebalanceerd. Waarschijnlijk kan je schakelen tussen de twee. Is geen mooie oplossing, maar twee pre-amps met elkaar verbinden ook niet :

*** edit ***
Zie veel elegantere oplossing is die cobraatje hieronder
^^.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Cobraatje

Het handigste lijkt mij een schakelbox, kun je schakelen tussen versterkers.
Je hebt hele dure van Dodocus(zelfs evt met afstandbediening) en hele goedkope.
Ik heb deze gehad:
https://www.ebay.nl/itm/Verstarker-Umschaltbox-TK-1-Schwarz-NEU-/111566420557
Zeer goede kwaliteit en niet een te gekke prijs.

myself

Elk kastje extra in je signaalpad ga je horen.
Als je dat niet erg vind, is zon box n optie.
Als je dat wel erg vind, kan je gewoon je eindversterker aan je stereo pre-amp hangen (voor je stereo geluid) en je AV pre-out weer op n analoge ingang van je stereo versterker.

Als je dat je av wil horen, selecterr je die ingang op je stereo pre en zet het volume vol open (of op 80%, ff experimenteren). Daarmee wordt je stereo pre-amp eigenlijk een doorgeefluik voor je hoofdspeakers.

Niet vergeten het volume terug te zetten alsje weer stereo gaat luisteren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

katwax

Quote from: myself on August  4, 2019, 13:23:31
Elk kastje extra in je signaalpad ga je horen.
Als je dat niet erg vind, is zon box n optie.
Als je dat wel erg vind, kan je gewoon je eindversterker aan je stereo pre-amp hangen (voor je stereo geluid) en je AV pre-out weer op n analoge ingang van je stereo versterker.

Als je dat je av wil horen, selecterr je die ingang op je stereo pre en zet het volume vol open (of op 80%, ff experimenteren). Daarmee wordt je stereo pre-amp eigenlijk een doorgeefluik voor je hoofdspeakers.

Niet vergeten het volume terug te zetten alsje weer stereo gaat luisteren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
En anders hoor je het wel als je volume bent vergeten aan te passen, heb deze setup ook tijdje gehad en meer dan eens vergeten volume aan te passen.
Voor je av pad maakt het niet veel uit of er nu bakje tussen zit of een andere pre-amp, de mogelijke invloed van toegevoegde componenten zal niet (veel) afbraak doen aan je ervaring.
Waar je bij de stereo setup zo weinig mogelijk invloed wil hebben, echter elke extra component maakt dit weer mogelijk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Nietsche

Ik gebruik een Dodocus en ik hoor geen verschil, kan natuurlijk aan mij liggen, ik hoor het gras ook niet groeien :o

chansig

#11
 :D

Ik heb een cd met natuurgeluiden...incl met die van groeiend gras. Moet je wel een goede set hebben en zeker geen Jodokus in je set hebben zitten.  :D

Dynavox heeft ook zo'n schakelbok. Werkt prima en tuurlijk zijn er altijd mensen die zeggen het verschil te horen. Vraag is natuurlijk: Is er (geen) verschil te horen ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Nietsche

Quote from: chansig on August 18, 2019, 13:04:30
:D

Ik heb een cd met natuurgeluiden...incl met die van groeiend gras. Moet je wel een goede set hebben en zeker geen Jodokus in je set hebben zitten.  :D
Unison Research S6, Chord, Magnepan, Linn en Jodokus  ;D

Quote from: chansig on August 18, 2019, 13:04:30Werkt prima en tuurlijk zijn er altijd mensen die zeggen het verschil te horen. Vraag is natuurlijk: Is er (geen) verschil te horen ?

Je slaat de spijker op z'n kop  :worship:

Ik hoor het niet (meer). Luister ook niet meer op die wijze, heeft me jaren van frustratie gekost.

chansig

Mooi spul allemaal. Veel plezier ermee.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.