Workshop "Mastering The Model"

Started by LittleNinja, July 1, 2019, 01:09:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Afgelopen zaterdag had ik het genoegen om met een groep van negen (hobby) fotografen een workshop in de hoek "Mastering The Model" te volgen.

Mijn doel was om mijn kennis verder uit te breiden en vooral te leren over fotografie met flitsers. Ik heb al enkele workshops gedaan en ik ben al een tijdje plaatjes aan te schieten. In mijn hoofd wist ik al het één en ander, maar moest ik nog flink wat bijleren en oefenen om mezelf verder te ontwikkelen..

We beginnen met een ontspannen verhaaltje om in de sfeer te geraken en vervolgens doen we een voorstelronde zodat ieder zijn doelen duidelijk heeft. Er volgt wat theorie, maar dan moeten we aan de slag! Het model (leuke en spontane verschijning) is inmiddels ook aanwezig om onze instructeur en ons te voorzien van een plezant onderwerp om te schieten. Zijn team: een lokale fotograaf, een assistent fotograaf, het model en de bekende "sterke vrouw achter iedere succesvolle man" staan allemaal voor ons klaar om er een interessante dag van te maken.

In de studio staan diverse attributen die de revu zullen gaan passeren. De instructeur bijt het spits af en begint met een eenvoudige opstelling met een enkele flitser. Meteen bij de eerste plaatjes die op het beeld verschijnen word ik blij van wat ik zie. Dit wil ik inderdaad leren! Gek genoeg is de instructeur nog niet tevreden: "te eenvoudig, ik raak er nog niet opgewonden van.." is zijn mededeling. In mijn ogen is het plaatje perfect en staat het model er prachtig op. Verschillende hoeken, hoogtes, stijlen en technieken komen voorbij. Er worden flitsers en gels bij gehaald voor speciale effecten en wij mogen het allemaal na (proberen) te doen.

Dat laatste klinkt leuk, maar geen één van mijn foto's lijkt (in eerste instantie) op de productie van onze humorvolle instructeur. Dat zou ook verbazingwekkend zijn, wetende dat onze instructeur al jaren gezien wordt als één van de betere fotografen op dit gebied. Het is tenslotte al lange tijd een internationale carrière en passie voor hem.

De dag vordert en ik realiseer me steeds beter dat ik niet zwem in een meertje maar op open water. Wat een berg dingen heb ik nog te leren! Gelukkig is er veel tijd om op eigen initiatief te oefenen met het materiaal en het model. Ik probeer zoveel mogelijk eigen te maken maar besef me heel goed dat dit een andere workshop is dan de eerdere workshops die ik al gevolgd heb. Waar anderen zonder passie en zonder gezonde dosis humor de tijd vullen met fotografische theorie en (in enkele gevallen) beperkte mogelijkheid om te oefenen, blijkt dit een dynamische dag te zijn met interessante onderwerpen, mooie resultaten, meer stof dan ik kon absorberen en een prettig stapeltje humor. Zo wil ik ze vaker volgen!

Nu moet ik eerlijk bekennen dat de stijl van onze instructeur niet direct de stijl is die ik voor ogen had. De stijl van Frank zoekt namelijk eerder de extremen van het gebruik van licht (ehhh... reflecties) op. Ik ben al onder de indruk van een enkel licht, redelijk eenvoudig geplaatst en "klik": mooie plaat. Frank tuned het licht veel verder tot een kunstwerkje.

Annewiek & Frank bedankt voor de leuke en leerzame ervaring!  :bigsmile:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Erg jammer dat het niet in mijn agenda te passen was.
Volgende keer plannen we wat verder van te voren en ga ik met je mee 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof


Wow erg leuk om te lezen ;)
Was ondanks de hitte een geslaagde dag absoluut
We hebben als mensen het leuk vinden de BTS video hier : https://youtu.be/hSpCR4FT6AI


2x per week in Emmeloord kan ook ;)
Zie www.fotografie-workshops.nl
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ook wel leuk om de vlog te zien. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Yep je kent die gast ergens van lol
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bama

Klinkt als een leerzame en leuke dag.

LittleNinja

Zeker tof en leerzaam! Leuke mensen bij ontmoet.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"