Dutch & Dutch 8c review op Stereophile

Started by pameijer, July 30, 2019, 10:53:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

En even voor eigenste parochie. Ik heb het goedkopere broertje van de 8c te koop staan. De 8m. Deze wordt niet meer verkocht. Maar heeft bijna alle techniek/software in huis welke de C. ook heeft.

Eventueel ook met stands en een sub erbij en dan ben je er wel zoals GVC al aangeeft. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: EDV on December 23, 2020, 10:10:37
Ok dank je.
Denk dat er op dit moment dan weinig alternatief is voor de Dutch?
Het is niet altijd mogelijk om speakers bij je thuis te beluisteren.
Als je de versterking en dac en dsp rekent is het eigenlijk nog niet echt heel duur.
Zeker als je al de reviews ed erbij rekent.
Enige alternatief is Kii Three, bij Pura Audio kan je beide beluisteren en Roel heeft zeker de nodig kennis in huis. Je kan zelfs het BXT system bij hem beluisteren :)
Qua prijs is het inderdaad meer dan enkel een speaker.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

EDV

Quote from: katwax on December 23, 2020, 14:21:40
Enige alternatief is Kii Three, bij Pura Audio kan je beide beluisteren en Roel heeft zeker de nodig kennis in huis. Je kan zelfs het BXT system bij hem beluisteren :)
Qua prijs is het inderdaad meer dan enkel een speaker.
Ga ik zeker doen, na corona of na vaccin!

Deleted User

Quote from: EDV on December 23, 2020, 13:39:27
Iets om zeker over na te denken.
Maar eerst de set verkopen die in mijn handtekening staat!
Liefhebbers?

Wordt het niet eens een keer tijd om een eigen topic te openen? Je loopt hier en daar een ander zijn topic te "vervuilen". Een eigen verkoop topic met foto's en vraagprijs doet wellicht wonderen. Suc6 zou ik zeggen.

chansig

Quote from: EDV on December 23, 2020, 15:03:13
Hebben jullie dan liever dat ik een aantal onzin eigen set topic start?

Zou ik zeker doen. Paar mooie foto's erbij...daar houden "we" hier wel van.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bama

#205
Ik gebruik nu de digitale uitgang van de Linn maar nu kan ik via de Linn het vermogen niet meer regelen in Kazoo alleen via D&D "app" en dat vind ik niet handig.
Kan dat niet anders?

DofN


Dat kan ik me voorstellen.

Heb je ergens in de instellingen: volume 100% staan?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bama

Quote from: doorofnight on December 24, 2020, 17:51:30
Dat kan ik me voorstellen.

Heb je ergens in de instellingen: volume 100% staan?



Nope.

Ben nu weer terug naar analoog gegaan.
Veel handiger om als je bv in Roon zit het volume aan te kunnen passen in Roon (zelfde geldt voor Kazoo) en niet over te moeten schakelen naar een andere app.

Ik denk wel dat ik een verschil hoorde en had het gevoel dat digitaal het toch wat helderder is maar dat zal wel een gevoel zijn of een geluidsniveau verschil verhaal.

Geert (gvc)

Eerste deel van een nieuwe review, een goede toelichting van de technologie: https://youtu.be/wV0Df84DBLM
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Kwabbernoot

Kunnen de Dutch & Dutch 8c's aangestuurd (aan/uit) worden via IFTTT?

Groeten...

Kwabbernoot

Of komt er nog een app (Android) uit waarmee ik gemakkelijk kan schakelen tussen on/sleep en LED on/off? Bijvoorbeeld dmv twee widgets op het homescherm? De rest vind ik allemaal prima om dat via de web-interface te doen maar ik zou het wel handig vinden deze twee, door mij veel gebruikte, mogelijkheden snel en simpel te kunnen doen.

Groeten...

Bama


Kwabbernoot

#212
Erin's Audio Corner test/review met zeer uitgebreide metingen.

https://youtube.com/v/j38gkS-Q8f8

En de geschreven versie. Klik

Groeten...

jahtari

Zeer positieve review, zal D&D veel orders opleveren.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Tabcam

Quote from: jahtari on March  8, 2021, 11:46:05
Zeer positieve review, zal D&D veel orders opleveren.
Grappige is dat de meeste metingen vrij goed zijn behalve de distortion. Raar!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

Dat is op zich niet zo heel raar. Het is gewoon een eigenschap van de weerstandsbox. Het is relatief gemakkelijk te verhelpen door de scheidingsfrequentie naar de subs wat hoger te leggen, maar dan heb je het nadeel dat de richtwerking in het midlaag een stuk minder wordt c.q. de speakers dichter bij de muur moeten staan om goed te koppelen. De akoestische problemen die verholpen worden zijn veel ernstiger dan de aanwezige vervorming bij 96 dB uit één luidspreker.

Het feit dat het een meetgrafiek vergt om dit thema te identificeren laat denk ik zien dat de keuze voor goede richtwerking t.o.v. minimaliseren van de vervorming goed is  :smile:

Rob_Dingen

Gemiddeld bijna 10% vervorming tot bijna 200Hz vind ik nu niet echt meevallen.

Rob

Koen K

#217
Als jij liever naar +12 dB aan reflecties luistert dan naar vervorming op -20 dB (bij 96 dB uit één speaker nota bene), dan is dat je goed recht. Gelet op de recensies denk ik dat je dan wel de enige bent.

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on March 10, 2021, 19:39:59
Als jij liever naar +12 dB aan reflecties luistert dan naar vervorming op -20 dB (bij 96 dB uit één speaker nota bene), dan is dat je goed recht. Gelet op de recensies denk ik dat je dan wel de enige bent.

Recenties zijn subjectief op gehoor wat niet te vertrouwen is, metingen zijn gewoon betrouwbaar
Je hoeft ook niet voor mij te praten waar ik liever naar luister dat kan ik best zelf.
Ik wil zo min mogelijk vervorming en zo min mogelijk reflecties.
Daarom is mijn ruimte ook akoestisch aangepast met demping diffusers en bastraps.

Rob

DofN

En gemeten met een sinus. Dat zegt naar mijn idee nog heel weinig over wat je hoort bij muziek.

* Speaking of distortion, I didn't have any complaints even at much higher than typical listening levels (>100dB at 4 meters). At one point I was listening to these speakers at 105dB in my living room without a hint of mechanical trouble. I backed off the volume simply because those levels, full-range, are dangerous.

Volgens mij is dit ook wel een beetje de tendens bij iedereen die naar deze LS heeft geluisterd.

Goed kunnen meten is één, een harmonische vervormingsmeting langs de lat van de kamerakoestiek en het gehoor leggen is twee. Ik zeg niet dat ik er zo goed in ben, maar ik doe dan ook geen gekke uitspraken.

"This corresponds well with my own findings - distortion is not a problem, even at very loud volume. A clue to understanding why this distortion is not as huge a problem as one can initially suspect from looking at the graphs, can be found when looking deeper into the data. Then you see that the distortion is not caused by some hard limit - similar to amplifier clipping or a cone bottoming out, it just gradually increases with increasing spl. And the distortion is (mostly..) dominated by low order harmonics. At higher frequencies this increase in distortion disappears (clue - volume flow velocities decrease..)"
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/dutch-dutch-8c-review.21016/page-6#post-697150



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

#220
Quote from: Rob_Dingen on March 10, 2021, 19:52:08
Recenties zijn subjectief op gehoor wat niet te vertrouwen is, metingen zijn gewoon betrouwbaar
Je hoeft ook niet voor mij te praten waar ik liever naar luister dat kan ik best zelf.
Ik wil zo min mogelijk vervorming en zo min mogelijk reflecties.
Daarom is mijn ruimte ook akoestisch aangepast met demping diffusers en bastraps.

Tja, natuurlijk willen we alles perfect hebben, en liefst voor een prikkie. Het is alleen niet zo interessant wat je in een ideale ruimte kunt bereiken, want die heeft toch niemand. Wie in een dode kamer (overigens zijn die nog steeds niet ideaal) naar sinussen op >100 dB wil luisteren zal aan een setje 8c inderdaad geen ideale speakers hebben. Maar het is bijzonder onverstandig om ontwerpkeuzes op dat gegeven te baseren.

Nogmaals, het is doodsimpel om de scheidingsfrequentie wat hoger te leggen en zodoende de vervorming te verminderen, maar in termen van geluidskwaliteit in een echte ruimte is dat gewoon niet de juiste keuze.

Tabcam

Quote from: Koen K on March 10, 2021, 19:39:59
Als jij liever naar +12 dB aan reflecties luistert dan naar vervorming op -20 dB (bij 96 dB uit één speaker nota bene), dan is dat je goed recht. Gelet op de recensies denk ik dat je dan wel de enige bent.
Ietswat kort door de bocht omdat je ook bij de D&D 8c naar diezelfde reflecties luistert inclusief vervorming. Ik had nog steeds last van staande golven, ook met de SBIR. Je moet PEQ doen om ze weg te krijgen, vergelijkbaar met a n ruimtecorrectie.

Was de bas van de D&D dan slecht met die vervorming, dat zeker niet! Veel beter dan met de Ushers. Mijn problemen met het demopaar dat ik had zaten in het hoog. Sindsdien ben ik wel achter een aantal zaken; ik wil graag zo min mogelijk vervorming, wat voor mij niet gepoorte bas impliceert. Open baffle of gesloten kast helpt erg veel. Gesloten kast verminderd de vervorming en open baffle de ruimte-interactie. Tevens graag zo min mogelijk vervorming. De Focal Sopra no1 laat dat mooi zien. Daarnaast liefst ook full range maar iets als Magico is niet te betalen en niet te tillen :nopompom:.

De vervorming verbaasd me alleen, het was niet wat ik verwacht had. Dan kunnen we nu wel ineens gaan zeggen dat het maar sinussen zijn en dat het geen muziek is, maar andere keren wordt een keuze afgebrand op de metingen. Goed meten én goed klinken is fijn. Niks negatiefs t.o.v. degenen die nu van hun luidsprekers en het daarop afspelend geluid genieten!

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ik vind dát dan weer kort door de bocht :) Je gaat voorbij aan de duiding van metingen.







You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Koen K

#223
Quote from: TabCam on March 10, 2021, 21:35:01
Ietswat kort door de bocht omdat je ook bij de D&D 8c naar diezelfde reflecties luistert inclusief vervorming. Ik had nog steeds last van staande golven, ook met de SBIR. Je moet PEQ doen om ze weg te krijgen, vergelijkbaar met a n ruimtecorrectie.

Je luistert zeker niet naar dezelfde reflecties: in ieder geval de voorwandreflectie wordt voldoende verzwakt om amper nog invloed te hebben. De zijdelingse reflecties worden zwakker, en bovendien neutraler qua neutrale balans. Natuurlijk verdwijnen niet ineens op magische wijze alle staande golven  ;)

Quote
Was de bas van de D&D dan slecht met die vervorming, dat zeker niet! Veel beter dan met de Ushers. Mijn problemen met het demopaar dat ik had zaten in het hoog. Sindsdien ben ik wel achter een aantal zaken; ik wil graag zo min mogelijk vervorming, wat voor mij niet gepoorte bas impliceert. Open baffle of gesloten kast helpt erg veel. Gesloten kast verminderd de vervorming en open baffle de ruimte-interactie. Tevens graag zo min mogelijk vervorming. De Focal Sopra no1 laat dat mooi zien. Daarnaast liefst ook full range maar iets als Magico is niet te betalen en niet te tillen :nopompom:.

De vervorming verbaasd me alleen, het was niet wat ik verwacht had. Dan kunnen we nu wel ineens gaan zeggen dat het maar sinussen zijn en dat het geen muziek is, maar andere keren wordt een keuze afgebrand op de metingen. Goed meten én goed klinken is fijn. Niks negatiefs t.o.v. degenen die nu van hun luidsprekers en het daarop afspelend geluid genieten!

Zoals ik voortdurend probeer duidelijk te maken heeft het geen zin om alléén te meten of alléén te luisteren. Meten moet altijd gebeuren als middel om tot een goed klinkend geheel te komen. Het heeft 0 nut om je op het verlagen van een cijfer blind te turen zonder het belang in termen van hoorbaarheid te beschouwen.

In dit geval is er een ontwerpkeuze tussen ófwel een beetje minder vervorming bij >100 dB (anechoïsch dan nog) ófwel veel minder hoorbare reflecties bij alle geluidsniveaus. Het lijkt mij evident welke keuze de juiste is, maar het staat iedereen vrij om het daarmee oneens te zijn.

Wel verfrissend trouwens, deze discussie. Meestal moet ik het belang van meten verdedigen tegenover mensen die er niks mee hebben, nu ben ik klaarblijkelijk in de positie dat ik het belang van luisteren moet verdedigen   :happy:

Kwabbernoot

En dat laatste is ook de enige reden dat Rob dit heeft aangeslingerd.

Groeten...