Dutch & Dutch 8c review op Stereophile

Started by pameijer, July 30, 2019, 10:53:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Quote from: John Wx on October 22, 2020, 12:44:32
Heel lang geleden was een van de ontwikkelaars al bezig op een klein kamertje boven een pizzeria Koen Knaapen veel geweest bij hem en nu mooie producten, zelf zit hij er nu niet meer in werkt nu bij ETAP

Is inderdaad een aardig tijdje terug. Zijn toch de KEF speakers ? Vond ik erg goed klinken in de dat kleine hok. Ik moest me bijna dubbelvouwen om binnen te komen.  :D

Die laatste foto is van de pro set. Demo tijdens een Hififreaks meting. Bizar goed systeem. Kneiter hard kon/kan dat. Heb het ooit in de hal in Maassluis gehoord...heavy poep.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Joppietersen

@doorofnight:

hoe heb je de D&D's aan de 2170 gekoppeld?

"Verstaan" die elkaar digitaal (ik meen dat het verschillende interfaces zijn?) of moet daar nog een converter tussen?

Evt kan het natuurlijk ook allemaal analoog aangesloten worden maar t lijkt me dat je het zover mogelijk digitaal (=zonder zoveel mogelijk conversieslagen)  wilt houden.

Alvast bedankt voor t antwoord!

DofN

#177
Quote from: chansig on October 22, 2020, 14:01:08

Die laatste foto is van de pro set. Demo tijdens een Hififreaks meting. Bizar goed systeem. Kneiter hard kon/kan dat. Heb het ooit in de hal in Maassluis gehoord...heavy poep.

Gr. Hans

Daar heb ik het die pro set ook gehoord. Hifi op disco-volume en een nummer wat ik toen erg gaaf vond. Mooie ervaring.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Soundsgood

Misschien een interessant budget vriendelijker alternatief voor de 8c: https://audiophilestyle.com/ca/reviews/review-buchardt-audio-a500-speaker-system-r962/

Wel jammer dat de reviewer niet wat uitgebreider ingaat op de verschillen met de 8c, terwijl hij ze tegelijkertijd in huis had (en daarnaast ook de Kii Three met BXT).
Dutch & Dutch 8c

DofN

#179
Zeker. Ik heb een paar keer bijna op "bestellen" geklikt. Ik ging voor de actieve vloerstaander vanwege de dedicated mid. Wat me tegenhield was dat ze de DSP voor de cardioide afstraling nog niet klaar hebben - en ik ben uiteindelijk toch overstag gegaan voor de DD8c. Dat maakt ze nog steeds wezenlijk anders dan de KII en de DD8c.

Daarbij geldt nog steeds: voor goede/veel bass heb je wooferoppervlakte nodig. De A400 heeft minder wooferoppervlakte en zal daarom sneller om sub-ondersteuning vragen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

John Wx

Quote from: chansig on October 22, 2020, 14:01:08
Is inderdaad een aardig tijdje terug. Zijn toch de KEF speakers ? Vond ik erg goed klinken in de dat kleine hok. Ik moest me bijna dubbelvouwen om binnen te komen.  :D

Die laatste foto is van de pro set. Demo tijdens een Hififreaks meting. Bizar goed systeem. Kneiter hard kon/kan dat. Heb het ooit in de hal in Maassluis gehoord...heavy poep.

Gr. Hans
Ja was klein kamertje van Koen waren Kef 105 maar hij had veel gehad daar  ;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

EDV

Welke klank kleur zou je de Dutch & Dutch geven?
Hoe klinkt hij bv tegenover een harbeth 30.2?

Geert (gvc)

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Martijn M

Quote from: EDV on December 20, 2020, 20:32:44
Welke klank kleur zou je de Dutch & Dutch geven?
Hoe klinkt hij bv tegenover een harbeth 30.2?

John Darko heeft een review van de 8c geschreven. Daarin maakt hij een vergelijk met z'n eigen Harbeth Compact 7ES-3:

Quote from: Darko - Unfinished business with the Dutch & Dutch 8cMake no mistake: the Dutch & Dutch is not only in a different league to the similarly proportioned Harbeth, but on a different performance planet. To the Harbeth we must add DAC and amplifier but not even Hegel's superb H590 integrated could save the Harbeth from being trumped by the Dutch & Dutch on in its strongest suit: midrange eloquence. On dynamics and punch, sat next to the 8c, the Compact 7ES-3 isn't even in the game. So wide was the performance delta that I felt compelled to repeat this comparison six months later just to be sure I'd not misremembered or misjudged it. I hadn't.



Dutch & Dutch

EDV

Quote from: Martijn M on December 21, 2020, 12:29:50
John Darko heeft een review van de 8c geschreven. Daarin maakt hij een vergelijk met z'n eigen Harbeth Compact 7ES-3:

Hey Martijn,

Dank voor de link.
We hebben elkaar van de zomer gesproken!
Ik zal je wel een mail sturen.

Tabcam

Quote from: doorofnight on October 22, 2020, 16:45:45
Daar heb ik het die pro set ook gehoord. Hifi op disco-volume en een nummer wat ik toen erg gaaf vond. Mooie ervaring.
Ben ook altijd benieuwd wat een set op laag of gemiddeld volume doet. Sets die op hoog volume beter dan andere klinken, zakken soms zo in dat het zelfs tegenvalt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Quote from: Martijn M on December 21, 2020, 12:29:50
John Darko heeft een review van de 8c geschreven. Daarin maakt hij een vergelijk met z'n eigen Harbeth Compact 7ES-3:
Is dat ondertussen al "finished business" geworden?  :D

Wat verbruiken de 8c's eigenlijk als ze aanstaan maar geen geluid weergeven? Het lijkt mij misschien wel handig om ze gewoon aan te laten ipv steeds weer aan te zetten. Maar dan moeten ze niet teveel stroom verbruiken.

Groeten...

Martijn M

De business is nog steeds unfinished. Daar moeten we maar een keer een vervolg opgeven.

Ik heb de verbuikcijfers niet paraat, maar ik geloof dat het om en nabij 17 Watt in idle is en net onder de 10 in Sleep modus. 
Dutch & Dutch

Bama

Ik ben benieuwd naar deze update?

Martijn M

#189
Er wordt binnenkort een firmwareversie gereleased met een paar kleine updates. De meeste dingen achter de schermen, maar er wordt ook een kleine nieuwe feature gereleased. Linear-phase/low-latency kan straks ook getoggled worden op 'group' level, in plaats van op individueel level. De meeste huiskamergebruikers zullen de 8c's standaard op linear-phase hebben staan, maar in de studio is de low-latency mode handig voor live tracking.

Zoals de meesten wel bekend zal zijn, werken we ook nog aan een grote update, qua omvang vergelijkbaar met die van eind juli. Toen introduceerden we de 1.4 familie van firmware, met het Release Management System en REW-integratie. De volgende grote update zal zijn naar de 1.5 familie. Ook het langverwachte Roon zal daarin hoogstwaarschijnlijk worden meegenomen. Wanneer 1.5 gereleased wordt? Zo snel mogelijk, maar pas als het klaar is. Die nieuwe 1.4 release zal echter niet lang meer op zich laten wachten.
Dutch & Dutch

katwax

Quote from: EDV on December 20, 2020, 20:32:44
Welke klank kleur zou je de Dutch & Dutch geven?
Hoe klinkt hij bv tegenover een harbeth 30.2?
Quote from: gvc on December 20, 2020, 20:46:56
Neutraal, en met laag en sub-laag.
Ja en nee, dit is mogelijk (zo zijn ze vaak ingesteld), maar mits enkele settings kan je ze ook best warm laten klinken, dat is juist het mooie eraan je kan ze aanpassen naar je smaak/ruimte.
Waarbij ik niet wil zeggen dat ze geen eigen "klank" hebben, maar dit is naar mijn gevoel aanpasbaar :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

De vraag was hoe ze klinken, niet hoe je ze kan laten klinken. Dus als je 10k€ wil besteden aan C8's om dan het laag weg te filteren en het midden te saboteren  zodat ze klinken als een doorsnee hifi bookshelf speaker, dat kan inderdaad.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Quote from: gvc on December 22, 2020, 14:32:51
De vraag was hoe ze klinken, niet hoe je ze kan laten klinken. Dus als je 10k€ wil besteden aan C8's om dan het laag weg te filteren en het midden te saboteren  zodat ze klinken als een doorsnee hifi bookshelf speaker, dat kan inderdaad.
Maar hoe ze klinken hangt in dit geval veel al af van hoe je ze insteld + de ruimte :)
Ben het wel eens dat als je ze "goed" afsteld ze klinken zoals je beschrijft.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

EDV

Quote from: gvc on December 22, 2020, 14:32:51
De vraag was hoe ze klinken, niet hoe je ze kan laten klinken. Dus als je 10k€ wil besteden aan C8's om dan het laag weg te filteren en het midden te saboteren  zodat ze klinken als een doorsnee hifi bookshelf speaker, dat kan inderdaad.

Laag weg filteren en midden saboteren klinken als een doorsnee hifi bookshelf speaker?
Dan heb je nog nooit naar een Harbeth geluisterd!

Geert (gvc)

Die uitspraak had geen betrekking meer op de Harbeth's, het ging erom dat het logisch is dat je speakers met ingebouwde DSP kan laten klinken zoals je wil.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

EDV

Quote from: gvc on December 22, 2020, 20:00:30
Die uitspraak had geen betrekking meer op de Harbeth's, het ging erom dat het logisch is dat je speakers met ingebouwde DSP kan laten klinken zoals je wil.
Ok maar kun je met een dsp dan alle speakers laten klinken zoals je wil?
Ben technisch niet zo goed aangelegd.
Als dat zo is koop je toch gewoon de speaker die je letterlijk het mooiste vind passen in je ruimte en koopt er een dsp bij.
Dan hoeven dat geen dure dutch&dutch te zijn bv.
Alsook geen behoefte aan dure versterkers en dergelijke de dsp zou het dan kunnen laten klinken zoals je wil.
Of zie ik het te simpel nu?

Geert (gvc)

Quote from: EDV on December 22, 2020, 20:37:34
Ok maar kun je met een dsp dan alle speakers laten klinken zoals je wil?
Je kan de klank van elke speaker volledig bijsturen en naar je hand zetten, maar dat betekent nog niet dat het maximum dat je eruit kan halen zal voldoen aan je verwachtingen. Je kan van een ezel geen renpaard maken. Als je een top geluid nastreeft zal je moeten vertrekken van een zeer goede speaker zonder noemenswaardige tekortkomingen of beperkingen.

De D&D C8 is zo een speaker. Het kan goedkoper, maar dan ga je vrijwel zeker niet de performance in het sub-laag halen. Die 2 8" woofers achteraan zitten er niet voor niets. Als je al een sub hebt is dit minder van belang natuurlijk.

Ook het mooi gecontroleerde afstraalgedrag van de C8's is iets dat eigen is aan de speakers en wat je niet kunstmatig met DSP kan nabouwen. Speakers met serieuze onregelmatigheden in het afstraalgedrag zijn vaak moeilijker te tunen met DSP..

En tenslotte zijn ook gebreken zoals vervorming, resonanties, poort geluiden en onvoldoende vermogen zaken die je met een DSP niet perfect kan oplossen.

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Ben het eens met gvc hierin. Je moet inderdaad uitgaan van iets zeer goeds zoals de Dutch&Dutch of Kii Three om dit mee te kunnen doen.
Je kan van een renpaard een ezel maken (met wat fantasie), maar van een ezel geen renpaard :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

EDV

Quote from: gvc on December 22, 2020, 21:37:42
Je kan de klank van elke speaker volledig bijsturen en naar je hand zetten, maar dat betekent nog niet dat het maximum dat je eruit kan halen zal voldoen aan je verwachtingen. Je kan van een ezel geen renpaard maken. Als je een top geluid nastreeft zal je moeten vertrekken van een zeer goede speaker zonder noemenswaardige tekortkomingen of beperkingen.

De D&D C8 is zo een speaker. Het kan goedkoper, maar dan ga je vrijwel zeker niet de performance in het sub-laag halen. Die 2 8" woofers achteraan zitten er niet voor niets. Als je al een sub hebt is dit minder van belang natuurlijk.

Ook het mooi gecontroleerde afstraalgedrag van de C8's is iets dat eigen is aan de speakers en wat je niet kunstmatig met DSP kan nabouwen. Speakers met serieuze onregelmatigheden in het afstraalgedrag zijn vaak moeilijker te tunen met DSP..

En tenslotte zijn ook gebreken zoals vervorming, resonanties, poort geluiden en onvoldoende vermogen zaken die je met een DSP niet perfect kan oplossen.

Ok dank je.
Denk dat er op dit moment dan weinig alternatief is voor de Dutch?
Het is niet altijd mogelijk om speakers bij je thuis te beluisteren.
Als je de versterking en dac en dsp rekent is het eigenlijk nog niet echt heel duur.
Zeker als je al de reviews ed erbij rekent.

5061

Neem maar 'ns contact op met Roel van Pura Audio. Die kan je alles vertellen en laten horen van de 8c's.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master