Dutch & Dutch 8c review op Stereophile

Started by pameijer, July 30, 2019, 10:53:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: Koen K on March 11, 2021, 08:35:08
Je luistert zeker niet naar dezelfde reflecties: in ieder geval de voorwandreflectie wordt voldoende verzwakt om amper nog invloed te hebben. De zijdelingse reflecties worden zwakker, en bovendien neutraler qua neutrale balans. Natuurlijk verdwijnen niet ineens op magische wijze alle staande golven  ;)
Merkte bij het inmeten van de D&D dat de staande golf nog steeds vergelijkbare hoogte had als met de Ushers. Ik snap de frequentie van 39 Hz nog niet helemaal maar goed, die frequentie ken ik ook al van de Ushers en het zijdelings verzwakken gaat pas boven de 100 Hz of zelfs hoger. Als ik naar de grafiek kijk denk ik zelfs 200 Hz.

Quote from: Koen K on March 11, 2021, 08:35:08
Zoals ik voortdurend probeer duidelijk te maken heeft het geen zin om alléén te meten of alléén te luisteren. Meten moet altijd gebeuren als middel om tot een goed klinkend geheel te komen. Het heeft 0 nut om je op het verlagen van een cijfer blind te turen zonder het belang in termen van hoorbaarheid te beschouwen.

In dit geval is er een ontwerpkeuze tussen ófwel een beetje minder vervorming bij >100 dB (anechoïsch dan nog) ófwel veel minder hoorbare reflecties bij alle geluidsniveaus. Het lijkt mij evident welke keuze de juiste is, maar het staat iedereen vrij om het daarmee oneens te zijn.

Wel verfrissend trouwens, deze discussie. Meestal moet ik het belang van meten verdedigen tegenover mensen die er niks mee hebben, nu ben ik klaarblijkelijk in de positie dat ik het belang van luisteren moet verdedigen   :happy:
Helemaal eens dat én goed meten én goed luisteren samen moet gaan. Lastige is dat we steeds meer ontdekken dat er meer te meten valt wat verklaart waarom we horen wat we horen. Vervorming is er één van, geen verandering van tonaliteit als je off axis gaat een andere.

Zelf ervaar ik dat er groot verschil is tussen luidsprekers kan zitten als je hard of zacht speelt met bv een kleinere sound stage en de soort sound stage (breedte, diepte, hoogte). Nu merkte ik bij de metingen van soundstagenetwork dat lineairiteit bij verschillend volume ook kan verschillen.

Kijk ik dan naar wat er de afgelopen jaren aan soorten metingen is bijgekomen, de Spinorama waar ik vijf jaar geleden nog niet van had gehoord, vervormingsmetingen waar ik ook pas de laatste tijd meer aandacht voor zie, vraag ik me af of we niet juist veel meer moeten onderzoeken en dan bepalen welke metingen nog meer nodig zijn. Dat carodoïde in veel luistersituaties een voordeel is, lijkt me vrij evident, maar wat wisselen we dan in? Kortom, de FR is lang niet de enige en hopelijk komen we nog naar een synergy tussen meten en wat voor type luidsprekers in welke situatie (huiskamer, akoestisch gedempte kamer etc.) goede opties zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: DofN on March 11, 2021, 08:14:31
Ik vind dát dan weer kort door de bocht :) Je gaat voorbij aan de duiding van metingen.
Wat bedoel je precies, kan je dat duiden ;).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#227
Dat het niet zoveel zin heeft om in te gaan op de gemeten vervorming zonder die meting in ogenschouw te nemen met de andere metingen, zoals die van het directionele afstralingsgedrag en de invloed die dit heeft op de kamer, en deze te koppelen aan wat je hoort.

Een duiding is deze:


"This corresponds well with my own findings - distortion is not a problem, even at very loud volume. A clue to understanding why this distortion is not as huge a problem as one can initially suspect from looking at the graphs, can be found when looking deeper into the data. Then you see that the distortion is not caused by some hard limit - similar to amplifier clipping or a cone bottoming out, it just gradually increases with increasing spl. And the distortion is (mostly..) dominated by low order harmonics. At higher frequencies this increase in distortion disappears (clue - volume flow velocities decrease..)"
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/dutch-dutch-8c-review.21016/page-6#post-697150


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on March 11, 2021, 08:35:08
Wel verfrissend trouwens, deze discussie. Meestal moet ik het belang van meten verdedigen tegenover mensen die er niks mee hebben, nu ben ik klaarblijkelijk in de positie dat ik het belang van luisteren moet verdedigen   :happy:

Quote from: DofN on March 11, 2021, 10:23:40
Dat het niet zoveel zin heeft om in te gaan op de gemeten vervorming zonder die meting in ogenschouw te nemen met de andere metingen


Dit word inderdaad het grootste lachwekkende topic van het forum.
Het is maar goed dat jullie de verschillen niet horen dat verklaart dan ook meteen waarom die 10% vervorming niets uitmaakt.

Rob

jahtari

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 13:08:55
Dit word inderdaad het grootste lachwekkende topic van het forum.
Het is maar goed dat jullie de verschillen niet horen dat verklaart dan ook meteen waarom die 10% vervorming niets uitmaakt.

Rob
Hoe verklaar je dan alle positieve subjectieve reviews?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 13:08:55
Dit word inderdaad het grootste lachwekkende topic van het forum.
Het is maar goed dat jullie de verschillen niet horen dat verklaart dan ook meteen waarom die 10% vervorming niets uitmaakt.

Rob

Doe je nu bewust niets met wat Koen hierover heeft uitgelegd ?

Gr
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

#231
Tjonge, Rob, ik heb nu wel al mijn goede wil nodig om te kunnen denken dat je hier een inhoudelijke discussie aan het voeren bent. De verleiding om te denken dat je alleen maar probeert te stangen is erg groot.

Ik heb niet beweerd dat de aanwezige vervorming niet hoorbaar zou zijn, toch? Waarom doe je dan alsof dat wel zo is? Mijn bewering is dat 1) het veel te simpel is om alleen maar naar een vervormingscijfer te kijken zonder acht te slaan op de praktische implicaties ervan en 2) het hoorbaar beter is om deze vervorming te accepteren dan om de richtwerking in het midlaag op te offeren aan het verlagen ervan.

Van afwijkingen in de frequentierespons, zeker voor zover die door vroege reflecties veroorzaakt worden, weten we dat ze een direct nadelig effect hebben op de geluidskwaliteit. Van vervorming, en met name welk type, in welke mate, bij welke frequentie en geluidsdruk etcetera, is dat veel minder bekend. Dan heb je namelijk ook met maskering te maken, die afhangt van het signaal, en met de vraag hoe lineair het menselijk oor zich gedraagt (antwoord: niet erg lineair).

Als je zelf had gekozen voor het verminderen van de vervorming ten koste van de richtwerking, dan ben ik erg benieuwd wat precies jouw redenen zouden zijn om de keuze te maken, en op basis van welke informatie je dan tot dat besluit zou zijn gekomen. Maar op dat inhoudelijke punt lijken we niet echt aan te komen omdat je blijft hangen in "ja maar 10% vervorming".

Rob_Dingen

#232
Quote from: jahtari on March 11, 2021, 13:30:14
Hoe verklaar je dan alle positieve subjectieve reviews?
Dat is heel makkelijk.
Meten is niet horen wat ik al heel vaak heb verteld hier op het forum.
Het gaat om de stelling die hier op het forum leeft door een bepaalde groep luisteren is subjectief en meten is de waarheid.
Maar als het nu eigen spullen betreft die niet zo mooi meten op basis van vervorming moeten we ineens uitgaan van subjectiviteit.
Dat heet meten met 2 maten.

Quote from: Koen K on March 11, 2021, 13:57:45
Tjonge, Rob, ik heb nu wel al mijn goede wil nodig om te kunnen denken dat je hier een inhoudelijke discussie aan het voeren bent. De verleiding om te denken dat je alleen maar probeert te stangen is erg groot.

Ik heb niet beweerd dat de aanwezige vervorming niet hoorbaar zou zijn, toch? Waarom doe je dan alsof dat wel zo is? Mijn bewering is dat 1) het veel te simpel is om alleen maar naar een vervormingscijfer te kijken zonder acht te slaan op de praktische implicaties ervan en 2) het hoorbaar beter is om deze vervorming te accepteren dan om de richtwerking in het midlaag op te offeren aan het verlagen ervan.

Van afwijkingen in de frequentierespons, zeker voor zover die door vroege reflecties veroorzaakt worden, weten we dat ze een direct nadelig effect hebben op de geluidskwaliteit. Van vervorming, en met name welk type, in welke mate, bij welke frequentie en geluidsdruk etcetera, is dat veel minder bekend. Dan heb je namelijk ook met maskering te maken, die afhangt van het signaal, en met de vraag hoe lineair het menselijk oor zich gedraagt (antwoord: niet erg lineair).

Als je zelf had gekozen voor het verminderen van de vervorming ten koste van de richtwerking, dan ben ik erg benieuwd wat precies jouw redenen zouden zijn om de keuze te maken, en op basis van welke informatie je dan tot dat besluit zou zijn gekomen. Maar op dat inhoudelijke punt lijken we niet echt aan te komen omdat je blijft hangen in "ja maar 10% vervorming".
Ik ben niet op zoek naar een discussie en zeker niet met iemand die steeds de woorden in mijn mond legt met wat ik volgens jou vind en denk.
Iedere speaker is een compromis met bepaalde keuzes daarom bestaan er ook zoveel modellen in de wereld en ieder moet zelf weten wat voor hem de beste keus is.
En datzelfde geld ook voor de ontwerper.

Rob

Joppietersen

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 14:26:11
Dat is heel makkelijk.
Meten is niet horen wat ik al heel vaak heb verteld hier op het forum.
Het gaat om de stelling die hier op het forum leeft door een bepaalde groep luisteren is subjectief en meten is de waarheid.
Rob

Rob,

waar ik nu benieuwd naar ben: heb je deze speakers dan ook eens in t echt beluisterd?
En zo ja,  wat is dan je mening over die vervorming....?

Koen K

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 14:26:11
Dat is heel makkelijk.
Meten is niet horen wat ik al heel vaak heb verteld hier op het forum.
Het gaat om de stelling die hier op het forum leeft door een bepaalde groep luisteren is subjectief en meten is de waarheid.
Maar als het nu eigen spullen betreft die niet zo mooi meten op basis van vervorming moeten we ineens uitgaan van subjectiviteit.
Dat heet meten met 2 maten.

Wat een onzin  :laugh:  Zoals inmiddels al 1000 keer gezegd is zijn luisteren en meten allebei belangrijk. De reden dat je iets meet is om te zorgen dat het goed klinkt.

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 14:26:11
Ik ben niet op zoek naar een discussie en zeker niet met iemand die steeds de woorden in mijn mond legt met wat ik volgens jou vind en denk.
Iedere speaker is een compromis met bepaalde keuzes daarom bestaan er ook zoveel modellen in de wereld en ieder moet zelf weten wat voor hem de beste keus is.
En datzelfde geld ook voor de ontwerper.

Waar leg ik jou woorden in de mond? Je zegt letterlijk "Het is maar goed dat jullie de verschillen niet horen" als reactie op posts van Abel en mijzelf. Vervolgens vraag ik je om inhoudelijk te reageren in plaats van je mantra te blijven herhalen, maar dat zit er blijkbaar niet in.

Je kunt zo lang op de man blijven spelen als je wilt, ik ben er niet van onder de indruk. Als je iets zinnigs te melden hebt lees ik het graag. Als je niet naar een inhoudelijke discussie op zoek bent vraag ik me af wat je hier in hemelsnaam uitvoert.

katwax

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 14:26:11
Dat is heel makkelijk.
Meten is niet horen wat ik al heel vaak heb verteld hier op het forum.
Het gaat om de stelling die hier op het forum leeft door een bepaalde groep luisteren is subjectief en meten is de waarheid.
Maar als het nu eigen spullen betreft die niet zo mooi meten op basis van vervorming moeten we ineens uitgaan van subjectiviteit.
Dat heet meten met 2 maten.
Helemaal met je eens, maar ook weer niet, want in dit geval is het wel te meten. De vraag is wat heeft dit nu voor invloed op wat je hoort.
Meestal is de discussie andersom, er wordt beweerd dat er verschil te horen is, maar er is geen verschil te meten :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: Joppietersen on March 11, 2021, 14:33:02
Rob,

waar ik nu benieuwd naar ben: heb je deze speakers dan ook eens in t echt beluisterd?
En zo ja,  wat is dan je mening over die vervorming....?
Waarom zou je dat willen weten?
Wat ik hoor is subjectief en niet van belang volgens de meeste hier.
Mijn mening over vervorming is simpel die hoort er niet en heeft niets met het origineel signaal te maken.

Rob

Koen K

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 14:50:53
Waarom zou je dat willen weten?
Wat ik hoor is subjectief en niet van belang volgens de meeste hier.

Wederom fout. Als je aan de hand van niet-blinde luistertests beweert onmeetbare verschillen tussen zekeringen te horen heeft zo'n bewering 0 waarde. Als je wilt weten welk van twee verschillende akoestische fenomenen vervelender klinkt heb je er niet zo veel aan om alleen naar meetcijfers of –grafieken te kijken.

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 14:50:53
Mijn mening over vervorming is simpel die hoort er niet en heeft niets met het origineel signaal te maken.

Ik begin een beetje te vermoeden dat al jouw meningen simpel zijn.

DofN

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 13:08:55
Dit word inderdaad het grootste lachwekkende topic van het forum.
Het is maar goed dat jullie de verschillen niet horen dat verklaart dan ook meteen waarom die 10% vervorming niets uitmaakt.

Rob

Ik vind het bijna sneu zoals je voorbij gaat aan relevante informatie, die je volop geboden wordt.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 14:26:11

Ik ben niet op zoek naar een discussie....

Rob

Waar ben je dan naar op zoek ? Het lijkt er in ieder geval verdacht veel op dat je inderdaad niet op zoek bent naar een inhoudelijke discussie.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on March 11, 2021, 15:03:00
Wederom fout. Als je aan de hand van niet-blinde luistertests beweert onmeetbare verschillen tussen zekeringen te horen heeft zo'n bewering 0 waarde. Als je wilt weten welk van twee verschillende akoestische fenomenen vervelender klinkt heb je er niet zo veel aan om alleen naar meetcijfers of –grafieken te kijken.

Ik begin een beetje te vermoeden dat al jouw meningen simpel zijn.

Nergens praat ik over zekeringen.
Nergens val ik de keuze aan die bij de speaker gemaakt is.
Nergens zeg ik dat de speaker niet klinkt.
Enige wat ik zeg en dat is een feit dat de speaker veel vervormd.
Verder is het enige wat je kan op de man spelen met uitspraken als simpele meningen.
Het enige simpele is dat je met hand en tand de 10% vervorming wil verdedigen.

Quote from: DofN on March 11, 2021, 15:43:45
Ik vind het bijna sneu zoals je voorbij gaat aan relevante informatie, die je volop geboden wordt.
Hoezo ga ik daar aan voorbij kun je daar een voorbeeld van geven.

Quote from: chansig on March 11, 2021, 16:13:08
Waar ben je dan naar op zoek ? Het lijkt er in ieder geval verdacht veel op dat je inderdaad niet op zoek bent naar een inhoudelijke discussie.

Gr. Hans
Nee dat klopt ben nergens naar op zoek.
Geef alleen mijn mening dat ik het veel vervorming vind.

Rob

Koen K


chansig

#242
Quote from: Rob_Dingen on March 11, 2021, 16:31:52
Nee dat klopt ben nergens naar op zoek.
Geef alleen mijn mening dat ik het veel vervorming vind.

Rob

Dan is dat dan maar duidelijk toch. Ik zeg check in de box en door.

Nog wel een vraagje dan: Heb je wel het gevoel dat je mening voldoende is gehoord ? Want anders blijft het mogelijk zo dooretteren.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Zullen we even aardig blijven naar elkaar ?
Welke mening iemand ook heeft ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#244

Precies een mening is alleen maar goed. Zeker als je  niets doet met argumenten van de ander. Het zal maar eens op een forum gaan lijken. :D

Oook erg benieuwd wie er nu op het forumnaaierknopje heeft gedrukt.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sschot

Ik denk dat we wat onhoorbare vervorming moeten toevoegen, komt alles in ieder geval anders (beter) over
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Jinsu

Quote from: Koen K on March 11, 2021, 14:49:00
Wat een onzin  :laugh:  Zoals inmiddels al 1000 keer gezegd is zijn luisteren en meten allebei belangrijk. De reden dat je iets meet is om te zorgen dat het goed klinkt.

Dus een goede curve is goed geluid ::) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

chansig

#247
Kan jij een argument bedenken waarom het slecht zou zijn ?

Of het je smaak is, is dan het 2e. Maar objectief gezien zal het geluid niet slecht zijn. Maar eigenlijk zal je dan goed en slecht geluid eerst helemaal moeten kaderen. Is wel redelijk gedaan geloof ik, maar er zal best nog wel ruimte voor subjectiviteit zijn ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: chansig on March 12, 2021, 07:43:02
Kan jij een argument bedenken waarom het slecht zou zijn ?

Of het je smaak is, is dan het 2e. Maar objectief gezien zal het geluid niet slecht zijn. Maar eigenlijk zal je dan goed en slecht geluid eerst helemaal moeten kaderen. Is wel redelijk gedaan geloof ik, maar er zal best nog wel ruimte voor subjectiviteit zijn ?

Gr. Hans
Probleem is dat dat gedaan is met een paar kanttekeningen. Bv. voor de combinatie met de recht metende luidsprekers in akoestisch redelijk gedempte ruimtes. Ja, vrijwel iedereen heeft de voorkeur voor een akoestisch gedempte ruimte maar niet iedereen heeft de mogelijkheid. Saillant detail, bij de testen stonden de luidsprekers nooit tegen de muur aan. Dat is in een aantal situaties wel de enige mogelijkheid. Zo zijn er meer kanttekeningen tegen de onderzoeken en meetmethodes te maken.

Voor de duidelijkheid, ik ben voor meten en kijken weegt het voordeel tegen het nadeel op! Meten laat best vaak zien wat je hoort, mits je  op een correcte het juiste meet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

Quote from: Jinsu on March 12, 2021, 07:38:44
Dus een goede curve is goed geluid ::) .

Ik weet dat het soms zo voorgesteld wordt, maar dit is een zodanig theoretische en ongenuanceerde bewering dat er vrijwel niks mee te beginnen valt.

In praktijk zijn er ineens allerlei vragen: Welke curves zijn de belangrijkste? Welke afwijkingen zijn er toelaatbaar voordat het hoorbaar wordt? Als ik A een beetje beter kan maken, hoeveel B mag ik dan opgeven? Dat zijn lastige vragen om te beantwoorden, en als je je op één aspect blind staart krijg je zeker niet het beste compromis.