11.1 - 7.1 = 4 speakers gezocht voor Home-Cinema

Started by JC uit V, July 28, 2019, 22:35:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

#25
Quote from: denoontje on July 30, 2019, 23:29:37

Oftewel deze pre kan geen atmos/dts-x/aura processen...

Dus je kunt wel veel speakers aansturen maar dan de info gaat hij zelf berekenen uit 7.1.
Je hebt dus geen 11.1 discrete kanalen en emersive audio

Zal best indrukwekkend klinken hoor.

Maar wellicht heb je meer aan 6 gelijke speakers en bijpassende center (4g principe) zodat je volledige potentieel haalt uit de 7.1 laag (hd audio stream).

En 1 of 2 goede subs al dan niet met goede eq erop om potentieel laagprobleem op te lossen.

Wat is de reden dat je niet voor een atmos/dtsx processor bent gegaan?






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

T, wil jij ff niet zo veel nuttige tips geven ajb? :P
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fluissie


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: RalphH on July 30, 2019, 23:44:46
T, wil jij ff niet zo veel nuttige tips geven ajb? :P

sorry helder moment ;-)

JC uit V

 :coffee:

Ik heb er lang over nagedacht wat jullie nu proberen te zeggen. Maar ik begrijp het echt niet, sorry.

Ondanks dat het een 11.2 voorversterker is heeft het helemaal geen zin om die 4 extra kanalen aan te sluiten cq. te gebruiken? Omdat alleen slechts 7 kanalen gebruikt worden?

Dus alle apparatuur met meer als 7 kanalen is grote onzin behalve als  je Atmos hebt?

Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

Fox

Quote from: JC uit V on August  2, 2019, 12:29:30
:coffee:

Ik heb er lang over nagedacht wat jullie nu proberen te zeggen. Maar ik begrijp het echt niet, sorry.

Ondanks dat het een 11.2 voorversterker is heeft het helemaal geen zin om die 4 extra kanalen aan te sluiten cq. te gebruiken? Omdat alleen slechts 7 kanalen gebruikt worden?

Dus alle apparatuur met meer als 7 kanalen is grote onzin behalve als  je Atmos hebt?

Inkoppertje  :clapping:  :D

In feite probeer je met de 4 extra kanalen (wat eigenlijk geen kanalen zijn) het geluidsbeeld aan de voorzijde kunstmatig breder of hoger te maken.
Dit door informatie uit bv de linker speaker kanaal te filteren en/of dupliceren naar die andere 2 speakers.
Dit is een heel oud fenomeen uit begin jaren '90 waar doormiddel van DSP en meet algoritmes van bepaalde zalen bv een 70mm bioscoop werd gesimuleerd.
Ik heb dit in '92 ook een tijdje gedaan en vond het weinig toevoegen en zelfs als je off-axis zit verwarrend .... :-X

ps
Voor mij is dit nostalgie naar mijn Yamaha Cinema DSP-E1000 processor uit 1991/1992 welke 8 kanalen aan stuurde, afkomstig van 2-kanalen VHS en Lacerdisc... Deze plaatste je in de Tape lus van je voorversterker of receiver.
Voor de werking van de Yamaha Cinema DSP (Harmon & Kardon gebruikte dit later ook) GOOGLE daar eens op  ;)

denoontje

Geen onzin is overdreven,

Maar je hebt geen extra in ruimte positionering van je geluid.

Geluid uit de 7 kanalen wordt berekend naar   11 kanalen Maar je hebt dus geen 11 kanalen met echt eigen informatie. Atmos en dts-x hebben dat wel.

Verwacht dus niet de "impact" die atmos of dts-x kan bieden met preciezere plaatsing van geluidsobjecten in de ruimte (bij van links onder naar rechtsboven.

Zal nog best goed kunnen klinken en impressive zijn..natuurlijk








Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fluissie

Quote from: denoontje on August  2, 2019, 18:32:24
Geen onzin is overdreven,

Maar je hebt geen extra in ruimte positionering van je geluid.

Geluid uit de 7 kanalen wordt berekend naar   11 kanalen Maar je hebt dus geen 11 kanalen met echt eigen informatie. Atmos en dts-x hebben dat wel.

Verwacht dus niet de "impact" die atmos of dts-x kan bieden met preciezere plaatsing van geluidsobjecten in de ruimte (bij van links onder naar rechtsboven.

Zal nog best goed kunnen klinken en impressive zijn..natuurlijk








Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Hij kan het altijd proberen maar ik geloof dat front wide nooit echt iets opgeleverd heeft... Plus heeft ie überhaupt de ruimte ervoor ?

Ik denk een verspilling van geld voor een hele kleine kans op iets wat echt wat toevoegd

denoontje

#33
Laatse denk ik ook

Beter goede 5.1 of 7.1 dan behelpen 11.1


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

denoontje

Quote from: denoontje on August  2, 2019, 20:14:09
Laatse denk ik ook

Beter goede 5.1 of 7.1 dan behelpen 11.1

Weet niet maar als ts graag hoogtekanalen wil...kun je geen deal maken met een atmos versterker?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MaxxMark

QuoteAV8801

Dit had ik inderdaad eerder niet meegekregen, ik meende te lezen dat het om een Atmos voorversterker ging.

Om ook nog mijn 2ct's te geven over een niet-atmos 11.1 opstelling; mijn yamaha versterker (die ik vóór mn arcam had) had de mogelijkheid om naast de 7.1 nog 2 speakers te gebruiken en dus een 7.1.2 opstelling te maken waarbij de 2 extra speakers aan de voorwand bóven het scherm/tv geplaatst konden worden. Dit zou onder andere nuttig zijn voor "dialog lift" om te zorgen dat de spraak wat meer uit je tv/projectiescherm zou komen.

Ik heb het toen ook getest met speakers die niet gelijk waren aan mijn frontspeakers en ik was er ook maar lauw-warm enthousiast over. Zeker omdat de speakers niet gelijkwaardig waren zorgde ervoor dat het effect "acceptable at best" was.

Uiteindelijk heb ik de 2 extra uitgangen gebruikt als "zone B" zodat ik niet steeds hoefde te switchen als ik de versterker wilde gebruiken voor mijn 2 losse speakers op mn bureau :)

Ik denk dat de conclusie wel duidelijk is; je kunt beter gaan voor een goede (iets duurdere) 7.1 opstelling dan een iets minder goede 11.1 opstelling.

Tenzij je uiteraard in de toekomst alsnog naar Atmos wilt gaan. Maar dat is iets wat alleen jij kunt besluiten
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Ryvm

De vier extra kanalen zijn in feite alleen maar "effect" kanalen welke door de processor berekend worden uit de 7.x kanalen. Ze zorgen alleen voor extra "ruimtelijk" geluid naar mijn mening. Dit voegt weinig toe aan de beleving wanneer er reeds al een goed afgestelde 7.1 opstelling bestaat.
High end luidsprekers lijken me ook niet nodig voor dergelijke kanalen omdat er eigenlijk maar weinig gebeurd. Kleine speakers met een frequentie bereik vanaf 100hz zou genoeg moeten zijn. In geval van de TS, als hij dat graag wil proberen? Waarom niet?
Het zal in ieder geval niet hetzelfde effect geven zoals echt Atmos!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Fox

Quote from: Ryvm on August  4, 2019, 09:16:27
De vier extra kanalen zijn in feite alleen maar "effect" kanalen welke door de processor berekend worden uit de 7.x kanalen. Ze zorgen alleen voor extra "ruimtelijk" geluid naar mijn mening. Dit voegt weinig toe aan de beleving wanneer er reeds al een goed afgestelde 7.1 opstelling bestaat.
High end luidsprekers lijken me ook niet nodig voor dergelijke kanalen omdat er eigenlijk maar weinig gebeurd. Kleine speakers met een frequentie bereik vanaf 100hz zou genoeg moeten zijn. In geval van de TS, als hij dat graag wil proberen? Waarom niet?
Het zal in ieder geval niet hetzelfde effect geven zoals echt Atmos!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Bijna goed ;-)

Dolby Pro Logic IIz Benefits

Front Height Channels
Dolby® Pro Logic® IIz introduces two front height channels to expand the possibilities for surround sound in your home theater.

A Deeper Audio Experience
The addition of height to the traditional surround sound setup creates more depth and dimension for an audio experience closer to real life.

Speaker Placement Options
The flexibility built into Dolby Pro Logic IIz provides you with a wide range of choices for speaker positioning to optimize the sound in almost any room.

Interpreting Spatial Cues
Dolby Pro Logic IIz identifies and decodes the spatial cues in any type of content—stereo, 5.1, or 7.1—and then directs certain effects and ambient sounds to the front height speakers.

https://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-pro-logic-iiz.html

Ryvm

Waarom bijna?

Het is allemaal pseudo effect. Pro logic xxx blijft een decoder om verschillende kanalen te berekenen uit alle bronnen.
Dolby atmos is object georiënteerd. Dus elk kanaal krijgt zijn eigen informatie uit de audiomix.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

JC uit V

Quote from: Ryvm on August  5, 2019, 13:16:34
Waarom bijna?

Het is allemaal pseudo effect. Pro logic xxx blijft een decoder om verschillende kanalen te berekenen uit alle bronnen.
Dolby atmos is object georiënteerd. Dus elk kanaal krijgt zijn eigen informatie uit de audiomix.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

En hoeveel films op Blu-ray geven deze Atmos kanalen weer?
Ik vermoed vrij weinig. Ik heb zo ongeveer 350 films op Blu-ray en werkelijk niet ééntje ervan heeft geluid in Atmos kanalen.....
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

RalphH

Blu ray wel steeds meer, maar de upscalers van atmos en dts doen ook best leuke dingen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Teejoo

#41
Quote from: Ryvm on August  5, 2019, 13:16:34
Waarom bijna?

Het is allemaal pseudo effect. Pro logic xxx blijft een decoder om verschillende kanalen te berekenen uit alle bronnen.
Dolby atmos is object georiënteerd. Dus elk kanaal krijgt zijn eigen informatie uit de audiomix.

Ja, maar daarbij vergeet je dat mijn Atmos processor ook heel mooi op de door jou beschreven manier (upmixer) alle kanalen kan vullen met een juist signaal qua aansturing. Dat doet vaak echt niet onder voor een Atmos gedecodeerd signaal.

MaxxMark

Vrijwel alle films die in 4K uitkomen hebben op de 4K BluRay ook de atmos track staan. Dat zijn er dus tegenwoordig best veel.

De upmixers van zowel Dolby (Dolby Surround nog steeds een verwarrend gekozen naam) als die van DTS  (DTS Neural:X) werken inderdaad erg goed. Dolby Surround is wat subtieler en geeft een wat meer "opener" gevoel. Maar als hij vindt dat het height informatie is, is hij er vrij zeker van en klinkt het ook gewoon goed. Die van DTS is wat liberaler in het gebruik van de heights. Nadeel daarvan is dat daardoor de plank ook nog wel eens misgeslagen wordt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

denoontje

Quote from: JC uit V on August  5, 2019, 19:00:53
En hoeveel films op Blu-ray geven deze Atmos kanalen weer?
Ik vermoed vrij weinig. Ik heb zo ongeveer 350 films op Blu-ray en werkelijk niet ééntje ervan heeft geluid in Atmos kanalen.....
Wat dacht je van de  van de ultra hd schijven?

Weet niet if ik dit mag posten maar:
voor diegene die kijken via downloads kun je natuurlijk een atmos sound spoor bij een bluray rip muxen[emoji51]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ryvm



Quote from: MaxxMark on August  5, 2019, 19:21:09

De upmixers van zowel Dolby (Dolby Surround nog steeds een verwarrend gekozen naam) als die van DTS  (DTS Neural:X) werken inderdaad erg goed. Dolby Surround is wat subtieler en geeft een wat meer "opener" gevoel. Maar als hij vindt dat het height informatie is, is hij er vrij zeker van en klinkt het ook gewoon goed. Die van DTS is wat liberaler in het gebruik van de heights. Nadeel daarvan is dat daardoor de plank ook nog wel eens misgeslagen wordt.

Als de filmmaker het anders bedoeld heeft dan een upmixer (welke dan ook) er zelf bij bedenkt, kan het nooit kloppen.
Het lijkt wel 'Atmos achtig' maar het klopt nooit helemaal.
Het is een keus. Mijn idee is, speel het af zoals het bedoeld is.

Er is tegenwoordig zelfs muziek opgenomen met/in Atmos! Speel maar een een gewoon stuk muziek met een upmixer klinkt nergens naar! Totdat het ervoor gemaakt is!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

denoontje

Quote from: MaxxMark on August  5, 2019, 19:21:09
Vrijwel alle films die in 4K uitkomen hebben op de 4K BluRay ook de atmos track staan. Dat zijn er dus tegenwoordig best veel.

De upmixers van zowel Dolby (Dolby Surround nog steeds een verwarrend gekozen naam) als die van DTS  (DTS Neural:X) werken inderdaad erg goed. Dolby Surround is wat subtieler en geeft een wat meer "opener" gevoel. Maar als hij vindt dat het height informatie is, is hij er vrij zeker van en klinkt het ook gewoon goed. Die van DTS is wat liberaler in het gebruik van de heights. Nadeel daarvan is dat daardoor de plank ook nog wel eens misgeslagen wordt.
Ook hier staat de upmixer aan indien geen atmos of dts-x


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fluissie

Bij mij ook ! En iedereen die bij mij is geweest vond het zeer ruimtelijk klinken ... 

En wat te denken van auro 3d ? Heb geen auro 3d opstelling maar is erg leuk en goed luisterbaar hoor ondanks iets niet auro is  :thumbs-up:

Joost80

Quote from: Ryvm on August  5, 2019, 21:27:05

Als de filmmaker het anders bedoeld heeft dan een upmixer (welke dan ook) er zelf bij bedenkt, kan het nooit kloppen.
Het lijkt wel 'Atmos achtig' maar het klopt nooit helemaal.
Het is een keus. Mijn idee is, speel het af zoals het bedoeld is.

Ik speel zelf alles af met een upmixer en vind het erg kaal klinken zonder. Die upmixers zijn knappe dingen die zo ver ik heb gehoord alleen hoog plaatsen wat daar hoort. Tjilpende vogels, regen, donderslagen, vliegtuigen enz. Kan er geen kwaad woord over zeggen. Met muziek vast een ander verhaal, maar daar gebruik ik het zelf niet voor. Atmos muziek? Zit de gitarist in een helikopter terwijl de drummer op het podium staat?   ;D

Bij mij klinkt DTS X subtieler dan dolby surround. Grappig om te lezen dat anderen het andersom ervaren.

Ik vind wel dat Atmos uit zijn verband is gerukt met het gebruik van de naam voor allerlei producten. Atmos soundbar, atmos pc speakers enz enz. Geeft het algemene publiek een leuke marketing term maar niet dat wat het zou moeten zijn.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

Timvg

Mixing/dubbing stages zijn dan ook eerder compacte versies van commerciële cinema's. Speakerconfiguratie en plaatsing is dan sowieso al wat anders, plus bij Atmos kan je redeneren dat het ook nog eens een veel uitgebreidere configuratie kan zijn. Verrassend weinig films worden herwerkt in HT achtige settings (kost allemaal geld).. Neem daarbij nog eens gedrochten zoals de X-curve en dan is afwijken van zoals het 'bedoeld is' in veel gevallen een verbetering.

Jack_D

Hoe groot is de ruimte waar de set in komt te spelen?, dat kan ik in de post's nergens terug vinden......

Kleine ruimte met een 11.1 heb je niet veel extra's tov een 7.1 systeem en ben je een boel geld en moeite kwijt. En als je dan toch aan de haal gaat monteer dan de extra speakers in het plafon conform atmos spec's. Die "opzet speakers" zijn ook een mogelijkheid maar wat ik er van gehoord heb zonde van het geld, daar zou ik niet aan beginnen, en al zeker niet in een kleine ruimte.


(Maar dit alles is slechts mijn mening gebaseerd op wat ik her en der heb horen spelen.... :D )