REW metingen in nieuwe woonkamer - klopt dit?

Started by brt, July 19, 2019, 12:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Quote from: GPO on July 20, 2019, 12:06:43

In jouw geval zou ik de EQ wat minder zn best laten doen. Dus idd minder afzwakken.


Ja daar neig ik ook naar GPO. Tot max 200hz, denk je niet? En ik zou de filters kunnen 'nabouwen' in de EQ van de dac, dan belast ik de core van de Innuos wat minder, want hij heeft het maar zwaar met het filter aan. Nummers die halverwege skippen, dat soort dingen.
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

brt

Quote from: TabCam on July 19, 2019, 19:28:11
Voordelen zijn dat meetfouten veel minder invloed hebben met de MMM techniek. Je hoeft ook niet meerdere meetposities in te meten. Één keer meten en je bent klaar. En ik hou de microfoon dan ook richting plafond met het xxx_90deg.txt kalibratiebestand.

Ik snap dit niet helemaal: als je de mic richting plafond houdt (verticaal dus, oftewel staand) dan heb je toch de reguliere kalibratie nodig?
En als je de 90 graden kalibratie gebruikt dan moet je de Umik toch juist liggend, oftewel horizontaal plaatsen?

Of zeg ik nu iets heel doms?
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

RalphH

#77
Which calibration file should I use and where to point the UMIK-1?
We provide two calibration files to be used depending on your application.

- For stereo system (e.g. 2ch dirac live, single speaker measurement), use the 0deg file and point the UMIK-1 at the speakers
- For multichannel system (E.g. 5.1/7.1) or a surround application where multiple speakers are spreadout around the room, use the 90deg file and point the UMIK-1 at the ceiling.

RTFM  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

Nou, dat is dan ook weer duidelijk :)
Het zal wel mijn (gebrek aan) logica zijn dat ik 90 graden associeer met liggend/horizontaal en 0 graden met verticaal/naar plafond wijzend  >:(

Maar dan heb ik het in elk geval goed gedaan; met het juiste calibratiebestand. Thanks Ralph!
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

RalphH

 :thumbs-up: ;)

Naar de speaker toe is de "0"/normale/standaard stand, omhoog de "afwijkende". Dan is het weer logisch ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Quote from: brt on July 20, 2019, 11:38:52
Interessant GPO. Ik herken behoorlijk wat in wat je zegt in punt 1,2 en 5, maar ben er bij mezelf nog niet uit of het gewoon wennen is aan minder bas - en dat het dus beter wordt - of dat het leven er een beetje uitgaat. Ik ga denk ik sowieso alleen filters tot max 200hz toepassen. En ze ook wat minder 'aanwezig' inzetten. Dan hou ik iets meer van de (oude) signatuur maar pakt wordt het hopelijk wel iets minder rommelig en gedefinieerder in het laag. Die bult van 44hz bijv, is de kickdrum, en het is best lekker om daar wat punch van te hebben, maar niet als het de rest van het midlaag wegduwt... Verschilt ook weer per album.
Het is zowel wennen als met experimenteren en meten het beter proberen te krijgen. Als eerste zou ik zoveel mogelijk akoestisch proberen op te lossen. Qua bulten en dip betekent dat vooral plaatsing/draaien van de luidsprekers. Die dip kan je dan van je luisterplek wegkrijgen. Je schreef al dat je verder weinig aan akoestische aanpassingen kan doen. Dat ken ik, mijn vriendin maakt het mij niet gemakkelijker en daarom helpt Dirac Live bij mij zoveel. Zelf zit ik ook richting andere luidsprekers (cardoïde/open baffle)te denken maar dat is op lange termijn.

Quote from: brt on July 20, 2019, 11:38:52Waar ik wel mee zit: ik speel regelmatig zachter dan de meting op 75 db die ik heb gedaan. Met het REW filter dan toegepast merk ik dat er nauwelijks meer onderkant in het geluid zit. Is het raadzaam om de sweep op een lager aantal DB uit te voeren? Of gewoon de 'uitkomst' wat afzwakken?

Leuk topic zo. Dank mannen!
Je hebt last van de equal loudness contour bij volumeverschillen, beter bekend en het eerst onderzocht door  Fletcher-Munsonen later verbeterd door Robinson-Dadson.
Omdat je veel bas extra had viel het bij lage volumes niet op, alleen bij voluit (75-85 dB). Je kan meerdere zaken doen. Ik gok dat je een basregeling hebt. Je kan extra bas bijdraaien voor het normale geluidsvolume waar je op speelt. Ik zou nog steeds meten op +/- 75 dB om te corrigeren. En laat je oren wennen. Eerst vond ik ook het geluid minder fundament hebben tot ik merkte met bepaalde muziek dat de paukenslagen, kickdrums e.d. Veel realistischer klinken.

Als je last hebt van een minder natuurlijk geluid raad ik je aan de pink noise MMM techniek te proberen. Zelfs met correctie van het volledige bereik had ik geen negatieve bijeffecten. Oh, en ik houd met deze techniek de microfoon naar boven gericht omdat je de microfoon langzaam beweegt tijdens het meten.

Blijf gewoon lekker experimenteren. Je doet zowel kennis en ervaring op die op lange termijn je luisterplezier flink vergroten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

Quote from: brt on July 19, 2019, 17:38:30Heb het filter net al toegepast in Roon! Dat haalt een stuk boomerigheid uit het laag (met name rond de kick), waardoor het midden opener wordt. Ik probeer de HF fall slope in te stellen.

Wat raad jij aan TabCam? zeg, vanaf 500 hz dan 5db naar beneden? (zie foto)

De target curve waar je naartoe werkt noemt men de 'house curve'. Een goed uitgangspunt is de 'Bruel and Kjaer house curve', dat is sinds lang een referentie. Je vind de curve in attachment. De beschrijving van de curve is:

"A slight "hump" from 20-200Hz, falling off evenly from -0,5dB at 200Hz to -5,5dB at 20kHz (0,9db/octave). If you take 160Hz as the 0dB reference it has a 6dB decrease towards 20kHz".

Verschillend met de curve die je hierboven zelf beschreef:

  • Het laag wordt wat geboost (ongeveer 2dB), of je filtert minder weg van de pieken die je gemeten hebt
  • De curve valt af vanaf ongeveer 200Hz i.p.v. 500Hz
  • De curve valt 5,5dB af op 20kHz t.o.v. het niveau bij ongeveer 200Hz
Samengevat levert dat een curve op die meer laag oplevert dan diegene die jij hanteert. Vandaar dat je momenteel ervaart dat je wat weinig laag hebt.

De bass boost kan je trouwens gerust wat fine tunen afhankelijk van je voorkeur, zelf gebruik ik 2,2dB.

Ik laat REW zelf de filters berekenen en daarbij geef ik mijn gewenste house curve als volgt in:

  • LF Cutoff: 30Hz
  • LF Rise start: 200Hz
  • LF Rise end: 80Hz
  • LF Rise slope: 2,2 dB/octave
  • HF fall start: 200Hz
  • HF fall slope: 0,9dB/octave
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

holco

Gesloten speakers gedragen zich ook wat beter in het laag met moeilijke ruimtes en zijn ook beter te corrigeren, dan nog een sub (of meerdere) tactisch plaatsen, heb je geen mogelijkheden om je akoestiek aan te passen is Dirac Live IMHO de beste oplossing.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: brt on July 20, 2019, 12:27:57
Ik snap dit niet helemaal: als je de mic richting plafond houdt (verticaal dus, oftewel staand) dan heb je toch de reguliere kalibratie nodig?
En als je de 90 graden kalibratie gebruikt dan moet je de Umik toch juist liggend, oftewel horizontaal plaatsen?

Of zeg ik nu iets heel doms?
Het is nooit dom door te vragen te stellen als je het (nog niet helemaal) begrijpt. Ik denk dat onderstaand plaatje het duidelijk laat zien. Op een monitor of laptop klopt het dan perfect, op een tablet moet je hem recht voor je omhoog houden.


Quote from: brt on July 20, 2019, 12:14:14
Ja daar neig ik ook naar GPO. Tot max 200hz, denk je niet? En ik zou de filters kunnen 'nabouwen' in de EQ van de dac, dan belast ik de core van de Innuos wat minder, want hij heeft het maar zwaar met het filter aan. Nummers die halverwege skippen, dat soort dingen.
Raar, want de Innuos zou ook CD's moeten kunnen rippen e.d. terwijl er muziek speelt. En halverwege de rest van het nummer skippen lijkt me helemaal raar. Wat voor filter gebruik je? Misschien teveel taps al zou ik dat niet direct verwachten?


Wat je ook nog kan doen is de poorten met akoestisch dempend materiaal dichtstoppen. Je heb meer dan genoeg bas en je krijgt er een strakkere bas voor terug.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: TabCam on July 20, 2019, 16:05:13
Het is nooit dom door te vragen te stellen als je het (nog niet helemaal) begrijpt. Ik denk dat onderstaand plaatje het duidelijk laat zien. Op een monitor of laptop klopt het dan perfect, op een tablet moet je hem recht voor je omhoog houden.

Raar, want de Innuos zou ook CD's moeten kunnen rippen e.d. terwijl er muziek speelt. En halverwege de rest van het nummer skippen lijkt me helemaal raar. Wat voor filter gebruik je? Misschien teveel taps al zou ik dat niet direct verwachten?

Wat je ook nog kan doen is de poorten met akoestisch dempend materiaal dichtstoppen. Je heb meer dan genoeg bas en je krijgt er een strakkere bas voor terug.

Ja ik vind het ook vreemd dat de Innuos het er zwaar mee lijkt te hebben. Met het afspelen van files op de intern HDD meer dan met Tidal, wat dus wel aannemelijk maakt dat het de Innuos is die het niet trekt. Ik heb het convolutiefilter in gebruik. Ik weet niet hoeveel taps dat zijn.

De poorten dicht stoppen kan alsnog wel; volgens mij levert focal ook wel van die foams daarvoor.
ik merk dat ik niet te veel laag kwijt wil zijn én dat ik alleen in het laag wil corrigeren.

Ik heb de (stuk of 20) pagina's van MMM doorgenomen, maar ik vind het eerlijk gezegd een erg stroperige handleiding en vage omschrijving van wat ik nou concreet moet doen, en hoe lang en dat soort dingen. Ook al zal het simpel zijn als je het eenmaal doorhebt, voor nu vind ik het te ingewikkeld. Ik heb nu 3 dagen gemeten en mijn metingen geven een coherent beeld, dus dat zit wel goed.

ik ga voor nu dus proberen de REW metingen goed te vertalen naar Roon en als ie blijft haperen ga ik aan de slag via de EQ van mijn dac, die schijnt ook zeer goed t zijn en voldoende voor het weghalen van frequenties in het laag.
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

Tabcam

Oh, je dac kan volgens mij niet filteren met de ADI-2 DAC. Wel heb je een 5-bands PEQ wat voor bas kan helpen. Ook zit er op de dac als het goed is een voor jou een fijne optie op, loudness volume control, zie o.a. pagina 14 van de handleiding.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Ik ben toch even op zolder gaan zoeken naar de bijbehorende foams. heb nog niet geluisterd, puur beide gemeten.
toch grappig die verschillen. groen is met foam erin..

de dip rond 66hz is met foam een paar db minder, maar ik krijg er een joekel voor terug op 101 db

overigens: als ik 75db (de horizontale lijn) als norm hanteer, kom ik alleen met de meting zonder foam (rood dus) boven de 75db.

Of doe ik het nu nog steeds niet goed? ik heb de pink noise op 75db gemeten via de SPL van REW met een gecalibreerde mic
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

brt

Quote from: TabCam on July 20, 2019, 16:43:07
Oh, je dac kan volgens mij niet filteren met de ADI-2 DAC. Wel heb je een 5-bands PEQ wat voor bas kan helpen. Ook zit er op de dac als het goed is een voor jou een fijne optie op, loudness volume control, zie o.a. pagina 14 van de handleiding.

ja voor de bas is dat prima. en die loudness had ik idd ook al over gelezen, moet ik ook eens induiken. ik dacht alleen dat die niet werkte in mijn situatie omdat ik het volume bedien via mijn geintegreerde buizenamp en niet via de dac, dus de dac kan dan niet weten hoe hard ik afspeel en daardoor die loudness compensatie toepassen, was mijn gedachte..
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

brt

#88
Nog even over mijn metingen. Ik heb vandaag vanaf een iets andere plek diverse metingen gedaan, meer op de plek waar ik zelf zit, ipv de mic OP de rugleuning te zetten, staat ie nu een cm of 25 a 30 naar voren. Dat klopt veel meer met hoe ik zit als ik luister (ik luister ook met een extra kussen in mijn rug, zodat ik nog ietsje verder van de bank af zit. Zie de foto (creatief hè :))

Het contrast in laag met de meting van gisteren is wel opvallend: hij geeft een stuk minder weer op waar ik exact zit, en hoe dichter ik tegen de muur meet, hoe meer bas hij pakt.
Het verklaar ws. ook waarom ik met de filters toegepast veel te weinig laag hoor.
Ook met het foam erin is het laag echt te weinig.

Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

brt

Quote from: gvc on July 20, 2019, 14:18:03
De target curve waar je naartoe werkt noemt men de 'house curve'. Een goed uitgangspunt is de 'Bruel and Kjaer house curve', dat is sinds lang een referentie. Je vind de curve in attachment. De beschrijving van de curve is:

"A slight "hump" from 20-200Hz, falling off evenly from -0,5dB at 200Hz to -5,5dB at 20kHz (0,9db/octave). If you take 160Hz as the 0dB reference it has a 6dB decrease towards 20kHz".

Verschillend met de curve die je hierboven zelf beschreef:

  • Het laag wordt wat geboost (ongeveer 2dB), of je filtert minder weg van de pieken die je gemeten hebt
  • De curve valt af vanaf ongeveer 200Hz i.p.v. 500Hz
  • De curve valt 5,5dB af op 20kHz t.o.v. het niveau bij ongeveer 200Hz
Samengevat levert dat een curve op die meer laag oplevert dan diegene die jij hanteert. Vandaar dat je momenteel ervaart dat je wat weinig laag hebt.

De bass boost kan je trouwens gerust wat fine tunen afhankelijk van je voorkeur, zelf gebruik ik 2,2dB.

Ik laat REW zelf de filters berekenen en daarbij geef ik mijn gewenste house curve als volgt in:

  • LF Cutoff: 30Hz
  • LF Rise start: 200Hz
  • LF Rise end: 80Hz
  • LF Rise slope: 2,2 dB/octave
  • HF fall start: 200Hz
  • HF fall slope: 0,9dB/octave

@GVC: zie understaande update. Wat denk je, heeft jouw house curve nog zin omdat ik a) alleen tot max 250 hz wil corrigeren en b) het laag na metingen op een meer representatieve positie op slechts 2 a 3 punten tot 200hz iets te hoog is?
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

Tabcam

Quote from: brt on July 20, 2019, 16:47:26
Ik ben toch even op zolder gaan zoeken naar de bijbehorende foams. heb nog niet geluisterd, puur beide gemeten.
toch grappig die verschillen. groen is met foam erin..

de dip rond 66hz is met foam een paar db minder, maar ik krijg er een joekel voor terug op 101 db

overigens: als ik 75db (de horizontale lijn) als norm hanteer, kom ik alleen met de meting zonder foam (rood dus) boven de 75db.

Of doe ik het nu nog steeds niet goed? ik heb de pink noise op 75db gemeten via de SPL van REW met een gecalibreerde mic
Poeh, die 101 Hz dip ziet er wel raar uit. De 66Hz dip gedraagt zich ook maar deels zoals verwacht omdat de dip minder maar veel breder wordt.

De Moving Microphone Measurement is veel eenvoudiger dan je denkt. Je gaat gewoon langzaam bewegen met de microfoon rondom je hoofd en bovenlichaam in halve cirkels totdat je bij REW ziet dat het gemiddelde vrijwel niet meer veranderd. Bij mij was dat ergens tussen de 30 en 60. Ik denk dat dat erg helpt met een beter beeld krijgen hoe lokaal de beide dips zijn. Een ander voordeel is dat je ook meet waar je luistert. Je kan eventueel iets naar achteren zitten omdat ik (en jij waarschijnlijk ook niet) rondjes van 360 graden kan maken ;).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

Quote from: brt on July 20, 2019, 17:29:37
@GVC: zie understaande update. Wat denk je, heeft jouw house curve nog zin omdat ik a) alleen tot max 250 hz wil corrigeren en b) het laag na metingen op een meer representatieve positie op slechts 2 a 3 punten tot 200hz iets te hoog is?
De house curve heeft altijd zin. Afgaande op je metingen van gisteren waarbij ik zie de frequentiekarakteristiek bijna vlak doorloopt tot 10kHz zou het kunnen dat je na correctie van het laag eindigd met een klankbalans die teveel hoog bevat. 'Zou kunnen' schrijf ik bewust, want die frequentiekarakteristiek zegt niet alles. Het gaat erom dat jij het uiteindelijk goed vind klinken.

Dat je enkel tot 250Hz wil corrigeren begrijp ik niet goed. Ik begrijp wel dat je boven de 250Hz geen correcties wil doen op specifieke frequenties, dat is een goed principe, maar volgens mij is er geen bezwaar om een enkel filter te gebruiken om de klankbalans in evenwicht te brengen (de gewenste house curve te realiseren). Opnieuw; het is het resultaat dat telt.

Je nieuwe meting meer naar voor op de zetel heb je volgens mij niet nog gepost, maar dat die minder laag bevat is logisch. Des te beter dat er minder correctie nodig is. Het zou interessant zijn om die te zien om wat meer gericht advies te kunnen geven. Ook het waterfall diagram is interessant, maar probeer de tijdsas was uit te zoomen zodat we de staande golven in het laag zien uitsterven (totaal tijdsbereik pakweg 2sec i.p.v. de huidige 300ms).

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

i2Paq

Zet je bank eens wat verder van de muur.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

RalphH

Is geen optie voor TS, maar zit r toch al wat verder vanaf dan gedacht, wat weer scheelt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

Quote from: gvc on July 20, 2019, 18:29:31
De house curve heeft altijd zin. Afgaande op je metingen van gisteren waarbij ik zie de frequentiekarakteristiek bijna vlak doorloopt tot 10kHz zou het kunnen dat je na correctie van het laag eindigd met een klankbalans die teveel hoog bevat. 'Zou kunnen' schrijf ik bewust, want die frequentiekarakteristiek zegt niet alles. Het gaat erom dat jij het uiteindelijk goed vind klinken.

Dat je enkel tot 250Hz wil corrigeren begrijp ik niet goed. Ik begrijp wel dat je boven de 250Hz geen correcties wil doen op specifieke frequenties, dat is een goed principe, maar volgens mij is er geen bezwaar om een enkel filter te gebruiken om de klankbalans in evenwicht te brengen (de gewenste house curve te realiseren). Opnieuw; het is het resultaat dat telt.

Je nieuwe meting meer naar voor op de zetel heb je volgens mij niet nog gepost, maar dat die minder laag bevat is logisch. Des te beter dat er minder correctie nodig is. Het zou interessant zijn om die te zien om wat meer gericht advies te kunnen geven. Ook het waterfall diagram is interessant, maar probeer de tijdsas was uit te zoomen zodat we de staande golven in het laag zien uitsterven (totaal tijdsbereik pakweg 2sec i.p.v. de huidige 300ms).

Ik merk dat filteren boven de 200hz al snel wat 'plastic' klinkt. maar misschien heb ik dat nog niet optimaal toegepast hoor.
De nieuwe meting was al te zien in mijn vergelijking met en zonder foam (paar posts terug), maar bij deze nog een paar nieuwe screenshots (van dezelfde meting als gisteren dus, met de microfoon op de prullenbak op de bank). Ik heb het idee dat ik in het laag alleen rond 43 en 81 hz een bubbel heb.

Hoe is de verhouding van laag tov hoog?
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

brt

Quote from: i2Paq on July 20, 2019, 21:21:31
Zet je bank eens wat verder van de muur.

is idd geen optie, maar ik zit met een extra kussen in mijn rug, dus mijn hoofd zit al met al wel op zo'n 35 cm afstand van de muur. niet ideaal, maar ik kan niet die bank naarvoren gaan schuiven, in dit huis. het is een woonkamer en geen dedicated luisterruimte, dus ik zoek het optimale binnen het haalbare. meubels schuiven behoort daar niet toe helaas.
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

brt

#96
Ik merk dat filteren boven de 200hz al snel wat 'plastic' klinkt. maar misschien heb ik dat nog niet optimaal toegepast hoor.
De nieuwe meting was al te zien in mijn vergelijking met en zonder foam (paar posts terug), maar bij deze nog een paar nieuwe screenshots (van dezelfde meting als gisteren dus, met de microfoon op de prullenbak op de bank). Ik heb het idee dat ik in het laag alleen rond 43 en 81 hz een bubbel heb. als ik teveel wegvlak van die 43hz wordt het geluid in het laag wél wat strakker, maar mist het leven.

Hoe is de verhouding van laag tov hoog nu?
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

brt

Quote from: TabCam on July 20, 2019, 17:38:10

De Moving Microphone Measurement is veel eenvoudiger dan je denkt. Je gaat gewoon langzaam bewegen met de microfoon rondom je hoofd en bovenlichaam in halve cirkels totdat je bij REW ziet dat het gemiddelde vrijwel niet meer veranderd. Bij mij was dat ergens tussen de 30 en 60. Ik denk dat dat erg helpt met een beter beeld krijgen hoe lokaal de beide dips zijn. Een ander voordeel is dat je ook meet waar je luistert. Je kan eventueel iets naar achteren zitten omdat ik (en jij waarschijnlijk ook niet) rondjes van 360 graden kan maken ;).

Ik blijf het vaag vinden klinken TabCam. Zal wel aan mij liggen :)

Ik heb nu een aantal dagen metingen achter elkaar gedaan en ze geven een behoorlijk constant beeld van de (probleem)frequenties, dus ik durf het daar wel op te baseren.
Ben nu vooral aan het zoeken wát ik wil veranderen in de frequenties. Heb het gevoel dat ik nog steeds wat te veel hoog heb. Maar het kan ook komen doordat ik een aantal dagen achter elkaar al zeer intensief aan het luisteren ben en daar de luistermoeheid en te veel aan info in de muziek (net name in het hoog) van optreedt.

Gisteravond was ik een avondje de kroeg in en bij late thuiskomst nog wat muziek opgezet en toen vond ik het juist weer dof klinken (alcohol en moeheid), dus het gehoor is ook zeer veranderlijk wil ik maar zeggen.

Dus dat moet ik ook even laten bezinken allemaal en misschien komende dagen even wat minder technisch gaan luisteren of zelfs helemaal niet, zodat ik daarna weer wat neutraler kan luisteren. Maar ik ben wel benieuwd naar jullie opinie en advies op basis van de screenshots die ik net geplaatst heb!
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2

Tabcam

Het is sowieso aan te raden metingen en vooral luisteren te doen als je fit en uitgerust bent. Ook is meten laat in de avond vaak fijn omdat je dan veel minder omgevingsruis hebt maar met een familie/gezin is dat vaak niet haalbaar. Laat het lekker bezinken en ga weer aan de slag als je er zin in hebt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: TabCam on July 21, 2019, 14:02:48
Het is sowieso aan te raden metingen en vooral luisteren te doen als je fit en uitgerust bent. Ook is meten laat in de avond vaak fijn omdat je dan veel minder omgevingsruis hebt maar met een familie/gezin is dat vaak niet haalbaar. Laat het lekker bezinken en ga weer aan de slag als je er zin in hebt.

Ik heb keurig tussen de langszoefende auto's door gemeten. Woon verder wel in een rustige buurt dus overdag meten ging goed hoor.

Kun jij op baisis van de grafieken iets zeggen over de geluidsbalans? kan mijn vermoeden kloppen dat ik te veel hoog heb? en zou dat door de hardheid van de kamer komen? de curve naar boven toe is verder redelijk in evenwicht toch? ik heb niet echt verstand van frequenties, dus ik kan hier niet zo veel info aan ontlenen...
Line Magnetic LM219IA | Focal Sopra 1 | Sonnet Morpheus | Innuos ZENith MK2