REW metingen in nieuwe woonkamer - klopt dit?

Started by brt, July 19, 2019, 12:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: TabCam on July 19, 2019, 14:37:03
Wat je als eerste kan doen is de zogenaamde Moving Microphone Measurement toepassen, zie de plaatjes op pagina 9. ... Gebruik daar de pink noise voor zoals je al deed.
Zoals hierboven in de aangehaalde verwijzing staat, MMM staat voor Moving Microphone Measurement. Op pagina 9 staan plaatjes :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: TabCam on July 19, 2019, 19:03:14
Zoals hierboven in de aangehaalde verwijzing staat, MMM staat voor Moving Microphone Measurement. Op pagina 9 staan plaatjes :tongue2:.

Oh sorry, die had ik even gemist TabCam. ik ga dat ook nog doornemen dan. weer veel nieuwe pagina's om door te nemen. Maar als het er echt beter van wordt, is dat wel de moeite waard natuurlijk. Thanks!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

Quote from: brt on July 19, 2019, 19:01:40
nee ik had al weer ff geluisterd en daarom de mic ff op de leuning gezet. anders zat ik met een mic in mijn nek ;)
dat mandje is om boven de rugleuning precies op oorhoogte te komen.
ik heb maar 1 calibratiefile voor die Umik, en heb begrepen dat ie altijd recht moet staan (horizontaal dus), moet ik ie schuin omhoog wijzen? of helemaal recht naar het plafond? op een andere post op dit forum las ik namelijk dat dat laatste sowieso niet goed is...

Poeh euh... ik meet altijd richting plafond met de downloadbare 90 degrees file.
Waarom? Gewoonte ;D
De MMM kende ik nog niet, moet ik me eens in verdiepen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

En die TV er tussen uit. :D

Dat boosten kan...maar niet teveel. Paar dB ofzo. Vraagt veel van je versterker.

Ik meet ook alleen vanuit mijn luisterplek...en dan op 9 verschillende posities. Maar dus niet meer dan een arm lengte van de luisterplek. Neem me dikke zelf ook altijd mee in de meting... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Voordelen zijn dat meetfouten veel minder invloed hebben met de MMM techniek. Je hoeft ook niet meerdere meetposities in te meten. Één keer meten en je bent klaar. En ik hou de microfoon dan ook richting plafond met het xxx_90deg.txt kalibratiebestand.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Goed om te weten mbt die MMM meting, dank.
Ga ik morgen mee aan de slag!

Mbt calibratiefile en de stand van de mic: ik heb de 0deg file gebruikt (voor horizontale positie dus). ik checkte net de minidsp site nog even, die zeggen:

- For stereo system (e.g. 2ch dirac live, single speaker measurement), use the 0deg file and point the UMIK-1 at the speakers

Ik gebruik het voor stereo, dus ik denk dat ik dan toch met de goede mic stand gemeten heb. op de foto van mijn woonkamer lijkt het alsof de mic iets scheef stond, maar op het mandje op de luisterpositie stond ie precies recht (want het mandje zakte een beetje weg).
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: chansig on July 19, 2019, 19:26:36
En die TV er tussen uit. :D

Dat boosten kan...maar niet teveel. Paar dB ofzo. Vraagt veel van je versterker.

Ik meet ook alleen vanuit mijn luisterplek...en dan op 9 verschillende posities. Maar dus niet meer dan een arm lengte van de luisterplek. Neem me dikke zelf ook altijd mee in de meting... :D

Gr. Hans

tv staat normaliter een cm of 15 a 20 naar rechts (de tafeltjes staan dan strak tegen elkaar aan), maar dat lukt nu dus ff niet.
Ik heb een single ended buizenamp dus vermogen is niet enorm, dus ik vermoed dat het boosten in het mid dan geen goed plan is. Maar ik kan er mee gaan spelen, dat is het leuke hieraan!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Quote from: brt on July 19, 2019, 19:55:39
Goed om te weten mbt die MMM meting, dank.
Ga ik morgen mee aan de slag!

Mbt calibratiefile en de stand van de mic: ik heb de 0deg file gebruikt (voor horizontale positie dus). ik checkte net de minidsp site nog even, die zeggen:

- For stereo system (e.g. 2ch dirac live, single speaker measurement), use the 0deg file and point the UMIK-1 at the speakers

Ik gebruik het voor stereo, dus ik denk dat ik dan toch met de goede mic stand gemeten heb. op de foto van mijn woonkamer lijkt het alsof de mic iets scheef stond, maar op het mandje op de luisterpositie stond ie precies recht (want het mandje zakte een beetje weg).
Als je meerdere luidsprekers meet, moet je of de microfoon per meting op de desbetreffende luidspreker richten, of verticaal opstellen. Ik meet altijd op 90 graden, zowel met Dirac Live als met REW. Wie weet ziet je bas er dan weer anders uit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

#58
 :plain:
Quote from: brt on July 19, 2019, 13:47:07
Ik probeer dus te vragen: klopt het dat ik ruim 10db te veel heb rond de 44 en 79hz?

Of is de horizontale lijn in de afbeelding van 74,6 db niet de 'nulmeting'?
Deze lijn kan ik omhoog en omlaag trekken, vandaar dus de vraag wat de goede hoogte is van die lijn.

weet iemand dat?
44 hz is normaal.
Iedereen heeft dat bijna in de gemiddelde huiskamer tussen 40-45  hz.

Die dip op 66 is een uitdoving. Een roomode.
Die kan je niet boosten.
En moet je ook absoluut niet gaan boosten.
Gaat niet helpen.

Daarbij... ik heb ook rond die freq een mega dip.
Maar door de roommodus is die freq wel heel erg aanwezig.
Dus waar bij mij die dip.op 66 zit . Demp ik nog meer.
Om maar even aan te geven dat een meting niet alles zegt.

Niet de correcte oplossing.
Maar ik zit aan de ruimte en opstelling vast.

morca

Quote from: RalphH on July 19, 2019, 16:50:54
^^

Alleen als wilt weten of je bij muziekje luisteren last van flutter hebt, zou je eigenlijk iemand op de plek van de speaker moeten laten klappen terwijl jij op de luisterek zit ;).
Je kan ook door de kamer lopen.
En dan luisteren welke muur-plafond corner veel reflecteren.
En daar hoog panelen ophangen.

morca

Quote from: brt on July 19, 2019, 18:20:29
@tabcam en @ralphH,

zouden jullie eens willen kijken naar dit filter?

ik heb het toegepast tot 203 hz (want daar zat net nog een bobbeltje).
zoals ik het nu heb staan doet ie verder niks in het hoog toch?
of raad je aan tot een hogere frequentie te gaan?

ik heb trouwens alleen een REW meting gedaan op de luisterpositie, dus niet links en rechts apart, omdat ik toch altijd exact daar zit waar ik gemeten heb. als dat echt anders moet hoor ik dat ook graag :)
Die waterfall.....
Dat ga je niet snel beter krijgen met een paar panelen.

Spanplafond en panelen zie ik als enige optie ,om die reflecties tot een acceptabel  level te krijgen.

RalphH

In t hoog is daar echt wel wat te halen hoor met flutter. Pakkie rockwool van €25 en proberen vorens diepte investering te doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

Quote from: morca on July 19, 2019, 22:58:07
Die waterfall.....
Dat ga je niet snel beter krijgen met een paar panelen.

Spanplafond en panelen zie ik als enige optie ,om die reflecties tot een acceptabel  level te krijgen.

Is het zó erg Morca?
In het midden geeft de kamer bij het in de handen klappen meer galm dan op de luisterpositie, maar de galm is niet mega-lang. Dit is sowieso niet met dsp op te lossen?
Ik vind het geluid wel aan de schelle kant, is de kamer daar ook de oorzaak van?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: morca on July 19, 2019, 22:50:05
:plain:

Die dip op 66 is een uitdoving. Een roomode.
Die kan je niet boosten.
En moet je ook absoluut niet gaan boosten.
Gaat niet helpen.

Daarbij... ik heb ook rond die freq een mega dip.
Maar door de roommodus is die freq wel heel erg aanwezig.
Dus waar bij mij die dip.op 66 zit . Demp ik nog meer.
Om maar even aan te geven dat een meting niet alles zegt.

Niet de correcte oplossing.
Maar ik zit aan de ruimte en opstelling vast.

Jij dimt nóg meer op 66? En dat helpt?
Of de oplossing correct is maakt me niet zo veel uit, het resultaat wel :)
Hoe doe je de Q daar?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

De dip komt omdat er te weinig demping is. Steeds meer demping zorgt ervoor dat de dip uiteindelijk gaat afnemen omdat den staande golf in de ruimte steeds kleiner wordt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

GPO

#65
Even een paar algemene tips:

1) blijf luisteren naar het resultaat. Zoals hier eerder ook aangegeven, als je alles recht trekt, dan klinkt het meestal echt nergens naar. Een piek op een bepaalde frequentie kan best aangenaam klinken. Als je dat weghaalt, kun je het effect krijgen dat je het 'leven' eruit haalt.
2) wees niet bang voor pieken in de meting; wel eens bij een lekker stevig rock concert geweest? Daar staat de bas ook zeker niet optimaal, maar genieten is het wel!
3) bedenk dat je alles op je luisterplek zit te optimaliseren; het kan dus zijn dat het zometeen ergens anders niet meer klinkt. Soms kan een plek naar links of rechts al enorm verschillen.
4) als je echt goed laag wilt met diepgang, dan is het raadzaam om een goede sub erbij te nemen. Of twee...  ;D
5) verlies jezelf niet in de metingen; ben je een echt probleem aan het oplossen?

tav puntje 5:
- je kunt uren/dagen/weken/maanden blijven tweaken. Geloof me been there done that; ik werd beetje gek van mezelf... op dit moment draai ik zelfs ff zonder DSP hierdoor... heerlijk die punchy bas gewoon lekker laten rollen door de kamer, boeiend dat er pieken en dalen in de metingen zijn. Het moet gewoon lekker klinken.  :headbanging:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Ja zeker een punt daar.
Wat pieken laten bestaan ook omdat je elders wat mist, doet wel wat. Maar beetje afhankelijk van het soort muziek wat je draait voegt het iets toe of breekt het de boel af en wordt het overheersend. Vind ik dan..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

GPO

Quote from: RalphH on July 20, 2019, 00:08:12
Ja zeker een punt daar.
Wat pieken laten bestaan ook omdat je elders wat mist, doet wel wat. Maar beetje afhankelijk van het soort muziek wat je draait voegt het iets toe of breekt het de boel af en wordt het overheersend. Vind ik dan..

zeker, maar wat ik op een gegeven moment deed en dat hielp ook wel is gewoon luisteren naar een sweep van 20 - 200 Hz. Niet meten, maar luisteren dus. Dan hoor je hoe gelijkmatig de bas klinkt. Als je daar een onregelmatigheid hoorde, dan kun je bv een REW meting erop los laten en zien waar je wellicht wat moet doen. Een bas die gelijkmatig klinkt is meestal prima voor meerdere muzieksmaken en opnames.  8)

... maar doe dat alleen als je een probleem ervaart (bv bij boem bas of grote dip in de bas).
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

chansig

Quote from: GPO on July 19, 2019, 23:59:48
Even een paar algemene tips:

1) blijf luisteren naar het resultaat. Zoals hier eerder ook aangegeven, als je alles recht trekt, dan klinkt het meestal echt nergens naar. Een piek op een bepaalde frequentie kan best aangenaam klinken. Als je dat weghaalt, kun je het effect krijgen dat je het 'leven' eruit haalt.
2) wees niet bang voor pieken in de meting; wel eens bij een lekker stevig rock concert geweest? Daar staat de bas ook zeker niet optimaal, maar genieten is het wel!
3) bedenk dat je alles op je luisterplek zit te optimaliseren; het kan dus zijn dat het zometeen ergens anders niet meer klinkt. Soms kan een plek naar links of rechts al enorm verschillen.
4) als je echt goed laag wilt met diepgang, dan is het raadzaam om een goede sub erbij te nemen. Of twee...  ;D
5) verlies jezelf niet in de metingen; ben je een echt probleem aan het oplossen?

tav puntje 5:
- je kunt uren/dagen/weken/maanden blijven tweaken. Geloof me been there done that; ik werd beetje gek van mezelf... op dit moment draai ik zelfs ff zonder DSP hierdoor... heerlijk die punchy bas gewoon lekker laten rollen door de kamer, boeiend dat er pieken en dalen in de metingen zijn. Het moet gewoon lekker klinken.  :headbanging:

1) Eens
2) Heb je wel eens een rockband in je huiskamer hebben staan spelen... :D
3) Boeiend wat er elders gebeurt...
4) Precies
5) Metingen geven een aardig beeld. Je ergens in verliezen kan leuk zijn...er zijn er die om de zoveel tijd een apparaat kopen, of weer een andere kabel omdat. Gewoon doen wat je leuk vindt.

DSP is ook niet heilig, voor het laag wel nodig. Rest kan je met plaatsing, aanpassingen mogelijk aanpassen en als je een aparte ruimte hebt kan je helemaal los gaan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

#69
Quote from: GPO on July 19, 2019, 23:59:48
Even een paar algemene tips:
1) blijf luisteren naar het resultaat. Zoals hier eerder ook aangegeven, als je alles recht trekt, dan klinkt het meestal echt nergens naar. Een piek op een bepaalde frequentie kan best aangenaam klinken. Als je dat weghaalt, kun je het effect krijgen dat je het 'leven' eruit haalt.
Ik ken geen dsp freaks, zelfs de meest fanatieke freaks niet, die zeggen dat je alles vlak moet trekken! Algemene teneur is haal de (flinke) bulten weg, licht aflopende FR van 20Hz-20kHz., probeer de natuurlijke curve van je ruimte te volgen. Wat dan kan gebeuren, is dat het na correctie het ineens anders klinkt als je al jaren in jouw ruimte gewend bent. Geef je oren en hersens de tijd om aan het nieuwe , minder basrijke maar strakkere geluid te wennen.

Quote from: GPO on July 19, 2019, 23:59:482) wees niet bang voor pieken in de meting; wel eens bij een lekker stevig rock concert geweest? Daar staat de bas ook zeker niet optimaal, maar genieten is het wel!
Hmmm, dat verschilt nogal. Het hoeft en kan niet perfect bij een concert maar de ene keer klinkt het lekker en de andere keer moaw en vrijwel altijd te hard. Ik wil mijn oren nog zo goed mogelijk houden :tongue2:.

Quote from: GPO on July 19, 2019, 23:59:483) bedenk dat je alles op je luisterplek zit te optimaliseren; het kan dus zijn dat het zometeen ergens anders niet meer klinkt. Soms kan een plek naar links of rechts al enorm verschillen.
Sorry, maar dat hangt sterk af van wat en hoe je optimaliseert. Sowieso gaat het overal beter klinken als je basruimtecorrectie toepast. Dan is de klankbalans in de gehele ruimte veel beter. Een eenvoudige FR-aanpassing zal het ook vrijwel altijd overal beter laten klinken. Pas als je complexe systemen als Dirac, RoomPerfect, Trinnov etc. gaat gebruiken om het voor je luisterplek te optimaliseren kan het op andere plekken minder gaan klinken.

Quote from: GPO on July 19, 2019, 23:59:484) als je echt goed laag wilt met diepgang, dan is het raadzaam om een goede sub erbij te nemen. Of twee...  ;D
Subs hebben hun eigen dynamiek (pun intended). Integratieproblemen zijn er genoeg en ook dan kom je dezelfde of zelfs meer pieken en dalen tegen.

Quote from: GPO on July 19, 2019, 23:59:485) verlies jezelf niet in de metingen; ben je een echt probleem aan het oplossen?
Heb je zijn metingen bekeken? Ik lees daar echt een te zware bas en helaas een dip en dus  problemen in de klankbalans aan af.

Quote from: GPO on July 19, 2019, 23:59:48
- je kunt uren/dagen/weken/maanden blijven tweaken. Geloof me been there done that; ik werd beetje gek van mezelf... op dit moment draai ik zelfs ff zonder DSP hierdoor... heerlijk die punchy bas gewoon lekker laten rollen door de kamer, boeiend dat er pieken en dalen in de metingen zijn. Het moet gewoon lekker klinken.  :headbanging:
Je mag een ruimte best een beetje horen maar een rollende bas is maar voor een beperkt aantal nummers fijn in mijn oren. De meeste muziek frist erg op van een strakke bas :headbanging:
Over één ding zijn we het in ieder geval eens, het moet lekker (blijven) klinken O0.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: RalphH on July 19, 2019, 23:10:56
In t hoog is daar echt wel wat te halen hoor met flutter. Pakkie rockwool van €25 en proberen vorens diepte investering te doen.

ik zal die suggestie van een akoestisch fotopaneel eens met mijn vrouw bespreken. En dan idd eerst de rockwool om te zien wat het doet. Zoals gezegd hebben we echter net wat aangeschaft voor boven de bank en daar dus al geld aan uitgegeven, dus ik zal een goed moment moeten kiezen om dit in te brengen :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: GPO on July 19, 2019, 23:59:48
Even een paar algemene tips:

1) blijf luisteren naar het resultaat. Zoals hier eerder ook aangegeven, als je alles recht trekt, dan klinkt het meestal echt nergens naar. Een piek op een bepaalde frequentie kan best aangenaam klinken. Als je dat weghaalt, kun je het effect krijgen dat je het 'leven' eruit haalt.
2) wees niet bang voor pieken in de meting; wel eens bij een lekker stevig rock concert geweest? Daar staat de bas ook zeker niet optimaal, maar genieten is het wel!
3) bedenk dat je alles op je luisterplek zit te optimaliseren; het kan dus zijn dat het zometeen ergens anders niet meer klinkt. Soms kan een plek naar links of rechts al enorm verschillen.
4) als je echt goed laag wilt met diepgang, dan is het raadzaam om een goede sub erbij te nemen. Of twee...  ;D
5) verlies jezelf niet in de metingen; ben je een echt probleem aan het oplossen?

Interessant GPO. Ik herken behoorlijk wat in wat je zegt in punt 1,2 en 5, maar ben er bij mezelf nog niet uit of het gewoon wennen is aan minder bas - en dat het dus beter wordt - of dat het leven er een beetje uitgaat. Ik ga denk ik sowieso alleen filters tot max 200hz toepassen. En ze ook wat minder 'aanwezig' inzetten. Dan hou ik iets meer van de (oude) signatuur maar pakt wordt het hopelijk wel iets minder rommelig en gedefinieerder in het laag. Die bult van 44hz bijv, is de kickdrum, en het is best lekker om daar wat punch van te hebben, maar niet als het de rest van het midlaag wegduwt... Verschilt ook weer per album.

Waar ik wel mee zit: ik speel regelmatig zachter dan de meting op 75 db die ik heb gedaan. Met het REW filter dan toegepast merk ik dat er nauwelijks meer onderkant in het geluid zit. Is het raadzaam om de sweep op een lager aantal DB uit te voeren? Of gewoon de 'uitkomst' wat afzwakken?

Leuk topic zo. Dank mannen!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

holco

Kickdrum zit zo'n 20hz hoger, namelijk 63hz.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

brt

Quote from: holco on July 20, 2019, 11:41:16
Kickdrum zit zo'n 20hz hoger, namelijk 63hz.

Bijzonder... want daar (op 66hz) zit precies mijn enorme dip en ik hoor toch echt flink de kick zonder dsp. En met het weghalen van de piek op 44 is ie veel minder aanwezig (bijna te weinig zelfs)... wellicht bestrijkt ie een bredere frequentie?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

GPO



Quote from: brt on July 20, 2019, 11:38:52

Waar ik wel mee zit: ik speel regelmatig zachter dan de meting op 75 db die ik heb gedaan. Met het REW filter dan toegepast merk ik dat er nauwelijks meer onderkant in het geluid zit. Is het raadzaam om de sweep op een lager aantal DB uit te voeren? Of gewoon de 'uitkomst' wat afzwakken?

Leuk topic zo. Dank mannen!

Als je met een sub zou draaien dan kun je het level/gain vd sub wat verder opendraaien.

In jouw geval zou ik de EQ wat minder zn best laten doen. Dus idd minder afzwakken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS