REW metingen in nieuwe woonkamer - klopt dit?

Started by brt, July 19, 2019, 12:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

#25
Quote from: RalphH on July 19, 2019, 16:40:14
Sec gezien is de juiste term (flutter) echo, maar idd het effect wat door harde muren/ plafonds/vloeren wordt veroorzaakt.
Kleed doet al wat en wellicht is je vrouw wel vatbaar voormeen mooie foto met demping erachter. Maakt het algehele leefklimaat ook veeel aangenamer. Gesprekken etc worden (afhankelijk van t onderwerp ;D) ook een stuk prettiger.

Spanplafond werkt ook, maar beetje prijzig.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Quote from: brt on July 19, 2019, 16:12:19
Ik zou het dan ook in Roon willen doen hoor @tabcam, tenzij hij die dsp acties niet aankan en gaat stotteren, dan zou ik het via de RME dac doen, en dan dus handmatig doen.
Maar filter jij tot 500hz? Ik heb altijd begrepen dat je tot max 200 moet willen?
Stotteren zal meevallen met een convolutiefilter. Alleen de Innuos Zen Mini MK2 streamer ken ik niet. Intel Quad Core 2GHz zegt niks, een Pentium is echt een bak trager, maar waarschijnlijk nog steeds snel genoeg.

Of je teveel last van flutter hebt, kan je eenvoudig vaststellen door te klappen op je luisterplek. Als dat echt vet vervelend klinkt, zou ik echt (veel) meer aan de akoestiek gaan doen. Tot waar je filtert hangt sterk van je ruimte, luidsprekers, welke ruimtecorrectie etc. Ik werk tegenwoordig weer met full range Dirac Live. Ik heb ook full range met REW ingemeten en ook van 125 Hz stijl aflopend gewerkt.

Je heb in ieder geval ook last van veel teveel bas. Qua bascorrectie was een eenvoudig convolutiefilter in foobar2000 op de manier zoals hij ook voor Roon beschreven staat, uitstekend om het teveel aan bas weg te krijgen. Het volgende plaatje geeft een mogelijk startpunt van de correctie zien waarmee ik zou beginnen en dan luisteren of het bevalt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

 ^^

Alleen als wilt weten of je bij muziekje luisteren last van flutter hebt, zou je eigenlijk iemand op de plek van de speaker moeten laten klappen terwijl jij op de luisterek zit ;).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

Als ik hard klap hoor ik wel wat galm en die is ook best irritant, maar niet enorm. ik mijn vorige woning hoorde ik echt flutter echo, hier klinkt het een paar seconden door (als ik echt hard klap)
overigens is dat op de luisterpositie minder aan de hand dan als midden in de kamer sta.

Eigenlijk is voor demping (binnen de esthetische opties die mijn vrouw accepteert) alleen nog een akoestisch foto paneel achter de bank (= luisterpositie) een optie, zoals RalpH voorstelt. Alhoewel we eigenlijk nét wat nieuws daarvoor gekocht hebben, dus blij zal ze er niet van worden.

Maar die galm aanpakken gaat toch niet mijn laagproblemen oplossen?
en bijv die enorme dip die ik heb rond de 66 hz (die is 8db, of 11db, afhankelijk van 1/24e smoothing)

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

Dat niet idd. Maar t filter wat tabcam postte, zal een hoop goed doen. Even de vraag wat t voor t hoog doet als je m helemaal zo doorvoert. Met iets als Dirac Live zou dat wel eens goed uit kunnen pakken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Quote from: RalphH on July 19, 2019, 16:50:54
^^

Alleen als wilt weten of je bij muziekje luisteren last van flutter hebt, zou je eigenlijk iemand op de plek van de speaker moeten laten klappen terwijl jij op de luisterek zit ;).
Ik ging uit dat hij dat in zijn eentje moest vaststellen :angel:.
Quote from: brt on July 19, 2019, 16:57:13
Als ik hard klap hoor ik wel wat galm en die is ook best irritant, maar niet enorm. ik mijn vorige woning hoorde ik echt flutter echo, hier klinkt het een paar seconden door (als ik echt hard klap)
overigens is dat op de luisterpositie minder aan de hand dan als midden in de kamer sta.

Eigenlijk is voor demping (binnen de esthetische opties die mijn vrouw accepteert) alleen nog een akoestisch foto paneel achter de bank (= luisterpositie) een optie, zoals RalpH voorstelt. Alhoewel we eigenlijk nét wat nieuws daarvoor gekocht hebben, dus blij zal ze er niet van worden.

Maar die galm aanpakken gaat toch niet mijn laagproblemen oplossen?
en bijv die enorme dip die ik heb rond de 66 hz (die is 8db, of 11db, afhankelijk van 1/24e smoothing)
Een paar seconden doorklinken is te lang. Spanplafond is duur maar helpt veel tegen flutter. Dirac Live is en blijft een niet ideale oplossing, maar is wel een hulpmiddel hiertegen en goedkoper.

En nee, de galm en de basproblemen zijn wezenlijk andere problemen. Beide hebben wel met de hardheid van de ruimte te maken. De basdip is vrijwel niet te corrigeren zonder aan de akoestiek te werken, het huidige overdadige teveel aan bas is wel te corrigeren.

Voorlopig zou ik in Roon een filter maken dat iets schuin afloopt en luisteren hoe muziek dan klinkt. Ik denk dat het al een flinke verbetering is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ralf67

Plaats ook eens een foto van de opstelling.

Dat zegt vaak ook een hoop.

Jaren 30 huis met houten vloer ?

brt

Dank heren!

Zaken als een spanplafond zijn helaas nu echt geen optie. Hoogstens dat akoestische fotopaneel. we hebben nu een canvas doek boven de bank hangen van 1,40 x 90. Stel dat wordt een akoestisch fotopaneel van het zelfde formaat en 2,5 cm diep, zou dat een GROOT verschil maken?

Ik heb net nog eens wat lopen klappen hier, vanaf mijn luisterpositie en daarbij echt geteld, ik schat em op iets van 1,5 seconden....

Heb het filter net al toegepast in Roon! Dat haalt een stuk boomerigheid uit het laag (met name rond de kick), waardoor het midden opener wordt.
Ik probeer de HF fall slope in te stellen.

Wat raad jij aan TabCam? zeg, vanaf 500 hz dan 5db naar beneden? (zie foto)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

2,5 cm is wel erg dun, maar wie weet. Proberen met een paar plaatjes rockwool.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

ja, je hebt ze ook van 4,4 maar dat is wel een beoorlijke unit zo boven je bank.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Ralf67

#35
Mooie opstelling heb je  :D

Zijn serieus mooie luidsprekers van Focal.

chansig

Die kale bats reflecteert ook wel aardig.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Quote from: Ralf67 on July 19, 2019, 17:37:50
Plaats ook eens een foto van de opstelling.

Dat zegt vaak ook een hoop.

Jaren 30 huis met houten vloer ?

Let niet op de zooi hoor. Het is volop in nerd modus - met de vrouw en kids van huis.
Maar idd, jaren 30 en houten vloer...
we hebben de wanden laten stuccen toen we hier kwamen wonen.
links zie je de muur beginnen waar de tussendeuren in zitten

valt daar iets algemeens over te zeggen qua akoestiek
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: chansig on July 19, 2019, 17:58:58
Die kale bats reflecteert ook wel aardig.

Gr. Hans

oh shit, dát is het dus  ;D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Ralf67 on July 19, 2019, 17:56:35
Mooie opstelling heb je  :D

Zijn serieus mooie luidsprekers van Focal.

Dank Ralf! Ben ook zeer blij met mijn spulletjes en heb ze zorgvuldig uitgezocht. Maar ja, die ruimte hè...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Ralf67

Ruimte is best netjes, maar je lijkt redelijk ver van de luidsprekers te zitten.

Bank staat strak tegen de achterwand ?

brt

@tabcam en @ralphH,

zouden jullie eens willen kijken naar dit filter?

ik heb het toegepast tot 203 hz (want daar zat net nog een bobbeltje).
zoals ik het nu heb staan doet ie verder niks in het hoog toch?
of raad je aan tot een hogere frequentie te gaan?

ik heb trouwens alleen een REW meting gedaan op de luisterpositie, dus niet links en rechts apart, omdat ik toch altijd exact daar zit waar ik gemeten heb. als dat echt anders moet hoor ik dat ook graag :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Ralf67 on July 19, 2019, 18:18:18
Ruimte is best netjes, maar je lijkt redelijk ver van de luidsprekers te zitten.

Bank staat strak tegen de achterwand ?

ja klopt, en dat is om praktische redenen ook niet op een andere manier mogelijk (de bank moet echt tegen die achterwand)

Ik luister op zo'n 3 meter afstand schat ik. niet enorm ver toch?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

#43
Heb je je mic bewust zo staan? Doorgaans wordt rechtop gemeten met de 90degrees calibratiefile van minidsp behorende bij jouw mic.

En zit je op de leuning als je luistert, of zie ik t verkeerd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Quote from: brt on July 19, 2019, 18:20:29
@tabcam en @ralphH,

zouden jullie eens willen kijken naar dit filter?

Lijkt prima toch? Denk dat je dat dipje bij 400 ook nog wel mag corrigeren hoor, gewoon ff luisteren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

En mbt Ralf zijn vraag over de bank tegen de achterwand, daar komt je bult in t laag vandaan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Eens met de voorgaande berichten.

Heb je de MMM techniek toegepast? Dat is mijns inziens beter dan een positie en een gemiddelde bepalen. Als je de microfoon zoals opgesteld gebruikt, kan geen van de twee UMIK-1 kalibratiebestanden goed zijn. De microfoon moet of horizontaal (0 graden) of verticaal (omhoogwijzend) worden gebruikt.

Het filter lijkt goed. Het enige dat ik niet kan zien of je in het hoog niet teveel afvalt maart dat zou je direct moeten horen dus ik denk van niet. Voor het laag klopt het sowieso.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: TabCam on July 19, 2019, 18:38:17
Eens met de voorgaande berichten.

Heb je de MMM techniek toegepast? Dat is mijns inziens beter dan een positie en een gemiddelde bepalen. Als je de microfoon zoals opgesteld gebruikt, kan geen van de twee UMIK-1 kalibratiebestanden goed zijn. De microfoon moet of horizontaal (0 graden) of verticaal (omhoogwijzend) worden gebruikt.

Het filter lijkt goed. Het enige dat ik niet kan zien of je in het hoog niet teveel afvalt maart dat zou je direct moeten horen dus ik denk van niet. Voor het laag klopt het sowieso.

wat is de MMM techniek? Zoals genoemd heb ik de mic op de luisterpositie geplaatst (liggend (horizontaal), dus niet staand) en daar de meting gedaan. Gewoon 1 meting met de mic op oorhoogte op de luisterpositie op de bank. niet speakers links en rechts apart en daarna een gemiddelde gepakt. moet dat anders?

En wat bedoel je met hoog te veel afvallen? bij filter tasks (rechts in beeld) staat ie tot 205 hz, volgens mij doet ie nu helemaal niks daarboven?
ik kan nog wel ff kijken naar het dipje rond de 400, goeie! ik had alleen 'geleerd' dat je boven de 200hz liever niet moet filteren, maar ik kan het proberen natuurlijk!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: RalphH on July 19, 2019, 18:32:26
Lijkt prima toch? Denk dat je dat dipje bij 400 ook nog wel mag corrigeren hoor, gewoon ff luisteren.

maar dan zou ik rond de 400hz dus moeten boosten ipv db's eraf te halen (wat ik bij de andere filters uitsluitend doe)
Ik heb begrepen dat dat niet wenselijk is, toch?
en al helemaal niet bij buizenversterkers?

rond 120 hz heb ik ook een dip, om van die joekel op 66hz maar niet te spreken  :o
moet ik die dan ook boosten?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: RalphH on July 19, 2019, 18:27:08
Heb je je mic bewust zo staan? Doorgaans wordt rechtop gemeten met de 90degrees calibratiefile van minidsp behorende bij jouw mic.

En zit je op de leuning als je luistert, of zie ik t verkeerd?

nee ik had al weer ff geluisterd en daarom de mic ff op de leuning gezet. anders zat ik met een mic in mijn nek ;)
dat mandje is om boven de rugleuning precies op oorhoogte te komen.
ik heb maar 1 calibratiefile voor die Umik, en heb begrepen dat ie altijd recht moet staan (horizontaal dus), moet ik ie schuin omhoog wijzen? of helemaal recht naar het plafond? op een andere post op dit forum las ik namelijk dat dat laatste sowieso niet goed is...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3