REW metingen in nieuwe woonkamer - klopt dit?

Started by brt, July 19, 2019, 12:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Dag, beste forumgenoten!

ik weet niet wat jullie doen met dit heerlijke weer, maar ik zit binnen en ben aan het klooien met REW om wat inzichten te krijgen in mijn nieuwe woonkamer :)

Na een intensieve en drukke periode heb ik nu weer wat meer tijd voor mijn hobby en mijn uitdaging is om het in mijn nieuwe woonkamer (afgelopen najaar zijn we verhuisd) zo optimaal mogelijk te laten klinken. Ik heb reeds een bezoek gehad van Garmt van Beter Beeld & Geluid die mijn speakers optimaal heeft opgesteld. Qua akoestiek zit ik wel zo'n beetje aan de max binnen het esthetisch toelaatbare, dus ik wil nu kijken of ik met DSP (in Roon of via mijn REW Adi 2 dac) eventuele probleemgebieden in het laag eruit kan halen.

Mijn huidige set is:
Unison Research S9 geïntegreerde single ended buizenversterker
RME Adi 2 dac
Innuos Zen Mini MK2 streamer (via Roon, tevens Roon core en 2TB opslag)
Focal Sopra 1 speakers
Kabels van Chord en Audioquest en stroom komt uit een aparte groep voor audio en loopt deels via de Isotek Aquarius Evo

Dan mijn vraag...
Ik heb de meting gedaan in REW met een Umik microfoon, maar wat ik niet zo goed snap, is of ik de meting goed heb uitgevoerd. Kan iemand dat zien op basis van deze foto? Bij het checken van de levels gaf REW aan: LEVEL OK (-53,2 DB).
Andere vraag: wat is nu de referentie waar ik op moet letten? De rode lijn geeft 74,6 aan, maar ís dat de norm? m.a.w.: waar heb ik hoeveel DB te veel en waar heb ik hoeveel te weinig DB?

Ik hoop dat ik de vraag duidelijk heb gesteld.

Dank voor het meedenken alvast,
Bart
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Ik probeer dus te vragen: klopt het dat ik ruim 10db te veel heb rond de 44 en 79hz?

Of is de horizontale lijn in de afbeelding van 74,6 db niet de 'nulmeting'?
Deze lijn kan ik omhoog en omlaag trekken, vandaar dus de vraag wat de goede hoogte is van die lijn.

weet iemand dat?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

De meting(en??) lijkt op zich goed. De Sopra 1 is gespecificeerd vanaf 45 Hz en dat zie je ook in de grafiek. Je hebt waarschijnlijk een flinke dip in je kamer op 65 Hz. Heb je op meerdere plekken gemeten? Het kan zijn dat een halve meter naar voren, achteren of opzij je een heel ander beeld hebt.

De hoogte van de lijn hangt af van het verstuurde signaal en het volume. Dat moet je vooraf kalibreren. Op zich maakt het niet eens veel uit omdat je de frequentieresponse relatief bekijkt, ofwel, hoeveel wijken de punten af van het gemiddelde. Bij jouw grafiek zie je wel problemen.

Qua correctie wordt het lastig. De dip is namelijk nogal diep en vrijwel niet met DSP te corrigeren. Ook met bass traps heb je je handen vol doordat die erg dik moeten worden. Misschien dat diffusie nog uitkomst kan bieden?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Thanks TabCam!

ja die dip viel mij ook al op, die is gigantisch.
Ik heb alleen op de luisterpositie gemeten. ik zit altijd alleen op die plek als ik muziek luister, dus dat leek me afdoende.

mbt de hoogte van de lijn: ik heb vooraf met roze ruis het niveau gezorgd dat die op 75db kwam. daarna dus de meting gedaan waarbij REW aangaf dat het level oke was (-52,3 db).

Klopt het dan dat de horizontale lijn op 74,6 db staat?
Ik wil graag weten hoeveel DB ik van mijn pieken af moet halen. 10db lijkt me nogal gigantisch namelijk. snap je mijn overweging en vraag?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

frank2

10 DB lijkt giga maar in jouw geval niet omdat de frequentie voor het afvallen van het laag behoorlijk hoog is een extra boost is dan juist lekker. Verder metingen geven een indicatie niet hoe je de sound ervaart. Je zou wat meer Midbass erin brengen..
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

#5
10 dB is veel.

Maar als ik de TS zou dan zou ik wat proberen te gaan schuiven met de speakers. Of extra subs gaan aanschaffen.

Wat je ook nog gaan doen is een Paradigm streamer aanschaffen. Zit ARC op en werkt goed. Die dip ga je weinig aan doen. Maar een overmatig laag zou ik weg proberen te poetsen. Iets wat te veel is storend....

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Maar, kan iemand mij dit bevestigen?

Klopt het dat de horizontale lijn op 74,6 db staat?
Ik wil graag weten hoeveel DB ik van mijn pieken af moet halen. 10db lijkt me nogal gigantisch namelijk.

Moet ik dus alles vanaf die 74,6 db bezien?
Ik heb dus vooraf met roze ruis het niveau gezorgd dat die op 75db kwam. daarna dus de meting gedaan waarbij REW aangaf dat het level oke was (-52,3 db).
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Je moet effe het topic van Morca zoeken...zal ook even kijken..staat het eea mooi uitgelegd.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

#9
Wat je als eerste kan doen is de zogenaamde Moving Microphone Measurement toepassen, zie de plaatjes op pagina 9. Verder zou ik ook de volledige frequentieresponse (tot 20 kHz) willen zien om te kijken of de meting goed was.

*** Ter aanvulling, gebruik daar pink noise voor zoals je al deed ***
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

#10
Bekijk even het hele verloop tot 20000hz, over het hele bereik zou je ongeveer hetzelfde geluidsniveau moeten hebben.

Ohw, dat zei Tabcam ook al zie ik nu.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Overigens
Wat het beste volume is om mee te meten, daar zijn de meningen nog wel eens over verdeeld geloof ik. Zou zelf zeggen dat dit het volume is waarop je zelf doorgaans muziek luistert of film kijkt, maar vaak zie je idd rond de 70/75 dB gemeten worden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

#12
Bij deze een meting van 0-20.000 hz.

klopt dit een beetje?
nu staat db op 74,95 (uit zichzelf)
rechtsonder - in het oranje, naast 1/24e - staat dan weer 75,7 db.
bij eerdere metingen stond hier een veel lager getal, terwijl ik op hetzelfde volume gemeten heb...

ik had daarvoor al pink noise afgespeeld en gezorgd dat de SPL in REW op 75db uit kwam.

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Ik heb nu een meting gedaan met de en suite (tussendeuren naar de andere kamer) volledig gesloten. De en suite zit aan de linkerkant van de linkerspeaker.
zie hieronder voor het resultaat.

de deuren zijn glas in lood en hout, dus die hield ik altijd open. maar aan de rechterkant van de rechterspeaker is ook weer veel glas, vanwege de openslaande tuindeuren.
de kamer is (met en suite dicht) zo'n 4 x 4 meter.

wat geeft het beste resultaat?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

frank2

Laat de deuren maar open. Geen slechte karakteristiek, alleen je hebt iets teveel laag. Maar een rechte lijn klinkt voor geen meter.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

RalphH

Quote from: brt on July 19, 2019, 15:32:21
Ik heb nu een meting gedaan met de en suite (tussendeuren naar de andere kamer) volledig gesloten. De en suite zit aan de linkerkant van de linkerspeaker.
zie hieronder voor het resultaat.

de deuren zijn glas in lood en hout, dus die hield ik altijd open. maar aan de rechterkant van de rechterspeaker is ook weer veel glas, vanwege de openslaande tuindeuren.
de kamer is (met en suite dicht) zo'n 4 x 4 meter.

wat geeft het beste resultaat?

Wat klinkt het best?

Quote from: frank2 on July 19, 2019, 15:36:34
Laat de deuren maar open. Geen slechte karakteristiek, alleen je hebt iets teveel laag. Maar een rechte lijn klinkt voor geen meter.

"Voor geen meter"
Gebaseerd op? Allemaal erg afhankelijk van ruimte, speaker, opstelling en wat je precies corrigeerd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

Hoi Ralph,

ik heb het idee dat ik met de schuifdeuren dicht meer last heb van galm, dus dat met open wel iets beter klinkt.

Zou jij nog even willen reageren op mijn reactie #12, als antwoord op jouw vraag de gehele frequentie te meten?

Ik weet nog steeds niet hoeveel db ik eraf moet halen, gebaseerd op de horizantale lijn (als die al klopt)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

Welke is welke?
Post even de waterfall van beide. Dat je met deuren dicht meer last van reflecties hebt, geloof ik meteen. Open zal wat rustiger klinker.

Die 75dB is idd je correctiepunt. Je kunt rew filters laten berekenen hè, via het EQ knopje bovenin.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

groen is met de tussendeuren gesloten, oranje met de deuren open.

Ik weet idd dat je REW filters kan maken, maar ik kan de ferquenties vrij eenvoudig in Roon in het laag instellen, of raad je dat af en is het handiger dit te importeren? (want dat kan ook in Roon)

ik maak de waterfalls!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Bij de Adi kan je niet echt een filter invoeren, alleen één vijftal punten waarbij je dan maar een punt voor de bas kon opgeven meen ik me te herinneren van het te korte verblijf hier.

Je kan dan beter een convolutiefilter voor Roon maken. Alleen tot 500 Hz corrigeren is een stuk lastiger maar ik had goede resultaten door de met de curve de gemeten frequentiecurve te volgen. Het is wat pielen met de waarden maar vaak lukt het aardig goed.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

De bovenste zou ik zeggen, maar wat extra demping kan geen kwaad.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

Quote from: TabCam on July 19, 2019, 16:04:44
Bij de Adi kan je niet echt een filter invoeren, alleen één vijftal punten waarbij je dan maar een punt voor de bas kon opgeven meen ik me te herinneren van het te korte verblijf hier.

Je kan dan beter een convolutiefilter voor Roon maken. Alleen tot 500 Hz corrigeren is een stuk lastiger maar ik had goede resultaten door de met de curve de gemeten frequentiecurve te volgen. Het is wat pielen met de waarden maar vaak lukt het aardig goed.

Ik zou het dan ook in Roon willen doen hoor @tabcam, tenzij hij die dsp acties niet aankan en gaat stotteren, dan zou ik het via de RME dac doen, en dan dus handmatig doen.
Maar filter jij tot 500hz? Ik heb altijd begrepen dat je tot max 200 moet willen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: RalphH on July 19, 2019, 16:11:53
De bovenste zou ik zeggen, maar wat extra demping kan geen kwaad.

met de tussendeuren open dus.
Ja, die demping is idd wel een ding. de galm (want daar hebben we het over, toch?) zou van mij ook wel minder mogen.
eerlijk gezegd kan ik daar niet zo veel meer aan doen, binnen de grenzen van het estetische (het blijft een woonkamer, en mijn vrouw moet het ook mooi vinden)

het helpt als ik in de 'voorkamer' (de kamer als je door de tussendeuren vanuit de luisterkamer in komt) daar de gordijnen dicht doe. dan galmt het daar minder mee.
alleen voor overdag luisteren is dat ook weer zo gek.

ik heb nog geprobeerd een stoffen stoel bij de rechterspeaker te zetten, die is dan zo verplaatst dat ie de eerste reflecties opvangt. zie onder, blauw is met de stoel verplaatst...
dat doet ook best wat... het lijkt de pieken en dippen contrast iets te verminderen..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

#24
Sec gezien is de juiste term (flutter) echo, maar idd het effect wat door harde muren/ plafonds/vloeren wordt veroorzaakt.
Kleed doet al wat en wellicht is je vrouw wel vatbaar voormeen mooie foto met demping erachter. Maakt het algehele leefklimaat ook veeel aangenamer. Gesprekken etc worden (afhankelijk van t onderwerp ;D) ook een stuk prettiger.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer