Mac beeld schalen

Started by CineSmurf, July 15, 2019, 11:43:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Even een vraagje voor de mac kenners hier...

Ik heb een 4k scherm aangesloten op een mac mini. Alles is alleen nu echt onleesbaar klein, dus ik wil het scherm schalen. Nu begrijp ik dat je - mits je een retina scherm hebt - een optie bij "instellingen/beeld" hebt om het scherm te schalen, maar bij een niet retinascherm ontbreekt dat kennelijk.
Is er een manier om mijn 4k scherm als "retinascherm" aan te merken of een andere manier om gewoon alles 150% of 200% te schalen?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Richi

Ik heb zo niet de oplossing voor je. Maar welke Mac Mini heb je? Heeft deze een 4K videokaart of full HD?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

#2
Normaal gesproken moet je eerst scaling aanzetten en daarna kan je pas de lettergrootte aanpassen. Pas als je scaled selecteert, zie je dat die lettergrootteinstellingen er zijn.



Kan je anders een plaatje posten hoe de System Preferences > Display er bij jou uit zien?

Oh, en hier kan je misschien ook het antwoord vinden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CineSmurf

Die wil ik dus ook, maar dat scherm krijg je dus alleen als je een (ingebouwd) retina scherm hebt. Ik zou ook graag zo willen schalen.

Ik krijg gewoon een lijstje met resoluties, dus ik heb 'm maar op 1080p gezet, dan is het goed leesbaar. Hij kan ook op 1440p, maar dat wordt heel onscherp.
UHD kan dus ook, superscherp, maar niet meer leesbaar. Het snelmenu kan je aanpassen en ook binnen applicaties wel de grootte. Maar de balken van de windows en de mac-balk boven in beeld is echt veel te klein. Is nu wel zonde van het 4K scherm om 'm op 1080p te moeten gebruiken...

Inmiddels begrepen dat je het lijstje met resoluties kan krijgen bij een retina scherm als je "option" indruk terwijl je op "Scaled" klikt, maar andersom nog geen truc gevonden.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Quote from: Richi on July 15, 2019, 14:02:59
Ik heb zo niet de oplossing voor je. Maar welke Mac Mini heb je? Heeft deze een 4K videokaart of full HD?

Een late 2014 mac mini met i5 processor. (dat was de goedkope in de serie)
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

MaxxMark

De MacMini 2014 support helaas geen retina 4K resoluties. Je kunt er 4K op 30Hz uit krijgen (maar dat is niet werkbaar). Ik heb jaren een MacMini 2014 i7 (full buffed) gebruikt. Het meeste dat je er uit kunt persen is met resolutietooltjes om custom resoluties te maken die tot iets van 4K op 42Hz gaan.

Op mijn nieuwe MacMini (Late 2018) en een hackintosh werkt het wel gewoon en op hetzelfde 4K scherm.

Dus ik ben bang dat je het niet gaat oplossen :( Ja met een eGPU, maar dan kan je net zo goed een nieuwe MacMini kopen :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

CineSmurf

Thanks. Ik begon al zo'n vermoeden te krijgen. Wel vreemd, want bijvoorbeeld Windows kan je altijd schalen, ook al heb je een 640x480 scherm. Lijkt me niet zo'n ingewikkelde functie, toch?
Ga wel naar een nieuwe Mac Mini kijken...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.