Verschillen in berekening xls12 subwoofer

Started by Ryvm, July 14, 2019, 21:47:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

 :D
Quote from: Ryvm on July 16, 2019, 18:45:47
Heb je topic ff doorgelezen, erg interessant!
Zoals elk bouwtopic eigenlijk[emoji16]

Mijn doel is eigenlijk om op meerdere zitplaatsen het laag strakker te krijgen.
Nu is de achterste rij redelijk maar op de voorste rij valt het laag compleet weg.

Ik ben nu al redelijk ver met deze 2 subs, dus eerst maar ff zo proberen.




Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Heb je een topic met fotos van je ruimte.

Quote from: bert stoltenborg on July 16, 2019, 19:51:08
Goede analyse!
Geleerd van goede analyst hier  ;D

Ryvm

Quote from: morca on July 16, 2019, 20:11:49
:DHeb je een topic met fotos van je ruimte.
Geleerd van goede analyst hier  ;D
Ik heb (nog) geen eigen topic van de ruimte maar wel ff een paar foto...

Kwaliteit vd foto's is wat minder helaas.



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

De eerste is klaar voor de test! Moet zeggen valt niet tegen!!

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Ook de eerste metingen van alleen de peerless sub zien er niet verkeerd uit volgens mij!

Ik heb wel een HP filter gebruikt op 20 Hz om teveel excursion te voorkomen.
Op de foto zijn 2 metingen te zien. Een met en een zonder filter.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Inmiddels 2 cornersubs klaar!
Ik moet echt zeggen dat deze 2 subs aardig meer druk leveren dan de voorste enkele gesloten 15 inch. Ze gaan alleen niet laag genoeg.

Nu ik weet dat dit goed werkt wil ik kijken of ik aan de voorkant naast het scherm ook 2 cornersubs kan bouwen met de ultimax woofers. Het worden dan wel gepoorte versies van ongeveer 250 liter.

Lees alleen verschillende dingen over het plaatsen van subwoofers in de hoeken...
Zou het verstandig zijn?

Even een "screenshot" van de meeting fronts+ultimaxsub+rearcornersubs.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

1 bandpass sub kleiner dan 250 liter geeft wat je zoekt denk ik.
En dan filteren. 
Bandpass alles onder 35 a 40 hz weer laten geven.
Je gesloten full range
Daarmee krijg je een erg strakke bas door de gesloten subs.
En de bandpass geeft enorm veel body en aarbeving laag aan je sound toe.
Eigenlijk  moet je aan het kantelpunt draaien tot je hem bijna  niet hoort.
Maar zeker wel veel erg veel  voelt.

Een bandpass geeft druk van 3 normale gepoorte subwoofers.
Als je het goed doet.

Ik kan wel mooi kist voor je uitrekenen.
Met 3 lange  poorten zodat je luchtsnelheid laag blijft.
En je goed kan blazen  ;D
Met een band van 15 - 70 hz ?
15 hz op  de 0 db lijn ga je pas echt voelen.

Ryvm



Quote from: morca on August  7, 2019, 21:28:29
1 bandpass sub kleiner dan 250 liter geeft wat je zoekt denk ik.
En dan filteren. 
Bandpass alles onder 35 a 40 hz weer laten geven.
Je gesloten full range
Daarmee krijg je een erg strakke bas door de gesloten subs.
En de bandpass geeft enorm veel body en aarbeving laag aan je sound toe.
Eigenlijk  moet je aan het kantelpunt draaien tot je hem bijna  niet hoort.
Maar zeker wel veel erg veel  voelt.

Een bandpass geeft druk van 3 normale gepoorte subwoofers.
Als je het goed doet.

Ik kan wel mooi kist voor je uitrekenen.
Met 3 lange  poorten zodat je luchtsnelheid laag blijft.
En je goed kan blazen  ;D
Met een band van 15 - 70 hz ?
15 hz op  de 0 db lijn ga je pas echt voelen.

Ik had altijd het idee dat bandpass subs een minder hoog rendement hadden?!
Maar dat is misschien alleen bij slecht berekende subs? Of met goedkope drivers die te laag worden afgestemd en waardoor het lijkt dat ze vrij diep gaan?

Maar als ik jou verhaal hoor hoeft dat dus niet zo te zijn?

Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel problemen met het diepste laag maar meer rond het 60 Hz gebied. Vooral op de voorste rij. Daarom ben ik bezig met 4 subs, in elke hoek 1.

Wat vind je van mijn rew meeting eigenlijk?



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Timvg

Eerst en vooral: wat een leuke ruimte!

Het laag en onze beleving daarvan is in mijn opinie complexer dan alles wat erboven komt. In een ruimte zoals de jouwe is eerst en vooral belangrijk om de MSV (mean spatial variation) onder controle te krijgen. M.a.w. dat de metingen niet grandioos verschillen van positie tot positie. 4 subs in de hoeken of mid-wall is een goed uitgangspunt voor rechthoekige ruimtes. Ik weet nu niet of jouw metingen genomen zijn op één plaats of gemiddeldes van bepaalde of alle zitjes?

Het laag loopt nu wel erg op - heb je hier zelf last van? Ik denk dan vooral bij muziek. Of is dit een compromis om het voelbare erdoor te krijgen.

Waar ik recent aan het testen mee gegaan ben is een nearfield sub (of meerdere) als filler om het gebied tussen de 50Hz en 80Hz te ondersteunen. Dit 'voelt' gewoon anders wanneer een sub dichtbij staat. Er is hier al heel wat rond geschreven op AVSforum (mag ik linken naar threads op andere fora? - anders doe me maar een PM indien het je interesseert).

Waar ik ook fan van ben zijn tactile transducers a la Buttkicker - ik zou niet meer zonder willen.


morca

Quote from: Ryvm on August  8, 2019, 10:51:00

Ik had altijd het idee dat bandpass subs een minder hoog rendement hadden?!
Maar dat is misschien alleen bij slecht berekende subs? Of met goedkope drivers die te laag worden afgestemd en waardoor het lijkt dat ze vrij diep gaan?

Maar als ik jou verhaal hoor hoeft dat dus niet zo te zijn?

Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel problemen met het diepste laag maar meer rond het 60 Hz gebied. Vooral op de voorste rij. Daarom ben ik bezig met 4 subs, in elke hoek 1.

Wat vind je van mijn rew meeting eigenlijk?



Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Ziet er wel goed uit.
Idd beetje hoge piek op 30 hz zoals Tim al zei.

En idd als je in die regio meer impact wil kan je beter anders aanpakken .
Near field proberen misschien zoals voorgesteld word.

Ryvm



Quote from: Timvg on August  8, 2019, 11:20:23
Eerst en vooral: wat een leuke ruimte!

Het laag en onze beleving daarvan is in mijn opinie complexer dan alles wat erboven komt. In een ruimte zoals de jouwe is eerst en vooral belangrijk om de MSV (mean spatial variation) onder controle te krijgen. M.a.w. dat de metingen niet grandioos verschillen van positie tot positie. 4 subs in de hoeken of mid-wall is een goed uitgangspunt voor rechthoekige ruimtes. Ik weet nu niet of jouw metingen genomen zijn op één plaats of gemiddeldes van bepaalde of alle zitjes?

Het laag loopt nu wel erg op - heb je hier zelf last van? Ik denk dan vooral bij muziek. Of is dit een compromis om het voelbare erdoor te krijgen.

Waar ik recent aan het testen mee gegaan ben is een nearfield sub (of meerdere) als filler om het gebied tussen de 50Hz en 80Hz te ondersteunen. Dit 'voelt' gewoon anders wanneer een sub dichtbij staat. Er is hier al heel wat rond geschreven op AVSforum (mag ik linken naar threads op andere fora? - anders doe me maar een PM indien het je interesseert).

Waar ik ook fan van ben zijn tactile transducers a la Buttkicker - ik zou niet meer zonder willen.

Dank je! Ben er al een paar jaartjes mee doende...

De ruimte is een mooie schoenendoos geworden. 6,5 x 4,5 x 2,6. Helaas zijn de wanden te licht gebouwd. wanden gemaakt met 5x7 balken en daarop 8mm underlayment platen. Ertussen 7cm steenwol. Ik kon helaas niet anders omdat het een zolder van een loods is waarbij ik op moet passen niet te zwaar te bouwen. Anders had ik er nog 2 lagen gips tegenaan geschroefd. Nadeel is dat lichte wanden mee resoneren. Misschien ook wel een voordeel, ik weet het niet. Zo ver gaat mijn kennis niet.


Het idee van nearfield subs heb ik al een beetje uitgevoerd door de 2 cornersubs achter de achterste zitrij. Dit voelt idd prima!

De meting is trouwens alleen gedaan op de achterste rij. Hier zit ik het meeste bij het kijken van film.
Muziek is idd momenteel niet heel goed met die bult op 30 Hz. Maar voor (klassieke)muziek heb ik een andere configuratie zonder subs.
Een keer wat vette blues draaien daarentegen is wel eens lekker hoor met alles erop en eraan!!

Tactile transducers will ik best wel eens proberen! Ken alleen niemand die ze heeft...

Eerste waar ik nu mee bezig ga zijn de 2 grote subs aan de voorkant. Of in de hoek achter het scherm of tussen de lcr speakers in.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Inmiddels de beide cornersubs geplaatst!

Deze is geplaatst onder de basstraps. Hiervoor komt weer een frame met rood doek zodat de subs onzichtbaar zijn.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.


Ryvm

Quote from: dre73 on September  4, 2019, 22:51:24
Gewoon 5 van de subs op elkaar zetten! :D
Welja... Blijf aan de gang[emoji38]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2