Subwoofer instellen in een on-alledaagse set

Started by JansenGast, July 10, 2019, 17:21:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JansenGast

Sinds kort heb ik een heel fraaie subwoofer in huis, die ik met name aangeschaft heb voor muziekweergave. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat ie de glazen uit de kast kan laten rammelen bij films maar die kijk ik eigenlijk maar zelden.

Ik heb online gelezen hoe je deze subwoofer het beste kunt aansluiten en voor zover ik het begrepen heb is het een goed idee om hem zowel high- als low-level aan te sluiten. Hiervoor heb ik alle benodigde bekabeling in huis. Verder lees ik dat de LFE/.1 aansluiting te prefereren valt boven de 'low-level' aansluiting. Hier ligt echter een van de problemen.

Mijn set bestaat onder andere uit een 7.1 voor- en eindversterker, alsmede een separate 2-kanaals voorversterker. Analoge bronnen worden op de 2-kanaals vv aangesloten, digitale (meerkanaals) bronnen op de processor. Een en ander is zodanig aangesloten dat het signaal van de front speakers door de 2-kanaals vv wordt geleid, ook als het digitale bronnen betreft. De processor neemt dan de andere kanalen voor zijn rekening.

CD's worden weergegeven door een DVD speler van hoge kwaliteit, die ook een zeer goede DAC heeft en digitale ingangen. Daarom heb ik ook mijn media speler hierop aangesloten waar mijn muziekbestanden op staan. De DVD speler geeft zijn signaal digitaal aan de processor maar tegelijkertijd ook analoog aan de 2-kanaals vv (EN nog aan een buizenversterker die in dit verhaal niet meespeelt  ;D).

In de praktijk betekent dit dat als ik een CD draai of een muziekbestand afspeel, de keten er als volgt uitziet:
bron (analoog naar)-> 2-kanaals vv -> eindversterker -> speakers.

Bij meerkanaals weergave wordt het dan:
bron (digitaal naar)-> meerkanaals vv (hier wordt het volume geregeld) -> 2-kanaals vv (die dan op -0 dB staat en dus geen volume regelt) -> ev -> speakers

Ik heb de subwoofer nu aangesloten met een cinchkabel op de lowlevel aansluiting want: mijn processor heeft geen crossover settings! Hier kwam ik pas achter toen ik ernaar op zoek ging in het menu, ik heb hier nooit erg in gehad.. Als ik nu muziek draai, heb ik met twee volumeregelingen te maken, namelijk die van de 2-kanaals en die van de meerkanaals vv. De 2-kanaals voor de fronts, en de meerkanaals voor de sub. Zo krijg ik natuurlijk nooit een goed afgeregeld geluid  ;D

Als ik nu high-level ga aansluiten, wat ik dit weekend van plan ben te gaan doen, dan zal ik dat doen op de twee frontspeaker aansluitpunten op de eindversterker. Wat gaat dat precies opleveren? De aansluiting is dan in elk geval voor stereo onafhankelijk van welke voorversterker het signaal bewerkt, omdat de sub pas op het laatst in de keten in het spel komt.

Dit alles in overweging nemende, en ik ben vast nog heel wat details vergeten te vermelden, wat is nu wijsheid met betrekking tot aansluiten en afstellen van deze subwoofer? Ik ben niet voornemens mijn processor te gaan vervangen of de 2-kanaals ertussenuit te halen, dus die variabelen zijn geen variabele  ;D



Ralf67

#1
Benoem eens merk en model van versterkers, luidsprekers en subwoofer.

Geeft wat meer duidelijkheid .



Tabcam

Heeft de meerkanaals-v.v. ook geen cross over settings? En wat doet de stereo-v.v. zoveel beter dan de meerkanaals-v.v. dat je niet gebruik kan maken van de meerkanaals-v.v.? Kan je een ingang op de meerkanaals-v.v. op een vast volume zetten? Sowieso krijg je ergens in je keten een minder sterk signaal door de manier van verbinden.

Zoals je merkt roept je vraag meer vragen op dan dat we antwoorden kunnen geven. Ben benieuwd welke apparatuur je precies hebt, wie weet hebben we dan een antwoord?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JansenGast

#3
Ah ja, man en paard noemen  ;D

Mijn set bestaat onder andere uit de volgende componenten:

Integra Research RDC-7 (processor), RDA-7 (ev) en RDV-1 (dvd)
Array Obsydian A2 (vv)
REL R-505


Qua luidsprekers wissel ik af tussen verschillende sets; Magnepan, B&W en Reference 3A.

De Array klinkt in mijn beleving voller, ruimtelijker, meer in balans dan wanneer ik muziek via de processor afspeel. Hoe goed de Integra set ook is, een dedicated voorversterker van deze kwaliteit biedt toch meer.

De processor heeft geen enkele manier om cross-over in te stellen, dit hebben ze vreemd genoeg niet ge-implementeerd toen hij op de markt kwam. Wat ze wel gedaan hebben is een aantal upgrade paketten uitgebracht, waarvan mijn exemplaar de eerste wel gekregen heeft, maar de tweede, waarbij eindelijk wel cross-over opties werden toegevoegd, dan weer niet. Omdat ik deze set als occasion gekocht heb, had ik hier helaas geen keuze in. En omdat ik sindsdien geen subwoofer gehad heb, ook nooit aandacht aan besteed.

"Kan je een ingang op de meerkanaals-v.v. op een vast volume zetten?"

Volgens mij niet maar je kunt er zoveel mee dat ik het niet zeker weet..

Het is allemaal niet het nieuwste spul maar het klinkt echt goed, en de wetenschap dat ik als rasechte Hollander koopjes heb weten te bemachtigen helpt zeker mee aan de beleving.  ;D

Kingpin

#4
Onkyo neem ik aan ...

"LPF of LFE (setting of the low-pass filter for LFE)
Specify the low-pass filter for LFE (Low Frequency Effect). The low-pass filter passes through only the signal components below the specified frequency, eliminating the unwanted noise.You can specify the frequency at 10 Hz increments between 40-150 Hz.

SW Mode (Subwoofer Mode)
This item is displayed when a subwoofer is used (any item other than "Not Used" is selected for Subwoofer on the Speaker Configuration sub-menu), and Front L/R is set to "Full Band" on the Speaker Crossover sub-menu. Set the sound from the subwoofer to any of the following: LFE only: The subwoofer outputs only LFE (Low Frequency Effect) information. D. Bass: The subwoofer outputs not only LFE (Low Frequency Effect) factors but also bass sounds from the front speakers. "


https://www.eu.onkyo.com/downloads/1/1/9/8/2/18613672_d446e399e5.pdf
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

M'n persoonlijke ervaring met het aansluiten van subwoofers, speciaal voor muziek (dus geen .1 kanaal) is dat bij stereo 'high-level' aan te bevelen is.
De 'beste' subs qua integratie vind ik persoonlijk die een laagohmige ingang hebben waardoor de 'klanksignature' behouden blijft waardoor het geheel veel homogener klinkt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

JansenGast

Quote from: Kingpin on July 11, 2019, 11:29:06
Onkyo neem ik aan ...

"LPF of LFE (setting of the low-pass filter for LFE)
Specify the low-pass filter for LFE (Low Frequency Effect). The low-pass filter passes through only the signal components below the specified frequency, eliminating the unwanted noise.You can specify the frequency at 10 Hz increments between 40-150 Hz.

SW Mode (Subwoofer Mode)
This item is displayed when a subwoofer is used (any item other than "Not Used" is selected for Subwoofer on the Speaker Configuration sub-menu), and Front L/R is set to "Full Band" on the Speaker Crossover sub-menu. Set the sound from the subwoofer to any of the following: LFE only: The subwoofer outputs only LFE (Low Frequency Effect) information. D. Bass: The subwoofer outputs not only LFE (Low Frequency Effect) factors but also bass sounds from the front speakers. "


https://www.eu.onkyo.com/downloads/1/1/9/8/2/18613672_d446e399e5.pdf

Ja, maar helaas heb ik niet de 7.1, maar de 7. Dat is een ander apparaat..

Kingpin

Quote from: JansenGast on July 11, 2019, 12:03:32
Ja, maar helaas heb ik niet de 7.1, maar de 7. Dat is een ander apparaat..

http://dl.jehandleiding.nl/new/external_light.php?id=521132&RDM=28170&brand=INTEGRA+RESEARCH&ref=RDC-7&real_ref=RDC-7&real_ref_top=RDC-7&langueM=&key=da8d5755d475ca5fc03740eda320ced1&security=038f17e94943c43a1aee8b7da30ff5df&host=e.manualretriever.com&errorURL=http%3A%2F%2Fe.manualretriever.com%2Flect.php%3FID%3D521132%26lg%3DE%26h%3Dd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e%26src%3D15&n1=3025&n2=513&res=4051&modeSC=M&direct=1

Dit is de handleiding van de 7 (zonder .1) daar staat het volgende:

f. CrossoverThis setting allows you to set the crossover frequency foryour  speaker  system.  The  crossover  frequency  is  theminimum frequency delivered to a speaker and can beset to 40 Hz, 60 Hz, 80 Hz (THX), 100 Hz, or 120 Hz. This settingis valid when "Subwoofer" is set to "Yes," or for speakersthat are set to "Small," at the "Speaker Config" menu.Frequencies  below  this  are  cut  from  speakers  set  to"Small" and sent to the subwoofer (or to speakers set to"Large").

Als je nog een andere versie hebt zou je dan eens een link willen sturen ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

JansenGast

#8
Quote from: Kingpin on July 11, 2019, 13:00:44
http://dl.jehandleiding.nl/new/external_light.php?id=521132&RDM=28170&brand=INTEGRA+RESEARCH&ref=RDC-7&real_ref=RDC-7&real_ref_top=RDC-7&langueM=&key=da8d5755d475ca5fc03740eda320ced1&security=038f17e94943c43a1aee8b7da30ff5df&host=e.manualretriever.com&errorURL=http%3A%2F%2Fe.manualretriever.com%2Flect.php%3FID%3D521132%26lg%3DE%26h%3Dd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e%26src%3D15&n1=3025&n2=513&res=4051&modeSC=M&direct=1

Dit is de handleiding van de 7 (zonder .1) daar staat het volgende:

f. CrossoverThis setting allows you to set the crossover frequency foryour  speaker  system.  The  crossover  frequency  is  theminimum frequency delivered to a speaker and can beset to 40 Hz, 60 Hz, 80 Hz (THX), 100 Hz, or 120 Hz. This settingis valid when "Subwoofer" is set to "Yes," or for speakersthat are set to "Small," at the "Speaker Config" menu.Frequencies  below  this  are  cut  from  speakers  set  to"Small" and sent to the subwoofer (or to speakers set to"Large").

Als je nog een andere versie hebt zou je dan eens een link willen sturen ?

http://dl.jehandleiding.nl/new/external_light.php?id=521132&RDM=28170&brand=INTEGRA+RESEARCH&ref=RDC-7&real_ref=RDC-7&real_ref_top=RDC-7&langueM=&key=da8d5755d475ca5fc03740eda320ced1&security=038f17e94943c43a1aee8b7da30ff5df&host=e.manualretriever.com&errorURL=http%3A%2F%2Fe.manualretriever.com%2Flect.php%3FID%3D521132%26lg%3DE%26h%3Dd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e%26src%3D15&n1=453&n2=2516&res=589&modeSC=M&direct=1

Ik kreeg de jouwe niet geopend, maar de link die hierboven staat is de handleiding van mijn processor. Daar staat geen cross-over in vermeld en dat komt overeen met de realiteit. Als ik door het menu ga kom ik nergens cross-over settings tegen. Maar dat is logisch gezien het feit dat deze er pas met de tweede update aan zijn toegevoegd (waarom daarvoor gekozen is, geen idee...).

Tabcam

Volgens mij is het geen Onkyo maar Integra. Helaas krijg ik jouw link van de handleiding niet geopend. Ik heb de handleiding opgezocht en het cross over menu staat op pagina 93. Wel is er een (pure) direct mode.

Ik zou kijken of je van de (pure) direct mode gebruik kan maken om je andere voorversterker te koppelen met behoud van subwoofer output.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JansenGast

#10
Quote from: TabCam on July 11, 2019, 17:24:29
Volgens mij is het geen Onkyo maar Integra. Helaas krijg ik jouw link van de handleiding niet geopend. Ik heb de handleiding opgezocht en het cross over menu staat op pagina 93. Wel is er een (pure) direct mode.

Ik zou kijken of je van de (pure) direct mode gebruik kan maken om je andere voorversterker te koppelen met behoud van subwoofer output.

Nu krijg ik de mijn warempel ook niet meer geopend  ???

Ook jij linkt nu naar de 7.1, helaas heb ik die niet..

Het is inderdaad in feite Integra Research maar naar ik meen ooit begonnen als high-end range van Onkyo. Of zoiets. Maar we kunnen kort zijn over het al dan niet aanwezig zijn van cross-over settings in mijn processor; die zijn er simpelweg niet  ;D


Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JansenGast

Ok het lijkt erop dat ik het moet gaan zoeken in dingen als pure direct of het vastzetten van het volume in de processor. Ik zal in elk geval de subwoofer eens high level aansluiten dit weekend, als ik toch alles ga reorganiseren in de mancave.

JansenGast

#13
Het re-organiseren van de mancave is (veel) meer werk dan gedacht dus ik heb alles nog maar even gelaten zoals het was. Hij staat nu dus nog steeds op de low-level ingang aangesloten en ik werk nog steeds met twee volume regelingen.

Dat begint me eigenlijk wel te bevallen  ;D. Nu kan ik heel eenvoudig per nummer, per cd, de lage tonen bijregelen. Heel erg 'my-fi' maar ja, het is dan ook mijn fi.  ;D

Oh ja, er staat nu wel een Subdude onder. Dat helpt in elk geval in mijn beleving tegen het doordreunen en lijkt de lage tonen wat strakker te maken. Het is in elk geval Genieten met een grote G!

JansenGast

Ik ga het lekker zo laten. Want op deze manier kan ik de subwoofer zo flexibel inzetten als mijn hele set eigenlijk is: ik kan de digitale bronnen in feite door drie verschillende ketens laten lopen en de subwoofer bij alle drie afzonderlijk inzetten. Wat eerst een manco leek is een zegen gebleken. :D