BNS ervaringen

Started by Jeb, July 8, 2019, 13:46:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeb

Hoe is iedereen zijn/of haar ervaring met het merk BNS? En welke series/setjes hebben jullie ooit gehad?

Ik heb gemerkt dat men het merk niet echt meer herkennen terwijl het vroeger best High End was. Informatie over sommige lijnen is ook echt schaars, vandaar dacht ik om een topic te starten om wat ervaringen te kunnen delen  :tongue2:

Rowdy

Heb in 1994 de Ellesy II + surround 400 gehad. Vond het laag van de Ellesy II wat overheersend. In 1997 heb ik het vervangen voor Tannoy D300. Surround heb ik helemaal weg gedaan.

Peerless Monster

Mijn ouders spelen sinds ik de Acoustats terug heb overgenomen met BNS Evolutions.
Mooie speakers! Echt heel mooi.
Maar ze nu toe met de verhuis naar wat kleiners (lees somos en bose).
Dus de Evolutions komen binnenkort te koop.
Als iemand interesse heeft... ik hoor het graag.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Automaat

Heel goede ervaringen! Heb nog een set 394B spelen waar wel de woofers van vervangen zijn.
Reading the HTForum is learning every day!!

Jeb

Quote from: Rowdy on July  8, 2019, 17:38:26
Heb in 1994 de Ellesy II + surround 400 gehad. Vond het laag van de Ellesy II wat overheersend. In 1997 heb ik het vervangen voor Tannoy D300. Surround heb ik helemaal weg gedaan.

Was surround niet meer jouw ding? Ik merk wel op dat men nu meer naar stereo overstappen, dan de toendertijd opkomende surround.

Jeb

Quote from: Peerless Monster on July  8, 2019, 17:46:04
Dus de Evolutions komen binnenkort te koop.
Als iemand interesse heeft... ik hoor het graag.

Deze lijn is ook aardig zeldzaam.. zo vaak vindt je de evolutions niet... Helaas heb ik net een koop gedaan in andere speakers anders had ik wel wat geboden ;)

Jeb

Quote from: Automaat on July  8, 2019, 18:57:20
Heel goede ervaringen! Heb nog een set 394B spelen waar wel de woofers van vervangen zijn.

Dat is ook een best oude setje zeg.. ik kon me herinneren dat er nog een 494 (of iets in die richting) was van deze lijn. Misschien nog een idee  ^^

Peerless Monster

Quote from: Jeb on July 10, 2019, 13:38:54
Deze lijn is ook aardig zeldzaam.. zo vaak vindt je de evolutions niet... Helaas heb ik net een koop gedaan in andere speakers anders had ik wel wat geboden ;)

Ze gaan voor een appel een ei weg. Ik zag ze laatst voor 1000 euro voor een setje voorbij komen 🥴
Op mp.
Ik vraag me af of dat echt een reëele prijs is. Maar aan de andere kant ze zijn ongelofelijk muzikaal.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Jeb

Quote from: Peerless Monster on July 10, 2019, 20:31:15
Ze gaan voor een appel een ei weg. Ik zag ze laatst voor 1000 euro voor een setje voorbij komen 🥴
Op mp.
Ik vraag me af of dat echt een reëele prijs is. Maar aan de andere kant ze zijn ongelofelijk muzikaal.

Oh nee 1000 euro is echt een gevoelsprijs HAHAHA
Daarom is ie ook niet verkocht. Zag hem volgensmij ook voorbij komen. De gemiddelde sound column 3 is 80-120 euro waard. Dan heb je ongeveer een idee  :D

Ohm Ivo

Leuk, een item over BNS.
Mijn audio-reis was destijds begonnen met BNS.
Even een citaat uit mijn showcase:
QuoteMijn reis in Audioland, deel 1.

In 1984 was ik bij een schoolvriend op bezoek. Hij had een Marantz-set (versterker, casettedeck, tuner, timer), een Philips cd-100 en een Lenco platenspeler. Boxen van Sony. Hij had vooral elektronische muziek. Het is toen dat ik werd gegrepen door de muziek en daar is de kiem gelegd. Dat wilde ik ook! Dus ik sparen, al mij geld bijelkaar geschraapt en op jacht. In mijn naïviteit hechtte ik toen nog waarde aan het oordeel van de consumentenbond (jaja, die testten toen nog hifi-apparatuur, met dubieuze beoordelingen). Er was zojuist een boxentest gepubliceerd met de B&W DM220 als overduidelijke winnaar. Dus ik naar Vogelzang in Heerlen met de wens om een paartje te bezitten. De verkoper trok een bedenkelijk gezicht en vroeg: "weet je het wel zeker? Ik vind de BNS E5 veel beter. Kost hetzelfde, ze staan hier naast elkaar en luister maar". Zo gezegd zo gedaan en verdomd, ik vond de E5 veel beter. Geluid was veel opener, met duidelijk lager laag en hoger hoog.

Een paar maanden later kocht een vriend van mij de B&W 220 en konden we dus in detail luistervergelijkingen doen. Ik vond wederom de BNS E5 véél beter dan de B&W, en tussen mij en B&W is het later ook niet meer goedgekomen. Toen ik wilde gaan upgraden heb ik nog met BNS gebeld met de vraag of er ambitieuzere modellen tot zo'n 4000gulden per paar in de pijplijn zaten of niet, maar helaas was die actieve tweeweg studiomonitor (ik meen 2500gulden pp, naam ben ik kwijt) het enige dat ze toen konden aanbieden. Daarna ben ik verder gegaan met T+A speakers en ben sinds 31 jaar tevreden met T+A...

Ik zit dit nu op een pc te tikken waar geen foto's opstaan. Maar ergens in het begin van mijn showcase staat nog n fotootje van de BNS E5, een drieweg basreflex systeem. Was destijds de grootste uit de Economy-line, en kostten 500gulden per stuk. Er was ook nog een E3 en E2 voor respectievelijk 395 en 295 per stuk, geloof ik.

Groet van Evert

Peerless Monster

Quote from: Jeb on July 10, 2019, 23:57:09
Oh nee 1000 euro is echt een gevoelsprijs HAHAHA
Daarom is ie ook niet verkocht. Zag hem volgensmij ook voorbij komen. De gemiddelde sound column 3 is 80-120 euro waard. Dan heb je ongeveer een idee  :D

Welnee. De Evolution gaat echt niet voor dat soort bedragen weg 😂.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Jeb

Quote from: Ohm Ivo on July 11, 2019, 10:26:47
Een paar maanden later kocht een vriend van mij de B&W 220 en konden we dus in detail luistervergelijkingen doen. Ik vond wederom de BNS E5 véél beter dan de B&W, en tussen mij en B&W is het later ook niet meer goedgekomen. Toen ik wilde gaan upgraden heb ik nog met BNS gebeld met de vraag of er ambitieuzere modellen tot zo'n 4000gulden per paar in de pijplijn zaten of niet, maar helaas was die actieve tweeweg studiomonitor (ik meen 2500gulden pp, naam ben ik kwijt) het enige dat ze toen konden aanbieden. Daarna ben ik verder gegaan met T+A speakers en ben sinds 31 jaar tevreden met T+A...

Ik zit dit nu op een pc te tikken waar geen foto's opstaan. Maar ergens in het begin van mijn showcase staat nog n fotootje van de BNS E5, een drieweg basreflex systeem. Was destijds de grootste uit de Economy-line, en kostten 500gulden per stuk. Er was ook nog een E3 en E2 voor respectievelijk 395 en 295 per stuk, geloof ik.

Groet van Evert

De BNS e5, een oudje. Eigenlijk is het meeste van BNS wel "oud" hahaha leuk dat iemand ook zo van het merk is. BNS maakte echt kwaliteit luidsprekers.
Ja dacht ik ook wel. B&W is echt geen slecht merk, maar er zijn wel betere (voor de prijs die je betaalt) dan wat je voor B&W zou betalen. Denk aan de B&W dm 640 deze gaat voor 600-800€ weg. Tegenover mijn BNS elevation El-TA is het een wereld van verschil. Oké, voor de BNS betaalde je 2200€ per stuk. Maar nog steeds heb ik deze voor minder op de kop getikt dan de prijs waarvoor de 640 weggaat  :D
Ook heb ik een connectie die een nieuwe, gesealde, BNS elevation El-T5, el-sub (300+ watt) en de center el-c6 (140 watt) heeft opgeslagen staan voor maar 500 euro  :pompom:

Jeb

Quote from: Peerless Monster on July 11, 2019, 23:23:36
Welnee. De Evolution gaat echt niet voor dat soort bedragen weg 😂.

Hahaha, in de 300 range zou meer reëel zijn 😂

patsijb

ik ben trotse bezitter geweest van de BNS evolution..23 jaar mee gespeeld..nooit verveeld..
je merkt in die 23 jaar wat een speaker kan met versterker upgrades..
ik heb ze uiteindelijk toch verkocht en heb nu kharma (en hoop hier ook zolang mee te doen)







Peerless Monster

Quote from: Jeb on July 12, 2019, 15:09:45
Hahaha, in de 300 range zou meer reëel zijn 😂

Kijk precies. Dat komt ten minste in de buurt 😳
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler