Windows 10 - Paar beginnersvragen

Started by VlisChris, July 7, 2019, 00:13:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Sinds kort ben ik terug naar Windows.
Zal allemaal wel weer wennen.

Nu heb ik ingesteld dat mijn taalbalk moet verbergen, maar dat doet die niet. Hij is alleen wat transparant-achtig.

Met in ieder geval Adobe software vallen er storend veel onderdelen precies weg achter mijn taakbalk.

Wat doe ik fout?


Edit: opeens besluit die mijn taakbalk nu wel te verbergen. Kleine fout? Toeval? Of toch een instelling die verkeerd staat?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

 Ohja,

Bij safari heb ik op iPad/iPhone dat als ik op de adresbalk klik mijn favorieten direct in beeld komen.
Perfect verzonnen. En ik maak er ook werkelijk standaard gebruik van.

Is dat er ook in Edge? Of moet ik iedere keer maar weer gewoon de URL intypen?

Sorry voor de vragen. Ben 10 jaar de heerlijke OSX omgeving gewend geweest :inlove: (enige reden van overstap is dat mijn Mac Mini te traag was, en er even geen interesse is om budget vrij te maken voor een nieuwe Apple)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Nog een vraag: de computer staat niet toe dat ik hoger dan 1920x1080 ga.
Mijn monitor heeft als beste resolutie 1440x2560.

Wat doe ik verkeerd dat ik dat niet kan aanpassen? Driver heb ik geupdate, dus die is zo recent als mogelijk.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Dirc

Quote from: VlisChris on July  7, 2019, 00:40:07
Ohja,

Bij safari heb ik op iPad/iPhone dat als ik op de adresbalk klik mijn favorieten direct in beeld komen.
Perfect verzonnen. En ik maak er ook werkelijk standaard gebruik van.

Is dat er ook in Edge? Of moet ik iedere keer maar weer gewoon de URL intypen?

Sorry voor de vragen. Ben 10 jaar de heerlijke OSX omgeving gewend geweest :inlove: (enige reden van overstap is dat mijn Mac Mini te traag was, en er even geen interesse is om budget vrij te maken voor een nieuwe Apple)

Edge  >:D Ik zou gewoon chrome downloaden om te beginnen.....just my 2 cents.

frits marantz

Al eens iets met Linux bekeken? Bv Ubuntu Budgie 19.04 of Linux Mint?

TopGun2010

Mbt resolutie, hoe heb je de monitor aangesloten? Kan de videokaart alle resoluties aan?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Teejoo

Quote from: Dirc on July  7, 2019, 09:27:17
Edge  >:D Ik zou gewoon chrome downloaden om te beginnen.....just my 2 cents.
Zeker Chrome gebruiken!

Teejoo

Quote from: frits marantz on July  7, 2019, 09:36:21
Al eens iets met Linux bekeken? Bv Ubuntu Budgie 19.04 of Linux Mint?
Waarom zou hij dat in godsnaam doen? Dat is voor de hobbyisten.

Windows 10 is een prima werkend OS dat door praktisch alle software en hardware ondersteund wordt.

frits marantz

Quote from: Teejoo on July  7, 2019, 09:47:00
Waarom zou hij dat in godsnaam doen? Dat is voor de hobbyisten.

Windows 10 is een prima werkend OS dat door praktisch alle software en hardware ondersteund wordt.

Een Mac is zo goed omdat de oorspronkelijke basis van het besturingssysteem Linux is. Er draaien talloze servers zeer stabiel op Linux in de wereld. En iedereen kan het gratis downloaden en proberen. Ik geef de TS alleen maar een mogelijkheid aan, wat hij ermee doet is aan hem. Dat jij het niks vindt is jouw goed recht. Ieder zijn meug.

Sjaak_Banaan

#9
Quote from: VlisChris on July  7, 2019, 00:42:43
Nog een vraag: de computer staat niet toe dat ik hoger dan 1920x1080 ga.
Mijn monitor heeft als beste resolutie 1440x2560.

Wat doe ik verkeerd dat ik dat niet kan aanpassen? Driver heb ik geupdate, dus die is zo recent als mogelijk.

Misschien aangesloten met een HDMI-kabel? Die gaan soms niet hoger dan 1920x1080, misschien een een DP-kabel proberen of gewoon DVI.
Welke videokaart heb je of is het gewoon op het moederbord geprikt?

Edge zou ik niet gebruiken, liever FireFox of Chrome.

Oja, druk een op de startknop en typ 'Privacy'.
Waarschijnlijk wil je daar veel vinkjes uitzetten zodat je niet alles deelt met Microsoft.

Persoonlijk vind ik het ook nog fijn om 'Voorvertoning' te activeren, dat is standaard uitgeschakeld in Windows 10, zal zo even zoeken waar dat ook alweer zat. Zeker omdat jij ook met foto's bezig bent.
Of kijk jij alles in Adobe Bridge?

Edit: zie https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169726.0

Wat betreft de favorieten, in Chrome en FireFox kun je dat sowieso wel instellen, Edge durf ik niet te zeggen, dat is ongeveer het eerst wat ik wijzig bij een schone Windows 10 installatie. ;)

Windows 10 is in het begin even wennen, maar ik zou nu niet snel meer terug gaan. Wat trouwens ook wel fijn is, dat is het donkere thema, 'darkmode'. Dat is iets rustiger voor de ogen. Dat zit trouwens ook in Adobe, mocht je het nog niet gezien hebben, onder 'voorkeuren'.

Quote from: frits marantz on July  7, 2019, 10:00:06
Een Mac is zo goed omdat de oorspronkelijke basis van het besturingssysteem Linux is. Er draaien talloze servers zeer stabiel op Linux in de wereld. En iedereen kan het gratis downloaden en proberen. Ik geef de TS alleen maar een mogelijkheid aan, wat hij ermee doet is aan hem. Dat jij het niks vindt is jouw goed recht. Ieder zijn meug.

Als Windows 10 al 'lastig' is, dan verwacht ik dat Linux nog moeilijker wordt, zijn Adobe pakket zal er ook niet op draaien.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Tabcam

Quote from: VlisChris on July  7, 2019, 00:42:43
Nog een vraag: de computer staat niet toe dat ik hoger dan 1920x1080 ga.
Mijn monitor heeft als beste resolutie 1440x2560.

Wat doe ik verkeerd dat ik dat niet kan aanpassen? Driver heb ik geupdate, dus die is zo recent als mogelijk.
Is het een portret monitor?? Ik zou een resolutie van 2560x1440 verwachten.

Als je HDMI gebruikt moet de videokaart het ondersteunen. VGA ondesteund de resolutie niet voor zover ik weet. Gebruik je een laptop of een vaste computer? Wel model heb je liefst met welke videokaart dan wel welke CPU met geïntegreerde GPU?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Teejoo

Quote from: frits marantz on July  7, 2019, 10:00:06
Een Mac is zo goed omdat de oorspronkelijke basis van het besturingssysteem Linux is. Er draaien talloze servers zeer stabiel op Linux in de wereld. En iedereen kan het gratis downloaden en proberen. Ik geef de TS alleen maar een mogelijkheid aan, wat hij ermee doet is aan hem. Dat jij het niks vindt is jouw goed recht. Ieder zijn meug.
Was verder geen aanval of zo. Ik weet dat veel servers op linux draaien, maar dat is een heel ander verhaal dan een privé persoon die op z'n pc een OS zoekt. Daar zullen we het toch wel over eens zijn  ;) Het is gewoon geen normaal consumentensysteem en lang niet alle softwarepakketten draaien er op.

Verder vind ik Mac ook echt niet meer stabieler dan Windows hoor. Die tijd is toch echt al enige tijd achter ons vind ik.

VlisChris

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

Straks heb ik tijd om goed te lezen wat er geschreven wordt :) Dan reageer ik even beter ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

oud_account_1

Quote from: frits marantz on July  7, 2019, 10:00:06
Een Mac is zo goed omdat de oorspronkelijke basis van het besturingssysteem Linux is. Er draaien talloze servers zeer stabiel op Linux in de wereld. En iedereen kan het gratis downloaden en proberen. Ik geef de TS alleen maar een mogelijkheid aan, wat hij ermee doet is aan hem. Dat jij het niks vindt is jouw goed recht. Ieder zijn meug.
Niet Linux, maar BSD.
Ik draai zelf o.a. Ubuntu, maar ben het met Teejoo eens; Windows en OSX zijn toch echt geschikter voor de thuisgebruikerd, zonder IT aspiraties.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

VlisChris

Quote from: Dirc on July  7, 2019, 09:27:17
Edge  >:D Ik zou gewoon chrome downloaden om te beginnen.....just my 2 cents.

Dat is uiteraard te proberen :) Zitten er zulke nadelen aan Edge dan?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: frits marantz on July  7, 2019, 09:36:21
Al eens iets met Linux bekeken? Bv Ubuntu Budgie 19.04 of Linux Mint?

Nee. Ook geen intentie om dat te proberen. Toch bedankt voor het meedenken ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: TopGun2010 on July  7, 2019, 09:38:23
Mbt resolutie, hoe heb je de monitor aangesloten? Kan de videokaart alle resoluties aan?

Oh, dat is een goede. HDMI. Dezelfde als ik hiervoor gebruikte, dus daar zit het probleem niet in.

Ik zal eens kijken wat de kaart ondersteund :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: Sjaak_Banaan on July  7, 2019, 10:23:32
Misschien aangesloten met een HDMI-kabel? Die gaan soms niet hoger dan 1920x1080, misschien een een DP-kabel proberen of gewoon DVI.
Welke videokaart heb je of is het gewoon op het moederbord geprikt?

Edge zou ik niet gebruiken, liever FireFox of Chrome.

Oja, druk een op de startknop en typ 'Privacy'.
Waarschijnlijk wil je daar veel vinkjes uitzetten zodat je niet alles deelt met Microsoft.

Persoonlijk vind ik het ook nog fijn om 'Voorvertoning' te activeren, dat is standaard uitgeschakeld in Windows 10, zal zo even zoeken waar dat ook alweer zat. Zeker omdat jij ook met foto's bezig bent.
Of kijk jij alles in Adobe Bridge?

Edit: zie https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=169726.0

Wat betreft de favorieten, in Chrome en FireFox kun je dat sowieso wel instellen, Edge durf ik niet te zeggen, dat is ongeveer het eerst wat ik wijzig bij een schone Windows 10 installatie. ;)

Windows 10 is in het begin even wennen, maar ik zou nu niet snel meer terug gaan. Wat trouwens ook wel fijn is, dat is het donkere thema, 'darkmode'. Dat is iets rustiger voor de ogen. Dat zit trouwens ook in Adobe, mocht je het nog niet gezien hebben, onder 'voorkeuren'.

Als Windows 10 al 'lastig' is, dan verwacht ik dat Linux nog moeilijker wordt, zijn Adobe pakket zal er ook niet op draaien.

Drie van de drie die Chrome zeggen. Ik ga eens kijken vanavond :D
Privacy: je kunt nog meer uitzetten dan de vinkjes die je uit zal zetten bij de installatie? Dan ga ik daar zeker naar kijken. Bedankt.
Voorvertoningen: zegt me niks. Die ga ik bekijken :)
Ook al werk ik met Lightroom voor beheren van de foto's, soms is even kijken wel zo praktisch ;)
Donkere modus: thanks! Dat is prettig. Zeker omdat ik regelmatig in de avond werk.


Windows vs MacOS is eigenlijk geen discussie. Beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Aangezien ik 10 jaar MacOS gedraaid heb moet ik gewoon wat beter zoeken naar de voordelen van Windows ipv alleen de nadelen te zien :) Sommige dingen mis ik echt (swipen met je muis is briljant bv). Sommige dingen: ach. Leuk, maar niet heel veel toegevoegde waarde :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Chrome geinstalleerd.
Mijn bladwijzers zijn weer enigszins terug :) Niet zoals ik gewend was, maar hier is ook mee te leven :)

Storender puntje van aandacht is dat ik mijn iCloud agenda niet aan de praat krijg in de standaard agenda-app van Windows 10 (andere programma's niet niet geprobeerd omdat ik alles zoveel mogelijk standaard wil houden als dat even kan).

Iemand het verlossende antwoord hoe ik wel op tijd op mijn afspraken kan komen? :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

En verdomd. Nu komt mijn startbalk weer in het geheel niet tevoorschijn :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

efsix


katwax

Je kan ook altijd de nieuwe Edgde testen (zelfde engine als Chrome), https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/download/ -> dev channel
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

VlisChris

Quote from: efsix on July  8, 2019, 08:42:35
Welkom back to Windows....    :tounge: :devil:

Zo voelt het in het begin wel ja :D
Ach. Wat ik schreef: alles heeft z'n voor- en nadelen.

De snelheidswinst is het me waard voor dit moment.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

RobertVanWoerden

wat betreft die privacy instellingen kun je deze ook gebruiken, een kleine tool die alle privacy gerelateerde instellingen laat zien , https://www.oo-software.com/en/shutup10 en een voorstel doet om het wel of niet aan/uit te zetten.

J.A.F._Doorhof

Download even de native videokaart drivers.
Als de resolutie niet omhoog wil is dat hoogstwaarschijnlijk niet de HDMI kabel (draai hier gewoon 4K met HDMI) maar is het vaak een driver die standaard in windows zit en de GPU niet goed aanstuurt.

Sowieso raadt ik je per direct aan om driver easy even te downloaden en te kopen. Scheelt een hoog gezeur.
Pas alleen met laptops wel op, soms eindig je met blauwe schermen op je SSD bussen of specifieke chipset drivers, bv bij DELL, maar over het algemeen is driver easy een flinke kopzorg minder.

Ben zelf van Mac naar PC gegaan en kan alleen maar zeggen dat Windows 10 niet veel onderdoet voor MacOs als je niet te bang bent om soms wat aan te passen. Maar goed wij draaien productie machines (lees geen gedonder met software, alleen wat we nodig hebben)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"