Mijn 4 weg actief Dipole Open Baffle Linkwitz project

Started by DofN, June 28, 2019, 17:15:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Aangezien het zo te lezen in eerste instantie voor het proberen is zou je het als volgt kunnen aanpakken met nauwelijks kosten totdat je weet of je het doorzet.

* Organiseer een niet te oude laptop met hdmi uitgang...
* Installeer daarop de digitale crossover/eq software EKIO van Lupisoft. Gratis tot 4 kanalen om te checken, daarboven 175 135 euro geloof ik, zoveel kanalen als je wil
* Organiseer een oudere AV receiver met HDMI in

Je draait dan bv Spotify op de laptop (bedienen met je telefoon), dat gaat de Ekio software in, dat gaat dan max 8 kanalen (vier links, vier rechts of de verdeling zoals je zelf wil) over HDMI de AV receiver in en rechtstreeks de eindtrappen in. Dan kun je met de AB van de AV receiver het volume van het hele systeem regelen.

Ik ben hiermee zelf al een tijdje bezig om een systeem uit de klei te trekken. Enige vervelende is dat voor de koppeling naar de HDMI uitgang de ASIO4ALL driver moet installeren en die doet af en toe raar, dan speelt hij een nummer af in 1 seconde zo ongeveer  :dozingoff: na een hoop geklik doet hij het dan weer...
Ander minpunt is dat EKIO nauwelijks gebruikers kent, de ontwikkeling is stopgezet, erg jammer want het werkt top. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om te combineren met Dirac, schijnt te kunnen, zelf nog niet geprobeert.

Op de EKIO website staan diverse voorbeelden hoe je dit kunt organiseren...

bv: http://www.lupisoft.com/ekio/articles/using-hdmi.htm

Handig is dan om met een andere laptop te meten met REW en een Umik, dan kun je de EQ realtime wijzigen in de eerste laptop.
Omni !

DofN

Ik heb veel vertrouwen in de einduitkomst. Ik verwacht mijn huidige LS te kunnen verkopen, en 2 van mijn subs. Ik vind het daarom niet erg om te investeren in producten die hoogstwaarschijnlijk blijven. Goedkopere tussenoplossingen kosten ook geld en die zal ik tzt ook weer vervangen door een meer definitieve eindoplossing. Allemaal extra kosten.

Ik heb de minidsp 4x10HD inmiddels in huis, net als een Marantz MA8077 7 kanaals eindversterker. Ik kan mijn eindbak Lyngdorf SDA2400 blijven gebruiken als vierde versterker én nog twee subwoofers aansluiten. Zo kan ik een 5 weg systeem bouwen. (daarom niet voor 2 losse minidsp 2x4HD gekozen, wat veel goedkoper zou zijn geweest aangezien ik al 1 minidsp2x4HD heb).

Ik heb niet voor de powerbox van minidsp zelf gekozen. Ik heb een sterke voorkeur voor goed ontworpen digitale versterkers ook voor mid en hoog, zoals die van Lyngdorf. Maar ik twijfel een beetje of de powerbak van MiniDSP mij gaat brengen wat ik verwacht. Ik weet dat dit stom is.

Ondertussen heb ik contact gehad met meubelmakers over de baffle. Dat valt allemaal nog wel te doen.

In Edge heb ik nu een aantal open baffleontwerpen gesimuleerd. Ik merk dat ik me meer moet verdiepen in de theorie om volledig te doorgronden wat daar gebeurt. Ik ben er wel druk mee bezig.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

op eigen verzoek verwijderd.

Ik heb eens vernomen dat wanneer je de hoeken van de baffle afrond met een radius van minimaal 4cm je dan goed zit wat betreft diffractie ellende.

Lijkt me iets om rekening mee te houden? Al ben ik wel heel benieuwd in hoeverre je zulke vervorming (kam-filter) echt hoort...

DofN

Linkwitz is net zolang gaan experimenteren met baffles tot hij hierop uitkwam:



Ik ga binnenkort verder in Edge.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Baardmannetje on July 14, 2019, 10:56:44
Ik heb eens vernomen dat wanneer je de hoeken van de baffle afrond met een radius van minimaal 4cm je dan goed zit wat betreft diffractie ellende.

Lijkt me iets om rekening mee te houden? Al ben ik wel heel benieuwd in hoeverre je zulke vervorming (kam-filter) echt hoort...

De dikte van de baffle lijkt me ook relevant.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: doorofnight on July 14, 2019, 13:52:22
De dikte van de baffle lijkt me ook relevant.
Eigenlijk vooral de resonantie, combinatie van stijfheid en demping. De geschikte dikte hangt dan van de materiaalsoort af.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#31
Het lijkt misschien alsof ik stilgezeten heb, dit is niet het geval. Ik heb versterking gekocht en de 4x10minidsp. Me ingelezen in allerlei onderwerpen, zoals: diffractie, geluidsgolven, akoestische kortsluiting, frequentie,trillingstijd, nut en onzin van meten, heel veel Linkwitz, Toole, presentaties bekeken op youtube.. En uitleg gekregen :) Bovenstaande tips over baffle ontwerp en ondersteuning van de magneet en trillingen in de baffle neem ik mee in het ontwerp, maar ik ben nog niet zo ver.

Ik heb besloten om bij het berekenen van de dipoolpiek van de tweeter te beginnen:

f == 1/2 * (c / D)

f = frequentie van de dipoolpiek
c= constante
D = dipoolafstand in meter

c==343 m/sec
D==(diameter baffle van de tweeter == 0,04m + de diepte ==0,04m)

f == 0.5 * (343 / 0,08) == 4287

De dipooltweeter wordt een buisje van 0,04m diep waarin aan voor- en achterzijde een tweeter is geplaatst. Wat ik niet weet is of de magneten van de tweeters direct tegen elkaar geplaatst kunnen worden? Als het niet uitmaakt kan het buisje 0,04 meter diep worden (blauw), anders zou ik er bijv. 0,045m van kunnen maken (rood).



blauw D==0,08m
rood: D==0,085m

De frequentiepiek is voor een tweeter aan de lage kant. De dip rond 7-8kHz wil ik opheffen (door demping) in precies dat gebied, voor zover mogelijk.

Hoe zouden jullie dat doen, liefst zoek ik een oplossing die optisch fraai en duurzaam is. In de eerste ontwerpen kan ik nog uitgebreid experimenteren, al wil ik bij voorkeur 1 koker laten maken. Ik zat te denken aan koker waarin een gaatje is gemaakt voor een pinnetje, of een klein beugeltje waarin een pinnetje kan. Dit zijn geluidsgolven van 0,049m resp 0,042m. Kan ik dan bijvoorbeeld een vleugeltje maken?

De koker wordt hopelijk gemaakt in een 3D printer. In dat ontwerp is van alles mogelijk. Bijvoorbeeld een dun draadje waaraan het dempend materiaal wordt bevestigd? Wat voor materiaal zou geschikt zijn?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

#32
Zitten alle speakers alleen in de baffle dus zonder kastje erachter ?

Is voor mij te lang geleden, maar heb in het verleden een 3 weg actief (Linkwitz) systeem gebouwd waarbij de tweeter (hoorn) in principe vrij in de kast (chassis) lag, dus niet in een apart berekend kastje.
De mid zat weer in een aparte kast binnenin het chassis , dus eigenlijk zoals je nu hebt maar dan aan de achterkant een kastje om de mid (met een berekend volume inhoud), en de sub zat ook in een berekende kast, dat allen in 1 chassis.
Hoop dat je er wat van begrijpt, totaal ander principe.

Vraag me ook af of de sub wel diep (en strak) kan gaan op deze manier. Heb een dergelijk systeem nooit gehoord.
Wel leuk project idd ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

Met dipoollaag heb je last van akoestische kortsluiting. De units moeten heel hard werken om nog een beetje laag weer te geven tot 40Hz. Ik gebruik daarom twee gesloten subs voor het laag tot 40Hz. Ik heb me nog niet verdiept in de digitale filtering, maar ik vermoed dat het een Band pass filter wordt voor de laagweergevers.

Ik snap dat je de mid in een kastje stopte, hij wordt daar veel efficiënter van. Ik doe dat niet. Ik vergroot de baffle wel een beetje rondom de laagmid. Als ik er een kastje van zou maken verandert het afstraalgedrag onder de verschillende hoeken t.o.v. van de andere woofers.. En dan verlies ik juist een van de grootste voordelen die een open baffle LS biedt. Ik wil de zijwanden liefst niet aanspreken.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

#34
Lekker bezig hoor Abel.

Doe je er wel een warm klinkende versterker aan ? Of een goede speaker kabel ? Of hou je daar al rekening mee met het maken ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Dank je Hans!

En ik denk dat ik je ergens voor ga nomineren :D
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Baardmannetje on July 14, 2019, 10:56:44
Ik heb eens vernomen dat wanneer je de hoeken van de baffle afrond met een radius van minimaal 4cm je dan goed zit wat betreft diffractie ellende.

Lijkt me iets om rekening mee te houden? Al ben ik wel heel benieuwd in hoeverre je zulke vervorming (kam-filter) echt hoort...

Ga ik uitzoeken :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

ff dit interessante dipole topic uit de klei trekken...beweegt hier nog wat?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

Weinig, helaas. Ik was begonnen met kleine dipool laagweergevers. Ik vond het laag heel zuiver klinken, en ben enthousiast, maar ze waren niet krachtig genoeg. Ik heb toen twee enorme dipool laagweergevers geregeld, dat was indrukwekkend maar ze staan hopeloos in de weg in de luisterruimte. Daar komt bij dat ik ze niet goed ingeregeld kreeg.. Bij lage volumes te weinig laag, bij hoge volumes te veel.. enz. Dat is een kwestie van doorzetten, plaatsing en juist filteren, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Er zijn nog twee open baffles gemaakt voor de laagmids, en toen ontstond een discussie met de twee mannen die me hiermee helpen over hoe de baffles van de hoogmids en hoog units moeten worden vormgegeven. Ik heb te weinig kennis om mee te denken, amper genoeg kennis om het uit te voeren. Omdat ik volledig afhankelijk ben van hun kennis voor het ontwerp.. En ik ze niet vaak zie, staat het project stil. Er is nu nog een idee om bestaande cardioide LS op de dipoolkasten te zetten, maar ook dit geheel moet opnieuw ingemeten en gefilterd worden in een dode ruimte of buiten. Ik heb het nog niet opgegeven, maar het staat dus even stil. Ik heb het ook erg druk met andere dingen.. Ik hoop het in het voorjaar op te pakken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software