Kwaliteit hedendaagse LP's

Started by Rowdy, June 16, 2019, 15:11:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rowdy

Ik koop meestal mijn LP's 2de hands, vooral de wat oudere albums uit de '70 en '80 jaren van de 20ste eeuw. Net na de eeuwwisseling heb ik weleens nieuwe LP's gekocht, maar het geluid is meestal harder dan de 2de hands die ik koop.
Hoe is de kwaliteit van hedendaagse LP's?
Labels zijn o.a.:
- Music On Vinyl
- Simply Vinyl
- Rhino

Helmuth

Ze klinken vaak als MP3 van lp.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Rowdy

Is dat bij alle labels zo of zijn er uitschieters in positieve zin?

Nosferatu

Klinkt als MP3 ? Totaal niet onderbouwde bewering. BMW is slechter dan een Fiat. Een Lada rijdt beter dan een Bentley. Tja.... in sommige gevallen KAN dat ook waar zijn. Of niet. Irrelevant.

Music on Vinyl staat bekend om het niet vermelden wat ze als master gebruiken. Kan gewoon een CD remaster zijn. Of een mastertape uit de jaren '70. Zeg het maar.....
Rhino, voor zover ik tot nu toe heb ervaren, geeft aandacht aan het masteren voor vinyl.
MoFi ? Behoeft geen introductie.
Audio Fidelity ? Is niet meer onder ons maar maakte prima (SA)CD's en vinyl.
Abbey Road Half Speed Masters ? Je weet niet wat je hoort........ :music:
LP's geperst door Pallas ? Dik in orde.
45rpm LP's ? Kan heel goed klinken alleen moet je wel heel vaak het ploatie omdraaien.  :D

Wat het verschil maakt, en dat is met LP's net zoals met CD's, is het mastering proces. Of re-mastering oude titels. Vooral dat laatste kan positief maar ook negatief uitpakken. (Brothers In Arms CD's anyone ?  :crazy:) Maar is net zo goed een 'smaak' dingetje, John Darko heeft eens een pol gemaakt hierover: https://darko.audio/2019/01/global-feedback-ps-audio-powered-needledrops-part-1-results/

Zelf vermijd ik de 'populaire' uitgaves (MoV, Back To Black) meestal en zoek de diverse fora af naar informatie over persing/mastering. Steve Hoffman.tv is zo'n bron waar je best veel info kunt terugvinden over de kwaliteit. Voor de rest is het gewoon lekker luisteren naar muziek en of dat nou van een 30cm geperst plaatje, een 12cm spiegeltje of vanaf bitjes van een NAS of streaming service komt, who cares ?
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Tabcam

Quote from: Rowdy on June 16, 2019, 15:11:57
Ik koop meestal mijn LP's 2de hands, vooral de wat oudere albums uit de '70 en '80 jaren van de 20ste eeuw. Net na de eeuwwisseling heb ik weleens nieuwe LP's gekocht, maar het geluid is meestal harder dan de 2de hands die ik koop.
Hoe is de kwaliteit van hedendaagse LP's?
Labels zijn o.a.:
- Music On Vinyl
- Simply Vinyl
- Rhino
Heeft niks met vinyl te maken, meer met de dynamische compressie die sinds de begin jaren negentig begonnen is en hoogtij viert. Die zie je ook op cd, mp3 en zelfs HD masters terug.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

SHFT

Ik koop voornamelijk hedendaagse muziek en mijn ervaring leert me dat er geen lijn in te trekken is.
Er zijn albums die niet te beluisteren zijn, er zijn er die brilliant zijn en het overgrote deel zit ergens tussen in.

De meeste "miserie" heb je wel met reissues  van oudere albums vind ik, onlangs Whats Going On gekocht, deze plaat stond zo krom en er zat zoveel ruis op dat ik ze gewoon de vuilbak heb ingegooid.   
Michell // Cambridge Audio // Dali // Schiit // Sennheiser

Helmuth

Quote from: Rowdy on June 21, 2019, 07:15:00
Is dat bij alle labels zo of zijn er uitschieters in positieve zin?
De lp van Amos Lee is erg fijn om te horen.
Gary Clarck jr
Gregory porter klinkt wel goed maar iets te gladjes.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Nietsche

Grappig dat 40 jaar geleden een digitale master voor een LP de top was en het nu als minderwaardig wordt gezien.

hifi-annemie

Ik verzamel vooral platenlabels waarvan ik weet dat de kwaliteit goed is, zoals blue note en Impulse records, als je daar gave oude persingen van vindt weet je bijna zeker dat het goed klinkt. Nieuwe persingen zou ik sowieso eerst schoonmaken met een platenwasser. Er zit vaak nog persvet of olie op.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Helmuth

Quote from: hifi-ralph on August 25, 2019, 22:29:46
Ik verzamel vooral platenlabels waarvan ik weet dat de kwaliteit goed is, zoals blue note en Impulse records, als je daar gave oude persingen van vindt weet je bijna zeker dat het goed klinkt. Nieuwe persingen zou ik sowieso eerst schoonmaken met een platenwasser. Er zit vaak nog persvet of olie op.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Mijn ervaring met bluenote is dat die een nogal opgepompte bas op de plaat zetten. Vind het niet het best klinkende vinyl.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#10
Quote from: Nietsche on August 15, 2019, 21:05:37
Grappig dat 40 jaar geleden een digitale master voor een LP de top was en het nu als minderwaardig wordt gezien.

Ik merk dat jij nog totaal geen ervaring hebt met wat mogelijk is op vinyl. Ik heb een opname uit 1958 ( duke ellington and Johny hodges/side by side). Dat klinkt realistischer dan al het andere dat ik aan muziek heb op lp of cd.

Sinds mengtafels en mixen is uitgevonden is de absolute top met alle microdetail in de muziek verloren gegaan is mijn conclusie.

Bij deze oude opnames was het vaak 1 take waarin alles moest kloppen. De drummer moest verder naar achteren om niet te luid te zijn. En je hoort de realiteit van dat soort opnames terug. Komt door de eenvoud van opnemen en dat het rechtstreeks ging puur analoog en zonder nabewerking.

Nieuwe opnames klinken wel goed maar je mist de realiteit van de omgeving reflecties waar het is opgenomen. Want ze zitten in een hok tijdens de opname en mixen er kunstmatige echo in. Klinkt als plastic heel glad perfect maar nep. En door de aanname dat wat nieuw is beter is gaat men de fout in.

Ook in ver verleden zijn al hoogstandjes geleverd wat geluid kwaliteit betreft.

Ik kan ook genieten van 24bit 48kHz opnames die kunnen ook super zijn als er maar niet bewerkt word en de moment opname digitaal goed vastgelegd is.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

hifi-annemie

Quote from: Helmuth on September  9, 2019, 13:27:50
Mijn ervaring met bluenote is dat die een nogal opgepompte bas op de plaat zetten. Vind het niet het best klinkende vinyl.
Heb je wel gelijk in, ik bedoelde het meer als voorbeeld, Pablo records vind ik ook een goeie.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


patsijb

ik koop alleen voor de muziek
labels let ik niet op..is voor mij niet relevant

helaas kom je goede en slechte persingen tegen..
maar de muziek blijf ik mooi vinden
als de persing goed is ja dan maakt t natuurlijk wel af..

Nietsche

Quote from: Helmuth on September  9, 2019, 13:34:23
Ik merk dat jij nog totaal geen ervaring hebt met wat mogelijk is op vinyl. Ik heb een opname uit 1958 ( duke ellington and Johny hodges/side by side). Dat klinkt realistischer dan al het andere dat ik aan muziek heb op lp of cd.


Je bent wat snel met je oordeel, 40 jaar geleden na lang sparen mijn eerste hifi set gekocht, toen was er nog geen cd. tijdens de nadagen van de LP nog een Linn Axis gekocht, dat zal inmiddels ook al weer een jaartje of 25 geleden zijn, deze is ook altijd in gebruik geweest.