Remco's HT zolder

Started by Remco, June 16, 2019, 08:53:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Remco

Introductie
Ik vond het wel tijd worden om een eigen topic aan te maken nu mijn nieuwe thuisbioscoop bijna klaar is. Zo kunnen jullie meelezen en misschien enige inspiratie opdoen als je zelf met ideeën loopt om een ruimte te gaan inrichten.

Inleiding
Er wordt al enige tijd hard gewerkt aan de inrichting van de thuisbioscoop in de door mij eind 2018 aangekochte woning in het pittoreske ( ;D)Cothen. In mijn vorige huis heb ik al kunnen beleven hoe het is om een dedicated home cinema te hebben, dus dat was een vereiste voor het nieuwe huis. De zolder zou wederom de ruimte gaan worden die als thuisbioscoop wordt ingericht. Geleerd van voorgaande ervaringen wilde ik in ieder geval de akoestiek gaan aanpakken van de ruimte, dus daar lag in eerste instantie de focus op. De ruimte is volledig 'gestript' en opnieuw opgebouwd met isolatie, OSB- en gipsplaten.

Ik wilde apparatuur uit het zicht hebben, dus ben ik op zoek gegaan naar foto's en andere inspiratie bronnen hoe ik dat het beste kon oplossen. Ik vond op het HT forum het topic van mede forumlid 'Jep' en zag hoe hij dat had opgelost in zijn ruimte. In het kader van 'beter goed gejat dan een slecht origineel' heb ik dat concept overgenomen, zie foto's. Ook nog even gemaild met Jep, dus die was geinformeerd ;).

Momenteel worden de laatste detail zaken afgerond, waaronder de deur die op maat is gemaakt. Daarna nog wat beschadigingen bijtippen en dan kan de apparatuur erin en kan het genieten beginnen. 

De apparatuur

Versterking en processing
Omdat ik Viktor al een tijdje ken en ook uit eigen ervaring weet wat de Cinemike tuning brengt, was de keuze voor de apparatuur niet moeilijk voor mij. Er staat een zwarte Marantz SR7013 met stufe 1 tuning klaar.

Bronnen
Ik heb een Oppo BDP-95 met cinemike tuning gehad, maar vervangen voor een Marantz UD7007 met stufe 3 tuning. Deze past ook mooi bij de SR7013. Er komt op zeer korte termijn ook nog een Apple TV 4K met cinemike tuning.

Luidsprekers
Het is een 5.1 opstelling geworden. Ik heb nog wel met de gedachten gelopen om een Atmos opstelling te maken, maar toch gekozen voor de 5.1 omdat er anders wel heel veel verbouwd moest gaan worden en de ruimte al niet heel groot is. Dit kan overigens ook de volgende fase worden en heb ik nog iets om naar uit te kijken. Een wens van mij was om de speakers achter het projectiedoek te plaatsen. Ik heb in mijn vorige bioscoop met de THX Ultra 2 serie van klipsch gedraaid, dus daar heb ik nu de 'in wall' versie van genomen voor de L-C-R. De rear speakers heb ik meeverhuisd dus dat zijn nog steeds de KS-525. De subwoofer is de JL audio E-112 geworden. Dit is een gesloten 12 inch variant waar ik zeer benieuwd naar ben. Ik ken de Fathom F113 uit Vik zijn ruimte, dus als de E-112 daar 50% van biedt ben ik al blij.

Projectie
Ik was al bekend met het filmische plaatje van een JVC projector, dus heb ik bij Vik een JVC-DLA-RS440 besteld. Het projectiedoek was wel een aandachtspunt omdat ik de speakers achter het scherm ga plaatsen en er dus rekening moet worden gehouden met o.a. lichtverlies. Na overleg met Viktor gekozen voor de Screen Excellence Enlightor Neo. Dit schijnt een mooi scherm te zijn die daar minimaal last van heeft vanwege de gekozen constructie van het doek.

Akoestiek
De aannemer is met een week of 2 klaar en dan kunnen we de apparatuur gaan plaatsen en akoestische panelen gaan installeren. Dat zijn de laatste loodjes. Ik zal dan ook wat foto's maken van het eind resultaat.  :popcorn:


   
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

YES!!! Plaatjes....leuk. Straks even lezen waar je mee bezig bent. In ieder geval veel plezier.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

stevieB

Wow, gaat hard zo! Ik haak ook aan in dit draadje [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Under construction.....

Marco66

Cool, erg benieuwd en kan ik mooi inspiratie op doen voor mijn zolder haha.
Is beetje vergelijkbare ruimte als ik straks een tussenwand heb geplaatst. 
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Jep

Quote from: Remco on June 16, 2019, 08:53:10
Ik wilde apparatuur uit het zicht hebben, dus ben ik op zoek gegaan naar foto's en andere inspiratie bronnen hoe ik dat het beste kon oplossen. Ik vond op het HT forum het topic van mede forumlid 'Jep' en zag hoe hij dat had opgelost in zijn ruimte. In het kader van 'beter goed gejat dan een slecht origineel' heb ik dat concept overgenomen, zie foto's. Ook nog even gemaild met Jep, dus die was geinformeerd ;).

Eén keer raden waar ik mijn inspiratie vandaan heb... ;D Graag gedaan in ieder geval! ;)

Succes verder met het project.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

IndianaJ

Leuk verhaal.
Ben erg benieuwd hoe het is geworden en wat je er allemaal aan gedaan hebt.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

chansig

Quote from: Remco on June 16, 2019, 08:53:10
in het pittoreske ( ;D)Cothen....
   

Nou dat is dan vlakbij waar mijn huis staat.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HarrieA

Apple TV 4K met cinemike tuning? Vertel eens wat meer aub,ik kan op cinemike.nl hier niets over vinden.

vik

Er volgt binnenkort een sponsor topic. Hou deze even in de gaten.

Quote from: HarrieA on June 17, 2019, 08:45:31
Apple TV 4K met cinemike tuning? Vertel eens wat meer aub,ik kan op cinemike.nl hier niets over vinden.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

denoontje

Quote from: vik on June 17, 2019, 09:04:59
Er volgt binnenkort een sponsor topic. Hou deze even in de gaten.
Check....duedate al bekend?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Remco

....korte status update. Zaterdag heeft Viktor alle speakerkabels gestript en voorzien van adereindhulzen, de klipsch KL-7800 in de wand gemonteerd en een begin gemaakt met het spanscherm. Dat is toch altijd wel meer werk dan van te voren ingeschat want meten is weten. De airco werkt goed, dus ik ben blij dat ik besloten heb tijdens 'de orientatie fase' om deze in de ruimte te installeren. De speakers zitten vrij laag, maar dat is mijn zitpositie ook omdat ik loungebanken heb. De tweeters zitten nagenoeg op oorhoogte.

To do:

spanscherm afmaken
locatie voor de subwoofer bepalen
JVC kalibreren
akoestische panelen
apparatuur aansluiten
en dan .... :popcorn:

...wordt vervolgd!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

reza

Ziet er erg mooi uit!
Hoe groot is je scherm?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Remco

Quote from: reza on July  1, 2019, 09:24:55
Ziet er erg mooi uit!
Hoe groot is je scherm?

Thanks. Scherm is 100 inch, groter ging niet vanwege het punt dak. Dat is ook de reden dat ik speakers achter het scherm wilde plaatsen zodat ik het scherm verder omlaag kon plaatsen en dus maximale grote kon benutten. kijk afstand op ongeveer 4 meter. 
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

jasjenl

#14
Ziet er veelbelovend uit! Ga je de ruimte wel goed kunnen verduisteren? Want als ik het goed zie heb je rechts een soort dakkapel met witte wanden, gaat dat geen negatieve invloed hebben?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Remco

Quote from: jasjenl on July  1, 2019, 10:53:02
Ziet er veelbelovend uit! Ga je de ruimte wel goed kunnen verduisteren? Want als ik het goed zie heb je rechts een soort dakkapel met witte wanden, gaat dat geen negatieve invloed hebben?

Dat lijkt maar zo door het zonlicht denk ik. De ruimte is volledig zwart geschilderd. Er zit een elektrisch bedienbaar rolluik aan de buitenkant en voor de ramen nog een verduisterend rolgordijn. Als alles voor de ramen zit en het licht is uit dan zie je letterlijk geen hand voor ogen!
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Bas Akkerman

Hey, die stoelen ken ik denk ik. Zijn dat de Chaise longue Ibiza?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Remco

Quote from: Bas Akkerman on July  1, 2019, 11:09:11
Hey, die stoelen ken ik denk ik. Zijn dat de Chaise longue Ibiza?

Hoi Bas, ja dat snap ik dat jij ze kent want jij hebt ze ook  ;D. Ik heb een tijdje bioscoop stoelen gehad, maar toch weer op zoek gegaan naar de loungebanken omdat die perfect zijn (liggen  ;)) voor een filmpie.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

Richi

Leuk project en mooie foto's ook.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Shoalinmonk

Ziet er heel gaaf uit !

Erg slim naar mogelijkheden gezocht en ook benut.. de inbouw speakers zijn daar een mooi verbeeld van.

Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

jasjenl

Quote from: Remco on July  1, 2019, 11:07:22
Dat lijkt maar zo door het zonlicht denk ik. De ruimte is volledig zwart geschilderd. Er zit een elektrisch bedienbaar rolluik aan de buitenkant en voor de ramen nog een verduisterend rolgordijn. Als alles voor de ramen zit en het licht is uit dan zie je letterlijk geen hand voor ogen!
Ah, dan zijn het inderdaad de foto's die een vertekend beeld geven :)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Bas Akkerman

Quote from: Remco on July  1, 2019, 11:12:05
Hoi Bas, ja dat snap ik dat jij ze kent want jij hebt ze ook  ;D. Ik heb een tijdje bioscoop stoelen gehad, maar toch weer op zoek gegaan naar de loungebanken omdat die perfect zijn (liggen  ;)) voor een filmpie.
Eens, ik vind ze heel fijn. Enige nadeel is dat ze aan de achterkant wat hoog zijn, dus je rear speakers moeten wat hoger.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

blue-eyes

Vriend van mij had er twee te koop, hij kreeg ze maar niet verkocht, pas na fors verlagen van de prijs.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Remco

Quote from: Richi on July  1, 2019, 11:25:10
Leuk project en mooie foto's ook.  8)

Dank! Jazeker, maar ook tijdrovend.

Quote from: Shoalinmonk on July  1, 2019, 12:06:10
Ziet er heel gaaf uit ! Erg slim naar mogelijkheden gezocht en ook benut.. de inbouw speakers zijn daar een mooi verbeeld van.

Dank je! Dat was echt een wens van mij om de speakers en apparatuur zo veel mogelijk uit het zicht te houden. Vandaar ook het meubel voor de apparatuur in de achterwand laten maken. Dat is goed gelukt.

Quote from: Bas Akkerman on July  1, 2019, 16:00:04
Eens, ik vind ze heel fijn. Enige nadeel is dat ze aan de achterkant wat hoog zijn, dus je rear speakers moeten wat hoger.

Dat kan ik me voorstellen Bas. De rears zitten bij mij aan de zijkant, ik heb geen surround back.

Quote from: Blue-Eyes on July  1, 2019, 16:39:13
Vriend van mij had er twee te koop, hij kreeg ze maar niet verkocht, pas na fors verlagen van de prijs.

2 te koop... euh van wat  ;D.
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey