ultrasoon reiniger voor lp's

Started by tommo, June 14, 2019, 20:24:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tommo

Ik ben op zoek mensen die in het bezit zijn van een ultrasoon reiniger voor lp's. Niet een zelf in elkaar gezet maar gekocht . Voor mijn opleiding (mechatronica) ben ik bezig om er zelf eentje te bouwen uit losse onderdelen en 3D printen maar ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad om een exemplaar te inspecteren. Natuurlijk heb ik alles wat los en vast zit online al bekeken. Er zijn een aantal modellen op de markt; Klaudio, KirmussAudio, Degritter en ik las dat twee mensen alhier beide een Audio Desk hebben.

Mijn vraag is dus, wie heeft er een reiniger en mag ik dan bij je langs komen om er eens naar te kijken? Maximaal een uurtje rond Veenendaal...

Dank alvast,

Tom


dre73

Kan er al gereserveerd worden? :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

tommo

Quote from: dre73 on June 14, 2019, 20:46:37
Kan er al gereserveerd worden? :D

Je weet nog niet wat hij gaat kosten  :clapping:

Maar bij de keuzes voor onderdelen die ik toepas hou ik wel rekening met een eventuele reproductie... Alles kan ik mijn hoofd wel functioneren eerst maar eens afwachten hoe het eindresultaat werkt.

Dirk

ik had de AudioDesk (naar volle tevredenheid overigens), maar die is verkocht toen ik met 't vinyl stopte.
heb zo meteen geen weet van iemand hier op 't forum die dat model (nog) heeft...maar als je ze vindt via de zoekfunctie kan je er toch gewoon ff een PM aan wagen? ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Berry76

#4
Tommo is het nog wat geworden
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

tommo

Quote from: Berry76 on December  2, 2019, 22:22:26
Tommo is het nog wat geworden

Ja en nee. Uiteindelijk zou het best een complex en groot apparaat worden met een stofzuiger motor, een montagekastje voor de relais en elektra, een bak om vocht van lucht te scheiden. Het zou echt wel werken alleen het stond allemaal op een houten plaat van 40x120 cm. Ik zeg zou omdat de scholen al een tijdje dicht zijn (Corona) en ons project dus stil ligt. En voor zover ik weet gaan de scholen helemaal niet meer open dit jaar alleen nog maar voor de examens.
Maar goed, ik kijk terug op een leerzaam project en ik ben gevleid door jullie interesse.

Ik ga maar eens nadenken over een simpeler alternatief. Iets met een kleine motor aan een asje waar de lp's mee door de ultrasoon draait.

vergeerr72



Quote from: tommo on May  4, 2020, 15:19:29

Ik ga maar eens nadenken over een simpeler alternatief. Iets met een kleine motor aan een asje waar de lp's mee door de ultrasoon draait.

Als je dat gelukt is wil ik wel weten hoe je dat gedaan  hebt.  Ik draai ze nu nog met de hand. De stofzuiger zit al in mijn andere platenwasser.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

HJ2

Goed idee! Eens kijken of ik de ultrasoon op mijn werk ook op deze manier kan inzetten.
Welke reinigingsvloeistof had je in gedachten? (geen tikopur, haha)
If you always do what you always did, you always get what you always got...

tommo

Water (alleen water), drupje oppervlakte ontspanner, drupje zeep. Volgens mij is alcohol overbodig om mee te wassen in een ultrasoon.

Quote from: HJ2 on May  7, 2020, 20:27:42
Goed idee! Eens kijken of ik de ultrasoon op mijn werk ook op deze manier kan inzetten.
Welke reinigingsvloeistof had je in gedachten? (geen tikopur, haha)

HJ2

Zou demi water nog van toegevoegde waarde zijn?
If you always do what you always did, you always get what you always got...

tommo

Een kleine update, ik heb inmiddels een werkende reiniger! Een aantal onderdelen zijn 3d geprint en er zit een 12v motor en een speedcontroller bij en eenmaal in elkaar gezet werkt het super. Alles past op een 6l ultrasoon bak. Ik zal snel wat foto's plaatsen. Als er nog mensen interesse hebben kan ik er wel een aantal extra maken.

Peerless Monster

Quote from: tommo on July  6, 2021, 09:38:47
Een kleine update, ik heb inmiddels een werkende reiniger! Een aantal onderdelen zijn 3d geprint en er zit een 12v motor en een speedcontroller bij en eenmaal in elkaar gezet werkt het super. Alles past op een 6l ultrasoon bak. Ik zal snel wat foto's plaatsen. Als er nog mensen interesse hebben kan ik er wel een aantal extra maken.

Oh dat is gaaf!!
Ik ben zowieso heel benieuwd naar de resultaten.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

HJ2

Zeker gaaf! Doe eens een fotootje?!
Wat zijn de kosten voor de componenten ongeveer?

Leuk man!  :clapping:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

tommo

Dit zijn foto's van een eerste versie, ik ben bezig met wat updates. Het rekje, zo noem ik het maar even, kun je er af halen. Maar als je het op tafel wil zetten komen de kabels/onderkant van de motor op de grond. Dat kan dus beter en ik wil nog een 12 volt input in het bakje waar de motorsturing in zit.

ruud2

mooi gedaan !
zijn de klemproppen even groot als het papieren platenlabel?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

tommo

#15
Quote from: ruud2 on July  7, 2021, 14:37:01
mooi gedaan !
zijn de klemproppen even groot als het papieren platenlabel?

De papieren labels worden niet nat, de lp neemt naar weinig water mee omhoog als hij in de rondte draait. In de halve meter lp's die ik ermee gewassen heb is er geen label nat geworden.

zwabber

Erg fraai ontworpen en gebouwd . petje af ;D
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

chansig

Mooi hoor. Altijd mooi en goed om een wasmachine te hebben voor je platen. Kende ooit iemand die deed ze gewoon in de wasmachine. Geen enkel probleem ook niet met de labels.

Ik begrijp dat er ook een analoge ultrsone reiniger is ? Even voor mij als leek: Wat is het verschil tussen digitaal en analoge reiniging ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Quote from: chansig on July  8, 2021, 07:49:40
Kende ooit iemand die deed ze gewoon in de wasmachine. Geen enkel probleem ook niet met de labels.
Ik mag hopen de afwasmachine? Want een roterende trommel met platen lijkt me een formule voor scherven en krassen  :D

Kjelt

Quote from: chansig on July  8, 2021, 07:49:40
Ik begrijp dat er ook een analoge ultrsone reiniger is ? Even voor mij als leek: Wat is het verschil tussen digitaal en analoge reiniging ?
Niet de aansturing is of analoog (draaiklokje en potmeters) of "digitaal" led display.
Het US element is gelijk.

Zijn nu in de aanbieding overigens:
https://www.hbm-machines.com/producten/ultrasoon-reinigers/ultrasoon-reinigerssub

H&C Hifi

Quote from: Dirk on June 15, 2019, 09:51:59
ik had de AudioDesk (naar volle tevredenheid overigens), maar die is verkocht toen ik met 't vinyl stopte.
heb zo meteen geen weet van iemand hier op 't forum die dat model (nog) heeft...maar als je ze vindt via de zoekfunctie kan je er toch gewoon ff een PM aan wagen? ;)


Wij leveren de Audiodesk al jaren :)
Een van de beste apparaten   ;)

tommo

Quote from: Kjelt on July  8, 2021, 08:47:24
Niet de aansturing is of analoog (draaiklokje en potmeters) of "digitaal" led display.
Het US element is gelijk.

Zijn nu in de aanbieding overigens:
https://www.hbm-machines.com/producten/ultrasoon-reinigers/ultrasoon-reinigerssub

Bij Ali x press zijn ze ook te vinden, volgens mij voor ongeveer 100 euro per stuk.

vergeerr72

Deze heb ik ook op Ali X op de kop getikt. Geen vergelijk met die professionele constructie van jou [emoji2956]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

vergeerr72

Quote from: ruud2 on July  9, 2021, 07:56:45
voor 5 stuks tegelijk ?
Ja, er kunnen er vijf tegelijkertijd op.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL