Doek spannen

Started by reza, June 12, 2019, 00:39:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Hoi,

Op filmpjes van bv Heimkinoraum zie je heel vaak dat ze de muren bespannen met zwart doek.
De bioscoop heeft dat ook, heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er weinig over vinden op het internet. Ik hoor het graag.

Groet Reza.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Knor

Anti flutter. Thuis zelden nodig omdat je flutter middels een goed overall plan vanzelf elimineert.
Je kunt heel dunne stof proberen en goedkoop op de kop tikken. De bedoeling is wel dat de absorptie minimaal is bij zo'n groot oppervlak anders krijg je teveel van hetzelfde. Lijkt me niet de bedoeling!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

reza

Bedankt voor je antwoord.
Het is niet voor akoestische redenen bedoeld, althans niet voor mij.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Knor

Quote from: reza on June 12, 2019, 09:44:30
Bedankt voor je antwoord.
Het is niet voor akoestische redenen bedoeld, althans niet voor mij.
Okee.
Mits doordacht toegepast heeft het ook vrij weinig akoestische invloed, en dat weinige is in deze context dan zelfs zinvol.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

ruud2

kleine tip : als je de latten naar binnen toe ook nog afschuint heb je ook geen aftekening van de lat  meer.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sjaak_Banaan

Goede tip!
En mocht je in het midden latten plaatsen ter versteviging van de constructie, gebruik dan een iets dunnere lat. Bij ons waren deze even dik en niet alle latten even recht waardoor je wel een aftekening kan zien.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ruud2

eigenlijk geen latten ( vol hout ) gebruiken want de kans op kromtrekken van vol hout is altijd aanwezig, zeker het flut fsc vurenhout van tegenwoordig.
ik gebruik altijd 18 mm multiplex.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

donaldk

Niet DIY en geen idee of ze het in Nederland verkopen Fabritrak:

https://www.youtube.com/watch?v=iWzsMWdbZu0

ruud2

Nice , lijkt veel op de profielen voor een spanplafond.
volgens mij zijn soortgelijke profielen gewoon los te koop bij Praxis.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

donaldk

Je hebt ook rails waar je van die 'rubber' draden in moet proppen. Aluminium versies gebruik je bijvoorbeeld voor horren. Maar voor stof heb ik nooit gezien bij de Gamma, Praxis kom ik nooit.

reza

Bedankt voor het linkje Donald.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

donaldk

Peter heeft zijn project van 10 jaar geleden enkele jaren geleden voorzien van nieuwe plafond speakers en materiaal zat er nog netjes in en kon ook weer netjes teruggestopt worden na plaatsten nieuwe speakers. Als het goed is zijn er nog wel plaatjes van, ergens in een van de vele AVS topics. Even afwachten welke projector de DCi DP1200 (of was het de 1500) met contrast mods gaat vervangen. Mogelijkheden die er nu zijn Sony SRX-R608, of Barco series 4. Dus high-end theater.

ruud2

 ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

donaldk

Wij hebben nog Plameco, dus geen idee wat er is qua DIY.

Nlmike

Quote from: reza on June 12, 2019, 00:39:11
Hoi,

Op filmpjes van bv Heimkinoraum zie je heel vaak dat ze de muren bespannen met zwart doek.
De bioscoop heeft dat ook, heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er weinig over vinden op het internet. Ik hoor het graag.

Groet Reza.

Ik heb onlangs een wandkleed van dik geweven katooen, met geprinte foto, opgehangen van ca. 120 x 90 achter de bank. Dat reduceerde de slap echo tot bijna 0. Wel nog wat galm, maar ook die was al minder.

Leuk alternatief voor in de huskamer om het gezellig te houden. En niet echt duur.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.