Minimaal 9 kanaals versterker

Started by theetjuh, June 7, 2019, 11:55:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

theetjuh

Hoi allemaal,

Ik kijk al even een poosje mee op het forum, maar dit is m'n eerste topic die ik begin.
Aangezien we begin volgend jaar eindelijk in ons nieuwe huis kunnen intrekken, ben ik alvast de nodige dingen aan het uitzoeken.

In het nieuwe huis wordt al rekening gehouden met vier plafond speakers en ook de nodige loze leidingen voor de speakers op de grond.

Nu heb ik een Onkyo TX-RZ820 receiver, maar deze ondersteund maar een 7.2 opstelling.
Aangezien we naar een 5.2.4 opstelling gaan, mis ik twee kanalen.

Nu heb ik al wat zitten neuzen naar een eventueel andere receiver, met de laatste HDR standaarden zoals DV, HLG en HDR10+ en dan kom ik uit op de TX-RZ840 van Onkyo, de X4500H van Denon of de SR7013 van Marantz.

Nu heb ik totaal geen ervaring met 'room acoustics' van een Audyssey, dus een vergelijking met AccuEQ kan ik niet maken, maar wat ik zo lees op avforums en avsforum schijnt Audyssey een stuk beter te zijn.

Uiteraard heb ik ook wel even kort gekeken naar voor- en eindversterkers en naar andere merken zoals een Arcam of NAD, maar deze zijn simpelweg veel te duur op het moment.
Er moet nog meer dan genoeg geïnvesteerd worden in plafond speakers, subs en een nieuwe receiver.
Laat staan alle extra kosten die bij een nieuw huis de hoek om komen [emoji6]

Ik zou graag jullie advies willen, met daarbij een oog op de toekomst houden voor een eventuele upgrade cq uitbreiding.

Bedankt alvast!
LG 77G1 • Onkyo TX-RZ70 • Q Acoustics F:2050i C:2000Ci R:2020i A:QI65C • 2x BK Elec XXLS400-DF
Vero V (OSMC) • Nvidia Shield TV Pro (2019) • Sony UBP-X800M2 • Sony PlayStation 5

Tabcam

Voor advies is het handig je huidige set en toekomstige plannen te weten, welke speakers heb je en ben je van plan erbij te kopen, welke TV/beamer, etc.

Je kan ook wachten tot je alles hebt geïnstalleerd, dan kan je ook luisteren hoe de receiver klinkt. 
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

quattronl

Alle enigszins recente Marantzen uit de 7-serie hebben 9 versterkers aan boord. Bij 2 daarvan moet je kiezen aan welk kanaal je ze assigned
Atmos is al iets langer standaard.
Wil je alle audiofotmaten hebben dan heb je dus minimaal een 7012 nodig.

Hier een simpel overzichtje:
             amps   speakers   Atmos   DTS:x   Auro 3D
SR7008   9       11             nee          nee           nee
SR7009   9       11            ja            nee           nee
SR7010   9       11            ja          update       update
SR7011   9       11            ja             ja           update
SR7012   9       11            ja             ja             ja
SR7013   9       11            ja             ja             ja
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

theetjuh

#3
Aahh ik nam aan dat je dat wel uit m'n signature kon halen, maar die hoeft niet iedereen aan te hebben staan natuurlijk [emoji6]

Ik heb nu het volgende:
Receiver: Onkyo TX-RZ820
Front: Q Acoustics 2050i
Center: Q Acoustics 2000Ci
Back: Q Acoustics 2020i
Sub: Q Acoustics 2070Si

Toekomst plannen zijn de Q Acoustics QI65's in het plafond en de huidige sub in te wisselen voor twee BK Elec P12-300SB-PR's.

Een andere dan de huidige 65" x850c van Sony TV gaat er ook wel komen, maar daar ben ik nog niet geheel over uit, het liefst wel met de mogelijkheid van DV en HDR10+.

Hier nog even een tekening van het toekomstige woonkamer met daarop alle loze leidingen en voorbereidingen qua speakers in het plafond.

LG 77G1 • Onkyo TX-RZ70 • Q Acoustics F:2050i C:2000Ci R:2020i A:QI65C • 2x BK Elec XXLS400-DF
Vero V (OSMC) • Nvidia Shield TV Pro (2019) • Sony UBP-X800M2 • Sony PlayStation 5

Tabcam

oops, het was te vroeg vanochtend. Ik had het verhaal twee keer gelezen :blush:, had duidelijk :coffee: nodig
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i