Cast met limited RGB output

Started by Reinier11, June 5, 2019, 10:55:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Reinier11

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een chromecast op een KRP-500A aangesloten.
Dit werkt allemaal prima, maar de chromecast heeft een 0-255 RGB output.
De TV heeft wel een PC setting om dit te vertalen naar 16-235, maar dat gaat merkbaar ten koste van de beeldkwaliteit.

Weet iemand een alternatief apparaat of oplossing voor de chromecast om wel te casten met een output van 16-235?

home@the movies

Quote from: Reinier11 on June  5, 2019, 10:55:43
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een chromecast op een KRP-500A aangesloten.
Dit werkt allemaal prima, maar de chromecast heeft een 0-255 RGB output.
De TV heeft wel een PC setting om dit te vertalen naar 16-235, maar dat gaat merkbaar ten koste van de beeldkwaliteit.

Weet iemand een alternatief apparaat of oplossing voor de chromecast om wel te casten met een output van 16-235?

Als de tv effectief een PC (0-255) setting heeft dan zou er niets fout mogen lopen. De tv "vertaald" niet maar gaat dan gewoon pc levels aanvaarden zoals het door de chrome cast uitgestuurd wordt.
Wat bedoel je met "ten koste van de beeldkwaliteit" ? wat zie je dan dat niet ok is als je dit toepast?

Reinier11

Dat leek mij ook, maar bij nadere inspectie blijkt de TV de black levels iets te verhogen bij de PC stand, maar de kleuren kloppen over het algemeen wel.
Het is miniem, maar in een donkere ruimte valt het zeker op.

Als dezelfde HDMI ingang op "video" wordt gezet zie je duidelijk dat het zwart weer op het bekende diepe zwart van de TV springt, maar gecrushde zwartwaarden geeft bij een 0-255 signaal.

home@the movies

Quote from: Reinier11 on June  5, 2019, 14:36:57
Dat leek mij ook, maar bij nadere inspectie blijkt de TV de black levels iets te verhogen bij de PC stand, maar de kleuren kloppen over het algemeen wel.
Het is miniem, maar in een donkere ruimte valt het zeker op.

Als dezelfde HDMI ingang op "video" wordt gezet zie je duidelijk dat het zwart weer op het bekende diepe zwart van de TV springt, maar gecrushde zwartwaarden geeft bij een 0-255 signaal.

Stuur via de cast gewoon eens een brightness (pluge) test patroon naar de tv, wellicht is het gewoon opgelost dor die een paar tikken naar beneden te zetten.
Als dat testpatroon juist is dan is er niets fout aan de hand.

Reinier11

Het duurde even, maar ik heb wat testjes in het donker gedaan.

Test bestanden zien er over de linie gebalanceerd uit, dus de vertaling lijkt netjes te gaan.
Echter valt het nog steeds op dat het hele scherm lichter wordt gezet zodra de PC modus aan gaat.
Zelfs als ik alle settings omlaag zet blijft het zwart opvallend lichter tov Video modus op HDMI.

Ik las ergens op het AVS forum dat meer mensen dit meemaken met Kuro's, werd omschreven als "LCD levels of black" zodra HDMI op PC modus gaat.
Dat is wat overdreven naar mijn idee, maar ik ben blijkbaar niet de enige die dit effect ervaart.
Geen idee wat er exact aan de hand is, daar werd besloten om maar gewoon te zorgen dat je input 16-235 is voor goed resultaat.