Wat zijn de beste signaalkabels (volgorde)

Started by JC uit V, June 1, 2019, 12:54:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JC uit V

Ik wil graag weten wat nu eigenlijk de beste signaalkabels zijn op basis van signaal, niet per merk!

Je hebt bijvoorbeeld ongebalanceerd RCA (cinch), optisch  coaxial digitaal, gebalanceerd XLR, HDMI etc. Mijn voorversterker heeft al deze mogelijkheden.

De cd speler heeft geen HDMI en geen XLR maar wel coaxial digitaal, optische uitgang en ook RCA. Zou het veel verschil maken wanneer ik een Denon DCD-3000 serie zou kopen omdat deze gebalanceerde XLR uitgang heeft? Of is het verschil nauwelijks te merken wanneer ik bijvoorbeeld optisch digitaal of coaxial digitaal mijn huidige DCD-1460 aansluit? (De 1460 heeft hetzelfde loopwerk als de 3000 serie).

Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

PatrickP

Veel heeft natuurlijk te maken met de kwaliteiten van de bron. Als de DAC in de bron beter is dan die in de versterker, dan kan het aantrekkelijk zijn om deze analoog aan te sluiten. Dan heeft XLR de voorkeur. Gaat het digitaal, dan is de volgorde BNC (zeldzaam!), coaxiaal, optisch.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

JC uit V

Quote from: PatrickP on June  1, 2019, 15:39:39
Veel heeft natuurlijk te maken met de kwaliteiten van de bron. Als de DAC in de bron beter is dan die in de versterker, dan kan het aantrekkelijk zijn om deze analoog aan te sluiten.

De bron staat vermeld, de DCD-1460 maar de voorversterker niet, dat is een Denon DN-500AV die alle mogelijke aansluitingen heeft, dus ook gebalanceerde XLR voor de cd-speler. Echter de cd-speler heeft deze niet maar wel RCA, optisch en coaxial digitaal.

Ik zou natuurlijk een adapter kunnen toepassen van RCA naar XLR maar dat heeft volgens mij niet zoveel zin of wel?

De afweging is dan of ik op zoek zal gaan naar een Denon cd-speler uit de 3000 serie die wel voorzien is van XLR uitgangen. Of is dat bijna geld over de balk smijten?
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

Xander32

Wat maakt dat coaxiaal te prevaleren is voor optisch?

Quote from: PatrickP on June  1, 2019, 15:39:39
Veel heeft natuurlijk te maken met de kwaliteiten van de bron. Als de DAC in de bron beter is dan die in de versterker, dan kan het aantrekkelijk zijn om deze analoog aan te sluiten. Dan heeft XLR de voorkeur. Gaat het digitaal, dan is de volgorde BNC (zeldzaam!), coaxiaal, optisch.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JC uit V

Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

hifiman

Quote from: Xander32 on June  1, 2019, 22:57:35
Wat maakt dat coaxiaal te prevaleren is voor optisch?
Mijn mening: optisch is te prefereren maar dan wel GLAS , het probleem met spdif optisch is dat het altijd plastic is.
I2S is het beste , dan AT&T glas, dan spdif coax, dan optisch. In theorie dan, er zijn altijd uitzonderingen.

O en BNC is een connector, geen type kabel, als je voor coax kiest dan is BNC het beste , maar meestal wordt er RCA gebruikt.

Optisch spdif heeft meestal meer jitter dan coaxiaal spdif.

En XLR verloopje naar RCA is een beetje het kind met het badwater weggooien, dan beter gewoon helemaal single ended nemen!