AVonturen van Frank

Started by FrankBe, May 31, 2019, 12:15:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankBe

Ik wou deze bewaren voor een apart topic maar ik kan de foto's van mijn living subs even goed hier posten. Ik wou room modes zoveel mogelijk uitschakelen door in tenminste 3 hoeken van de kamer een sub te plaatsen. Op zich is dit vrij goed gelukt, al kunnen beide units een boost <30Hz gebruiken, wat ik in het geval van de B&C voorlopig opgelost heb met een DSPeaker Antimode Cinema 8033SII. Dit vereiste flink wat regelwerk want de DSPeaker kan maar maximum 1.75V aan waardoor het volume op de Crown flink omhoog moest. De hoorbare ruis kon gelukkig weggefilterd worden met een LPF van 250Hz op de Crown.

2x B&C 21SW152-8 elk in eigen 550L LLT basreflex met tuning op 11Hz. Aangedreven door een Crown XLS 2502PA die in de kelder eronder staat en gebrugd een nette 2400W kan leveren op 4 Ohm. De box is geschilderd met Warnex en het bovenblad is gebeitst steigerhout wat ik ook gebruikt heb voor mijn bureau en een kast. Bovenop liggen ook de 4 surround speakers. Misschien wat ruw afgewerkt maar mijn vrouw klaagt voorlopig niet. Je ziet ook de kabels van de Atmos speakers tegen de achtermuur hangen maar deze worden weggewerkt zodra ik het plafond aanpas voor 6 Atmos speakers waardoor de surround bubble beter gaat aansluiten met de LCR speakers.



4x Visaton TIW400 elk in gesloten behuizingen van 130L. Ondank hun leeftijd van 28 jaar presteren deze woofers nog geweldig goed. Momenteel zijn ze aangesloten op 1 module van een Hypex PSC2.700 met kapotte DSP die ik omgebouwd heb naar stereo. Deze versterker zit mee achter de AV muur ingebouwd, wat een PITA is wanneer deze in beveiliging slaat. Hier komt dus nog een extra Crown XLS 2502PA voor in de plaats op een beter bereikbare plaats.


fluissie

Haha Fantastisch dit  :thumbs-up:,voor jouw is het ook iets meer als 'gewoon' hobby heb ik het idee  :thumbs-up: :clapping:

FrankBe

#27
Quote from: fluissie on November 22, 2020, 13:27:43
Haha Fantastisch dit  :thumbs-up:,voor jouw is het ook iets meer als 'gewoon' hobby heb ik het idee  :thumbs-up: :clapping:

Autistisch kantje zeker? 40 jaar geleden is het begonnen met een radio-cassette systeem met afneembare boxen. Op 16 jaar heb ik samen met mijn vader speakers gebouwd met Monacor woofer, mid dome en Visaton tweeters plus een standaard 3 weg filter. Op 22 jaar heb ik samen met hem een custom Visaton Monitor 890 MK2 gebouwd https://www.visaton.de/en/products/archive/monitor-890-mk-ii waarvan ik de woofers in bovenstaand systeem heb herbruikt alsook de DR-45N compressie drivers die ik 3jaar geleden in mijn slaapkamer systeem heb gerecycleerd. Mijn vader heeft toen de Visaton Atlas Compact MK2 in een sub-satteliet systeem gebouwd. We hadden toen alles van Yamaha (voor en eindversterkers) ik CX-2, MX-2 en MX-70 en hij de CX800 en MX-800.

Mijn vrouw vond dit na enkele jaren huwelijk iets teveel van het goede en wou iets compacter. Dan is er een Yamaha DSP-A1 gekomen met Jamo Concert 11, 8 en Center en een Bag-End infrasub-18. De Jamo's en de infrasub-18 zijn intussen verkocht voor een prikkie aan vrienden, de Yamaha was na 13 jaar ook verouderd (HDMI) en had ook een kapotte eindtrap. Soit, long story short heb ik de laatste 10 jaar terug een flinke inhaalbeweging gemaakt en ik ben nog niet zinnens te stoppen. Ofwel komt er in de woonkamer een betere processor, ofwel neem ik een zeer goede geïntegreerde of voorversterker met HT bypass om mijn Focal Scala Utopia eindelijk volledig tot hun recht te laten komen.

Leidraad in dit verhaal is dat ik wel van goede audio kan genieten maar liefst met apparatuur binnen een redelijk budget. Ook een flinke dosis DIY levert me dingen op die gewoon niet verkrijgbaar zijn in de reguliere handel. Zie bijgevoegde foto van de vloer-basreflex van de 2 grootste subs en dan weet je wat ik bedoel  ;D


fluissie

Geweldig , kan dit alleen maar toe juichen  :headbanging:

FrankBe

#29
Ik was al langer aan het uitkijken naar een tweede Crown XLS 2502PA en met de BF gekte werd de verleiding te groot en is de knoop doorgehakt  :P

Voor dit kwartet dus:

FrankBe

Gisteren mijn tweede Crown XLS 2502 ontvangen en voorlopig in mijn slaapkamer set aangesloten. Tevens heb ik de MultEQ Editor app aangekocht voor de Denon AVR-X2500H

Vandaag ga ik alles inregelen.


fluissie

vandaag is een goede dag  :headbanging:


FrankBe

Thanks ;)

Na wat connectie problemen met de app heb ik net 8 metingen rond de luisterplaats kunnen voltooien. De gain controls op de Crown stonden netjes op halve gevoeligheid om ground loop brom te elimineren. Ondanks de aanwezige RCA aansluitingen moeten deze Crowns echt wel via een XLR aangesloten worden om deze brom te vermijden. Verder merk ik toch een betere correctie met de app tov de in de Denon ingebouwde Audyssey... Inbeelding?

Toch mis ik met de Crown ook de fysieke impact van het diepste laag tov de Hypex NC400 zoals Kermy in het XLS 1502 al aangaf. Een paar testtracks met infrasone bas laten de reflexpoorten tuned @15Hz anderzijds toch flink wapperen.

Blijkbaar is er wel een subsonisch filter aanwezig op de Crowns maar die levert maar een gemeten verzwakking van -1.5dB op 20Hz dus verwaarloosbaar?
Misschien houdt de Crown door zijn flink groter vermogen de woofers beter in zijn greep dan de Hypex? De NC400 heeft volgens mij net te weinig vermogen om een 18" pro woofer te temmen. Dit was vooral duidelijk als ik 2 woofers op 1x NC400 aansloot ondanks de 600W @2Ohm. Dan hoor je bij flinke belasting plopjes die op een beveiliging lijken  ;D

Anyway na een +6dB boost op 20Hz die ik laat afzakken naar 60hz toe en de gain controls 1 tikje omhoog ervaar ik opnieuw het verzwelgende dieplaag en geen greintje stress :pompom:

Voor zijn prijs en rekening houdend met de kleine onhebbelijkheden, vind ik deze versterkers waanzinnig veel waar voor hun geld bieden  :headbanging:

MLCinema

Die dingen blijven eruit zien als autoradio's voor mijn gevoel[emoji13].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

FrankBe

Quote from: Kamidioblitz on December  2, 2020, 14:28:38
Die dingen blijven eruit zien als autoradio's voor mijn gevoel[emoji13].

Damn autoradio's ... nu wou ik net een rekje gaan samenstellen zoals in de link hieronder  :P

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/crowns-jpg.71431/

Martijnst1990

Quote from: FrankBe on December  2, 2020, 15:07:15
Damn autoradio's ... nu wou ik net een rekje gaan samenstellen zoals in de link hieronder  :P

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/crowns-jpg.71431/
Poeh, das een aardig bakje power ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

FrankBe

Vandaag heb ik toch ingegrepen op de Audyssey MultEQ Editor app.

De Visaton LCR hebben door hun inbouw in de AV wand een flinke boost tussen 50 en 100Hz wat wel een grote fun factor geeft maar ook wel de heldere presentatie van muziek een beetje in de weg staat. Na flink wat trial and error (Hogere correctie haalde alle leven uit de speakers met eerder nasale middentonen :confused:) ben ik uitgekomen op een correctie <250Hz en alles daarboven ongefilterd. Hierdoor wordt het laag op de LCR iets terughoudender wat de transparantie flink ten goed komt en de Denon AVR-X2500H ook meer ademruimte laat. De Crown stuurt de subwoofers ongenadig en onverstoorbaar afgronddiep aan waardoor een uiterst dynamisch klankbeeld ontstaat :headbanging:

Happy days!

FrankBe

#38
Omdat het altijd beter kan, ben ik heb de hele voormiddag met de MultEQ editor aan de slag geweest en begin 'm nu echt te doorgronden. De laatste update is een aflopende target curve vanaf 50Hz voor LCR met een processing tot 1kHz. Zo hou ik de punch van de LCR met vlakkere middentonen wat weergave van stemmen aangenaam voller maakt tov pure direct. De sub heeft ook een licht aflopende curve vanaf 20Hz tot 200Hz die kan ik nog apart bijregelen via de gain controls vooraan.

Toch benieuwd hoeveel verfijnder MultEQ XT32 ingeregeld kan worden tov MultEQ XT

Edit: momenteel is 'het Audyssey gordijn' verder opengeschoven tot 3kHz omdat dit nog een paar dips ophaalt zonder levendigheid in te boeten. Verder zal ik toch niet gaan...

FrankBe

#39
Ik zou hier de draad opnieuw moeten opnemen... sinds 2020 niks meer gepost :(

Intussen is hier alweer veel gebouwd, aangekocht en ook verkocht.

Laten we beginnen met de subs. Ik hou niet van kleine wapper woofers. Bij grote uitslagen krijg  je allerhande harmonische vervorming die de midbas om zeep helpen en daarom krijgen grote PA DIY exemplaren helemaal mijn voorkeur. Punt was dat de B&C 21SW152 in LLT de voorste subs tegenwerkten op de allerlaagste frequenties. Poorten stralen immers geluid uit op 180° dus helemaal uit fase. Ook hoorde ik op tuning frequentie toch wel wat poortgeluid en daar wou ik zeker iets aan doen: voortaan enkel nog strakke gesloten subs in mijn woonkamer HT voor een voorspelbare respons. Om het gebrek aan laagste octaaf te compenseren via boost, moest het aantal woofers dan maar verdubbelen. Dus staan er nu 4x 21" achter mijn zitbank waarvan 2x B&C 21SW152 in een sterk verkleinde behuizing en 2x SBAudience Nero 21SW1100D in nieuwe kasten. Tezamen nemen ze toch een flinke 1200 liter bruto in beslag maar voor mij is het dat waard en voor mijn vrouw helemaal geen probleem  ;D

Foto van de 2,5x kleinere behuizing voor de B&C (in witte Warnex)

BC21-SW152new" border="0




FrankBe

In oktober 2022 vond ik het welletjes geweest met alle kraakjes die uit het plafond kwamen telkens het volume een beetje opgeschroefd werd. Alle houten plankjes meuk moest eruit.

In beeld achteraan zie je de oude Atmos kasten tegen het plafond die ik in 2017 met montage/voeg kit tegen de betonnen welfsels heb gekleefd. Deze behuizingen demonteren ging eigenlijk nog verbazend vlot met een grote koevoet. Dan hoor je de montagekit helemaal loskomen waarbij het merendeel aan de MDF bleef plakken waardoor er amper sporen op het beton achterbleven. Sowieso brak de MDF op de zwakste plaatsen waardoor alles (na verwijderen van montagekit) naar het containerpark werd afgevoerd.

Verder zie je in de achtergrond nog de oude Large Low Tuning subwoofers kasten met daarop de surround speakers. De surround backs liggen nu nog steeds met hun rug op de subs wat voor mij prima (indirect) klinkt.


FrankBe

En zo'n 7 maand verder zijn we uitgekomen op dit resultaat: 6 Atmos kanalen ingebouwd in een dubbelwandige resonantievrije constructie met tweeter en woofer op dezelfde afstand naar de MLP. Het Atmos geluid is nu veel overtuigender vergeleken met de oude constructie waar de speakers bijna tegen de zijmuren waren gemonteerd.

Ook het aantal plafond speakers wordt wel eens in twijfel getrokken maar hier klinkt het alvast opperbest. De voorste hebben door hun verre plaatsing wel wat meer aflopend hoog maar ze vergroten duidelijk de bubbel voor een beter overgang van effecten naar de voorste speakers.

De DIY absorptiepanelen in de koof zijn in juni geplaatst om galm effectief te bestrijden. De absorptie neemt wat levendigheid weg maar het stereobeeld knapt er wel enorm van op: stemmen staan nu pal in het midden.


FrankBe

#42
En gisteren de pot met witte Warnex nog eens bovengehaald om de laatste B&C af te werken geheel in "wasmachine" stijl zoals missus het graag had. OK, de afwerking is ruw maar ze staan toch achter de zetel en met de woofers naar de muur gericht waardoor dit amper opvalt.



In de toekomst verhuizen beide witte exemplaren naar de buitenkant wanneer ze elk door een aparte gebrugde Crown XLS2502 aangestuurd worden. Nu hangen beide B&C 21SW152 aan één XLS2502 in brug.

De dubbele SB Audience Nero21SW1100D in hun zwart MDF matrix behuizing blijft centraal staan. Elk van deze 8 Ohm woofers geven 95dB/1W/1m vanaf 40Hz dus vlak bij mekaar akoestisch gekoppeld en in parallel aan 4 Ohm wordt dit 101dB. Die hebben dus (voorlopig) genoeg aan één XLS1002.

Nog wat vaststellingen:

Ondanks dat het allebei 21" PA drivers zijn, verschillen ze toch flink. De B&C zijn snoeihard opgehangen zodat amper geluid maken wanneer je met je vingers op de cone tikt. De SBA daarentegen is veel losser opgehangen waarbij een tikje op het membraan veel meer reactie teweegbrengt.
Sowieso klinken beiden heel goed waarbij ze net onder 18Hz met absolute autoriteit meedrukken en tegelijk ook heerlijk strakke midbas afleveren. Beiden spelen ze in mijn set tot 100Hz en blijven door hun extreem lage vervorming onhoorbaar zelfs vlak achter mij.
Ik ben dus helemaal klaar wanneer Dirac ART beschikbaar wordt voor mijn AVR ergens in 2024.

Nog eens de foto's van de interne bracing. Hier ben ik wel even mee bezig geweest maar door telkens te zagen, passen, nog eens zagen en blijven passen, past alles millimeter precies  ;)





fluissie

 :clapping:  :headbanging:

netjes gedaan t plafond ook kerel

CinéHome

Indrukwekkend!

Vanbuiten, vanbinnen ...
en ongetwijfeld ook op het lichaam. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

FrankBe

Quote from: fluissie on August 14, 2023, 07:20:12:clapping:  :headbanging:

netjes gedaan t plafond ook kerel

Dankjewel. Was wel een hoop werk, plannen bijsturen en improviseren. We hebben zelfs een tijdje aan kabelgoten voor een beamer gedacht maar vanwege ons licht interieur zijn die plannen definitief opgeborgen  ;)

FrankBe

#46
Quote from: CinéHome on August 14, 2023, 08:00:31Indrukwekkend!

Vanbuiten, vanbinnen ...
en ongetwijfeld ook op het lichaam. :D

Dankjewel  ;) Ja het kan enorm hard maar het speelt ook op lagere niveaus lekker lichtvoetig. Je moet gewoon genoeg versterker vermogen voorzien om de grote membranen onder controle te houden. Zo schrik ik soms hier aan mijn bureau als mijn vrouw een Netflix serietje kijkt waar ze flink wat LFE in stoppen.

FrankBe

#47
Foto van de zitbank met de subs erachter en de nieuwe wave gordijnen. De ruimte bovenop de subs wordt benut voor de surround backs en de fleece dekentjes voor gezellige winter filmavonden.

Het volgende projectje wordt de surrounds. Ik heb ergens in het voorjaar de Focal 1000 ICW6 op de kop kunnen tikken aan halve prijs en heb deze eventjes snel ingebouwd in bestaande behuizingen maar deze zijn simpelweg te breed en te laag. Nu komen de effecten soms echt pal naast me langs en ik heb het gevoel dat ze best iets boven oorhoogte en meer naar achter zouden spelen (110° ipv 90°) voor een subtieler surround beleving. Wat zijn hier de ervaringen van anderen?



Ook de surround backs worden nog aangepakt. Die komen ook nog in kleinere behuizingen en dichter bij mekaar. Misschien zaag ik gewoon 30cm van de onderkant en lijm deze weer dicht?


vanzomereng

#48
Quote from: FrankBe on August 14, 2023, 08:43:14Zo schrik ik soms hier aan mijn bureau als mijn vrouw een Netflix serietje kijkt

Zolang je maar niet schrikt van je vrouw, zonder Netflix  :D

Maar verder, fraai stukje arbeid, zal best veel druk geven in de kamer. 
Niet bezorgd of de muren gaan scheuren :sleepy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

FrankBe

Quote from: vanzomereng on August 14, 2023, 09:30:41Zolang je maar niet schrikt van je vrouw, zonder Netflix  :D

Maar verder, fraai stukje arbeid, zal best veel druk geven in de kamer. 
Niet bezorgd of de muren gaan scheuren :sleepy:

Nee da's een lieve schat die mijn hobby tolereert en de resultaten apprecieert ;D

Dankjewel. Ik heb ooit de volledige muren in onze nieuwe bovenverdieping rechtgezet met houten balken en OSB platen en heb daar toen een volledige set Festool machines voor gekocht inclusief multifunctionele tafel die telkens zijn goudwaarde bewijst als het op precisie aankomt. Ik was trouwens nog vergeten te schrijven dat ik nu eerst een nieuw 180cm breed steigerhout TV meubel met geïntegreerde standaard ga maken voor de nieuwe LG OLED evo C2 77" die nu vrijdag geleverd wordt. In de hoogte moeten hier 4 Crown XLS boven mekaar inpassen i.p.v. 3 wat tevens een betere luchtcirculatie rondom de AVC-A1H zal bieden.

Druk kende ik al van de 4x 15" die nu in de voorste sub zitten. Bijna 30 jaar geleden had ik die in behuizingen van 300L zitten met een 20cm ronde poort met tuning op 20Hz. Daarmee kon ik met een Denon test CD en luid volume de resonantiefrequentie van het beton van de bovenverdieping aantikken zodat de deuren in de slaapkamer kasten zo'n 5cm heen en weer stonden te wapperen. Toen schrok ik wel even :omg: Maar het huis staat er nog zonder extra scheuren  ;)

Hoofddoel van deze 4x 21" en 4x 15" is door de plaatsing voor en achter op meerdere zitplaatsen een beter subwoofer evenwicht te krijgen. De ruimtecorrectie hoeft dan enkel de stevigste ruimteresonanties weg te filteren waarbij het evenwicht tussen infrasoon en kick bas veel sneller bereikt wordt. Daarom ben ik dus zeer benieuwd wat Dirac ART gaat brengen.
Tweede bedoeling is om een kleine boost onder 25Hz toe te laten (ter compensatie van het weglaten van basreflex poorten) zonder dat de woofers raar gaan klinken of zelfs voorbij X-max gaan. Dan heb je met bijna 1m² membraanoppervlak net dat tikkeltje extra reserve  ;)